• Els comptes municipals del pròxim exercici incrementaran les inversions malgrat congelar novament tots els tributs municipals

  • Arribarà als 36,8 milions d'euros i continua en la línia de treball “pensant en les persones”

El pressupost municipal de Borriana per a 2022 incrementarà les inversions a pesar que l'equip de govern municipal ha decidit congelar totes les taxes i tributs i arribarà als 36.827.125 euros. Entre les accions previstes s’inclouen les obres de la primera fase del projecte de millora i condicionament del Parc Arenal amb una inversió de 950.000 euros; la rehabilitació del CMC la Mercè, amb 992.000 euros, i la passarel·la del Clot amb 400.000 euros.

La regidora delegada d'Hisenda, Cristina Rius, i el tercer tinent d'alcalde, Vicent Granel, han avançat les línies principals dels comptes per al proper exercici, que han qualificat d’“inversor i social”, i que continua en la línia de treball “pensant en les persones”.

Així, l'equip de govern ha entregat avui el pressupost municipal de 2022 als diferents grups amb representació en el consistori, a fi que puguen estudiar les dades preliminars i avançar en la tramitació d'uns comptes que l'executiu local portarà al ple municipal del 9 desembre per a l’aprovació, perquè puga estar vigent els primers dies del mes de gener.

Segons han manifestat Rius i Granel, a finals d'octubre, en una reunió prèvia amb els portaveus dels grups polítics, se'ls va explicar la situació general d'ingressos i despeses previstes i la intenció de l'equip de govern de congelar tots els tributs municipals per la situació excepcional de pandèmia, a pesar que l'IPC s’incrementava un 4% i augmentaven altres despeses.

En la mateixa reunió van sol·licitar als portaveus si volien fer alguna aportació que es poguera incloure en el document i ”tan sols el PP ha realitzat algunes aportacions que s'han arreplegat, tant en el capítol IV de convenis com en inversions”, han assegurat.

Per a Cristina Rius i Vicent Granel, amb el pressupost de 2022 “iniciem la tornada a una nova normalitat, en què es registraran més activitats que en l'últim exercici, encara que seguirem alerta a les necessitats derivades de la pandèmia, perquè no hem d'oblidar que encara hi estem immersos”.

En els moments de crisis, han valorat, “és quan més hem d'estar al costat dels nostres veïns i veïnes, de les persones més desfavorides, desocupades, majors, autònomes o de les pimes".

En aquest sentit han afirmat, “no hi haurà més pressió fiscal per als contribuents i s'incrementarà i millorarà l'atenció als usuaris dels serveis socials municipals en incrementar en més de 8 els professionals la plantilla que fins ara ha atès els ciutadans que necessiten d'aquest servei, i que suposa un augment del pressupost de despesa de 440.000 euros.”

Obres

Borriana començarà 2022 amb l'execució de les obres que han iniciat la tramitació en 2021. Entre elles Rius i Granel han destacat el final de l'obra de l'edifici de serveis socials, la instal·lació dels jocs infantils al jardí del Carrer Benicàssim així com la pista de Skate i cal·listènia, amb la pavimentació de l'entorn i la millora de l'eficiència energètica en el mercat municipal, o la del carrer València ja adjudicades però que començaran després de les festes nadalenques.

A aquestes obres, han afegit per al pròxim exercici la construcció de vorera i carril bici que connecte l'àrea industrial de la carretera Nules amb la CV18, la connexió de carril ciclopeatonal del Port al Grau, del qual s'està finalitzant el projecte, i la urbanització del carrer que donarà accés al CEIP Josep Iturbi.

Una vegada començat el nou exercici, també es començaran a tramitar les obres previstes en el pressupost de 2022, que representen un 21% del pressupost, un total de 7.891.677€, amb un 78% de finançament extern, entre elles la construcció de la IES Jaume I, amb quasi 5 milions d'euros, previstos en aquesta anualitat i finançats íntegrament per la Generalitat.

Més inversions amb romanents

D'altra banda, els edils han garantit que la xifra d'inversions “s’incrementarà amb romanents quan es liquide el pressupost de 2021”. Així, “hem creat 4 nous projectes que suposaran la remodelació íntegra del Mercat Interior amb una imatge més moderna i unificada, rehabilitació de la casa de peons caminers per a destinar-la a locals socials i els projectes per a expropiar els terrenys i posteriorment construir els vials que connecten l'avinguda del Transport amb la CV18 i els dos trams que falten de la Canyada Blanch, entre la carretera del port i el camí de la Pedrera”, ha precisat .

Creix la inversió Edusi

Quant a les inversions Edusi, han indicat els responsables municipals, “creix la inversió EDUSI fins a 2.419.062 euros per a realitzar les 8 actuacions dels 3 Objectius Temàtics, finançades al 50% pels Fons Europeus. Amb la licitació d'aquestes inversions arribarem a un 85% licitat de l'Estratègia”. Entre elles han ressaltat els 992.000 euros pressupostats per a la realització de les obres de rehabilitació de la Casa de la Cultura la Mercè.

El Ayuntamiento congela tasas e impuestos para 2022
  • La decisió de l'equip de govern, traslladada aquest matí a la Junta de Portaveus, respon a l'objectiu de continuar ajudant totes les activitats econòmiques del municipi


L'equip municipal de govern de Borriana ha traslladat aquest matí a la Junta de Portaveus la seua proposta de congelar els impostos i les taxes municipals per al pròxim exercici 2022, segons ha anunciat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont.

Amb el manteniment i la congelació de les ordenances fiscals, que s'ha presentat a la Junta de Portaveus, el govern municipal es decanta per “no augmentar la càrrega impositiva de la ciutadania davant la crisi”, ha assegurat l'alcaldessa, que ha aclarit que aquesta proposta no serà necessària portar-la al Ple municipal del pròxim dijous 4 de novembre.

Així, a Borriana, en 2022 no s'augmenta cap dels tipus impositius, com el de l'ICIO, l'IBI o el de vehicles, a més de mantindre sense modificacions els imports dels rebuts de taxes municipals, com el del fem o diferents espais culturals i esportius, i es conserven els beneficis fiscals i bonificacions aprovats en els últims exercicis.

Això suposarà, ha precisat Safont, un “repte extraordinari en la gestió municipal”, perquè el Pressupost de despeses “tindrà un augment important pels increments dels costos, que haurem d'assumir amb els mateixos ingressos per impostos i taxes com a conseqüència de la proposta de mantindre’ls congelats”.

L'objectiu, ha manifestat, és "mantindre la qualitat dels serveis públics, però sense incrementar la pressió fiscal sobre els ciutadans, amb l'objectiu de continuar ajudant els veïns i les veïnes i totes les activitats econòmiques de la ciutat”, i ha assegurat que la congelació de les taxes i impostos municipals va acompanyada “d’un equilibri econòmic i millora de la gestió dels recursos perquè no es vegen perjudicats els serveis públics”.

De fet, ha manifestat l'alcaldessa, “ja hem aplicat aquests últims anys els beneficis fiscals que hem cregut justos, amb criteris de capacitat econòmica, hem equiparat totes les bonificacions de famílies monoparentals a les que tenien les famílies nombroses i també hem bonificat taxes i impostos amb criteris de protecció del Medi Ambient”.

No obstant això, per a 2022, ha apuntat, cal tindre en compte l'increment del 4,8% de l'IPC que afecta sobretot els grans contractes de serveis i a tota la despesa corrent municipal, i assumir l'augment del 17% pel cost de la gestió dels residus, de més de 438.000€.

A més, ha assenyalat, “l'important increment del capítol I, de personal, no només per l'increment salarial del 2% que arrepleguen els PGE i pels triennis dels funcionaris, sinó perquè, a més, en 2022 ens hem compromès a incrementar 7,5 professionals en els Serveis d'Atenció Primària de Caràcter Bàsic, per a complir amb la ràtio establerta en la Normativa de Serveis Socials”.

Ordenances

Referent a les ordenances municipals per al pròxim exercici, de manera resumida, la regidora delegada d'Hisenda, Cristina Rius, ha assenyalat que en matèria de gestió de residus els percentatges aprovats pel Consell d'Administració de Reciplasa, reflecteixen un increment del cost d'un 3% addicional per les inversions a realitzar en la planta d'Onda i el 3,3% d'IPC.

És a dir, ha matisat Rius, el desfasament entre ingressos i costos per a 2022, és al voltant de 300.000 euros, que sumats als que va assumir l'Ajuntament en 2021 per la situació d'emergència per la pandèmia resulta un total de 438.529 euros. “Una despesa que també decidim assumir atès que estem eixint de la crisi sanitària i anant cap a la normalitat, però de manera lenta i progressiva”, ha assegurat.

Per això, a pesar que l'Ordenança Fiscal indica específicament que la taxa haurà de cobrir el cost del servei, i així s'ha fet durant molts anys, “hem decidit que en 2022, excepcionalment per la Cpvid, la Taxa de Gestió de Residus es mantinga congelada i l'Ajuntament assumisca l'increment de la taxa del 17%”.

Pel que fa a la taxa de terrasses de bars i restaurants, de la qual estan exempts de pagament tots els negocis des de 14 de març de 2020 fins al 31 de desembre de 2021, tornarà a la normalitat, “tot i que es permetran les ampliacions d'ocupació sense tributar, limitant-les al doble de l'espai autoritzat, per a tornar progressivament a la situació anterior a la pandèmia”.

L'exempció de les terrasses, que ha durat 21 mesos, sumats al cànon d'ocupació d'establiments d'hostaleria en època estival, ha suposat, segons ha valorat la responsable municipal d'Hisenda, “una ajuda addicional de més de 420.000 euros que han deixat d'ingressar aquest tipus de negocis hostalers a les arques municipals”.

Cristina Rius Borriana

- La regidora d’Hisenda assegura que el consistori ha gestionat des de 2017 els projectes “amb prudència, a l'espera de rebre els fons comunitaris”

- L'Ajuntament, que ha rebut pagaments per 999.192 euros, estava executant amb recursos propis unes obres que són cofinançades al 50% per la Unió Europea

- Fins al juliol de 2021 Borriana ha pagat obres per 3.529.000 euros, dels més de 5 milions que estan en marxa


L’abonament que la Unió Europea (UE) ha realitzat a l'Ajuntament de Borriana de part dels fons Edusi permetrà continuar amb l'execució d'aquests projectes de desenvolupament urbà per valor de 10 milions d'euros finançats per l'Ajuntament i la UE al 50%.

La regidora d'Hisenda, Cristina Rius, ha explicat que “l'arribada dels fons europeus a través de diferents pagaments permetrà que l'Ajuntament puga continuar amb els projectes de l'estratègia Edusi amb la incorporació aquests ingressos”.

Cal recordar que fins avui, des que van començar els projectes de l'estratègia Edusi 2017-2022, Borriana ha estat executant les obres amb recursos propis, per la qual cosa l’àrea d’Hisenda local hi ha hagut d'actuar amb prudència, mentre estava a l'espera de rebre el pagament per part d'Europa”.

Per això, Rius ha assegurat que “la iniciativa comunitària dels Edusi és una excel·lent iniciativa per a regenerar la ciutat, tot i que seria desitjable que els municipis reberen amb més rapidesa la part del finançament que correspon a la Unió Europea, que no es cobra fins que no es verifiquen les despeses de les obres ja executades”.

Així, des que es va iniciar l'estratègia Edusi en 2017 l'Ajuntament únicament ha comptat amb un primer pagament avançat de 164.000 euros dels cinc milions que espera rebre.

Aquest estiu, després de les SPB (Sol·licituds de pagament a beneficiari) que el consistori ha emès, s'han començat a rebre els primers imports del 50% europeu. D'aquesta manera, a mitjan juliol es va rebre un primer pagament de 347.000 euros, i el passat 11 d'agost, el segon, de 488.000 euros.

En total, les arques municipals han rebut fins avui 999.192 euros de la part comunitària, mentre que fins a juliol de 2021 l'Ajuntament ha pagat obres per 3.529.070 euros, dels més de 5 milions que estan en marxa.

A més, l'Ajuntament ja ha sol·licitat un tercer SPB per valor de 326.457 euros, que està a l'espera de rebre el vistiplau de la Direcció General de Cooperació Autonòmica i Local, entitat que gestiona les ajudes europees com a intermediària entre els municipis i la Comissió Europea.

Els projectes inclosos en les Estratègies de Desenvolupament Urbà Sostenible i Integrat (Edusi) estan cofinançats al 50% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) en el marc del Programa Operatiu pluriregional d'Espanya (POPE) 2014-2020.

Aquests projectes s'engloben en quatre grans blocs d'actuació: Millora energètica en infraestructures i instal·lacions públiques, Actuacions per al foment de la mobilitat urbana sostenible, Incorporació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació per al desenvolupament de l'administració electrònica, i Condicionament d'espais culturals i dinamització de la xarxa de museus de la ciutat.

Dins de l’estratègia Edusi ha sigut possible la realització de projectes com el del carril ciclopeatonal al Grau, l'adequació del jardí del Bes, la regeneració del bulevard de la Bosca, la construcció del jardí arqueològic de Sant Blai, la rehabilitació de la Mercè, el futur Parc de l'Arenal, o la reforma de l'antic ambulatori per a la localització dels Serveis Socials.

Convocatoria de las Ayudas Paréntesis II en Burriana

 

  • En aquesta segona fase poden optar activitats econòmiques comercials que no podien en la primera, com ara perruqueries, arts gràfiques, tintoreries, forns, joieries, sabateries, llibreries o restaurants, entre d’altres

  • El BOP ha publicat l'extracte de la convocatòria i ja es poden sol·licitar fins al 21 de juny

  • La informació i els impresos estan disponibles en el tauler d'anuncis de la seu electrònica de l’Ajuntament: https://burriana.sedelectronica.es/board/


L'Ajuntament de Borriana ha convocat les noves ajudes Parèntesi i amplia les activitats econòmiques comercials del municipi més afectades per les restriccions sanitàries provocades per la pandèmia de la Covid-19, que poden optar i que no van poder en la primera fase perquè no figuraven en el CNAE proposat per la Generalitat, com ara perruqueries, arts gràfiques, tintoreries, fleques, joieries, sabateries, llibreries o restaurants, entre d’altres.

Segons ha informat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, el Butlletí Oficial de la Província (BOP) ha publicat l'extracte de la convocatòria, per la qual cosa a Borriana ja es poden sol·licitar novament les ajudes durant el termini d'un mes, fins al 21 de juny, inclusivament.

Les sol·licituds, ha aclarit Maria Josep Safont, també es resoldran, com les anteriors, per decret segons es vagen revisant i complisquen els requisits, sense esperar a resoldre-les totes juntes. També ha precisat que l'aportació municipal per a les ajudes “podrà ser incrementada amb la finalitat d'atendre totes les sol·licituds que es presenten i reunisquen els requisits exigibles”.

Així mateix, l'alcaldessa ha explicat que l'Ajuntament ja ha resolt la totalitat de les 217 sol·licituds de la primera convocatòria de les ajudes Parèntesi presentades pels autònoms i microempreses de Borriana, i ha destacat que aquesta fase es va tancar amb l'abonament d'un total 483.939 euros per a 191 beneficiaris que compten amb 567 treballadors autònoms i per compte d'altri. Les 26 sol·licituds restants han sigut denegades principalment per tractar-se activitats no incloses en les bases.

Per part seua, la regidora d'Hisenda, Cristina Rius, ha explicat que l'equip municipal de govern, com ja va anunciar, ha destinat els romanents de la primera convocatòria de les ajudes Parèntesi a una nova edició. Així, l'Ajuntament ha previst un import global de 500.000 euros, dels quals un 15% és aportat per l'Ajuntament, un 62,5% és aportat per la Generalitat Valenciana i un 22,5% per la Diputació Provincial.

En concret, l'import de les ajudes serà com l'anterior i podran rebre fins a 2.000 euros per persona autònoma o microempresa i 200 euros més per cada persona treballadora, fins a un màxim de 4.000 euros.

Després de la resolució d'aquestes ajudes, si resultara un excedent de recursos sense utilitzar “es podrà dedicar a complementar proporcionalment les ajudes resoltes o dedicar-les a altres activitats també afectades per la pandèmia i que no hagen sigut contemplades específicament en els sectors definits en les bases”, ha precisat Rius.

El consistori ha ampliat les activitats econòmiques que poden sol·licitar les ajudes amb els nous CNAE proposats per la Generalitat Valenciana i d’acord amb l'estudi realitzat pel Pla d'Acció Territorial del Comerç (PATECO) dels comerços més afectats per la Covid.

A més, prèviament, l'Ajuntament va acordar amb la Federació de Comerç de Borriana ampliar aquestes ajudes a sectors econòmics que tot i estar fora dels dos llistats anteriors, per les característiques de la nostra ciutat, que puguen percebre aquestes ajudes, per a cobrir totes les activitats econòmiques de la ciutat que s'han vist afectades.

Les sol·licituds per a participar es presentaran en el registre electrònic de l'Ajuntament, i tant les bases reguladores com la convocatòria i els models d'impresos estan disponibles en el web municipal, en el tauler d'anuncis de la seu electrònica de l’Ajuntament: https://burriana.sedelectronica.es/board/

En el mateix apartat es pot consultar també la relació d'activitats que poden accedir a aquestes ajudes amb el llistat dels CNAE que figura en l'annex I de les bases de les ajudes publicades.

Tota la informació es pot consultar en la pàgina web www.burriana.es

El Ayuntamiento ayuda en la rehabilitación de fachadas catalogadas
  • El termini de presentació de sol·licituds finalitza l'1 d'octubre de 2021

  • Cada sol·licitud podrà ser subvencionada fins al 50% del pressupost protegible, amb el límit màxim de 5.000 euros


L'Ajuntament de Borriana ha convocat, per primera vegada i en règim de concurrència competitiva, les ajudes per a la pintura i rehabilitació de façanes catalogades en qualsevol emplaçament dins del terme municipal, per a consolidar o retornar a la façana de l'edifici l’estat físic correcte dels elements constructius, amb l'objectiu de fomentar i posar en valor el patrimoni arquitectònic local.

A aquest efecte, el consistori destina enguany un pressupost que ascendeix a 25.000 euros, que podria ser ampliat en funció de la demanda, i únicament admetrà una sol·licitud de subvenció per immoble cadastral. Cada sol·licitud podrà ser subvencionada fins al 50% del pressupost protegible, amb un límit màxim de 5.000 euros.

Segons estableixen les bases que regulen la concessió de subvencions, les ajudes contemplades tindran la naturalesa jurídica de subvencions públiques i podran ser beneficiaris els propietaris i les comunitats de propietaris d'immobles amb façanes catalogades.

Per a poder concórrer a les ajudes, els immobles hauran d'haver registrat l'informe d'avaluació de l'edifici (IEE) en l'administració autonòmica, segons el model establit per la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.

Així com també, el certificat d'eficiència energètica inclòs en el IEE per a la seua validació i obtenció de l'etiqueta energètica haurà d'estar registrat en la pàgina de l'IVACE (www.ivace.es).

No obstant això, només podran realitzar-se les obres expressament autoritzades per llicència d'obres municipal, i no podran obtindre subvenció les façanes dels edificis en els quals el tècnic redactor de l’IEE haja advertit, en l'acta corresponent, l'estat de "risc imminent" mentre no es justifique l'esmena d'aquesta circumstància.

Seran subvencionables les obres de façanes catalogades que s'ajusten a les característiques i determinacions tècniques descrites en les bases respecte a la reparació de revestiment de paraments i pintura, i de rehabilitació, la finalitat de la qual siga consolidar o retornar a la façana de l'edifici l’estat físic correcte dels seus elements constructius i, en general, de la seguretat, salubritat i adornament, sense pretendre alterar la seua configuració exterior.

Treballs que comprenen, a més del revestiment de paraments i pintura, la reparació o substitució de fusteries i treballs de manyà, i la reposició d'elements parcialment desapareguts que les seues característiques exactes puguen ser fixades a partir del mateix edifici per repetició d'elements de balcons, elements ornamentals, o per reposició en continuïtat de cornises, impostes, balustrades, o per altres motius, entre altres.

El termini de presentació de sol·licituds és des del 14 de maig fins a l'1 d'octubre de 2021, i podrà ser presencial, sol·licitant cita prèvia, o telemàtica, amb l’ús del tràmit ‘Instància General’ http://burriana.sedelectronica.es/info.0 adjuntant el model normalitzat de sol·licitud que es pot obtindre en l'apartat de la seu electrònica de la pàgina web municipal, https://burriana.sedelectronica.es/board/.

Les persones interessades poden disposar de més informació amb la consulta de les bases en www.burriana.es, o poden adreçar-se als Serveis Tècnics municipals de l'Ajuntament de Borriana.

El Ayuntamiento ampliará la exención de tasas a las terrazas de bares y restaurantes hasta diciembre de 2021
  • La iniciativa, que serà elevada al Ple municipal, dispensarà del pagament de les taxes durant tot l'any 2021

  • És una mesura més de les adoptades pel consistori per a contribuir a la reducció de l'impacte econòmic en l’activitat hostalera, provocada per l'emergència sanitària de la Covid-19


L'Ajuntament de Borriana ampliarà l'exempció del pagament d'ocupació de via pública a les terrasses de l'hostaleria i restauració fins a desembre de 2021, per a ajudar el sector hostaler a minimitzar l'impacte econòmic negatiu derivat de la crisi sanitària de la Covid-19.

Així ho ha indicat la regidora d'Hisenda, Cristina Rius, que ha assegurat que a l'octubre de 2020 “ens vam comprometre a analitzar l'evolució de la pandèmia a meitat d'exercici de 2021”, i per això, ara, “plantegem la pròrroga de la Disposició Addicional Primera que deixarà sense efecte l'aplicació de la tarifa ininterrompudament des del 14 de març de 2020 fins al 31 de desembre de 2021, per a contribuir així al fet que la tornada a la normalitat siga el menys dura possible”.

Aquesta proposta, que és una mesura més de les adoptades pel govern municipal en l'àmbit econòmic, dirigides a autònoms, comerços i petites empreses locals per a contribuir a la reducció de l'impacte econòmic negatiu en la seua activitat, es dictaminarà el proper dijous 29 d'abril, per a posteriorment elevar-la al pròxim Ple municipal previst per al dijous 6 de maig.

Les noves mesures restrictives aprovades per la Generalitat Valenciana afecten especialment els restauradors i bars i per això, des de l'Ajuntament, “hem decidit ampliar l'exempció del pagament de l'ocupació de la via pública per a donar el màxim suport possible al sector”, ha manifestat Rius.

Així mateix, ha posat en relleu que el consistori també mantindrà la possibilitat d'ampliar les terrasses, quan així ho permeta la situació, “per a garantir als establiments el compliment de la distància de seguretat i poder disposar també de més taules”.

Amb la decisió de prorrogar sis mesos més l'exempció de pagament de l'ocupació de la via pública per als sectors de la restauració i l'hostaleria -ha destacat la responsable d'Hisenda- l'ajuntament deixarà de percebre, durant els quasi dos anys, més de 200.000 euros de la taxa per ocupació de terrasses”.

Sobre aquest tema, ha valorat que confien que siga “una ajuda per a un sector que, a causa de les restriccions horàries, d'aforament i de manteniment de distància mínima, derivades de la Covid-19, no ha arribat encara a la possibilitat d'oferir un rendiment complet en la seua activitat”.

D'altra banda, molt prompte, el consistori anunciarà més mesures per al comerç, un altre dels sectors que també s'ha vist afectat per les restriccions.

Modificación de créditos  de los remanentes de tesorería
  • La modificació serà un dels temes a tractar en el ple ordinari de demà dijous 8 d'abril

  • Per a reutilitzar-los en suplements de crèdit i crèdits extraordinaris amb la finalitat de dotar de recursos suficients projectes estratègics

  • El Museu de la Taronja, els bons per a comerços, una font d'aigua potable o la pavimentació i adequació de vials, són alguns dels projectes que rebran les inversions


L'equip de govern de l'Ajuntament de Borriana proposarà en el pròxim ple, previst per a aquest dijous 8 d'abril, una modificació de crèdit que ascendeix a un total d'1.305.365,55 euros, procedents de romanents de tresoreria, a fi de realitzar els ajustos econòmics pertinents per a suplementar partides pressupostàries municipals o concedir crèdits extraordinaris a nous projectes.

La regidora d'Hisenda, Cristina Rius, ha explicat que es tracta d'una operació econòmica per a ajustar el pressupost i disposar dels recursos necessaris per a poder reutilitzar-los mitjançant suplements de crèdits i crèdits extraordinaris amb la finalitat de dotar de recursos de manera suficient projectes i iniciatives “estratègics per al municipi”.

Així, dels 1,3 milions d'euros de romanents de Tresoreria, ha precisat Rius, el consistori preveu destinar un total de 700.000 a suplements de crèdit de partides ja planificades, entre les quals ha destacat els 500.000 euros que es destinaran a la inversió en pavimentació i adequació de vials del municipi i que se sumen als 300.000 euros ja pressupostats.

En referència als crèdits extraordinaris, que sumen un total de 605.365,55 euros del total dels romanents de tresoreria, la regidora d'Hisenda ha posat l'accent en els 200.000 euros que s'assignaran al conveni amb la Confederació de Comerç de la Comunitat Valenciana per a la gestió de bons per al comerç local.

També dins dels crèdits extraordinaris, Rius s'ha referit als 180.000 euros com a aportació a la Fundació del Museu de la Taronja per a la seua reobertura, amb l'objectiu de “desbloquejar l’embolic i que el Museu torne a obrir les portes després de romandre tancades nou anys, des d'estiu del 2012”.

Igualment, la regidora d'Hisenda ha posat l'accent en 140.00 euros més que es dedicaran a la instal·lació d'un pou d'aigua, una planta d'osmosi i una font al pati de les antigues escoles de Santa Bàrbara, després de la concessió de l'autorització per part de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer sol·licitada per l'Ajuntament per a l'aprofitament d'aigües subterrànies, per al proveïment i extracció d'aigua potable i, d'aquesta forma, “satisfer les necessitats d'aigua potable tant de les instal·lacions de les antigues escoles de Santa Bàrbara com dels veïns i les veïnes de la zona que vulguen arreplegar aigua apta per al consum humà”.

Paral·lelament, ha assenyalat la responsable d'Hisenda, el consistori destinarà 30.000 euros corresponents a l'aportació municipal per a la millora, modernització i dotació d'infraestructures i serveis en l'àrea industrial de la carretera de Nules, que se sumarà a la subvenció concedida per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) de 144.853,94, que en total seran 175.219,49 euros per al projecte

Amb aquest projecte, es dotarà a la zona de la carretera de Nules de senyalització i identificació dels carrers, de més aparcaments, de nous accessos, de passarel·les per als vianants, i s'ampliaran vials. També es milloraran les zones verdes i es millorarà la seguretat del polígon amb la implantació de càmeres de control de trànsit connectades al servei de Policia Local, i amb serveis contra incendis. Així mateix, s'optimitzarà l'enllumenat públic a través de mesures d'eficiència energètica o energies renovables.

Calendari fiscal 2021

- Del 15 de març al 7 de juny, el període voluntari per a les taxes urbanes de residus i guals i l'impost sobre vehicles de tracció mecànica

- L'Ajuntament augmenta les bonificacions i exempcions dels padrons de les taxes urbanes


Aquest mes de març comença el calendari de pagament de tributs municipals per a l'exercici 2021 a Borriana. L'Ajuntament ha fixat el calendari del contribuent amb el període de cobrament dels padrons fiscals per a enguany que es s’aplicarà tal i com estava establert perquè, segons l'informe d'Intervenció, les circumstàncies actuals no determinen una alteració dels terminis fixats, al contrari del que va passar l'any passat, quan l'estat d'alarma i el confinament van motivar una alteració extraordinària.

D'aquesta manera, del 15 de març al 7 de juny, es podran abonar les taxes urbanes de gestió de residus i guals i l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM).

Dins del citat període de pagament en voluntària, les persones podran efectuar els abonaments els dies hàbils en qualsevol de les oficines de les entitats col·laboradores: Caixa Rural San Josep, CaixaBank, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA) i Banc de Sabadell.

Prèviament, s'haurà de presentar en les entitats col·laboradores el document de pagament expedit per l'Ajuntament de Borriana, que serà remés al domicili de la persona contribuent, sense que l'enviament supose notificació de la liquidació, o podrà recollit-se en el Servei Municipal de Recaptació, situat a la planta baixa de l'Ajuntament.

Per als rebuts domiciliats, dins del període indicat, l'Ajuntament aplicarà una bonificació de l'1% de la quota. Transcorregut el termini en període voluntari sense haver fet efectiu el pagament, s'iniciarà el procediment de constrenyiment, incrementant-se el deute amb el recàrrec, interessos de demora, costos i despeses que s'originen.

Per als rebuts domiciliats, dins del període indicat, l'Ajuntament efectuarà dos càrrecs del 50% de la quota, el primer càrrec previst serà el 26 març i el segon càrrec el 26 maig, en el segon s’aplicarà una bonificació de l'1% per la domiciliació. En aquest sentit, la regidora d’Hisenda, Cristina Rius, destaca que cada any en són més les persones contribuents que domicilien els rebuts, i es beneficien d'aquesta bonificació.

Congelació de taxes

L’edil d'Hisenda ha recordat que l'any 2021 va començar amb una congelació de taxes i impostos per als veïns i veïnes i per a les empreses de Borriana que arribarà als 350.000 euros.

De fet, l'Ajuntament preveu menys recaptació i, per tant, menors ingressos per taxes a causa de, principalment, la congelació de tots els tributs municipals, inclosa la taxa de gestió de residus, ja que enguany, “extraordinàriament”, el consistori es farà càrrec de l'increment del 5,8% del cost del servei i, a més, en el cas de les activitats econòmiques, s'aplicarà una reducció del 25% en els rebuts per a ajudar en la recuperació econòmica”.

Així mateix, els bars i restaurants seguiran sense pagar la taxa d'ocupació de via pública per terrasses durant la primera meitat de l'exercici, tal com es va comprometre el consistori amb els hostalers, i d’aquesta manera prorrogarà l'exempció que es va iniciar el 14 de març de 2020 per a “ajudar-los en aquesta difícil situació", la qual cosa també afectarà a la reducció dels ingressos municipals.

Cristina Rius ha indicat que, a més, s'ha previst l'exempció de la taxa de gestió de residus per a les més de 50 persones que són beneficiàries aquest 2021 de les prestacions econòmiques d'emergència social per pobresa energètica. L'exempció tindrà un cost fiscal estimat de prop de 6.000 euros, i també es preveuen 80 bonificacions als qui ostenten la condició de persona jubilada o pensionista, amb un cost fiscal de més de 4.000 euros.

Dins del padró de l'impost de vehicles, s'aplicaran bonificacions a un total de 1.109 vehicles amb un cost fiscal de 90.761 euros per diversos conceptes, destaca com a més substancial el que s'aplica a conductors amb discapacitat.