El Pleno de Burriana aprueba los presupuestos para 2023
  • - Els comptes municipals per al pròxim exercici incrementaran les inversions amb recursos propis i augmentaran les prioritats en Serveis Socials i les ajudes a la ciutadania i al teixit comercial

  • - Tot a pesar de la decisió del govern municipal de congelar novament totes les taxes i tributs per a l'any pròxim


El Ple ordinari celebrat aquest matí ha aprovat el pressupost municipal de Borriana per a 2023 que ascendeix a 35.066.666 euros i que, segons ha destacat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, “incrementarà les inversions amb recursos propis i augmentarà les prioritats en Serveis Socials i les ajudes a la ciutadania i al teixit comercial, i tot a pesar de la decisió del govern municipal de congelar de nou totes les taxes i tributs per al pròxim exercici”.

Safont ha subratllat que, des del govern municipal, en 7 anys “portem executades inversions per valor de 18 milions d'euros”, i amb el pressupost per a 2023 “continuarem construint el model de ciutat que volem per a les persones transformant Borriana en una ciutat de futur, moderna i sostenible, amb l’impuls de mesures per a la protecció del nostre valuós patrimoni, per a la seguretat en la mobilitat de les persones i per a la reactivació de l'economia local”.

Per a l'alcaldessa es tracta d'un pressupost “social, inversor, realista i responsable” i ha quantificat el total de les inversions previstes per a 2023 en 3.921.828€, la major part amb finançament extern de la Generalitat, la Diputació i Fons Europeus.

Així mateix ha manifestat que en els 8 pressupostos dissenyats pel govern municipal “hem demostrat estabilitat de govern i treball conjunt i hem fet l'esforç d'incrementar els recursos propis però també hem buscat finançament extern”.

Sobre les línies per a 2023, ha assenyalat la importància de l'àrea d'Acció Social i Ocupació i ha concretat que a l'acció social es destinarà un total d'1 milió d'euros directament. Mentre que per a facilitar l'accés al món laboral de les persones destinarà 1.800.000 euros entre els recursos municipals i les aportacions d'altres administracions competents en ocupació, Generalitat i Estat.

Igualment, ha assegurat la intenció de l'executiu municipal de continuar impulsant i dinamitzant l'economia local per a “contrarestar des del consistori el descens de l'activitat econòmica que pot provocar l'increment de preus” i, per això, ha precisat, “mantenim els més de 82.000 euros inicials pressupostats en la pandèmia, destinats a la promoció i dinamització del comerç local, organitzant juntament amb la Federació de Comerç i Associacions d'hostaleria campanyes i accions com la recent Fira de Nadal i premis que han resultat un rotund èxit”.

Quant a les inversió en noves tecnologies, el pressupost de 2023 contempla 280.000 euros per a fer un pas més i aconseguir una ciutat intel·ligent amb passos de vianants lluminosos, radars educatius i sensors de qualitat ambiental. En definitiva, per a incrementar la seguretat dels vianants i vigilar la qualitat de l'aire de la població.

Una altra acció important prevista per al pròxim exercici és l'ampliació del nou cementeri i la construcció de 250 nínxols nous. En aquest moment n’hi ha disponibles 240 (entre nous i revertits) i, amb una inversió de 300.000 euros en 2023, l'Ajuntament tindrà suficients nínxols disponibles i cobertes les necessitats per als pròxims anys.

A més, l'alcaldessa ha subratllat l'aposta per continuar buscant finançament extern. En aquest sentit ha assenyalat la sol·licitud de 250.000 euros del pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Next Generation, per a finançar noves tecnologies subvencionades al cent per cent, que quan arribe la resolució seran revertits al pressupost municipal de 2023 per a continuar treballant per millorar la nostra ciutat

Així mateix, ha recordat que l'any vinent el govern municipal torna a congelar tots els impostos i taxes i augmenta les bonificacions en taxes municipals, “gràcies a la gestió municipal, amb la reducció del deute municipal i el major finançament extern, que ens ha permès en els 3 anys consecutius de crisis assumir l'increment constant de la despesa municipal sense repercutir-la en cap impost ni taxa municipal que paguem els veïns i veïnes de Borriana”.

Reducció del deute

Finalment, ha puntualitzat que a pesar de l'increment “brutal” que han experimentat algunes despeses, com els contractes de serveis públics per l'increment del 7% d'IPC, els increments de la despesa energètica i salarial segons la Llei de Pressupostos de l'Estat, i la despesa en interessos bancaris “continuem congelant tots els impostos i les taxes”.

Sobre aquest tema, Safont ha explicat que en aquests 7 anys de govern “hem reduït el deute en més de 8 milions d'euros, de 14,5 milions a 6,2 milions, i ha sigut un gran encert perquè si no ho haguérem fet, estaríem parlant d'uns interessos per a 2023 d'uns 500.000 euros, mentre que la previsió és que pagarem 200.000 euros pel mateix deute viu”.

Per tant, ha conclòs, aquesta reducció del deute i el major finançament extern “ens ha permès que en els 3 anys consecutius de crisis puguem assumir l'increment constant de la despesa municipal sense repercutir-la, ni tan sols l'IPC, en cap impost ni taxa municipal que paguem els veïns i veïnes de Borriana”.

- Els comptes municipals del pròxim exercici contemplen importants inversions a pesar de congelar novament tots els tributs municipals

- Arribarà als 35,06 milions d'euros i continua en la línia de treball de “construir una ciutat millor pensant en les persones”


El pressupost municipal de Borriana per a 2023 incrementarà les inversions amb recursos propis a pesar que l'equip de govern municipal haja decidit congelar totes les taxes i tributs, i assolirà els 35.066.666 euros.

Segons ha destacat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, que acompanyada de la regidora delegada d'Hisenda, Cristina Rius, i el tercer tinent d'alcalde, Vicent Granel, han avançat les línies principals dels comptes per al pròxim exercici, que han qualificat de “social i inversor”, i que continua en la línia de treball de “construir una ciutat millor pensant en les persones”.

L'executiu municipal va enviar ahir dimecres el pressupost municipal de 2023 als diferents grups amb representació en el consistori, a fi que puguen estudiar les dades preliminars i avançar en la tramitació d'uns comptes que l'executiu local portarà al ple extraordinari previst per al dijous que ve 22 de desembre per a l’aprovació i, així, que puga entrar en vigor durant el mes de gener.

Segons han manifestat Rius i Granel, “amb els 8 pressupostos que hem aprovat, hem demostrat estabilitat de govern i un treball conjunt amb l'únic objectiu de millorar la vida de les persones i millorar la nostra ciutat, perquè els dos partits que formem l'equip de govern municipal hem tingut clar, des de primera hora, que volíem transformar la ciutat” i, per això, “hem fet l'esforç d'incrementar els recursos propis però també hem buscat finançament extern”.

Per a Cristina Rius i Vicent Granel, en els moments de crisis “és quan més hem d'estar al costat dels nostres veïns i veïnes, de les persones més desfavorides, desocupades, majors, autònomes o de les pimes".

En aquest sentit, han afirmat, “hem pres la decisió de continuar congelant tots els tributs municipals per a ajudar-los a passar aquest període de crisi sense incrementar la pressió fiscal a la ciutadania, i també augmentarem i millorarem l'atenció als usuaris dels Serveis Socials municipals”.

Per a nosaltres –han assegurat– és molt important i prioritària l'àrea d'Acció Social i Ocupació. Per això, en 2023 destinem un total d'1 milió d'euros directament a l'acció social, i 1.800.000 euros entre els recursos municipals i les aportacions d'altres administracions competents en ocupació, Generalitat i Estat, per a a facilitar l'accés de les persones al món laboral.

Per a contrarestar des de l'Ajuntament el descens de l'activitat econòmica que pot provocar els increments de preus, han indicat els dos regidors, “continuarem impulsant i dinamitzant l'economia local, i per això mantenim els més de 82.000 euros inicials que pressupostem en la pandèmia, destinats a la promoció i dinamització del comerç local, organitzant, juntament amb la Federació de comerç i l’Associació d'hostaleria, campanyes i accions com la recent Fira de Nadal que ha resultat un rotund èxit”.

 

Obres

Borriana començarà 2023 amb l'execució de les obres que estan en marxa o començaran en breu per a “continuar transformant la ciutat que volem i que suposen una inversió de prop de 6 milions d'euros en obres”, han precisat.

Entre les quals, Rius i Granel han destacat les obres ja iniciades de rehabilitació de la Casa de la Cultura amb 1 milió d'euros, la construcció de la passarel·la definitiva del Clot de la Mare de Déu per més de 500.000 euros, o de pavimentació de vials i la construcció de noves voreres a Santa Bàrbara amb 700.000 euros.

Així mateix, es mamprendrà la instal·lació de geotèrmia a la piscina recentment adjudicada per 223.000 euros, el canvi d'enllumenat en instal·lacions esportives per 100.000 euros i la remodelació de la plaça al barri la Bosca amb una licitació de 140.000 euros.

En relació a la reordenació de l'avinguda de la Mediterrània, Rius i Granel han manifestat que “canviarà totalment la fisonomia de l'avinguda i que actualment s'estan obrint les pliques, per la qual cosa prompte començaran les obres amb una inversió de 2.179.000 euros per a la construcció d'un carril de ciclovianants el traçat del qual discorrerà en el costat de la mar, i també la col·locació de noves canonades d'aigua potable i la instal·lació de noves canalitzacions i bombaments per a l'evacuació d'aigües residuals i pluvials, així com la repavimentació del vial i el recobriment de les voreres.

També molt prompte, es realitzarà la licitació d'altres obres que estan en fase de projecte, entre les quals hi ha la instal·lació dels caragols d'Arquimedes amb 825.000 euros, així com els plecs per a licitar la gestió del Centre d'atenció primerenca que s'ha demorat perquè faltava rebre el Contracte Programa, signat per la Conselleria.

Igualment, en el primer semestre de 2023 s'escometrà la urbanització del cèntric carrer Barranquet, amb el paviment molt deteriorat, amb una inversió de 480.000 euros que inclou també la millora i renovació dels col·lectors per a evitar l'estancament d'aigua en moments de fortes pluges, amb una part finançada pel Pla d'Obres de la Diputació i una altra amb recursos municipals.

De la mateixa manera, els pressupostos de 2023 contemplen 280.000 euros per a fer un pas més per a aconseguir una ciutat intel·ligent amb passos de vianants lluminosos, radars educatius i sensors de qualitat ambiental. En definitiva, l'ús de les noves tecnologies per a incrementar la seguretat dels vianants i vigilar la qualitat de l'aire de la població.

Una altra obra important és l'ampliació del nou cementeri i la construcció al voltant de 250 nínxols nous. En aquest moment, n’hi ha disponibles 240 (entre nous i revertits). Amb una inversió de 300.000 euros en 2023, l'Ajuntament tindrà suficients nínxols disponibles i, per tant, cobertes les necessitats per als propers anys.

Quant al Pla Edificant per a 2023 de la Conselleria d'Educació, inclou dos projectes educatius molt importants per a la població de Borriana. La quantitat pressupostada per a la IES Jaume I és d'1.500.000 euros i una nova inversió de 2,5 milions d'euros per a la reforma del Centre d'Educació Especial Pla d’Hortolans, dels quals 100.000 euros apareixen en aquest pressupost per a la redacció del projecte. Rius i Granel han volgut agrair a la Generalitat “el compliment i la celeritat en pagar les factures de les certificacions, revisades prèviament pels tècnics municipals”. Fins avui, l'obra pagada de l'IES Jaume I ascendeix a 3.585.000 euros.

 

Reducció del deute

Finalment, Rius i Granel han subratllat que un aspecte a tindre en compte en aquest pressupost és “l'increment brutal que han experimentat algunes despeses, com els contractes de serveis públics, per l'increment del 7% d'IPC, l’increment de la despesa energètica, l'increment salarial segons la Llei de Pressupostos de l'Estat i un increment important en la despesa en interessos bancaris”.

Sobre aquest tema Rius ha puntualitzat que en aquests 7 anys de govern “hem reduït el deute en més de 8 milions d'euros, de 14,5 milions a 6,2 milions, i ha sigut un gran encert perquè si no ho haguérem fet estaríem parlant d'uns interessos per a 2023 d'uns 500.000 euros, mentre que la previsió és que pagarem 200.000 euros pel mateix deute viu”.

Per tant, ha conclòs, aqueixa reducció del deute i el major finançament extern “ens ha permés que, en els 3 anys consecutius de crisis, puguem assumir l'increment constant de la despesa municipal sense repercutir-la, ni tant sols l'IPC, en cap impost ni taxa municipal que paguem els veïns i veïnes de Borriana”.

- L'augment del preu de l'energia obliga el consistori a reforçar la partida per a fer front al pagament de l'electricitat

- El Ple d'aquesta vesprada inclou una modificació de 320.000 euros per a suplementar la partida pressupostària relativa a les despeses d'electricitat de serveis generals


El govern municipal de Borriana proposarà en el ple ordinari que se celebrarà aquesta vesprada, entre altres assumptes, una modificació de crèdit per a afrontar l'augment del preu de la factura de l'energia i així pagar la diferència del contracte de subministrament d'energia elèctrica com a conseqüència de la pujada de preus, fins a final d'any, segons ha avançat la regidora delegada d'Hisenda, Cristina Rius.

Concretament, ha explicat, es destinaran 320.000 euros a suplementar la partida pressupostària de despeses d'electricitat de serveis generals a causa de l’augment després de la revisió de preus del contracte.

En aquest sentit, ha assegurat Rius, l'Ajuntament de Borriana ja ha posat en marxa diferents mesures per a contindre el consum d'energia en equipaments i instal·lacions municipals. A més, treballa en la reforma de l'enllumenat públic i en la instal·lació de plaques solars en diverses instal·lacions municipals i en l’impuls d’un pla de comunitats energètiques, a fi de “reduir la factura de la llum, el gas i els carburants no sols en la mateixa Administració, sinó també en la resta d'àmbits a Borriana”.

D'altra banda, el govern local plantejarà en la sessió plenària suplementar amb 55.294,77 euros l'aportació al Centre Municipal de les Arts Martí de Viciana, en no haver transferit íntegrament l'aportació de l'exercici 2021.

Sobre aquest tema, Rius ha manifestat que “són pagaments ineludibles” i que els dos suplements de despeses es financen amb romanents de tresoreria per a despeses generals que han resultat de la liquidació del pressupost de 2021, i amb la baixa de sobrants d'altres aplicacions de despeses, concretament del contracte de mobiliari i equipament del nou edifici de Serveis Socials, que ja ha estat adjudicat.

La responsable d'Hisenda també ha revelat que en el ple municipal s'aprovarà la dotació de 220.383 euros que es destinaran a l'amortització de préstecs de projectes ja finalitzats, a càrrec íntegrament de romanents de tresoreria afectats de la liquidació de l'anterior exercici.

Congelación de tasas e impuesto en Burriana para 2023
  • - Amb l'objectiu de continuar ajudant la ciutadania i totes les activitats econòmiques del municipi

  • - Inclou ampliar els incentius fiscals i aplicar el màxim percentatge legal de bonificació en l'ICIO, el 95%, en les obres per a instal·lacions de sistemes d'aprofitament tèrmic o elèctric de l'energia solar


L'equip municipal de govern de Borriana ha traslladat a la Comissió d'Hisenda la seua proposta de tornar a congelar tots els impostos i les taxes municipals per al pròxim exercici 2023, segons ha anunciat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont.

Amb el manteniment i, per tant, la congelació de les ordenances fiscals que es planteja, el govern municipal decideix un any més “no augmentar la càrrega impositiva de la ciutadania”, en aquesta ocasió motivat per “les diferents crisis derivades de la guerra de Rússia contra Ucraïna, l'augment dels costos energètics, la inflació, l'increment de l'euríbor i l'IPC”, ha assegurat l'alcaldessa.

El govern municipal ha volgut fer partícips a tots els grups municipals d'aquesta decisió “adoptada amb responsabilitat i prioritzant que les famílies i les empreses puguen continuar recuperant poder adquisitiu”, ha manifestat Safont, i ha informat que la modificació de les ordenances fiscals s'aprovarà en el pròxim ple ordinari del 3 de novembre.

D'aquesta manera en 2023, novament, a Borriana es congelaran i no s'augmentarà cap dels tipus impositius com ara el de l'ICIO, l'IBI o el de vehicles, a més de mantindre sense modificacions els imports dels rebuts de taxes municipals, com les del fem o les de diferents espais culturals i esportius, i es conservarà i en alguns casos s'augmentaran els beneficis fiscals i les bonificacions aprovades en els últims exercicis.

La regidora delegada d'Hisenda, Cristina Rius, ha manifestat que l'horitzó més pròxim “planteja reptes significatius per a l'equilibri dels comptes municipals, tenint en compte l'augment del preu de l'energia i les seues conseqüències, la inflació, el 4% dels salaris del personal municipal o l'euríbor, que ha multiplicat per 6 els valors des del principi de l'exercici”.

No obstant això, la intenció de l'equip de govern se centra, ha assegurat, a “ajustar el pressupost per a 2023, un any més, amb els impostos i taxes congelats, de manera que les famílies i empreses puguen continuar recuperant poder adquisitiu”.

Això suposarà, segons ha precisat Rius, un “repte extraordinari” en la gestió municipal”, perquè el Pressupost de despeses “tindrà un augment important pels increments dels costos, que haurem d'assumir amb els mateixos ingressos per impostos i taxes”. Uns reajustaments pressupostaris que, ha expressat, “ens permeten fer front a una posició límit, amb l'encariment exponencial dels costos energètics, els sobrecostos dels serveis per l'alta inflació que ens situa en un dels contextos més difícils dels últims 11 anys”.

Amb aquestes premisses, el govern local revela que es mantindran tots els beneficis fiscals aprovats fins ara, afegint-ne de nous i millorant les condicions de renda màxima per a facilitar l'accés a les bonificacions existents que es regeixen per la IPREM, com és el cas de famílies nombroses i de les persones jubilades i pensionistes.

Nous beneficis fiscals

Entre les decisions polítiques preses aquests anys per l'executiu municipal en matèria mediambiental, es continuen impulsant incentius fiscals per a promoure l'ús de les energies renovables. Per això, ha precisat Rius, “proposem, en l'ICIO aplicar el màxim percentatge legal de bonificació, el 95%, en les obres per a instal·lacions de sistemes d'aprofitament tèrmic o elèctric de l'energia solar, sempre que siga destinada a autoconsum”.

Paral·lelament, en la taxa per prestació de serveis d’activitats de joventut i ús del Casal Jove, ha assenyalat, “ens alineem al costat de les persones parades que busquen, en els cursos que organitza el Casal Jove, millorar la seua formació i que els facilite l'accés al món laboral, i proposem aplicar una nova bonificació del 50% a persones parades que s'inscriguen en aquests cursos”.

També s'aplicarà, a la taxa per prestació de serveis d’activitats esportives, una bonificació en el cas de pertànyer a alguna associació local per a la qual es realitze una activitat esportiva específica amb finalitat terapèutica.

En el cas de l'IBI i de la taxa de gestió de residus, a l'hora d'aplicar la bonificació a famílies nombroses i a les persones jubilades i pensionistes, es té en compte l'IPREM. La proposta per a 2023 de l'Ajuntament és “incrementar el coeficient multiplicador que s'aplica sobre l'IPREM del 1,3 al 1,4, perquè per límits de renda moltes persones que ara són beneficiàries d'aquests beneficis fiscals, no es queden fora i no se’ls denegue”, ha finalitzat.

Taxa gestió de residus

Rius ha recordat que la taxa per la gestió de residus també es congela, com ja va anunciar la setmana passada a pesar que el desfasament entre ingressos i costos per a 2023 serà al voltant de 607.000 euros. “Una despesa que també decidim assumir i que no es repercutirà en el rebut que paga la ciutadania”.

- Perquè les famílies i empreses “puguen continuar recuperant poder adquisitiu i no augmentar la càrrega impositiva”, ha assegurat la regidor delegada d'Hisenda Cristina Rius


L'equip municipal de govern de Borriana ha traslladat aquest matí a la Comissió d'Hisenda la seua proposta de tornar a congelar les taxes per la gestió de residus per al pròxim exercici 2023, segons ha avançat la regidora delegada d'Hisenda, Cristina Rius. Proposta que està recollida en la modificació de les ordenances municipals que seran aprovades en el pròxim ple ordinari del mes de novembre.

L’edila ha volgut fer partícips d’aquesta decisió a tots els grups municipals i ha explicat que ha sigut adoptada perquè les famílies i empreses “puguen continuar recuperant poder adquisitiu i no augmentar la càrrega impositiva a causa de les diferents crisis derivades de la guerra de Rússia contra Ucraïna, l'augment dels costos energètics, la inflació, l'increment de l'euríbor i l'IPC”, ha assegurat la responsable d'Hisenda.

Després de la reunió, Rius ha explicat el “difícil equilibri econòmic” en la gestió dels residus, ja que la taxa per recollida de fem i residus sòlids urbans a Borriana no s'ha actualitzat en els últims anys, i suposa un “repte encara major”, afrontar l'actual dèficit en incrementar-se els costos derivats de les últimes modificacions de gestió de neteja viària i del nou servei de recollida de residus, que cada any comporta un desfasament negatiu”.

Per a 2023 a Borriana es preveu, segons l'estudi tècnic, un desajustament encara superior a causa de “la suma dels ingressos per les taxes congelades durant 3 exercicis com a mesura d'ajuda econòmica a famílies i empreses durant el període de pandèmia i les despeses pel cost del servei del transport, tractament i eliminació dels residus, que s'han incrementat constantment”.

És a dir, ha concretat Rius, la diferència entre ingressos i costos per a 2023 serà al voltant de de 607.000 euros, “una despesa que també decidim assumir i que no repercutirà en el rebut que paga la ciutadania”. A més, “proposem mantindre durant 2023 la bonificació del 25% aprovada, com a mesura extraordinària en pandèmia, per a totes les activitats econòmiques”.

Finalment, Cristina Rius ha assegurat que el govern local està ultimant les ordenances fiscals per a l'any que ve, que es donaran a conèixer la propera setmana. Unes ordenances guiades per la premissa de “no dur a terme canvis en els impostos i taxes de cara al contribuent que no siguen per a millorar les seues tarifes impositives”.

Es tracta, ha manifestat, de “millorar la gestió dels diferents tributs municipals adaptant-los a fi de facilitar la seua tramitació i afavorir-hi el coneixement de l'usuari, sense que es produïsca modificació de les quotes tributàries".

- Dins del pla municipal per a la reactivació de l'economia local, per a afavorir la recuperació de pimes, autònoms i empreses locals

- L'any passat el consistori va pagar factures a proveïdors per un valor aproximat de 14 milions d'euros


L'Ajuntament de Borriana està actualitzant les borses per a la contractació de professionals i empreses locals a l'objecte, segons ha explicat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, de “reactivar l'adjudicació dels contractes d'obres menors a les empreses locals” segons el consistori vaja desenvolupant projectes públics, així com per a la realització de compres de diversa índole per part del consistori.

Des de la corporació s'anima a les empreses locals a inscriure's en la borsa d'empreses existents perquè els professionals, autònoms i empreses locals de Borriana puguen sol·licitar la seua inclusió en aquestes borses públiques per a l'execució de projectes i obres públiques amb l'Ajuntament, o bé per a l'àrea d'obres i equipaments, execució d'obres i subministraments i especialitats.

L'alcaldessa ha destacat que la finalitat és afavorir la recuperació dels autònoms, les pimes i els sectors productius, “una manera més d'oferir suport i ajudar a les xicotetes empreses locals en la seua recuperació econòmica”, ha insistit.

Per a la qual cosa, l'Ajuntament actualitza constantment el registre de possibles contractistes i subministradors locals amb l'Ajuntament, segons l'activitat econòmica que realitza cada empresa o autònom, a través de la web en la secció de contractació, on es pot trobar el model de sol·licitud per a la seua inclusió en la base de dades.

L'alcaldessa ha destacat la “importància” d'aquesta actuació, “una més de les implementades pel consistori dins del pla municipal per a ajudar i col·laborar en la reactivació econòmica i comercial de la ciutat” i ha concretat que aquesta iniciativa “suposa una gran inversió econòmica, atès que en els últims exercicis s'ha incrementat la despesa municipal per obres menors de reparació i rehabilitació".

En aquesta línia, Maria Josep Safont ha subratllat que des de 2015 s'ha mantingut el període mitjà de pagament a proveïdors per davall del límit legal, fins i tot en els dos anys de la crisi sanitària provocada per la pandèmia, fins a arribar al voltant de 15 dies. Reducció que es va aplicar, durant l'any passat, a l'abonament de factures que van ascendir a un import de 13.872.710 euros, segons ha explicat la regidora delegada d'Hisenda, Cristina Rius.

Dins del full de ruta en la gestió econòmica del consistori, ha manifestat ledila d'Hisenda, s'han tramitat amb celeritat les despeses i l'aprovació de les factures perquè els diners “arribaren com més prompte millor als autònoms i empreses que treballen per a l'Ajuntament, dotant-les ràpidament de liquiditat en un exercici difícil per a molts sectors pels efectes negatius de la pandèmia”.

D'aquesta manera, ha continuat la regidora d'Hisenda, “el consistori promou que els sectors econòmics locals puguen cobrar els serveis prestats dins del termini i en la forma escaient, i contribueix al fet que els autònoms i les xicotetes i mitjanes empreses que treballen per al consistori tinguen liquiditat en aquesta difícil situació”.

Durant aquest primer semestre de 2022, la mitjana de pagament ha sigut de 16 dies, ha destacat Rius, per davall dels trenta dies establits per la Llei de Morositat. Així mateix, ha subratllat que el total de factures pagades a proveïdors en 2022 en els 6 primers mesos d'enguany ascendeix a 6.874.962 euros, i ha posat l'accent en el fet que “des que vam començar a governar en 2015, no es queda cap factura en els calaixos pendent de pagament per falta de crèdit”.

Sobre aquest tema, Rius ha valorat que la dinàmica en els últims anys del pagament a proveïdors suposa “un factor més per a la millora i enfortiment dels diferents sectors econòmics locals, ja que en tot moment han pogut cobrar els serveis prestats al consistori dins del termini i de forma adequada, amb el que la confiança i la capacitat de gestió entre empreses i Ajuntament ha anat també clarament en augment”.

El pleno aprueba una modificación de crédito de 720.000 euros
  • - Destina 180.000 euros a la partida d'estudis i treballs tècnics de diversos projectes

  • - El ple ordinari d’ahir al vespre ho va aprovar dins d’una modificació global de crèdit de 720.000 euros, amb part dels romanents de tresoreria que resulten de la liquidació del pressupost de 2021


El govern municipal de Borriana ha decidit suplementar amb 180.000 euros la partida d'estudis i treballs tècnics per a licitar, entre altres, el projecte per a la construcció de l'edifici que albergarà el nou consultori mèdic del Port, segons ha avançat la regidora delegada d'Hisenda, Cristina Rius.

Aquesta iniciativa s'inclou en la modificació de crèdit que l'executiu municipal va elevar ahir al vespre al ple ordinari, dins d'un suplement d'aplicacions pressupostàries que en global s'eleva a 720.000 euros, amb part dels romanents de tresoreria que han resultat de la liquidació del pressupost de 2021.

El suplement de 150.000 euros específic per al projecte de construcció de l'edifici que albergarà el nou consultori mèdic del Port, suposa per a Rius “un pas més en ferm que demostra que l'equip de govern està treballant correctament i de manera constant i sòlida perquè el Port compte amb un centre de salut en condicions i d'acord amb la normativa actual”.

La qual cosa demostra, segons el parer de la regidora d'Hisenda, que des de fa mesos l'equip de govern de Maria Josep Safont “està realitzant amb constància i fermesa les gestions oportunes amb la finalitat d'aconseguir un solar per a la construcció del nou equipament sanitari per a la zona marítima”, un servei que provisionalment va ser traslladat a l'edifici municipal multifuncional del Grau.

En aqueixa línia, ha confirmat que l'Ajuntament ha treballat des del principi amb tres opcions d'ubicació. A més, ha recordat que aquest nou servei “apareix en els pressupostos de la Generalitat Valenciana amb una partida de 800.000 euros perquè, en diverses anualitats, puga construir-se el centre auxiliar de la zona marítima de Borriana”.

Amb això es confirma, “el nostre compromís real”, amb la vista posada a dotar al Port d'un centre de salut “a l'altura de les necessitats dels habitants de la zona, malgrat les insidioses declaracions de l'oposició”.

Pròximament, l'executiu municipal donarà a conèixer la decisió final sobre el solar en el qual se situaran les noves instal·lacions en el Port per a, en una segona fase, alçar la nova infraestructura sanitària. De fet, ha assegurat, “el pla funcional ja està redactat per l’Hospital La Plana i contempla tres consultes de medicina familiar i àrees de pediatria, extraccions, urgències i administració.

Rius ha recordat que el consultori de l'avinguda de la Mediterrània, actualment tancat, no presta servei des de 2020 perquè no compleix la normativa ni les condicions bàsiques per a oferir una atenció de qualitat i perquè infringeix els protocols de protecció anticovid. “Presenta evidents defectes estructurals i d'equipament, és un túnel, manca de ventilació, presenta deficiències en matèria d'accessibilitat i no disposa d'eixides d'emergència, i tampoc compta amb una zona d'aïllament de pacients contagiosos”, ha lamentat.

Per a la responsable d'Hisenda, aquests defectes van motivar que, amb la irrupció de la pandèmia i l'activació dels protocols de protecció ciutadana, “es procedira al tancament del Centre de Salut Auxiliar Verge del Carmen, malgrat que tots som conscients que proporciona una gran comoditat als veïns i veïnes del Port per la proximitat però, primer de tot, hem de vetlar per la salut pública”.

Altres suplements de crèdits

Rius ha indicat que a més de la modificació de crèdits per a l'estudi del projecte del nou ambulatori, en el ple també es van aprovar uns altres que suplementen aplicacions pressupostàries per a noves despeses que puguen sorgir fins a final de l'exercici, o per l'increment de preus d'alguns serveis o productes.

Concretament s'ha referit a 400.000 euros per a atendre les quotes a partir de la número 8 del PAI Sant Gregori, una vegada que l'Ajuntament ha abonat ja fins a la quota número 5 i compta amb crèdit per a la 6 i la 7. També inclou 30.000 euros per a despeses diverses de Junta Local Fallera, per la duplicitat d'esdeveniments en un sol exercici derivats del canvi de dates per diversos motius.

Igualment, amb la modificació de crèdit es destinarà 25.000 euros per a la licitació del contracte de jardineria, altres 25.000 euros per a activitats culturals, i per al manteniment i conservació de via pública 60.0000 euros.

Segundo período de pago de  tributos municipales voluntarios del ejercicio 2022

 - Des del 15 de juliol al 5 d'octubre, per a abonar l'Impost sobre Béns immobles (IBI) urbana i rústica i del 25 de juliol al 5 d'octubre l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE)


L'Ajuntament ha obert el segon període en voluntària del calendari del contribuent de pagament de tributs municipals de l'exercici 2022 corresponent al cobrament de l'Impost sobre Béns immobles (IBI) urbana i rústica i l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE), segons ha informat la regidora d'Hisenda, Cristina Rius.

D'aquesta manera, des del 15 de juliol al 5 d'octubre es podran abonar l'Impost sobre Béns Immobles d'urbana i de rústica, tots els dies hàbils en qualsevol de les oficines de les entitats col·laboradores. Mentre que el període voluntari de cobrament dels rebuts corresponents als padrons de l'Impost sobre Activitats Econòmiques queda establit del 25 de juliol al 5 d'octubre de 2022.

En el citat període de pagament en voluntària, les persones contribuents podran efectuar els abonaments cada dia hàbil en qualsevol de les oficines de les entitats col·laboradores: Caixa Rural Sant Josep, CaixaBank, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA) i Banc Sabadell.

Prèviament, s'haurà de presentar en aquestes entitats col·laboradores el document de pagament expedit per l'Ajuntament de Borriana, que serà remés al domicili de la persona contribuent, sense que l'enviament supose notificació de la liquidació, o podrà ser recollit en el Servei Municipal de Recaptació, situat en la planta baixa de l'Ajuntament.

Per als rebuts domiciliats, dins del període indicat, l'Ajuntament aplicarà una bonificació de l'1% de la quota. Transcorregut el termini en període voluntari sense haver fet efectiu el pagament, s'iniciarà el procediment de constrenyiment, incrementant-se el deute amb el recàrrec, interessos de demora, costos i despeses que s'originen.

Per als rebuts domiciliats, dins del període indicat, l'Ajuntament efectuarà dos càrrecs del 50% de la quota, el primer càrrec previst serà el 27 de juliol i el segon càrrec el 27 de setembre, aplicant-se en el segon una bonificació de l'1% per domiciliació.

En aquest sentit, la regidora d'Hisenda, ha destacat que cada any són més els contribuents que domicilien els seus rebuts, i es beneficien d'aquesta bonificació. De fet, la domiciliació s'ha incrementat en els últims 5 anys, passant d'un 60,55% a un 66,88% en IBI, la qual cosa suposa un cost de més de 60.000 euros per a les arques municipals.

Congelació de taxes i impostos

L'edila d'Hisenda ha recordat que l'any 2022 va començar amb una congelació de taxes i impostos per als veïns i veïnes i per a empreses de Borriana, perquè l'equip de govern va decidir “no augmentar la càrrega impositiva de la ciutadania malgrat els continus increments de l'IPC que, en aquests moments supera ja el 10%”.

Contràriament, sí que s'ha vist incrementat el cost pels beneficis fiscals aplicats, per exemple, a les famílies que ostenten el títol de famílies nombroses, que ha passat de 41.300 euros a 47.910 euros.

Altres beneficis que es van aprovar en la passada legislatura van ser, per exemple, la bonificació del 50% en l'IBI a les famílies els habitatges de les quals són de protecció pública promogudes per la Generalitat Valenciana. Aquest cas afecta a 331 liquidacions amb una bonificació de més de 35.000 euros.

També s'ha detectat un increment de l'ús de les energies renovables a la nostra ciutat. Així doncs, 18 habitatges en les quals s'han instal·lat sistemes d'aprofitament de l'energia solar, han començat a veure el seu rebut de l'IBI reduït en un 20%. Aquesta bonificació va ser una iniciativa de l’equip de govern aprovada en 2017.