presentación anteproyecto nuevo consultorio médico del puerto
  • - Amb una superfície construïda total de 650,97 m² sobre la parcel·la rectangular de 1.942,55 m² que es troba al costat de l'edifici de la Confraria de Pescadors, la cessió de la qual per part de la Generalitat encara està pendent

  • - El govern municipal de Borriana es va reunir anit amb veïns i veïnes del Port per a donar-los a conèixer l'avantprojecte de la nova infraestructura


El projecte del nou Consultori Mèdic del Port preveu la construcció d'un edifici de dos plantes amb accés principal des del passeig de l'avinguda de la Mediterrània amb una superfície construïda total de 650,97 m² en la parcel·la rectangular de 1.942,55 m² que es troba al costat de l'edifici de la Confraria dels Pescadors, la cessió de la qual per part de la Generalitat encara està pendent.

El govern municipal de Borriana es va reunir anit amb veïns i veïnes del Port per a donar-los a conèixer l'avantprojecte del nou Consultori Mèdic del Port, i per aquest motiu es va comptar amb la participació de les redactores tècniques de l'avantprojecte de la nova infraestructura sanitària.

En la trobada presidida per l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, amb l'assistència de més de seixanta persones i amb una àmplia representació del govern municipal, es va explicar el projecte bàsic, tot i aclarint que el consistori “encara està a l'espera de la cessió per part de la Generalitat” de la parcel·la rectangular amb una superfície de 1.942,55 m² que es troba al costat de l'edifici de la Confraria de Pescadors, i on es preveu situar el centre auxiliar mèdic de la zona marítima.

L'alcaldessa va mostrar el seu convenciment que molt prompte l'Ajuntament rebrà la cessió per part de la Generalitat per a començar la construcció del nou edifici, i que el nou consultori “proporcionarà una gran comoditat als veïns i veïnes del Port”.

Així mateix, en la presentació amb els veïns i veïnes, va recordar que el pla funcional ja està redactat per l'Hospital la Plana i contempla tres consultes de medicina familiar i àrees de pediatria, extraccions, urgències i administració, amb la vista posada a dotar el Port d'una infraestructura sanitària “a l'altura de les necessitats dels habitants de la zona”.

Respecte a les instal·lacions esportives i de jocs que en l'actualitat estan en la parcel·la on es preveu situar el nou edifici, Safont va assegurar que des del govern local, “estem ja estudiant i valorant les possibles ubicacions per al trasllat a una zona pròxima”.

Característiques

Segons van explicar les arquitectes autores del projecte, el nou immoble contemplar un edifici de dos altures d'ús sanitari que potencia el caràcter d'edifici públic i li confereix una major visibilitat a escala urbana. Per a la redacció, han tingut en compte el programa funcional facilitat pel Servei d'Infraestructures de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, el Pla General de Borriana i el Pla d’Usos dels Espais Portuaris.

Així mateix, van assenyalar que l'accés principal a l'edifici s'ha projectat des del passeig de l'avinguda de la Mediterrània i es planteja, a més, un accés secundari a l'edifici per la façana sud-est, connectat directament amb el PAC (punt d'atenció continuada-urgències), mentre que l'àrea posterior vinculada a aquest accés es reserva per als vehicles d'assistència

Les arquitectes van exposar que la superfície construïda total de l'edifici serà de 650,97 m² i es preveu que les dos plantes estiguen connectades per un nucli de comunicació vertical que consta d'escala i ascensor.

Respecte a la superfície construïda en la planta baixa van indicar que serà de 394 m², per a albergar una zona d’ús públic amb porxe d'accés principal al vestíbul, àrea de recepció amb dos despatxos, un de telefonia i un altre d'informàtica, 1 consulta pediàtrica, 1 consulta d'infermeria pediàtrica, zona d'espera i punt d'atenció de continuada (urgències), sala d'extraccions i lavabos. També compta amb una zona d'ús restringit amb sala de reunions, magatzems, vestuaris de personal i quart d'instal·lacions.

En planta primera, tal com van concretar els 256 m² de superfície construïda es contemplen 3 consultes de medicina d'adults i 3 consultes d'infermeria, a més d'una zona d'espera i lavabos.

Encara que des del principi es van barallar tres opcions d'ubicació, Safont va reiterar que “estem a l'espera de la cessió del solar per part de la Generalitat per a confirmar en unes setmanes la ubicació definitiva”.

L'alcaldessa va recordar que el consultori de l'avinguda de la Mediterrània, actualment tancat, no presta servei des de 2020 perquè no compleix la normativa ni les condicions bàsiques per a oferir una atenció de qualitat i perquè infringeix els protocols de protecció anticovid.

De fet, presentava evidents defectes estructurals i d'equipament que el converteixen en inadequat per a usos sanitaris, defectes que van motivar que, amb la irrupció de la pandèmia i l'activació dels protocols de protecció ciutadana, es procedira per part de Conselleria de Sanitat al tancament del Centre de Salut Auxiliar i que, provisionalment, fora traslladat a l'edifici municipal multifuncional del Grau.

Tinència d'Alcaldia

D'altra banda, el govern municipal preveu, després de les obres d'adequació ja finalitzades, que en uns mesos es trasllade la Tinència d'Alcaldia del Port a les instal·lacions on estava situat l'antic consultori en l'avinguda Mediterrània, 33, amb el consegüent estalvi per al consistori i, alhora, donar ús a un immoble municipal que encara que no és adequat per a consultori mèdic, sí que reuneix les condicions per a les dependències municipals de la Tinència d'Alcaldia.

A més d'albergar les instal·lacions municipals, està previst reservar una àrea perquè puga ser utilitzada també per l'associació de Veïns del Port, o per qualsevol altra entitat veïnal que ho sol·licite.

Els treballs d'adequació del local han consistit bàsicament en l'adaptació dels diferents espais del local existent per a albergar les dependències de la Tinència d'Alcaldia del Port. Amb un nou arxiu en la zona d'accés, s'han enderrocat els llavamans i els entaulellats de les parets de les zones de reconeixement, s'ha eliminat el vestidor de personal i s'han adequat els acabats i les instal·lacions dels espais resultants per a entitats veïnals.

El Ayuntamiento de Burriana adjudica las obras d eremodelación de la Avenida Mediterrànea
  • - Per 2.157.476 euros a la UTE constituïda per Aglomerados los Serranos SA i Gimecons Construcciones y Contratas SL

  • - Reordenarà el vial amb un carril de ciclovianants i noves canalitzacions d'aigua potable i bombaments per a l'evacuació d'aigües residuals i pluvials


La Junta de Govern Local de Borriana ha adjudicat per 2.157.476,49 euros el contracte d'obres de la remodelació del vial de l'avinguda de la Mediterrània a la Unió Temporal d'Empreses constituïda per Aglomerados los Serranos SA i Gimecons Construcciones y Contratas SL com a licitadora amb major puntuació, segons ha anunciat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont.

Amb un termini d'execució de 8 mesos, la remodelació de l'avinguda Mediterrània té com a finalitat, ha explicat Safont, la reordenació del vial amb la construcció d'un carril de ciclovianants el traçat del qual discorrerà en el costat de la mar, i també amb la col·locació de noves canonades d'aigua potable i la instal·lació de noves canalitzacions i bombaments per a l'evacuació d'aigües residuals i pluvials, així com la repavimentació del vial i el recobriment de les voreres.

Una actuació que, segons el parer de l'alcaldessa, “millorarà considerablement els serveis de la zona i suposaran un alleujament de cara a les pluges i possibles inundacions, amb l'augment del sistema de drenatge i la capacitat de recollida d'aigua pluvial, a fi de tractar de mitigar les inundacions provocades per les fortes pluges”.

Precisament, ha indicat Safont, la proposta actual d'obres ha afegit més d'un milió d'euros respecte als avantprojectes anteriors de 2017, per a millorar la xarxa de sanejament i pluvials, els bombaments, als quals s'afig un altre bombament, la il·luminació i s'aprofita per a pavimentar tota l'avinguda de la Mediterrània.

El termini d'execució de les actuacions del projecte és de 8 mesos des de la signatura de l'Acta de Comprovació de Replanteig i, una camí completat, ha manifestat l'alcaldessa, “permetrà tancar l'anell ciclopeatonal de la salut entre la ciutat i la zona marítima”, ha manifestat Safont.

Aquesta actuació és la primera fase de les obres que abasta el tram entre la carretera del Port i el carrer Joan Carles I, en què no hi ha afecció amb la zona del Domini Públic Marítim Terrestre, mentre que el segon tram, ha aclarit l'alcaldessa, “no es podrà realitzar fins que no es tinguen tots els permisos de Costes”.

Per part seua, el regidor d'Urbanisme i Sostenibilitat Mediambiental, Bruno Arnandis, ha ressaltat que la construcció d'aquest carril bici suposarà “amplis beneficis quant a mobilitat i seguretat ciutadana, i evitarem la demora en l'execució de les obres en la zona on es necessitaria autorització o concessió de Costes”, ha afegit.

Amb aquestes obres, ha manifestat, Borriana gaudirà d'una nova secció viària amb una vorera de 4 metres d'ample a la qual se li adossa una línia d'aparcaments de 2,2 metres d'ample.

La calçada amb 2 carrils de circulació, de 3,25 metres cadascun, separarà l'espai reservat per a vianants i bicicletes. El projecte contempla la col·locació d'una canonada d'impulsió d'aigua potable de polietilè que substituirà l'actual de fibrociment.

També contempla noves canalitzacions i bombaments per a l'evacuació d'aigües residuals i pluvials que suposaran una millora de cara a les pluges i possibles inundacions. A més, es col·locaran bancs, papereres, nou enllumenat i s'està estudiant l'emplaçament d'arbres després de la petició del veïnat.


  • - La màquina pilonadora ja està realitzant els fonaments de l'estructura de la nova passarel·la fixa de formigó del Clot de la Mare de Déu


- La màquina pilonadora ja està realitzant els fonaments de pals llargs de l'estructura de la nova passarel·la fixa de formigó de l’Estany de la Vila o Clot de la Mare de Déu, que comporta la construcció d'un total de 20 pilons de formigó armat de 9 metres de profunditat i 650 mm de diàmetre, segons han avançat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, que ha visitat els treballs, amb el regidor de Medi Ambient, Bruno Arnandis, i el regidor de la Zona Marítima, Vicent Aparisi.

Des de l'inici de les obres i fins ara, ha explicat l'alcaldessa, els treballs realitzats per a l'execució de “l’esperada” passarel·la fixa en la desembocadura del riu Anna han consistit en la construcció d'una atall temporal per a canalitzar i desviar el flux d'aigua per aconseguir una àrea de treball seca, que “lamentablement se’l van emportar les intenses pluges de l'11 i 12 de novembre, i s'ha hagut de tornar a construir”.

També s'ha realitzat el desviament de la línia de baixa tensió i de l'aigua potable, així com la canalització per al desguàs del Clot mentre s'efectuen les obres i la plataforma per a l'execució dels pilons de formigó armat. En aquests moments, s'està materialitzant la construcció dels pilons que va començar ahir i amb la previsió d'acabar-los a finals d'aquesta setmana.

Cal recordar que les obres de construcció de la passarel·la fixa per als vianants al Clot, entre el carrer les Terrasses i el carrer la Farola, és una actuació cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) en el marc de l'estratègia Edusi del Programa de Desenvolupament Sostenible.

Vicent Aparisi i Bruno Aranandis han exposat que s'ha modificat el projecte inicial perquè durant l'execució de les obres s’ha observat la necessitat d'executar actuacions noves i millores a causa de “circumstàncies imprevisibles, que no alteren la naturalesa global del contracte”.

Així, en el projecte modificat s'han inclòs diferents millores com l'execució d'un desviament de la línia aèria de baixa tensió, necessària per a permetre la realització dels treballs de fonamentació profunda, i també la substitució de marcs prefabricats de formigó per lloses prefabricades que permet tindre una major capacitat de desguàs, ja que amb les prelloses s'elimina la grossària dels marcs.

El fet que la passarel·la dispose d'una major secció hidràulica de desguàs suposa tindre una millor resposta contra les avingudes d'aigua”, han manifestat els dos regidors.

A més, el projecte modificat contempla el soterrament de la línia de baixa tensió i de la telefonia a través de la futura passarel·la, i la substitució de les comportes en acer estructural, previstes inicialment, per unes altres d’acer estructural galvanitzat, que segons el parer d'Arnandis i d'Aparisi, “millora considerablement contra la corrosió en un ambient marí, alhora que comportarà un menor manteniment a realitzar pel personal de via pública o de l'empresa encarregada del manteniment de l’estany i, per tant, una racionalització de la despesa pública”.

Les noves actuacions, han assegurat, no comporten la necessitat d'un augment en el termini d'execució de les obres, per la qual cosa des del consistori mantenen el termini d'execució de 8 mesos i la previsió del final d'obres per a la primavera, a finals d'abril.

Mentrestant, l'Ajuntament ha tornat a reparar la passarel·la de terra que va ser destruïda en l'últim episodi de fortes pluges perquè mentre duren les obres de construcció de la passarel·la fixa es puga utilitzar l'actual passarel·la de terra compactada que compleix la seua funció quan el nivell de l'aigua és baix, però que el consistori ha de reparar constantment perquè els dos marges del riu estiguen comunicats amb les crescudes per fortes pluges, amb els temporals marítims i amb l'augment del cabal per l'aigua registrada en localitats de l'interior”.

Característiques

Segons es desprèn del projecte de construcció, la nova passarel·la se situa desplaçada cap a l'interior del riu Anna, modificant així la seua ubicació però situada dins de la Servitud de trànsit de Costes i ocuparà els 6 metres d'amplària de la citada Servitud. Una estructura que estarà preparada per a suportar el pas de vehicles, encara que serà d'ús per als vianants, i d'accés restringit a vehicles rodats d'emergència com ara ambulàncies, protecció civil, bombers”.

L'estructura es projecta per a una vida útil de 50 anys. A més, la passarel·la podrà ser depassada per l'aigua i suportarà les càrregues d'arrossegament produïdes per l'avinguda de projecte d'un període de retorn de 500 anys.

Per a facilitar l'eixida de l'aigua cap a la mar, comptarà amb una comporta de regulació del nivell de les aigües de l’estany tipus atall d'obertura manual. Amb aquesta comporta es podrà mantindre el nivell d'aigua del Clot, que és lleugerament superior a la de la mar i que disminueix cada vegada que es produeix el trencament de la passarel·la actual després de les cada vegada més freqüents crescudes del riu.

La resta de comportes seran abatibles de tipus clapeta o comporta de canal o sobreeixidor compensades estàticament per al funcionament a partir de l'empenta que provoque el flux d'aigua quan arribe a una certa altura associada a cabals a causa de crescudes per pluges intenses.

Reunión Ayuntamientode Burriana y vecinos de la Serratella por los tornillos de Arquímedes
  • - La redacció del projecte estarà acabada el pròxim mes de desembre i al maig el consistori preveu el començament de les obres

  • - Suposarà un sistema contra inundacions en la zona urbana de la Serratella a través de canalitzacions i l’elevació de l’aigua amb caragols d'Arquimedes


L'equip de govern de l'Ajuntament de Borriana ha exposat als veïns de la Serratella les característiques, els terminis i els beneficis del projecte d'obres per a la instal·lació dels dos caragols d'Arquimedes en la zona, la redacció del qual estarà finalitzada el proper mes de desembre.

En la reunió han participat nombrosos veïns i, per part de l'Ajuntament, han estat presents l'alcaldessa Maria Josep Safont, l'enginyer municipal i els regidors Vicent Aparisi, Bruno Arnandis i Cristina Rius, els quals a més d'exposar les particularitats del projecte han atès i resolt les qüestions plantejades en la trobada.

Segons ha explicat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, s'instal·laran dos caragols d'Arquimedes en un solar al carrer de les Alqueries, en la zona del jardí al costat del camí Serratella, en la zona més baixa, per a “la recuperació del sistema de drenatge natural a la mar entre el camí Ballester i el camí la Coixa i un sistema contra inundacions en la zona urbana de la Serratella, a través de canalitzacions i elevació”.

Un projecte, ha puntualitzat, que per a la redacció ja es va contractar l'empresa Ingenio, Gestión i Técnica SL, per un import de 26.620 euros, i que estarà finalitzat amb tota probabilitat el proper mes de desembre”. Quant al començament de les obres d'instal·lació, ha indicat que l'Ajuntament calcula que després de la redacció del projecte i posterior redacció i licitació del plec de condicions per a la contractació de les obres, podrien començar a l'abril o al maig.

Safont ha recordat el pelegrinatge administratiu per a aconseguir tots els permisos pertinents i la concessió administrativa d'ocupació de domini públic maritimoterrestre. Però, ha precisat, “en uns mesos comptarem amb el sistema adequat de drenatge en la zona”, amb la qual cosa l'executiu municipal “espera minimitzar i evitar les inundacions dels habitatges existents en la Serratella amb l'evacuació d'aigües de pluja a la mar immediatament, en períodes de fortes pluges, que també ajudaran a la resta de la zona marítima”.

Amb els dos caragols, ha concretat, “s'augmentarà considerablement la velocitat d'evacuació de les aigües pluvials a la mar, en una zona amb una capa freàtica molt pròxima a la superfície que necessita un ràpid drenatge” i, d'aquesta manera, ha continuat, “es minimitzaran els efectes de les inundacions amb què han de bregar els veïns i les veïnes d'aquesta zona del litoral borrianenc”.

Sobre aquest tema, la primera edila ha precisat que cada caragol d'Arquimedes de diàmetre 1.900 mm és capaç d'evacuar “fins a 1.000 litres per segon”, és a dir, ha matisat, “tres vegades més de capacitat de desguàs que la bomba de 70 CV de potència que l'Ajuntament ha utilitzat per a drenar la séquia del Rajolí en l’eixida a la mar en altres ocasions quan ha sigut necessari”.

Es tracta, ha assegurat, d'un mecanisme hidràulic “de gran ajuda per a l'extracció de grans cabals d'aigua en cas d'inundacions o de grans temporals de pluja”, i suposarà una inversió entorn als 720.000 euros, ha assenyalat Safont.

Així mateix, ha avançat la possibilitat de, a més d'aquests dos caragols, instal·lar si fora necessari dos caragols més per al Rajolí en la zona on està el motor del sindicat de Regs.

Per a dur endavant aquesta “importantíssima” instal·lació hidràulica, prèviament els tècnics municipals han realitzat un estudi per a determinar la ubicació òptima i el millor aprofitament del sistema de drenatge, que ha hagut també de suportar un llarg pelegrinatge de permisos administratius.

- Amb un pressupost de més de 2 milions d'euros té com a finalitat la reordenació del vial amb un carril ciclopeatonal i noves canalitzacions d’aigua potable i bombejos per a l’evacuació d’aigües residuals i pluvials

- La meitat de la immersió es destinarà a millorar el sistema de drenatge per a augmentar la capacitat de recollida d'aigua pluvial, a fi de tractar de mitigar les inundacions provocades per les pluges


La Junta de Govern Local de Borriana ha aprovat l'expedient de contractació i el plec de clàusules administratives per a l'adjudicació del contracte d'obres de la remodelació del vial de l'avinguda Mediterrània en el tram que va des del port fins al carrer Joan Carles I, segons ha anunciat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont.

Amb un pressupost de més de 2 milions d'euros, el projecte té com a finalitat la reordenació del vial amb la construcció d'un carril ciclopeatonal el traçat de la qual discorrerà pel costat de la mar, i també la col·locació de noves canonades d'aigua potable i la instal·lació de noves canalitzacions i bombaments per a l'evacuació d'aigües residuals i pluvials, així com la repavimentació del vial i el recobriment de les voreres.

Una actuació que, segons l'alcaldessa, “millorarà considerablement els serveis de la zona i suposaran una millora de cara a les pluges i possibles inundacions, amb l'augment del sistema de drenatge i la capacitat de recollida d'aigua pluvial, a fi de tractar de mitigar les inundacions provocades per les fortes pluges”.

Així mateix, ha indicat que la proposta actual d’obres afig més d’un milió d'euros respecte als avantprojectes anteriors de 2017, precisament per a millorar la xarxa de sanejament i pluvials, els bombejos, als quals s’afig un altre bombeig, la il·luminació i s'aprofita per a pavimentar tota l'avinguda Mediterrània.

El termini de les actuacions del projecte es preveu executar en 10 mesos des de la signatura de l'Acta de Comprovació de Replanteig i, una vegada completat, “permetrà tancar l'anell ciclopeatonal de la salut entre la ciutat i la zona marítima”, ha manifestat Safont.

El contracte s'adjudicarà pel procediment obert simplificat, amb tramitació ordinària i licitació electrònica d'acord amb el projecte redactat per l'enginyer de camins municipal amb l'assistència tècnica d'Enginyeria Melcar SL, amb un pressupost base de licitació de 2.271.266 euros, que incorpora els corresponents estudis de Gestió de Residus, Geològic-Geotècnic i Bàsic de Seguretat i Salut.

La primera fase de les obres abastarà el tram entre la carretera del Port i el carrer Joan Carles I, tram on no hi ha afecció amb la zona del Domini Públic Marítim Terrestre, mentre que el segon tram, ha aclarit l'alcaldessa, “no es podrà realitzar fins que no es tinguen tots els permisos de Costes”.

Per part seua, el regidor d'Urbanisme i Sostenibilitat Mediambiental, Bruno Arnandis, ha ressaltat que la construcció d'aquest carril bici suposarà “amplis beneficis quant a mobilitat i seguretat ciutadana, i evitarem la demora en l'execució de les obres en la zona on és necessitaria autorització o concessió de Costes”, ha afegit.

Amb aquestes obres, ha manifestat, “tractem de minimitzar les interferències entre els ciclistes, vianants i vehicles, i crear una nova zona per als vianants al costat del carril bici i delimitar les zones d'aparcaments” i, d'aquesta manera, Borriana gaudirà d'una nova secció viària amb una vorera de 4 metres d'ample a la qual se li adossa una línia d'aparcaments de 2,2 metres d'ample.

La calçada amb 2 carrils de circulació, de 3,25 metres cadascun, separarà l'espai reservat per a vianants i bicicletes. El projecte contempla la col·locació d'una canonada d'impulsió d'aigua potable de polietilè que substituirà l'actual de fibrociment. També contempla noves canalitzacions i bombaments per a l'evacuació d'aigües residuals i pluvials que suposaran una millora de cara a les pluges i possibles inundacions. A més, es col·locaran bancs, papereres, nou enllumenat i s'està estudiant l'emplaçament d'arbres després de la petició dels veïns i les veïnes.

La Tenendia de Alcaldia del Port de Burriana cambiará de ubicación
  • - El local, una volta reformat, comptarà amb una àrea per a l'associació de Veïns del Port

El govern municipal de Borriana ha aprovat la memòria valorada de les obres d'adequació de l'antic consultori per a albergar la nova Tinència d'Alcaldia del Port, redactada per l'arquitecte tècnic municipal, amb un pressupost base de licitació de 26.745 euros, segons ha anunciat el tinent d'alcalde i regidor de la zona marítima, Vicent Aparisi.

El local on es desenvoluparan les obres es troba a l’avinguda de la Mediterrània, 33 en una construcció que data segons la informació del cadastre de l'any 2001, data en què es van dur a terme les obres de condicionament del local per a ús com a consultori auxiliar.

Aquesta iniciativa, ha manifestat Aparisi, suposarà la no renovació del contracte d'arrendament del local planta baixa situat a l’avinguda de la Mediterrània, 35, cantonada amb el carrer de l’Alguer, on se situa actualment la Tinència d’Alcaldia, amb el consegüent estalvi per al consistori i, alhora, donar ús a un immoble municipal que tot i que no és adequat com a consultori mèdic, sí que reuneix les condicions per a les dependències municipals de la Tinència d'Alcaldia.

A més d'albergar les instal·lacions municipals, el regidor ha explicat que en el projecte està previst reservar una àrea per a poder ser utilitzat també per l'associació de Veïns del Port, o per qualsevol entitat veïnal que ho sol·licite.

Els treballs d'adequació del local consistiran bàsicament en l'adaptació dels diferents espais del local existent per a albergar les dependències de la Tinència d'Alcaldia del Port. S'executarà un nou arxiu en la zona d'accés; es demoliran els llavamans i el xapat de les zones de reconeixement; es demolirà el vestuari de personal, i s'adequaran els acabats i les instal·lacions dels espais resultants per a entitats veïnals.

Nou consultori en el Port

En unes setmanes, ha assenyalat Aparisi, es licitaran les obres i també es donarà a conèixer la ubicació del solar en què se situaran les noves instal·lacions sanitàries al Port, en un solar pròxim a l'anterior consultori mèdic, per a alçar la nova infraestructura sanitària. De fet, ha recordat, “el pla funcional ja està redactat per l'Hospital la Plana i contempla tres consultes de medicina familiar i àrees de pediatria, extraccions, urgències i administració”.

Sobre aquest tema el primer tinent d’alcalde ha recordat que el consultori de l'avinguda de la Mediterrània, actualment tancat, no presta servei des de 2020 perquè no compleix la normativa ni les condicions bàsiques per a oferir una atenció de qualitat i perquè infringeix els protocols de protecció anticovid.

De fet, presenta evidents defectes estructurals i d'equipament que el fan inadequat com a instal·lacions sanitàries, uns defectes que van motivar que, amb la irrupció de la pandèmia i l'activació dels protocols de protecció ciutadana, es procedira per part de Conselleria de Sanitat al tancament del Centre de Salut Auxiliar i que, provisionalment, es traslladara a l'edifici municipal multifuncional del Grau”.

Així mateix, ha mostrat el seu convenciment que l'antic consultori “proporciona una gran comoditat als veïns i veïnes del Port per la proximitat, però, primer de tot, hem de vetlar per la salut pública”. Per això, ha afirmat, Aparisi, el govern local ha encaminat el seu esforç al “projecte per a la construcció d'un nou edifici del qual l'Ajuntament ja ha iniciat la redacció amb una inversió de 150.000 euros, per a allotjar el nou consultori mèdic amb la vista posada a dotar al Port d'una infraestructura sanitària a l'altura de les necessitats dels habitants de la zona”.

Des del principi, ha explicat, s'han barallat tres opcions d'ubicació i “estem a l'espera de la cessió d'un solar per part de la Generalitat per a confirmar en unes setmanes la ubicació definitiva”. Un nou servei que, a més, ja apareix en els pressupostos de la Generalitat Valenciana amb una partida de 800.000 euros perquè, en diverses anualitats, puga dur-se a terme el centre auxiliar de la zona marítima de Borriana.

- Maria Josep Safont: “la modernització del port de Borriana avança en ferm”

- També estima que la Generalitat haja tret a licitació per prop d'un milió d'euros el trasllat de les casetes de pertrets per a pescadors per a substituir les actuals en mal estat


L'Ajuntament de Borriana ha valorat la decisió del Consell de destinar 1,3 milions d'euros a la reparació urgent del dic de contenció d'arenes del port de Borriana, una de les demandes prioritàries del municipi respecte a la remodelació integral del port, quant a infraestructures públiques portuàries de competència autonòmica.

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha valorat també la licitació de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat per prop d'un milió d'euros de les obres per al trasllat de les casetes de pertrets per a pescadors, per a substituir-ne les actuals, amb més de 50 anys d'antiguitat i en mal estat. Les dos iniciatives, ha subratllat, suposen “un pas ferm i decisiu per a modernitzar el port de Borriana”.

Safont ha posat en valor la reparació del dic perquè aquesta actuació servirà, “per fi, per a donar-li una solució, ja que es troba en un estat de degradació lamentable, amb deficiències acumulades de més de 20 anys” i que, després dels últims temporals, “s'ha vist seriosament afectat, cosa que ha provocat importants danys estructurals que el mantenen sense el preceptiu abalisament”.

Unes obres que a més, ha precisat, podran servir per a “minimizar el problema de gran importància endèmica de la profunditat que perjudica les embarcacions”. Tant l'equip de govern municipal com els usuaris del port, ha assegurat l'alcaldessa, “reivindiquem des de fa anys que el Moll de Llevant necessita la inversió precisa per a la reparació i manteniment del dic de contenció que corregisca les deficiències i hi repare els danys registrats”.

Considerem necessària l'actuació urgent” perquè evite el deteriorament del dic per acció de l'onatge i restituïsca de manera immediata el sistema d'abalisament marítim, així com per a “restablir les condicions de seguretat de la seua estructura i preservar l'operativitat de la bocana del port per a assegurar el normal desenvolupament de les activitats”, ha puntualitzat.

Entre altres actuacions, es durà a terme la reconstrucció del front amb esculleres, es consolidarà la balisa cardinal, es reposarà l'equip de llum d'abast curt i es repararà el tronc del dic, de manera que puga continuar complint amb la seua funció de contenció d'arenes i evite el terraplenament de la bocana del port, per a permetre la seua normal operativitat. També es reconstruirà el camí d'accés a la balisa per al seu manteniment.

 

Noves casetes

Així mateix, Maria Josep Safont ha destacat també que la Generalitat ha tret a licitació per prop d'un milió d'euros el trasllat de les casetes de pertrets per a pescadors, per a substituir les actuals, amb més de 50 anys d'antiguitat i en mal estat. El projecte contempla l'enderrocament de les 32 casetes actuals i la construcció de 30 noves, i també inclourà la instal·lació d'un espai cobert i un magatzem per a estendre les xarxes que permetrà “millorar la imatge de la zona i, sobretot, les condicions dels mariners, perquè no estiguen a la intempèrie”.

Al mateix temps, “dona resposta a una demanda tant dels pescadors com de l'actual govern municipal”. La licitació de les obres ja s'ha publicat, amb un pressupost base de licitació que ascendeix a 985.000 euros i un termini màxim perquè les empreses presenten les seues oferta fins al 17 d'octubre.

 

Consultori mèdic del Port

Igualment, i en relació a les infraestructures del port, Safont ha destacat el suplement de 150.000 euros pressupostat amb part dels romanents de tresoreria resultants de la liquidació del pressupost de 2021, que el consistori destina al projecte de construcció de l'edifici que albergarà el nou consultori mèdic del Port, per a comptar amb un centre de salut en condicions i d'acord amb la normativa actual”.

Un pas decisiu més” que, a judici seu, “verifica que des de fa mesos l'equip de govern està realitzant amb perseverança les gestions oportunes per a aconseguir un solar per a la construcció del nou equipament sanitari per a la zona marítima”, un servei que provisionalment va ser traslladat a l'edifici municipal multifuncional del Grau.

Des del principi, l'Ajuntament ha treballat amb tres opcions d'ubicació i, en breu, l'executiu municipal donarà a conèixer la decisió final sobre el solar en què se situaran les noves instal·lacions al Port per a, en una segona fase, alçar la nova infraestructura sanitària. De fet, ha indicat, “el pla funcional ja està redactat per l'Hospital la Plana i contempla tres consultes de medicina familiar i àrees de pediatria, extraccions, urgències i administració”.

Amb això es confirma “el nostre compromís real”, amb la vista posada a dotar al Port d'un centre de salut “a l'altura de les necessitats dels habitants de la zona”. A més, ha recordat que aquest nou servei “apareix en els pressupostos de la Generalitat Valenciana amb una partida de 800.000 euros perquè, en diverses anualitats, puga dur-se a terme el centre auxiliar de la zona marítima de Borriana”.

 

reparación urgente del dique de contención de arenas del puerto de Burriana
  • - La Conselleria d'Obres Públiques considera necessari actuar de manera immediata per a augmentar la seguretat i evitar una major deterioració

El Ple del Consell ha acordat que la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat invertisca 1,3 milions d'euros per a reparar de manera urgent el dic de contenció d'arenes del port de Borriana.

Després dels últims temporals s'ha vist seriosament afectada la part visible d'aquest dic, la qual cosa ha provocat importants danys estructurals, que el mantenen sense el preceptiu abalisament.

Des de la Generalitat es considera necessari l'actuació urgent que evite la deterioració del dic per acció de l'onatge i restituïsca de manera immediata el sistema d'abalisament marítim conforme a la normativa de l'Associació Internacional d'Autoritats de Senyalització Marítima i Ajudes a la Navegació (IALA-AISM), així com restablir les condicions de seguretat de la seua estructura i preservar l'operativitat de la bocana del port per a assegurar el normal desenvolupament de les operacions que es realitzen.

Així, entre altres actuacions, es durà a terme la reconstrucció del morro amb esculleres, de la fonamentació de la balisa cardinal i de l'equip de llum d'abast curt i la reparació del tronc del dic, de manera que puga continuar complint amb la seua funció de contenció d'arenes que evite l'aterrament de la bocana del port, per a permetre la seua normal operativitat. També es reconstruirà el camí d'accés a la balisa per al seu manteniment.