L'Ajuntament de Borriana i FACSA ultimen els treballs previstos en el Pla de Renovació i Millora de les Infraestructures de Proveïment d'Aigua Potable i Clavegueram, que enguany ha permès escometre la renovació de prop de sis quilòmetres de conduccions en el subsòl del casc urbà. En aquest cas, els últims treballs corresponen als realitzats en l'Avinguda Mediterrània, on ja es va executar el cinquanta per cent de l'obra durant el primer semestre de l'any i ara es tancarà amb la resta dels treballs entre els carrers Juan Sebastián Elcano i Les Barques.


En total, durant el present exercici es preveu completar el condicionament de 4.500 metres de conductes de distribució d'aigua potable, així com 1.500 metres de la xarxa de clavegueram que donen servei a 385 abonats. Uns treballs als quals se suma la renovació de més de 300 escomeses d'aigua potable.


Les millores s'han dut a terme en sis zones del municipi, que abasta des de l'entorn de l'Encarnació i Menéndez i Pelayo a la Plaça de les Monges, els voltants de General Prim, l'avinguda Jaime Chicharro, diversos carrers del casc històric, així com l'avinguda Mediterrània, on es duen a terme els últims treballs.


El regidor de Serveis Urbans de l'Ajuntament de Borriana, Vicente Aparisi, ha explicat que “un any més, completem el Pla de Renovació i Millora de les Infraestructures de Proveïment d'Aigua Potable i Clavegueram com estava acordat amb l'empresa concessionària, i així s'han realitzat millores en fins a sis zones de tot el casc urbà i la zona marítima, perquè els veïns i veïnes de Borriana puguen gaudir d'un millor servei tant de clavegueram com de distribució de l'aigua potable, a més de la renovació de voreres i ferma dels carrers que també hem aprofitat per a realitzar”. 

 

El regidor de Via Pública de l'Ajuntament de Borriana, Vicent Aparisi, ha volgut oferir explicacions públiques sobre "la gestió que des que arribem al capdavant de l'equip de govern estem duent a terme per a acabar amb determinades situacions que es produïxen després de l'abandó de centenars de solars per part dels particulars, i que de moment hem aconseguit solucionar en al voltant d'un trenta per cent dels casos”. Aparisi ha volgut comparéixer públicament perquè segons ha explicat "entenem els veïns i veïnes que en els últims mesos ens han fet arribar reclamacions i queixes sobre l'estat dels solars en la ciutat, per això volem explicar que tipus de gestió podem realitzar i estem duent a terme des de l'Ajuntament”. Així, el regidor de Via Pública ha explicat que "al tractar-se de solars privats, el procés que el consistori seguix per llei és el de notificar fins en tres ocasions el requeriment de neteja de cada solar, per a més tard poder directament denunciar el propietari i finalment, després de l'orde judicial poder actuar en cada lloc, encara que eixe procés sempre s'eternitza per les al·legacions que tenen dret a presentar els propietaris, i moltes vegades, mercantils" Per tant, des del consistori "s'ha treballat en tot moment i especialment des de principis d'enguany gràcies al treball dels tècnics del departament, però ens agradaria que la gent entenguera que es tracta d'un procés llarg i costós fins a poder actuar de forma subsidiària per part del consistori”. De fet, ha indicat que "són prop de 500 els requeriments que ja s'han realitzat, molts d'ells heretats de fa anys de l'anterior equip de govern, encara que gràcies a la intensificació del treball realitzat des del consistori en els últims mesos, hem aconseguit solucionar quasi un terç d'estes situacions”. Aparisi ha volgut exemplificar este tipus d'actuacions amb què este mateixa setmana s'ha realitzat en el carrer Encarnación, en la que s'ha retirat una grua de grans dimensions després que fa ja anys l'empresa que s'encarregava de portar avança l'obra entrara en concurs de creditors i abandonara material i maquinària en el lloc on no es va acabar de realitzar la construcció. Segons Aparisi "és l'exemple del que succeïx de vegades amb mercantils, que després de deixar a mitges un projecte no tenen en compte els requeriments del consistori de retirar material i netejar la zona, fins que definitivament se'ns permet actuar de forma subsidiària i realitzar uns treballs que després hauran de ser costejats pels propietaris de cada terreny”.

 

L'Ajuntament de Borriana ja disposa del permís requerit des del passat mes de juny per a poder iniciar el procés de licitació per tal d'executar definitivament la unitat A 30-31 corresponent a la zona de La Serratella. Tal com ha explicat el regidor de Via Pública i Poblats Marítims de l'Ajuntament, Vicent Aparisi, “és una gran notícia que, per fi, s'haja atès la nostra petició per a poder treballar en la zona de servitud de Costes per a la qual necessitàvem aqueix permís especial que ja sol·licitem fins i tot abans de l'estiu, i així acabar amb massa anys de retards en els quals l'anterior equip de govern va decidir no acabar d'executar el 0,22 % i així posposar durant massa temps la finalització del projecte d'execució”. Tal com també s'ha assenyalat des de la regidoria d'Hisenda amb la seua responsable, Cristina Rius “eixa deixadesa del Partit Popular per tancar la unitat d'execució ha fet que un projecte que en el seu moment s'haguera acabat sense despesa per a les arques municipals, ara ascendisca a més de 275.000 euros, ja que amb els 23.000 euros de quotes d'urbanització dels veïns s'hagueren completat els pagaments i tràmits d'execució, i ara caldrà realitzar una inversió molt més costosa”. Així, el permís rebut aquesta mateixa setmana en el consistori ha fet que les obres de realització d'una rasa per a acabar amb el procés d'electrificació de la zona estiguen ja llista per a la preparació de la licitació i posterior adjudicació dels treballs, “la qual cosa esperem que acabe amb la situació que ha mantingut en suspens als veïns i veïnes de La Serratella durant els últims cinc anys i que no els ha permès dur a terme cap projecte urbanístic quan tan sols amb executar aqueixa part final del 0.22% dels treballs haguera sigut suficient”, com ha comentat Aparisi. A partir d'aquesta setmana, s'inicia el procés de licitació que es tancarà amb la presentació d'ofertes econòmiques per part de les empreses interessades en aquesta part final de l'execució de la unitat A 30-31, i la posterior adjudicació que com ha resolt Aparisi “suposarà un alleujament i una solució final per a aquesta zona de La Serratella, de la qual hem estat especialment pendents en els últims mesos, intentant solucionar problemes de la zona amb diverses reunions amb l'AAVV, amb les campanyes especials de neteja i adequació després de les tempestes o amb les actuacions especials per a una millor gestió de l'eixida d'aigua acumulada i les obres de protecció en la zona de costa”. 

 

 

Les regidories de Via Pública i Urbanisme de l'Ajuntament de Borriana han volgut detallar el desenvolupament de les futures obres d'instal·lació de la lluminària del vial d'unió entre el Port de Borriana i la ciutat, ja que com ha explicat inicialment el regidor Vicent Aparisi, “volem que la ciutadania sàpia quin és l'abast de les obres que es completaran abans de final d'any, ja que durant els treballs de construcció del vial ja es va tenir en compte aquesta futura instal·lació, i per tant es va tenir en compte tot un seguit de paràmetres i espais que calia reservar per a la lluminària”. Segons es desprèn de l'informe tècnic realitzat des de l'Ajuntament, “les obres d'ancoratge dels fanals de la Avinguda Jaime Chicharro són puntuals i limitades, per la qual cosa no afectaran a les obres de remodelació que ja es van dur a terme durant la construcció del vial que uneix el Port amb la ciutat”. El mateix informe indica que “precisament en aquell projecte es va tenir en compte la futura actuació i es van preveure les conduccions i creus necessaris perquè els treballs d'enllumenat es puguen desenvolupar amb la mínima afecció”. El mateix Aparisi ha volgut puntualitzar que “si no es van deixar els ancoratges de fonamentació fets per a la posterior instal·lació dels fanals va ser perquè es desconeixia la interdistància concreta de punts de llum, en no estar encara redactat el projecte d'enllumenat ni, per tant, establits els càlculs luminotècnics, la qual cosa en cap cas afectarà als treballs realitzats ni obligarà a desfer part de les obres ja realitzades com s'ha indicat en alguna publicació de premsa”. Finalment, el mateix regidor ha deixat ben clar que “en qualsevol cas es tracta de projectes diferents, els pressupostos dels quals són complementaris, i, a causa de la previsió feta en el primer, no cal estimar diferència o modificació apreciables en la seua quantia encara en el cas d'haver-se executat tots dos de manera conjunta”. El projecte es troba ara mateix en fase de licitació i s'espera que en les pròximes setmanes i una vegada es complisca el període de recepció d'ofertes econòmiques per part de les empreses, es puga adjudicar el més ràpid possibles i les obres s'inicien com més prompte millor per a completar definitivament les dotacions amb les quals explica en nou vial dónes del Port a Borriana. 

Un any més, el Pla de Millora de les Infraestructures Hidràuliques i la Renovació i Millora del Servei continua a “més que bon ritme”, com ha comentat el regidor de l'àrea, Vicent Aparisi, que ha confirmat que “les quatre fases de treballs que s'han realitzat en 2017 han complit escrupolosament amb els temps i períodes d'execució previstos, igual que succeeix amb aquesta cinquena i última fase d'obres en el Centre Històric que va començar com estava establit el passat dia 18 i esperem tenir acabades l'última setmana de novembre com també s'indica en el pla d'obra”.


Ha sigut el mateix Aparisi, al costat de l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i la regidora d'Hisenda, Cristina Rius, els qui han volgut visitar personalment la zona d'obres per a confirmar que “ja han començat els treballs de renovació de la xarxa d'aigua potable, que s'estan realitzant al ritme esperat». A continuació s'iniciaran els treballs de renovació de la xarxa de clavegueram, per a després realitzar la nova pavimentació amb pedra natural”. Així, els carrers del centre històric que es renoven en aquesta fase del Pla són la totalitat del Carrer Tremedal, la Placeta del Tremedal, el Carrer Sant Joan i el carrer Creu de Sant Joan que també s'aprofitarà d'aquestes obres per a renovar les infraestructures del servei.


Segons ha explicat el màxim representant de l'àrea de Serveis, Vicent Aparisi, “estem molt satisfets amb l'evolució del Pla de Millora i Renovació, ja que les quatre fases anteriors en les quals es va treballar en zones com la del Camí d'Onda, tota la zona del Raval i del barri de la Bosca es van complir tots els terminis i la renovació va ser idònia, així que aquesta última fase de treballs completarà el Pla que es tenia dissenyat per a la totalitat de 2017”. La mateixa alcaldessa, Maria Josep Safont, ha indicat que “zones com la coneguda com “el huit” tenen un encant especial per la seua història dins de la ciutat, així que aprofitar els treballs de renovació de clavegueram i infraestructures d'aigua potable per a també embellir i millorar les voreres i la mateixa pavimentació suposen un extra dins del Pla que també reverteix directament en la satisfacció dels veïns i veïnes de cada zona en la qual s'ha actuat i millorat el servei”. 

 

La regidoria de Via Pública i Serveis de Borriana ha fet pública l'adjudicació d'una nova campanya de renovació i millora de fins a deu camins rurals i sengles pertanyents al conjunt del terme municipal. Així ho ha confirmat el màxim representant de l'àrea, Vicent Aparisi, qui ha manifestat que “estem molt contents de vore com en dos anys hem realitzat fins a tres campanyes especials de condicionament i millores dels nostres camins rurals, que en alguns casos havien estat completament abandonats durant anys, així que aquesta ambiciosa darrera campanya completarà el treball realitzat ja en les dues sèries de treballs realitzats en l'últim any i mig”. D'aquesta forma, es destinarà un pressupost total de 83.851 euros més IVA, un total de 101.460 euros, en una adjudicació pública que durà a terme l'empresa BECSA. I segons s'ha detallat en la sèrie d'actuacions compreses dins del projecte, “es realitzaran renovacions del ferm mitjançant un doble tractament superficial en els camins de la Pedrera en una longitud de més de 600 metres, La Coixa amb 625 metres, El Marjalet amb altres 820 metres, Facos en 200 metres i Virrangues en una longitud aproximada de 400 metres entre el mateix Camí de Facos i el de Llombai”. D'altra banda, en els camins d'unió de Borriana amb Almassora, Vila-real o el mateix Grau, les labors se centraran en la reparació mitjançant fresat i tapada de forats dels trams deteriorats, mitjançant una capa d'aglomerat asfàltic en calent que en els dos primers casos serà de 5 centímetres i de 2 en la resta”. En l'actuació del Camí d'Almassora es renovaran un total de 593 metres quadrats, en el de Vila-real la superfície augmentarà fins als 1.942 metres quadrats i en el cas de la connexió del Camí de Santa Pau a la Plaça de la Fira la superfície total serà de 1.166 metres quadrats. Tal com ha conclòs Aparisi, “creiem que estem complint i ampliant els treballs que fins ara s'havien portat a terme per a la millora de les comunicacions i vies en el conjunt del terme municipal, amb un projecte global de millora que en dos anys ha solucionat els problemes en els camins en molts més metres del que s'havia fet en l'última dècada”.

Els regidors de Medi Ambient, Bruno Arnandis, i de Poblats Marítims i Serveis, Vicent Aparisi han exposat com una de les principals reivindicacions extretes de la reunió amb el Sindicat de Regs, “la necessitat que Costas cedisca la gestió de diverses zones de litoral de Borriana, amb l'objectiu de poder realitzar els treballs previs de control i previsió de les Goles i així evitar episodis d'inundacions i altres problemes derivats de les precipitacions que se solen donar en aquesta època de l'any”. Així, la principal petició que es fa des d'ambdues regidories i amb el suport del Sindicat de Regs, és “la cessió per part de Costes de la gestió de les Goles, ja que de la seua obertura i connexió amb la resta de la xarxa fluvial del conjunt del terme municipal, depèn que l'evacuació en cas d'acumulació d'aigües siga la més òptima i no supose desperfectes o danys materials com en altres ocasions”.

 


Segons ha detallat el màxim representant de Medi Ambient, Bruno Arnandis, “l'objectiu d'eixa cessió en la gestió de les Goles és doble, ja que d'una banda ajudaria que de forma municipal la protecció i les connexions amb la xarxa de desaigüe foren més ràpides i senzilles de solucionar, i per una altra ens permetria realitzar l'obertura d'aquelles Goles que es troben tancades al pas de l'aigua i, per tant, suposen un perill quant a l'acumulació i la posterior evacuació de la pluja caiguda”. A més, eixa petició de cessió de la gestió de diversos punts del litoral borrianenc, “aniria en benefici de la definició de les obres o actuacions que podem sol·licitar a la Generalitat de cara al pròxim any” com ha explicat Aparisi, que ha afegit que “si obtinguérem eixa cessió seria molt més senzill poder dissenyar i sol·licitar, com ja ens ha instat la Generalitat, a demanar les infraestructures necessàries per al pròxim any, entre les quals destaca la instal·lació de la tecnologia coneguda com a Caragol d'Arquimedes en zones com la del Camí de la Coixa, ja que el treball que realitza aquesta maquinària és clau per a una ràpida i correcta evacuació d'aigües en cas d'acumulacions”. D'aquesta forma, i tal com ha tancat el mateix Aparisi, “podríem respondre d'una manera molt més efectiva a les peticions i sol·licituds dels veïns i veïnes de zones com La Serratella. Aquestes noves dotacions sumades als comportaments cívics als quals esperem que es comprometen els residents de la zona a l'hora de no dipositar ni abocar de forma incontrolada sobre El Rajolí, serien l'inici d'una molt millor gestió de les zones inundables en la nostra ciutat”. 

 

El Magatzem Municipal de Via Pública de Borriana ha rebut aquest matí una de les millors notícies de l'any amb l'arribada de la màquina retro-carregadora o tractor de pala mixta que el consistori ha decidit adquirir “després d'analitzar en profunditat les diferents despeses que suposava per a les arques públiques haver de llogar aquest tipus de maquinària cada vegada que havia de realitzar-se una obra de gran importància en qualsevol punt del nostre terme municipal”, tal com ha explicat l'edil de l'àrea, Vicent Aparisi. Juntament amb l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont i els edils de Medi Ambient, Bruno Arnandis i d'Hisenda, Cristina Rius, han volgut estar presents en el lliurament de la nova màquina ja que “suposa una inversió important del consistori, qui ha hagut de sufragar l'adquisició per valor de 108.718 euros, després que la licitació inicial quedara xifrada en 110.000 euros”. La nova eina de treball per als operaris de Via Pública de Borriana és un model JCB que com el mateix Arnandis ha indicat “també és una tipus de maquinària que alleugerirà i millorarà els treballs que hagen de fer-se en llocs com les goles o els camins rurals que en aquestes pròximes dates estaran molt pendents de les possibles pluges torrencials que puguen caure sobre la ciutat”. A més, també ha confirmat que “la nova adquisició és molt més polivalent per a realitzar treballs en llocs com séquies o xicotets camins, i si a això li sumem que per la seua modernitat és més ecològica i molt més segura per als operaris, creiem que era una adquisició molt important a realitzar”.
El mateix regidor de l'àrea, Vicent Aparisi, ha volgut recordar que “durant l'últim any hem viscut diversos episodis de grans pluges o tempestes en la nostra ciutat, i després de comprovar l'elevat cost que en cada jornada de lloguer generava una despesa excessiva per a Borriana, s'ha adquirit aquesta retro-carregadora que tant en els treballs previs d'adequació com en la posterior retirada de possibles residus, arena o material acumulat per les precipitacions, serà de gran ajuda i estalviarà tant treballs més manuals com costos per a l'administració municipal”.