Reunión participación y transparencia Generalitat-Ayuntamiento 2022
  • Representants de la Generalitat i del consistori s'han reunit en la capital de la Plana Baixa per a potenciar les polítiques participatives i la transparència


El regidor de Participació Ciutadana, Hilario Usó, i la regidora de Transparència, Maria Romero, han mantingut una reunió de treball a Borriana amb el secretari autonòmic de Participació i Transparència, Antoni Llorente, i amb el sotssecretari de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i qualitat Democràtica, Cristian Veses, per a analitzar la situació de les seues àrees, així com per a acostar les diferents novetats iniciades per la Conselleria per a potenciar les polítiques participatives.

En la reunió han apel·lat al treball conjunt entre les diferents administracions, el teixit associatiu i la societat civil "per a afermar la cultura participativa i la difusió dels valors de la participació".

Així, després que els regidors han donat compte del treball que s'està realitzant en el Consell Social de la ciutat així com el programa municipal “Juntes Fem Borriana” per a millorar la comunicació interna i externa a l'Ajuntament, que es va posar en marxa gràcies a una subvenció autonòmica, han avaluat la situació de la transparència i participació municipal.

En la reunió han coincidit a valorar que la urgència de la situació de crisi derivada de la pandèmia mundial, va abaixar a un segon pla les qüestions relacionades amb la participació i la transparència i, a més, “ha tingut un fort impacte negatiu en la participació activa de la ciutadania i en particular de les entitats”.

També han posat en valor la necessitat urgent d'articular mecanismes que acosten la política al carrer, "fent-la més accessible i aconseguint que els més joves puguen sentir-se partícips d'un futur compartit amb la resta de ciutadans i ciutadanes".

Ara, han manifestat Romero i Usó, “tenint encaminada la recuperació econòmica i social, tornen a posar-se en el centre del debat qüestions com la participació activa i l'objectiu de reactivar la participació i reavaluar la transparència de l'Ajuntament, així com recuperar aquells projectes que havien quedat pendents, per a enfortir les polítiques de participació ciutadana de l'administració local”.

A més, s'ha analitzat la ferramenta autonòmica creada per a facilitar la burocràcia derivada del compliment de la Llei de Transparència per a les entitats privades i persones jurídiques, bé siguen empreses o entitats socials: la Plataforma TEP (transparència entitats privades).

Quant a la participació, els dos representants de la Conselleria han traslladat als regidors l'estat de l'avantprojecte de Llei de Participació Ciutadana i Foment de l'Associacionisme, de la qual ja hi ha disponible un esborrany d'avantprojecte de Llei i l'Informe de les consultes prèvies.

Els regidors també s'han compromès a adherir-se a la Xarxa de Governança Participativa Municipal creada per la Generalitat, ja que, segons la seua opinió, “el treball en xarxa resulta profitós sempre per a totes les parts i contribueix a consolidar les bones pràctiques en matèria de participació a través de les aliances i de compartir les experiències”.

Un altre punt exposat per a fomentar la participació ha sigut traslladar les qüestions abordades en el Consell Social de la ciutat, així com dels Premis Participa-Acció, guardons convocats per la Generalitat per a destacar projectes de participació ciutadana i foment de l'associacionisme, i als quals es convidarà les entitats locals a participar, igual que l'Ajuntament indagarà sobre la seua possible candidatura.

La reunió ha sigut valorada de forma molt positiva per totes les parts que han coincidit a manifestar “la bona coordinació que existeix actualment entre les dos administracions, amb el compromís de continuar en la mateixa línia de col·laboració per a contribuir a donar suport, “promoure i consolidar la cultura de la participació en l'elaboració de les polítiques públiques i fomentar l’educació en la participació.

nuevo curso de agricultura ecológica 2022
  • El curs, obert a totes les persones del municipi interessades, es desenvoluparà en 6 jornades teòriques de 2 hores i 8 sessions pràctiques en els horts d'oci municipals

  • Les persones interessades poden inscriure's telefonant o enviant un missatge de WhatsApp al telèfon 671 81 53 94


El regidor de Participació Ciutadana i Gent gran de l'Ajuntament de Borriana, Hilario Usó, ha anunciat un nou curs d'agricultura Ecològica obert a totes les persones del municipi interessades, que començarà aquest mes de febrer i les pràctiques del curs es realitzaran als mesos de març, maig i juny.

El curs d'iniciació, dirigit a les persona interessades en l'horta familiar, pretén ensenyar a cultivar hortalisses i fruits de qualitat de l'horta des del primer dia. Està organitzat en sis sessions teòriques de dos hores que s'impartiran en el sala de plens de l'Ajuntament de 19h a 21h els dies 21, 23, 24 , 25 i 28 de febrer, i en març els dies 4 i 28.

Les sessions pràctiques es realitzaran en els horts d'oci els dies 26 de febrer, 5, 12 i 26 de març, 28 de maig, i el 4, 11 i 18 de juny, amb les persones usuàries dels horts d'oci municipals situats en Novenes de Calatrava.

Hilario Usó considera que el curs és una manera de “donar a conèixer l'agricultura i conscienciar sobre el bon ús del consum ecològic i responsable a Borriana” i, també, una manera de “satisfer i potenciar els coneixements i les necessitats d'aquelles persones que dediquen part del seu temps, com a hobby o teràpia, a l'horta familiar o en una parcel·la en els horts d'oci de l'Ajuntament de Borriana”.

Una iniciativa a través de la qual es pretén descobrir i conèixer les plantes, la terra, les millors llavors i moltes coses més, des del principi. Un ampli contingut de temes que van des de les plantes, els éssers vius, les relacions i la seua adaptació al medi, fins als aspectes sanitaris en horticultura ecològica, plagues i malalties.

Les persones interessades en aquesta formació poden inscriure's telefonant o enviant un missatge de WhatsApp al telèfon 671 81 53 94.

Baile mes de febrero
  • Els dies 5 i 19 de febrer, la ciutadania podrà xalar de balls de saló, llatins i ball en línia a la Llar Fallera


Les persones amants del ball a Borriana tindran jornades gratuïtes de ball en les instal·lacions de la Llar fallera, inicialment durant el mes de febrer, segons es desprèn de la reunió mantinguda entre l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, el regidor de Participació Ciutadana, Hilario Usó, i representants de l'associació de Borriana Ball i més.

En la trobada, s'ha decidit per part del govern municipal autoritzar, inicialment i depenent de l'evolució de la pandèmia i de les recomanacions sanitàries, que la ciutadania del municipi puga gaudir al febrer de dos jornades de balls de saló, llatins i ball en línia, organitzades per l'associació Ball i més, concretament els dies 5 i 19.

El responsable de Participació Ciutadana ha explicat que en les dos jornades de ball “serà obligatori aportar el certificat de vacunació i es respectaran totes les mesures anticovid. A més de la ventilació del local, serà obligatori l'ús de la mascareta”.

Segons ha indicat Hilario Usó, per al dissabte 5 s'ha organitzat un sopar de paiporta a les 21 hores i ball amb discomòbil des de les 11h de la nit fins a les 2h de la matinada. L'entrada serà lliure i gratuïta fins a completar l'aforament permès pel protocol sanitari. Per al sopar serà necessària la inscripció en els telèfons de l'associació: 629 22 90 75 o 661 45 64 09.

Per al dissabte 19 de febrer es preveu ball amb sopar de càtering a les 21h i actuació en directe del duo borrianenc Twins a partir de les 23h i fins a les 2h de la matinada. El sopar de càtering té un cost de 10,50 euros i serà necessària la inscripció prèvia en els mateixos telèfons de l'associació i, a partir de les 23h, l’entrada serà lliure i gratuïta fins a completar l'aforament permès pel protocol sanitari.

El Consell Social de Borriana reanuda su actividad
  • La primera reunió postpandèmia i amb la participació d'una àmplia representació d’entitats, col·lectius i associacions que formen part de l'organisme


La sala de Plens de l'Ajuntament de Borriana ha acollit una nova sessió del Consell Social de la ciutat postpandèmia, presidit per l'alcaldessa, Maria Josep Safont, i amb la participació d'una àmplia representació de les diferents entitats, col·lectius i associacions que formen part de l'organisme, per a fer un repàs a les activitats que s'han dut a terme durant l'any passat 2020 i la previsió de propostes per a 2022.

El regidor de de Participació Ciutadana, Hilario Usó, ha assenyalat que a l'inici de la reunió es va lliurar a totes les persones assistents el llibre que recull el document elaborat pel grup d'experts ‘Fòrum Borriana 2030’, fruit de l'anàlisi realitzada i conclosa a la fi de l’any passat, 2020, que inclou els eixos, les propostes i les conclusions de les seues comissions de treball per a la recuperació i transformació del municipi fins al 2030.

També ha indicat que en la reunió es va realitzar un balanç exhaustiu sobre les diferents “millores que a nivell d'inclusió social, de bonificacions fiscals o de congelació total d'impostos, es van aplicar en 2020 i també ara en 2021, a més de presentar els criteris i recomanacions per a l'elaboració dels pressupostos i les ordenances fiscals de l'exercici 2022 .

Per part seua, la regidora d'Igualtat i Inclusió, Maria Romero, en la seua intervenció va resumir el pla d'acció de la regeneració del barri de la Bosca i els treballs d'elaboració del pla d'Inclusió i Cohesió Social del pla d'Igualtat municipal.

A més, entre altres assumptes, el regidor d'Ordenació del Territori i Sostenibilitat Mediambiental, Bruno Arnandis, va donar a conèixer el procés de participació ciutadana per a l'elaboració de l'estudi-diagnòstic sobre la millora i condicionament del Parc Urbà de l'Arenal, la presentació del qual va ser realitzada per l'empresa encarregada del projecte ‘El Fabricante d’Espheras’

Finalment, Hilario Usó ha recordat que l'últim Consell Social es va celebrar a l'octubre de 2019, i que en aquesta primera sessió de 2021 s'ha volgut realitzar un repàs exhaustiu a l'activitat de diferents àrees municipals, per a “poder tindre un bon diagnòstic sobre quins aspectes millorar i com la participació de la ciutadania a través del Consell Social continua sent una ferramenta perfecta per a continuar millorant en la gestió”.

La Generalitat informa al Ayuntamiento de los presupuestos participativos 2022
  • Els comptes autonòmics s'obrin a la ciutadania fins al 30 de maig perquè presente les seues propostes a través del portal GVA Participa

  • Les comarques costaneres del Nord, que inclou el Baix Maestrat, la Plana Alta i la Plana Baixa, compten amb 9.348.500 euros dins del projecte pressupostari per a l'any que ve


El secretari autonòmic de Participació Ciutadana, Antoni Llorente, ha presentat a l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i part de l'equip municipal de govern, els pressupostos participatius de la Generalitat per a 2022, uns comptes que per primera vegada s'obrin a la ciutadania perquè presente les seues propostes a través del portal GVA Participa.

En la reunió, Llorente ha explicat que els primers pressupostos participatius de la Generalitat per a l'exercici 2022 compten, com a projecte pilot, amb 125 milions d'euros que s'han distribuït atenent a criteris de població, pobresa i despoblació, d'acord amb la resolució que estableix els requisits, terminis i procediment sobre el procés de participació ciutadana per a la seua elaboració.

En aquest sentit, el 70% dels recursos totals, és a dir 87,5 milions d'euros, es distribueixen en àrees comarcals de la Comunitat Valenciana en atenció a criteris geogràfics, històrics i poblacionals, mentre que els 37,5 milions restants, que representen el 30%, es dirigeixen a projectes d'àmbit autonòmic. Així, segons ha concretat, les comarques costaneres del Nord que inclou el Baix Maestrat, la Plana Alta i la Plana Baixa, compten amb 9.348.500 euros.

Procés participatiu

També ha mostrat als representants municipals els detalls tècnics i els mecanismes de participació mitjançant els quals la ciutadania podrà presentar les seues propostes, fins al 30 de maig, de forma únicament telemàtica a través del portal de la Generalitat GVA Participa.

Poden participar totes les persones majors de 16 anys que estiguen empadronades en un municipi de la Comunitat; els valencians i valencianes residents en l'exterior, amb indicació de la data i lloc de l'última residència al nostre territori; i les persones menors de 16 anys i majors de 12 que tinguen DNI, amb l'autorització prèvia dels seus pares o mares, tutors o representants legals.

El procés consta de 8 fases: informació i debat, presentació de propostes, revisió interna de les propostes, fase de suports, avaluació de propostes, publicació de preus, votació de projectes i resultats.

Posteriorment, es realitzarà un seguiment i control de les iniciatives aprovades, a partir de la seua incorporació en el projecte de Pressupostos de la Generalitat de 2022 i fins que s’executen.

Durant la primera fase, que s'estendrà fins al pròxim 30 de maig, es realitzaran accions informatives, jornades, debats i tallers en línia i presencials per a informar de tot el procés. Entre aquestes sessions es faran quatre Hackatons: Vida Digna (15 de maig), Vida Plena (17 de maig), Territori i Mobilitat (20 de maig), i Medi Ambient i Sostenibilitat (25 de maig).

El portal GVA Participa https://gvaparticipa.gva.es/, és la ferramenta informàtica des d'on es realitzarà el procés i en la seua posada en marxa ha col·laborat la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC).

 

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha subscrit el conveni de col·laboració amb les associacions locals de jubilats i pensionistes del Calvari, la Bosca i la Associació dels Majors de Borriana, a través del qual el consistori finançarà part de les despeses en activitats, dinamització i en la pròpia gestió que els col·lectius realitzen durant tot l'any.

Amb l'acord signat, ha explicat Maria Josep Safont, es tracta de continuar ajudant i col·laborant amb el treball de les associacions que s'encarreguen “d’ajudar a millorar el dia a dia de les persones majors de la nostra ciutat, així com de dinamitzar el col·lectiu i programar multitud d'activitats”, per la qual cosa, un any més, ha posat en valor “la funció de cadascuna d'elles amb la finalitat de continuar treballant colze a colze pels nostres majors i per a ells”.

A la signatura dels convenis ha assistit també el regidor de Gent Major, Hilario Usó, que els ha agraït ”el treball impagable que en moltes ocasions realitzen aquestes associacions”.

El cementerio municipal reabre coincidiendo con la fase 1 de la desescalada por el Covid-19

El cementeri municipal de Borriana que ha estat tancat de manera preventiva 65 dies durant el període de l'estat d'alarma, es reobrirà demà dilluns 18 de maig, coincidint amb l'inici de la fase 1 de la desescalada, i respectant sempre les mesures de distància de seguretat interpersonal, tal com està previst en el pla de desconfinament presentat pel Govern d'Espanya.

Així ho ha anunciat el regidor de Cementeri, Hilario Usó, que ha assenyalat que a més ja estan acabades les obres de renovació de tota la xarxa d'aigua potable del cementeri i la canalització soterrada de l'enllumenat públic des de la porta d'entrada fins a l'ermita, realitzades les passades setmanes. Una camí finalitzades les obres, s'ha realitzat una profunda desinfecció de les instal·lacions i demà s'obri al públic.

Inicialment, aquesta reobertura es farà amb unes mesures de prevenció obligatòries i en uns horaris especials, per a extremar al màxim la seguretat de les persones usuàries. L'horari en el qual estarà obert serà de 8h a 13h i l'aforament limitat serà controlat pel personal del mateix cementeri.

Per a poder facilitar la localització dels difunts als seus familiars i amics, els tècnics de l'Ajuntament han estat treballant en les últimes hores en l'actualització en la pàgina web municipal en l'apartat de Cementeri - cerca de familiars difunts.

Aquesta pàgina és de maneig senzill i molt útil per a localitzar les persones enterrades en el cementeri municipal, n'hi ha prou a posar el punter damunt de: SERVEIS MUNICIPALS i punxar en Cementeri, a continuació punxar en CERCA DE FAMILIARS DIFUNTS i posar nom i cognoms, també es pot fer servir l'aplicació QR 2.0 que està a l'entrada del Cementeri, però en aquest cas cal tindre l'aplicació, a més, en el mòbil.

Des de la regidoria de Cementeri, ha indicat Usó, atés que aquests mesos d'estat d'alarma en fase 0 només podien acompanyar als difunts tres familiars, “estem posant tots els mitjans possibles per, des de demà dilluns 18 i ja en fase 1, facilitar les visites als nostres éssers estimats”. A més ha assegurat que els treballadors del cementeri en aquest temps de confinament “han tingut molt de treball i malgrat això han continuat posant a punt les instal·lacions per a tindre-les en perfectes condicions per a quan es poguera obrir, ells juntament amb els treballadors de via pública han fet una desinfecció a fons de totes les instal·lacions”.

No obstant això, el responsable municipal de Cementeri ha recordat que encara “estem en un estat d'alarma i, a partir de dilluns, els acompanyaments en els enterraments podran ser d'un màxim de 15 persones, i complir rigorosament les normes sanitàries de protecció i higiene, mitjançant l'ús de màscares i guants i guardant la distància de seguretat de 2 metres mínim”.

Segons les normes establertes en la fase 1, les cerimònies fúnebres, vetles i enterraments es podran realitzar amb un màxim d'aforament en llocs tancats de 10 persones i en oberts de 15 persones, un reduït grup de familiars i amb protocols de distància física i seguretat. S'imposa a més la limitació del 30 per cent de l'aforament en els llocs de culte.

Des de l'Ajuntament, ha manifestat el regidor de l'àrea, “compartim que les circumstàncies derivades d'aquestes restriccions en els comiats als éssers estimats són duríssimes i suposen una tensió emocional agreujada per als familiars”, però també ha insistit en la necessitat de “complir estrictament amb les normes higienicosanitàries, una vegada que es procedisca a la reobertura del cementeri”.

Per això el consistori, ha assenyalat Hilario Usó, agraeix que totes les persones que accedisquen al cementeri a partir del 18 de maig “complisquen escrupolosament” les recomanacions dictades per les autoritats sanitàries sobre les mesures de seguretat i prevenció, amb l'objectiu de “continuar protegint la ciutadania en general i, en particular, els familiars dels difunts i els treballadors del cementeri, així com per a continuar garantint la prestació del servei amb la màxima seguretat”.

Los huertos de ocio 'Parc de Calatrava' reabren en tiempos de Covid-19

Dilluns passat es van reobrir els horts d'oci municipals 'Parc de Calatrava' i les persones usuàries ja hi poden accedir novament, amb torns i horaris establits i normes sanitàries obligatòries a seguir per a un mínim manteniment i collita i per a arreplegar la collita. Aquesta decisió ha estat precedida per l'autorització del Govern d’Espanya.

Aquesta reobertura, ha indicat el regidor de Gent Major, Hilario Usó, coincideix amb l'inici de la fase 0 de la desescalada en el confinament pel coronavirus programada pel Govern d'Espanya, i reobrin, almenys de moment, “amb una sèrie de normes preventives de compliment obligatori per a extremar tant com es puga la seguretat de les persones usuàries, que els permeten arreplegar la collita i mantindre l'hort”.

D’acord amb la resolució d'obertura de l'Alcaldia, només es podrà accedir als horts d'oci de forma individual i es podrà estar el temps mínim imprescindible per al manteniment i recol·lecció. També estableix com a normes sanitàries obligatòries de protecció i higiene l'ús de les màsqueres i guants, guardar la distància de seguretat de 2 metres mínim i llavar-se les mans amb freqüència. Aquestes normes seran aplicables durant la vigència de l'estat d'alarma i les successives pròrrogues.

Per tal de reduir la coincidència de persones, s'estableixen torns per a acudir a la respectiva parcel·la, en horari de 8 a 11 hores de dilluns a dissabte. Parcel·les: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 22, 23, 26, 27, 30,31, 33, 35, 37, 39 41 els dilluns, dimecres i divendres. Parcel·les: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 21, 24, 25, 28, 29, 32,34, 36, 38, 40 i 42 els dimarts, dijous i dissabte. Els diumenges romandrà tancat.

El regidor de l'àrea ha precisat que des del consistori es considera que els horts “no són sols un simple espai d'oci, per contra, els entenem preferentment com espais de producció agrícola i d'aliments destinatas a l'autoconsum".

En aquest sentit, Usó ha valorat molt positivament la reobertura perquè ara les persones que els treballen "podran collir tot el que han cultivat en les setmanes anteriors a la pandèmia i també podran preparar els cultius de cara al que seran les collites d'estiu" i, en certa mesura també, “contindre la degradació d’alguns productes que es van cultivar durant les últimes setmanes prèvies a l'estat d'alarma".