Primer día de mercado del martes en el estado de alarma por el Covid19

Amb una afluència normal de persones, sense incidències i respectant les normes sanitàries preventives, s'ha celebrat, per primera vegada des que es decretara l'estat d'alarma, el mercat del dimarts a Borriana. Amb al voltant de 50 parades només de productes alimentaris i de primera necessitat i de forma provisional en el solar de l'antiga fàbrica de la Joia Export, coneguda popularment com la Pelaora.

Fins a la nova instal·lació s'han desplaçat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i la regidora de Mercats, Sara Molina, per tal de comprovar l’activitat del mercat i, tot tenint en compte les visites, han valorat “positivament” tant “el bon acolliment de la ubicació temporal”, com “el civisme, la responsabilitat i el respecte per les normes sanitàries que han mostrat les persones venedores i també les compradores”.

De fet, segons ha precisat Sara Molina, les dos inspeccions realitzades aquest matí per la Conselleria de Sanitat per a comprovar el compliment de les normes, han conclòs que “compleix amb escreix” ja que es tracta ”d’una de les instal·lacions per a aquest tipus d'activitat de les més segures” i, a més, ha superat tots els controls “amb nota”.

S'ha reprès així avui en el municipi l'activitat de venda ambulant en la nova ubicació de forma provisional, fins que les autoritats sanitàries permeten el retorn a la seua ubicació tradicional, per a poder proveir la ciutadania de productes frescos i de proximitat, amb les condicions de seguretat i higiene marcades per la Conselleria de Sanitat i Salut Pública.

El solar, cedit pels actuals propietaris, Eliseo Pla Ramírez SL, permet complir amb la separació dels establiments i controlar la distància social, que són les directrius que fixa el Consell per a l'obertura d'aquests mercats durant l'estat d'alarma.

Nuevo reparto de mascarillas entre el comercio local

L'Ajuntament de Borriana contínua el repartiment de màsqueres entre la població i aquest matí ha repartit una nova remesa de 2.500 màscares i material sanitari de prevenció entre els diferents comerços del municipi, segons ha confirmat la regidora de Comerç, Sara Molina.

En el repartiment han participat diversos regidors i regidores del consistori i també joves voluntaris de dos associacions juvenils de Borriana, concretament de l'Agrupament Escolta Borriana i de Porta Oberta.

Aquest repartiment se suma als que ja s’han realitzat des de l'Ajuntament en les últimes setmanes entre diversos col·lectius i també a la distribució d'unes altres 5.500 màsqueres infantils prevista per a aquesta mateixa setmana entre escolars del municipi.

A més, en els pròxims dies es repartirà la nova remesa de 25.000 masqueretes homologades tipus FFP2, adquirides pel consistori a través de la Diputació

Campaña de promoción del comercio local #estaremosabiertos

La regidora de comerç, Sara Molina, ha anunciat el llançament de la campanya de conscienciació #estaremoberts, tal com ja va avançar dilluns passat, impulsada pel consistori i la Federació de Comerç de Borriana, amb la finalitat de sensibilitzar la ciutadania dels avantatges i beneficis “d’apostar per comprar a Borriana i adquirir en el comerç local qualsevol producte que necessitem”.

Segons ha explicat la regidora de Comerç, la campanya de conscienciació és una de les iniciatives emmarcades en el pla municipal de mesures per a ajudar a potenciar el comerç local una vegada s'inicie el desconfinament, i com a conseqüència de “l’incessant treball previ realitzat conjuntament amb la Federació de Comerç per a aconseguir accions eficaces davant de la crisi sanitària, social i econòmica provocada per la pandèmia Covid19”.

Aquesta campanya, ha indicat, “anirà evolucionant i tindrà continuïtat per a sensibilitzar els ciutadans sobre la necessitat de confiar en el comerç local”. En la campanya es destaca el concepte que tornaran a obrir, #estaremoberts, i es posa l'accent en les circumstàncies per les quals els comerços han estat tancats, “ho han fet pel nostre bé, per vetlar per la salut dels nostres veïns i veïnes, i és el moment que la ciutadania els corresponga".

Per això, ha especificat Molina, la campanya consisteix en diverses imatges de comerços de diferents sectors acompanyades per un text en el qual es transmet que el comerç “ha tancat pels seus clients i interpel·la al fet que ara és la clientela la que ha de fer alguna cosa, i pot fer molt, pel comerç local, el comerç de proximitat”.

Aquestes iconografies i els relats constitueixen una primera fase de la campanya i la responsable de l'àrea ha sol·licitat “la major difusió perquè arribe per mitjans digitals a tota la ciutadania”.

 

Medidas para impulsar el comercio local por la crisis del COVID-19

La regidora de Comerç, Consum i Mercat, i Turisme, Sara Molina, ha anunciat mesures i campanyes per a activar i ajudar el comerç local de Borriana, entre les quals ha assenyalat la promoció de la venda a domicili, l'impuls d'una plataforma comercial, Borriana es mou, per a ajudar a potenciar el comerç local una vegada s’inicie el desconfinament i una campanya de conscienciació sobre la necessitat de confiar en el comerç local.

Sara Molina ha destacat el continu treball realitzat al costat de la Federació de comerç i el seu president, Emilio Dávila, per a buscar i analitzar mesures davant la crisi sanitària, social i econòmica provocades per la pandèmia de la Covid19, "ara no és el moment de treballar a soles, és el moment d'escoltar al sector i vull agrair el treball i les hores invertides pel seu representant, Emilio Dávila".

Sobre aquest tema, ha assegurat que "són molts els comerços que s'han posat en contacte amb nosaltres per a aportar idees i vivències, les quals hem escoltat i estudiat per a posar en marxa un pla perquè el nostre comerç torne amb més força i puga pal·liar tot el mal que els està fent la Covid19".

Segons ha explicat la responsable municipal de l'àrea, estan treballant en dos grans blocs o situacions, d'una banda, en l'ajuda en el període de tancament que està afectant a la gran majoria de comerços i, d'altra banda, en la dinamització del comerç "amb les condicions que ens trobarem en la reobertura general del comerç".

Així mateix, Sara Molina ha assenyalat que des del Consistori s'està estudiant la viabilitat administrativa d'altres mesures, concretament d'ajudes econòmiques directes i indirectes i, també, conjuntament amb la Federació de Comerç es treballa en la formació per a comerços i en la protecció.

Per a la regidora, és essencial "mantindre la calma i ser conscients que després del desconfinament tindrem una situació nova amb la qual conviurem un temps considerable, i és ací on cal invertir tots els recursos per a fer fort el nostre comerç. "Per això, ha manifestat que tant la Federació com l'Ajuntament "estem treballant sobretot a preparar al comerç per al que vindrà".

Per part seua, Emilio Dávila ha al·legat que la Federació de Comerç de Borriana està "dia a dia, sense exagerar, en contacte amb l'Ajuntament treballant en les diferents mesures" i ha afegit que des de la Federació, "també entenem que és un moment que pot ser una oportunitat, ja que mai ens hem trobat en una situació amb unes necessitats tan comunes per a tot comerciant independentment de sectors o on estiguen situats".

Plataforma per al comerç

Respecte a l'impuls de la plataforma comercial Borriana es mou, Molina ha precisat que es tracta d'una iniciativa en què s'està treballant perquè estiga en marxa al més prompte possible i que ajudarà a potenciar el comerç local una camí comence el desconfinament. També ha afirmat que "des de la Federació de Comerç s'estan recopilant totes les dades de cada comerç per a bolcar-les a aquesta plataforma que promocionarem perquè qualsevol habitant de Borriana puga posar-se en contacte amb els comerços de forma senzilla”. És una ferramenta, ha afegit, que “anirà creixent i adequant-se a les necessitats i que posarem en marxa al més prompte possible."

Promocionar venda a domicili

Sobre la promoció de la venda a domicili, la regidora ha recordat que encara que al principi, i pensant en la gent major, es va anunciar una varietat de comerços que portaven a casa productes de primera necessitat, "ara i després de 5 setmanes de confinament aquestes necessitats han augmentat i per això hem elaborat un ampli llistat de comerços que realitzen venda a domicili a totes les persones que ho desitgen".

Campanya de conscienciació

Quant a la campanya de conscienciació sobre la necessitat de confiar en el comerç local, ha ressenyat que incidirà en la confiança perquè "els nostres comerços han estat tancats i ho han fet pel nostre bé, per vetlar per la salut dels nostres ciutadans" i en el concepte que tornaran a obrir com exposa el  hastag #estaremoberts "i és el moment que el ciutadà faça molt per ells".

Finalment, Emilio Dávila ha volgut deixar clar que "estem treballant no solament per als comerços federats, ja que la pandèmia no respecta a ningú, així que és el moment d'obrir les portes i acollir a tots els comerços de Borriana, tant en la Federació com en el consistori".

Al seu torn, Sara Molina ha posat de manifest la seua disposició a col·laborar i ajudar el comerç local, i s'ha mostrat conscient de les dificultats "sé que ens queden mesos difícils, però estic del costat del comerç, ara és el moment de sumar, i qualsevol suggeriment i idea serà benvinguda i estudiada".

La Regidora de Comerç i Mercats de l'Ajuntament de Borriana, Sara Molina, així com personal municipal de la secció de Promoció Econòmica i Ocupació i representants de la Federació de Comerços de Borriana, realitzaren a la Sala de Plens de l'Ajuntament, el sorteig de Sant Valentí, amb un rellotge, dos pijames i deu sopars per a dos persones, emmarcat en la campanya "Borriana t'enamora".

Aquest any la sort ha estat molt repartida i han resultat premiats:

  • Dos pijames per a Leonor Villa, gràcies a la merceria Mari Carmen.
  • Dos rellotges per a Mari Carmen Ondoño, gràcies a l’estanc Marín.
  • Sopar per a dos persones a:
    • Club Nàutic per a Maria Elina Segarra, gràcies a Tintoreria Carmen.
    • El Charquito per a Eva Pérez Tornador, gràcies a Druni.
    • Casa Lola per a Estela Navarro, gràcies a Esperanza Barruguer.
    • La Jorgería per a Rosa Usó, gràcies a Casanova Men’s Wear.
    • Ca la Rosa per a Gema Caro, gràcies a Centre Estética Montse.
    • La Blava per a Juanita Domenech, gràcies a la pastisseria Barrionuevo.
    • El Celler dels Sentits per a Leo Coronado, gràcies a K&C.
    • Salvawings per a José Calvo, gràcies a l’estanc Marín.
    • Grill Negre per a Cloti Gonzalez, gràcies a Merceria Mari Carmen.
    • Savarin per a Judith Cardet, gràcies a Floristeria Flors.

Les paperetes han estat escollides a l'atzar i extretes pel públic present a la sala, després de barrejar totes les participacions en una cistella i una vegada han contestat a la telefonada que el president de la Federació, Emilio Dávila, ha realitzat a cadascuna de les persones agraciades amb el premi.

Les persones guanyadores podran recollir els seus premis el proper dimecres 26 de febrer a les 13.30 hores a la Sala de Plens de l'Ajuntament de Borriana.

La regidora de Comerç ha assenyalat, una vegada més, que "aquestes campanyes sempre tenen com a objectiu potenciar el comerç local, ja que les participacions vénen de les compres al comerç local. Ens agradaria que amb aquestes iniciatives augmentaren cada dia més les compres als negocis menuts durant tot l'any"

Es tracta, segons el president de la Federació de Comerços de Borriana de "Premiar tots aquells que inverteixen en els nostres negocis i en el nostre poble".

La recollida de les participacions per al sorteig s'ha realitzat al llarg de la setmana passada en les dos urnes situades a l'entrada de l'Ajuntament mateix i al Mercat Municipal.

 

L'alcaldessa, Maria Josep Safont, la regidora de Comerç i Turisme, Sara Molina, i representants de l'associació d'Hostaleria de Borriana, Vicent Bou, Juan Arnau, Fran Moreno, José Gargallo i Pedro Sancerni han presentat les XI Jornades Gastronòmiques de la Taronja a Borriana, que se celebraran del 24 de gener al 9 de febrer de 2020 en set restaurants del municipi.

En la presentació, l'alcaldessa ha agraït la participació als restauradors en les jornades perquè suposa “una reivindicació de l’ús en la gastronomia d'un producte diferent i tan representatiu de la nostra ciutat”. També ha agraït l'esforç de l'associació d'Hostaleria de Borriana en “l’organització i gestió, un any més, d'aquesta iniciativa que comporta moltes dificultats”, i ha elogiat “el treball i l'art dels nostres restauradors”.

Així mateix, ha convidat els veïns i veïnes de Borriana i d'altres localitats perquè coneguen els menús “confeccionats amb el producte tradicional nostre, la taronja, amb creacions molt originals perquè són l'ingredient principal i comú de tots els plats i no solament com a postres”.

L'alcaldessa ha assegurat que es tracta “d’una gran oportunitat per a gaudir d'aquests menús dissenyats especialment per a les Jornades Gastronòmiques, i en què fins i tot la varietat de taronges utilitzades pot ser un atractiu més per als grans productes que es treballen en cadascun dels set restaurants participants”.

La regidora Sara Molina ha donat a conèixer alguns dels detalls de la nova cita gastronòmica a la ciutat, “la primera de moltes que durant tot l'any se celebren en la capital de la Plana Baixa”. En aquesta iniciativa turística, impulsada conjuntament per l'Ajuntament i l'associació d'Hostaleria de Borriana, els restaurants ofereixen menús tancats en què entrants, plats principals i postres tenen com a denominador comú la taronja com a ingredient.

Segons ha explicat Sara Molina, aquesta cita s'emmarca en les festes patronals de Sant Blai i ha destacat que les Jornades “se sumen com un atractiu més per a la nostra ciutat”, a més de servir d'instrument de promoció per a la restauració local, “pretén donar suport i oferir un reconeixement al sector citrícola, mostrar la gran versatilitat d'aquesta fruita, oferir experiències i sorprendre els nostres visitants amb enginyosos plats”.

La regidora de Turisme ha destacat l'abast d'aquestes jornades com a “turisme gastronòmic” i el seu valor per “la representativitat del seu producte estrella i el seu alt poder d'identificació amb la nostra localitat”.

Per part seua, el vicepresident de la a Associació d'Hostaleria de Borriana, Vicent Bou, ha agraït a l'Ajuntament la col·laboració i el suport en aquestes Jornades. Igualment, ha indicat els set restaurants que participen en aquesta edició: Pizzeria Pinocchio, el Celler dels Sentits, el Grill Negre, Restaurant Nàutic, Bombora’s Gastro-gelateria, la Blava i Arrosseria Savarín, on s'oferiran menús especials basats en la diversitat de cítrics que es produeixen tradicionalment a la localitat.

Durant el període que duren les Jornades, els restaurants ofereixen menús tancats, en els quals els entrants, plats forts i postres porten com a denominador comú la taronja com a ingredient. El preu mitjà dels menús se situa entre els 18 i els 30 euros, amb la finalitat que les jornades siguen assequibles a totes les butxaques.

A més, Bou ha manifestat que les Jornades de la Taronja també estaran presents, una vegada més, durant les tradicionals celebracions de Sant Blai i la coneguda Font del Vi, “amb la preparació d'un flamejat de taronja amb el qual s'obsequiarà a totes aquelles persones que el dia 3 de febrer participen en les celebracions en honor al patró de la ciutat”.

Igualment, s'ha referit al III concurs infantil de fotografies sobre la taronja, els treballs del qual s'exposaran del 7 al 9 de febrer en el Centre Municipal de Cultura la Mercè, on se celebrarà el lliurament de premis el dia 9 de febrer a la vesprada.

Els díptics amb tota la informació, restaurants participants i menús estan disponibles en l'oficina de Turisme, així com en els mateixos restaurants participants; i també poden descarregar-se des del web de Turisme Borriana, http://turisme.burriana.es.

La Federació de Comerços de Borriana compleix amb la programació d'activitats del programa anual realitzat conjuntament amb l'Ajuntament de Borriana i organitza una vegada més, una fira Outlet que estarà acompanyada de tallers, activitats i jocs entretinguts per als més menuts de Borriana amb motiu de la celebració de Sant Antoni els dies 17, 18 i 19 de gener.

La fira Outlet estarà oberta divendres i dissabte de 10 del matí a 8 de la vesprada mentre que les activitats, que es desenvoluparan al llarg de el cap de setmana al carrer la Tanda, s’iniciaran el divendres 17 des de les 17.30h fins a les 20.30h amb un fotomató i pintacares.

El dissabte 18 tindrà lloc, d’11.30h a 13.30h, un taller de decoració de galletes i la vesprada estarà completa amb un photocall, pintacares i un taller manual de 17.30h a 19.30h.

El cap de setmana, com també ha remarcat Emilio Dávila, president de la federació, "És una oportunitat de potenciar, com moltes vegades, el comerç de la nostra ciutat amb activitats i tallers per a tota la família. Per això, des de la federació volem convidar a totes les persones perquè s'apropen i gaudisquen, no només de les activitats que hem programat, sinó també dels infants, les compres i les oportunitats que Borriana ofereix al llarg de el cap de setmana de Sant Antoni".

L'Ajuntament i la Federació Comerç de Borriana plantegen diverses activitats en diferents zones, per a donar suport al comerç local i que tindran lloc els pròxims dies 3 i 4 de gener, en la qual demanen l'ajuda i la col·laboració dels xiquets i les xiquetes del municipi per a “descongelar” Borriana, després de l'encanteri d'un ‘ésser maligne’.

Segons han explicat la regidora de Comerç, Sara Molina, i el president de la Federació de Comerç, Emilio Dávila, aquesta original proposta per a dinamitzar el comerç local i fomentar el consum de proximitat parteix del supòsit que la ciutat “està a punt de ser congelada per un ésser maligne, envejós de les tradicions i el patrimoni cultural de la ciutat que té poders màgics”.

La solució, ha indicat Dávila, està en l'ajuda dels xiquets i les xiquetes de Borriana, que seran “la peça clau per a desfer l'encanteri que es realitzarà, mitjançant la superació de proves amb nivells diferents de dificultat, i no serà fàcil descongelar Borriana”.

El ‘succés’ està previst per al dissabte 4 de gener al voltant de les 17 hores, i el president de la Federació de Comerç ha indicat que “cal prevenir perquè no passe res roín, perquè si s'aconsegueix superar l'encanteri i es descongela Borriana, la ciutat continuarà plena de llum, color, festa i esperit nadalenc”; si, per contra, no s'ajuda o “som incapaços de superar les proves que ens proposa el mag i el seu equip, s'enfadaran i s’emportaran el Nadal per a sempre de la ciutat”.

Dávila ha assenyalat que es necessita l'ajuda dels xiquets i de les xiquetes de Borriana i per això els ha emplaçat a col·laborar, “us esperem el divendres 3 de gener a la vesprada i dissabte, tant al matí com a la vesprada, per a descongelar la ciutat”.

Així, el divendres 3 de gener hi ha previstes activitats de música itinerant pels carrers comercials de 18h a 20h i pintacares de Nadal en el Mercat Central de 19h a 21h.

Mentre que el dissabte 4 de gener d'11h a 13.30h hi haurà animació amb tallers de manualitats i inflables al Parc de Calatrava; i de 17h a 21h l'espectacle de màgia ‘Congelar Borriana’, amb el mag Andy i el joc ‘Descongelar Borriana’ que conté proves en zones comercials per a superar el joc, i el puzle o tauler del joc estarà situat al costat del Centre Municipal de Cultura la Mercè.