Agenda Borriana ODS 2030
  • El govern municipal presentarà aquesta vesprada en el Ple ordinari per a la seua aprovació el Pla Rector de compromís amb l'Agenda 2030

  • El consistori alinearà els projectes municipals amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 amb les dimensions social, econòmica, mediambiental i cultural


El govern municipal de Borriana pretén alinear els seus projectes municipals amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 en les dimensions social, econòmica, mediambiental i cultural, per a la qual cosa presentarà aquesta vesprada en el Ple ordinari per a l’aprovació el Pla Rector de compromís amb l'Agenda 2030, segons ha anunciat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont.

Implementar l'Agenda 2030 amb l'adaptació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) en el context de la realitat local és un repte que s'ha proposat l'equip municipal de govern en els pròxims mesos, perquè, ha assegurat Safont, “Borriana aspira a ser una ciutat de convivència amable, acollidora, saludable i conscienciada, tal com marquen els estàndards internacionals”.

En aquest sentit, ha explicat Safont, des de l'Ajuntament ja s'està treballant en aquest horitzó des de fa un mes, i s'ha començat a treballar l'alineament de les polítiques públiques locals amb els ODS, amb les diferents àrees del consistori.

Per a l'alcaldessa de Borriana, la definició de l'estratègia de l'Agenda Borriana ODS 2030 representa “l’oportunitat per a combatre la pobresa, apostar per la mobilitat urbana, reduir la contaminació i disposar d'una eina de mobilització col·lectiva a l’entorn d'objectius comuns, que contribuirà a millorar la qualitat de vida de les persones que viuen a Borriana”.

L'objectiu ara, ha puntualitzat, és analitzar des de la perspectiva de l'Agenda 2030 els projectes del Pla d'actuació municipal per a “identificar quines són les polítiques i estratègies locals que contribueixen a assolir els ODS i en quin grau ho fan, així com identificar fortaleses i oportunitats per a la posterior elaboració de l'Agenda 2030 local”.

Les àrees principals de desenvolupament sostenible de Borriana, ha avançat, són “la social, la que fa referència a la integració, a la prosperitat, a la inclusió i a un medi ambient especialment verd”. Es tracta, de “borrianitzar al màxim nivell els reptes a través de les diferents metes que contenen cadascun dels ODS 2030, definir una estratègia de ciutat que tinga en compte el Pla Estratègic de Borriana, l'Agenda Urbana 2030, els ODS i la lluita contra la covid-19”.

Així com “impulsar la participació i la implicació ciutadana en el procés de localitzar els ODS, i pel seu interès a formar part d'una ciutadania compromesa amb la sostenibilitat del nostre planeta, amb actors de Borriana i experts de les diferents matèries i no deixar cap borrianenc enrere”.

Així, ha avançat Safont, “quan any rere any aconseguim els Objectius de Desenvolupament Sostenible farem aquesta ciutat molt més innovadora, inclusiva, resilient, sostenible i amb les millors condicions de prosperitat possibles".

L'Agenda 2030 és una agenda integral, multidimensional i d'aplicació universal, que es desenvolupa mitjançant un sistema de 17 objectius de desenvolupament sostenible, a través dels quals es proposa abordar els grans reptes globals que abasten les esferes econòmica, social i ambiental. Únicament des de la cooperació i el diàleg, els valors d'igualtat, de prosperitat i de sostenibilitat ambiental i cultural poden arribar a ser compartits entre tots.

Pla Rector de compromís

El Pla Rector de compromís amb l'Agenda 2030 que s'aprovarà en el ple es concreta en dos documents que marquen els objectius de l'Agenda Borriana 2030 per a qualificar les accions d'acord amb el marc específic sobre sostenibilitat, i amb l’avaluació de l'impacte dels ODS sobre el conjunt del municipi, la qual cosa permetrà canviar la visió de la ciutat en incloure l'abast dels objectius i l'avaluació de les accions municipals.

En aquesta primera fase del procés, a més d'involucrar el personal municipal i dotar els projectes d'ODS, el govern municipal convocarà el conjunt de la ciutadania, agents socials, sector privat i entitats a integrar una taula de diàleg oberta i constructiva, incloent actors compromesos amb els ODS, com puguen ser centres educatius o el sector privat, i vincular-los amb els projectes locals que han de generar tracció en el desenvolupament sostenible i inclusiu.

El pleno aprobará una declaración institucional de condena de la agresión de Rusia a Ucrania
  • Els grups municipals de l'ajuntament de Borriana donaran suport a una declaració institucional de rebuig a la invasió militar i a la guerra que està provocant irreparables pèrdues humanes i quantiosos danys materials

  • El consistori ja es va adherir a l'octubre de 2015 a la xarxa de Ciutats Valencianes Acollidores de persones refugiades i sol·licitants d'asil

En aquests moments tan difícils de crisi humanitària que s'està vivint a Ucraïna després de la invasió de Rússia, l'Ajuntament de Borriana aprovarà una declaració institucional en què se solidaritza amb el poble ucraïnès i se sumarà a la declaració institucional realitzada per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i a la Federació Valenciana (FVMP) de condemna a l'agressió de la Federació Russa a Ucraïna.

En el Ple d'aquesta vesprada, tots els grups municipals, segons han confirmat, ajunten les seues forces i presenten una declaració institucional d'adhesió a les declaracions institucionals de la FEMP i de la FVMP, de condemna enèrgica i rotunda als atacs perpetrats en diverses ciutats ucraïneses, així com el desplegament militar desencadenat pel govern rus i totes les conseqüències que se’n deriven.

En la qual, s'insta, alineats amb la comunitat internacional, al cessament immediat de l'agressió i a la retirada dels efectius militars russos desplegats a Ucraïna. També es mostra el suport “ferm” a la població d'Ucraïna a la qual es trasllada tota “la nostra solidaritat i afecte”, fent extensiu aquest suport als més de 112.034 mil ucraïnesos que resideixen a Espanya i que des de fa anys són “els nostres veïns i veïnes”.

A més, amb la declaració institucional, l’Ajuntament se sumarà a totes les iniciatives encaminades a la restitució del dret internacional vulnerat unilateralment, així com a la defensa i l’enfortiment com a element central de la pau mundial acordat pels principals organismes europeus i internacionals.

En la declaració es dona suport, sense cap tipus de dubte, a qualsevol actuació encaminada al restabliment de la pau i la convivència democràtica, i al respecte a la legalitat i als drets humans.

També conté el compromís municipal de posar-se a la disposició dels governs d'Espanya, de la Comunitat Valenciana o de la província, “amb tots els nostres mitjans, per a col·laborar en qualsevol tipus d'actuació humanitària i l'acolliment dels ciutadans d'Ucraïna que estan abandonant el seu país”.

En aquest sentit cal recordar que a l'octubre de 2015 Borriana ja es va adherir a la Xarxa de Ciutats Valencianes Acollidores de persones refugiades i sol·licitants d'asil, sumant-se així a l'acolliment per a poder millorar la situació de les persones que fugen de la guerra i mostrar la solidaritat, dignitat, humanitat i justícia a l'altura d'aquest drama humanitari.

Per la seua banda, la Generalitat Valenciana, després de la reunió ahir de la Comissió Mixta d'Atenció i Acolliment a Persones Refugiades i Desplaçades convocada per a analitzar la situació a Ucraïna ha alertat de la "extrema vulnerabilitat" dels xiquets i xiquetes que arriben sense referent familiar, ha explicat que és necessari apel·lar als llits oficials del sistema de protecció de la Generalitat per al seu acolliment, per a evitar "les màfies que puguen posar-los en perill".

També ha explicat que la Comunitat Valenciana compta a més amb un registre de les famílies acollidores, organitzats per les agències d'atenció a persones migrants, en estreta col·laboració amb les diputacions provincials i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, oferint les instal·lacions públiques que estiguen al seu abast.

Al mateix temps, la Generalitat ha demanat a la població valenciana acudir als canals oficials per a canalitzar la solidaritat i informar-se a través de la web de la Generalitat per a conèixer la manera d'ajudar i evitar fraus o estafes.

Plan director de renovación de las redes de agua y alcantarillado en Burriana 2022
  • El consistori i Facsa presenten el Pla de renovació de la xarxa d'aigua potable i clavegueram 2022

  • Està prevista la renovació integral de més de 3.600 metres de canalitzacions i 261 noves connexions

  • La tecnologia serà una part fonamental d'aquest nou pla dotat amb una inversió que ascendeix a 1.061.872 euros


L'Ajuntament de Borriana destinarà enguany una inversió d'1.061.872 euros al Pla de Renovació de la Xarxa 2022, en la qual Facsa realitzarà enguany la renovació integral de més de 3.600 metres de conduccions i canalitzacions i 261 noves connexions.

Amb el compromís de millorar l'eficiència i sostenibilitat del servei, l'Ajuntament i Facsa, empresa concessionària del servei de proveïment d'aigua potable i la gestió del clavegueram en la localitat, han presentat el pla director que arreplega les actuacions de renovació i millora d'aquestes infraestructures previstes per a l'actual exercici, amb un termini d'execució de 9 mesos, del qual s’informarà en el pròxim ple municipal previst per al dijous 3 de març.

Segons han explicat el regidor de Serveis Públics, Vicent Aparisi, i el cap del servei de Facsa, Alejandro Boado, el pla inclou la renovació de la xarxa de proveïment i de clavegueram de 24 carrers, avingudes i places de diferents zones del municipi, com ara el barri de la Bosca, els poblats marítims, l'entorn del carrer dels Arbrets o el Centre Històric, entre d’altres.

Amb aquests treballs, que suposen una millora des del punt de vista de l'eficiència del servei i la sostenibilitat, s'aprofitarà també per a ampliar les voreres d'alguns dels carrers en què s’actuarà i millorar-ne les condicions d'accessibilitat.

Així mateix, han destacat que la tecnologia serà part fonamental d'aquest nou projecte ja que, al llarg d’enguany, “es continuarà amb la instal·lació de mòduls de ràdio per a l'emissió de lectura de comptadors interiors que possibiliten conèixer el consum exacte sense entrar al domicili”.

Concretament, han precisat, es tracta d'ampliar l'actual xarxa de telelectura de Borriana amb 1.800 mòduls de ràdio sistema walk-by. Una acció que Boado ha emmarcat “dins de Waternology by FACSA, la nova marca que engloba les solucions intel·ligents per a la gestió del cicle integral de l'aigua amb la qual la companyia acompanya els municipis en el camí cap a la digitalització”.

Referent a la xarxa de proveïment d'aigua potable, Aparisi ha xifrat la distància a renovar en 3.600m de canalitzacions, amb diàmetres compresos entre 75 i 350mm, i 261 noves connexions amb l'objectiu de “substituir de forma progressiva les canonades més antigues de la xarxa i evitar possibles problemes en el subministrament relacionats amb pèrdues d'aigua”.

En aquesta línia, ha destacat també altres treballs en la xarxa de proveïment, com “la renovació de l'encreuament de la canonada en alta que subministra aigua potable a les persones i empreses abonades del polígon Carabona amb la carretera CV-18, la sectorització del polígon camí Fondo i la renovació del comptador del sector de Carabona”.

Quant a la xarxa de clavegueram, per a enguany la longitud a renovar és de 1.950m, que donarà servei a 200 usuaris més. Amb aquestes actuacions, que suposen “una millora des del punt de vista de l'eficiència del servei i la sostenibilitat”, han manifestat Aparisi i Boado, “s'aprofitarà a més per a ampliar les voreres d'alguns carrers en què s’actuarà i per a millorar-ne les condicions d'accessibilitat. Serà el cas, per exemple, del carrer dels Arbrets, que ampliarà la vorera per a incloure clots per als arbres”.

Amb aquesta nou pla de renovació, Facsa i el consistori certifiquen el seu compromís per la millora continuada del servei i la promoció d'un ús sostenible de l'aigua. “Totes aquestes actuacions ratifiquen la labor que estem duent a terme per a actualitzar les xarxes de proveïment i sanejament del municipi, amb l'objectiu de millorar la qualitat del servei que prestem a la ciutadania i minimitzar el risc de possibles avaries”, han manifestat sobre aquest tema Aparisi i Boado.

Reunión del Ayuntamiento  sobre la costa en Madrid, febrero 2022
  • Maria Josep Safont i diversos regidors s'han reunit aquest dilluns amb representants del Ministeri per a accelerar els projectes i reivindicar solucions per a evitar els problemes de regressió del litoral


L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha mostrat la seua “moderada satisfacció” després de la reunió aquest dilluns a Madrid amb la directora general de Sostenibilitat de la Costa i del Mar del Ministeri de Foment, Ana María Oñoro, en què han participat també la subdirectora general de Domini Públic MaritimoTerrestre, Ainhoa Pérez, i el subdirector general per a la protecció de la Costa, Ángel Muñoz, en aconseguir que en uns dies se sotmeta a informació pública el projecte de l'espigó al sud del port.

Safont ha estat acompanyada en la trobada de treball pel regidor d'Urbanisme i Sostenibilitat Mediambiental, Bruno Arnandis, el primer tinent d'alcalde i regidor de la Zona Marítima, Vicente Aparisi, el tercer tinent d'alcalde, Vicent Granel, i personal tècnic municipal, en què de nou han instat que es mamprenguen els projectes i plans pendents del municipi relatius a la costa.

Segons ha indicat Safont en la reunió, els representants del Ministeri no solament han mostrat una actitud “molt positiva”, sinó que també s'ha reflectit “cert progrès i agilitació d'alguns tràmits de projectes” i, el que és “més important”, han manifestat que les “bones intencions ara estan avalades i acompanyades de fons econòmics europeus”. Un projecte de 5,5 milions d'euros que implicarà l'espigó en la zona de la Serratella i 400.000 metres cúbics d'arena per a regenerar la costa sud de la ciutat.

Concretament i en referència a les concessions, en la reunió s'ha avançat que a finals d'aquest mes o principis de març estarà ja la concessió administrativa definitiva d'ocupació de domini públic maritimoterrestre per a poder licitar immediatament el projecte de construcció de dos caragols d'Arquimedes en la zona de la Serratella, amb la finalitat de minimitzar els efectes de les inundacions en els habitatges de la zona.

Així mateix, l'11 de març finalitzarà el període d'exposició pública relatiu a la concessió per a l'ocupació al voltant de 2.078m² de terrenys de domini públic maritimoterrestre destinat a dotacions i infraestructures municipals emplaçades en la zona de les Terrasses. També a falta d’uns informes de la delegació de Costes a Castelló, es resoldrà en breu la concessió del carrer Gravina.

Quant als projectes promesos i previstos en una de les quatre Estratègies en les quals es detallen les actuacions necessàries per a protegir i solucionar el problema d'erosió que pateix aquesta part del litoral, algunes qualificades com a prioritàries, el Ministeri ha assegurat que en 10 dies se sotmetrà a informació pública el projecte bàsic i el de l'estudi d'impacte ambiental relatiu a la zona Sud, és a dir l'espigó de la Serratella, xifrat en una inversió de més de 5 milions d'euros.

En relació amb l'espigó del Nord el plec està redactat a l'espera que s'aprove el pressupost per a publicar en el BOE la licitació de la redacció del projecte bàsic.

Per tot això, la delegació de Borriana encapçalada per l'alcaldessa, malgrat la lentitud, ha reflectit “cert grau d'esperança” perquè la “impressió és que ara, a més de bones intencions s'ha donat un avanç a les nostres demandes”.
Igualment, l'alcaldessa ha volgut destacar la millora en la comunicació amb la delegació de Costes a Castelló que és “més fluida i resolutiva”. De fet, demà mateix hi ha prevista una reunió, en la qual Safont sol·licitarà la celeritat en l'informe per a concessió del carrer Gravina.

També es plantejarà que Borriana “no es mostra contrària al fet que s'extraguen les seues arenes per a millorar la costa d'altres municipis” però, ha puntualitzat, se sol·licitarà que si durant aquest procés es fan malbé els camins del municipi, “almenys Costes hauria de reparar-los o assumir-ne la despesa”.

redacción del proyecto de ejecución de la Ronda Sur de Borriana en el tramo desde la carretera de Nules hasta la CV-18
  • La Junta de Govern Municipal ha aprovat la contractació del servei d'assistència tècnica per a la redacció del projecte d'execució del tram des de la carretera de Nules fins a la CV-18

  • Amb procediment obert simplificat, amb diversos criteris d'adjudicació i per un import de 43.560 euros


La Junta de Govern Municipal de Borriana ha aprovat la contractació del servei d'assistència tècnica per a la redacció del projecte d'execució de la Ronda Sud de Borriana en el tram des de la carretera de Nules fins a la CV-18, segons ha anunciat el regidor d'Ordenació del Territori, Bruno Arnandis.

La licitació de la redacció del projecte de connexió de l'avinguda del Transport amb la rotonda de la CV18 (camí Artana), serà a través de procediment obert simplificat, amb diversos criteris d'adjudicació i per un import de 43.560 euros.

Aquesta actuació, ha assegurat Bruno Arnandis, és un projecte “molt important, perquè encara que és una obra que afecta aproximadament a 550m lineals, i al voltant de 20.000m² de superfície, serà molt beneficiosa per a desviar el trànsit cap a l'exterior i sumar un nou enllaç d’entrada i eixida de la ciutat”.

La finalització d'aquesta carretera, ha precisat el regidor de l'àrea d'Urbanisme, contribuirà a “desviar més trànsit cap a l'exterior i un enllaç més ràpid des de l'accés oest cap a l'àrea marítima”.

Es tracta de prolongar la inacabada avinguda del Transport per a connectar-la amb la carretera autonòmica CV-18 i encara a falta de la redacció del projecte, la proposta és de construir la infraestructura amb dos carrils per a cada sentit i, d'aquesta manera, donar continuïtat a l'avinguda del Transport.

En aquesta línia, Arnandis ha manifestat que el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Borriana, recomana, precisament, la realització de la connexió d'aquest tram amb la rotonda de la CV-18 per a tancar l'anella de circumval·lació a la localitat.

Actualment, ha recordat, aquesta carretera té una mitjana central i aparcament en cordó que finalitza a l'altura de la plaça Manuel Sanchis Guarner, ubicació de l’institut Jaume I. Paral·lelament, ha precisat, des del govern municipal “estem treballant en l'adquisició dels terrenys”.

Ara ja, amb la conformitat donada per la Junta de Govern, es publicarà l'anunci de licitació de la redacció del projecte en el perfil de contractant amb tota la documentació que integra l'expedient de contractació, en particular el plec de clàusules administratives particulars i el de prescripcions tècniques.

xposición pública para la concesión de ocupación de terrenos de DPMT en Les Terrasses de Borriana
  • Una sol·licitud que va formular el govern municipal fa un any, en relació al voltant de 2.078m² de terrenys de domini públic maritimoterrestre destinat a dotacions i infraestructures municipals


El Servei Provincial de Costes de Castelló ha obert un període de 20 dies hàbils d'exposició pública en relació a la sol·licitud de concessió de l'Ajuntament de Borriana per a l'ocupació al voltant de 2.078m² de terrenys de domini públic maritimoterrestre amb destinació a dotacions i infraestructures municipals situades en les Terrasses, segons ha indicat el regidor d'Ordenació del Territori, Bruno Arnandis.

Es tracta, ha valorat, d'un tràmit administratiu per al qual “esperem la imminent aprovació de la concessió” i poder, finalment, “facultar-ne la legalitat i, posteriorment i independent, realitzar accions en què prevalguen els usos adaptats i respectuosos amb l'entorn”.

Durant aquest període es pot consultar el projecte que serveix de base a la sol·licitud i, si escau, presentar les al·legacions i observacions que s'estimen. La documentació a consultar està a disposició en el portal del Ministeri: <https://www.miteco.gob.es/es/costas/participacion-publica/12-cnc02-20-12-0012.aspx>

Les al·legacions i observacions es presentaran dirigides al Servei Provincial de Costes de Castelló, situat al carrer Escultor Viciano de Castelló, i en particular, si disposa de certificat o DNI electrònics en vigor, pot fer ús del Registre General en el web: <https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do>

Arnandis ha explicat que en l'actualitat el municipi compta amb determinades instal·lacions i infraestructures de titularitat municipal situades en zona de Domini Públic Maritimoterrestre (DPMT). Algunes de les quals compten amb autorització o concessió, en vigor o extingida, mentre que unes altres no estan emparades per cap títol concessional, encara que puguen disposar de títols o antecedents administratius, com és el cas de les infraestructures d'aigua i clavegueram.

En el cas de la zona de les Terrasses, ha manifestat el regidor, fa un any l'Ajuntament va remetre la sol·licitud amb la tramitació administrativa corresponent per a obtindre l'oportú títol de concessió d'ocupació, a fi d'aconseguir la correcta qualificació dels serveis i les instal·lacions municipals emplaçades en el DPMT i habilitar-ne les accions de conservació i millora, constatant expressament que totes les ocupacions municipals es destinen a l'ús públic.

Per a la qual cosa, ha precisat, va remetre un projecte bàsic que integra tots els elements esmentats en el tram que s'indica en el carrer de les Terrasses, en el qual es fixen les característiques de les obres i instal·lacions, l'extensió del DPMT a ocupar i altres especificacions que determina la normativa de Costes.

També es defineixen les operacions d'explotació i manteniment habituals en aquestes infraestructures, a fi de poder dur-les a terme sense la necessitat de tramitar el corresponent permís en cada actuació que s’haja d’executar.

Xarxa d'aigua potable

En la zona de DPMT existeix una conducció de proveïment d'aigua potable de 63mm de diàmetre que dona servei als habitatges existents al carrer de les Terrasses. Aquesta conducció compta amb els elements necessaris per al seu funcionament, vàlvules, boques de reg, hidrants, així com les escomeses als habitatges. La xarxa discorre sota el paviment, principalment per la vorera. Està previst que l'encreuament d'aquesta xarxa d'aigua potable a través del Clot, actualment és un tub que penja a cada marge de la desembocadura, es realitze a través de la nova passarel·la que s’ha de construir en la zona de servitud de trànsit.

Xarxa de clavegueram

No existeix xarxa de clavegueram al carrer de les Terrasses. Igual que la xarxa d'aigua potable, el servei de clavegueram de Borriana es gestiona a través de concessió administrativa, dins del mateix contracte. Per a la instal·lació de la nova xarxa és necessari realitzar excavació en rasa amb mitjans mecànics, omplint-la amb arena i reposant el paviment existent. Així mateix, en aquells casos en què l'excavació a realitzar siga més profunda que el nivell freàtic, durant l'execució de les obres s'instal·la un sistema de well point per a permetre l'obertura de la rasa en condicions de seguretat.

Xarxes d'enllumenat i electricitat

En la zona de DPMT existeix xarxa pública d'il·luminació, i al carrer de les Terrasses, la conducció d'enllumenat discorre subterrània, amb punts de llum sobre pal metàl·lic, que es corresponen amb els autoritzats en el seu moment per Costes. En l'actualitat el servei públic d'enllumenat es gestiona en règim de concessió administrativa per l'empresa Gestió d'Energia i Enllumenat Borriana UTE. En la xarxa d'enllumenat es realitzen les operacions d'explotació i manteniment pròpies del servei, tant de les conduccions, quadres i arquetes com dels pals i lluminàries.

Xarxa viària

La gestió de la xarxa viària es du a terme directament per l'Ajuntament. Les operacions de manteniment que es realitzen són les de reparació, repintat, i neteja habitual de zones pavimentades, així com la reposició ocasional de superfícies granulars.

Solicitud ayudas Ivace 2022
  • El pleno municipal del pasado jueves aprobó por unanimidad la participación en la nueva convocatoria para la mejora de polígonos y zonas industriales de la Comunitat Valenciana en 2022


El Ayuntamiento de Borriana solicitará al Instituto Valenciano de Competitividad Empresarial (IVACE) una ayuda para la mejora, modernización y dotación de infraestructuras y servicios en el área industrial del Camí Fondo, cuyo proyecto de remodelación supone una segunda intervención en el polígono.

El pleno municipal del pasado jueves aprobó por unanimidad la participación del consistorio en la nueva convocatoria de ayudas que concede el IVACE para la mejora de polígonos y zonas industriales de la Comunitat Valenciana en 2022, en el marco de un desarrollo sostenible y de fomento de la conservación, protección y mejora del medio ambiente.

Según ha indicado el concejal de Urbanismo, Bruno Arnandis, se trata de “potenciar y favorecer la implantación de nuevas industrias que reactiven la actividad económica, así como la mejora de la productividad de las empresas existentes en este área industrial”.

Con esta iniciativa se pretende, además, ha señalado, por un lado, garantizar “la seguridad de las industrias y de las personas usuarias” y, al mismo tiempo, amparar “la seguridad viaria y la adecuada movilidad de viandantes y vehículos”.

Arnandis ha precisado que este nuevo proyecto de remodelación del polígono del Camí Fondo se sumará al realizado en el año 2018, en el que el Ayuntamiento de Burriana invirtió junto al IVACE, dentro de esta iniciativa, alrededor de 375.000 euros en la mejora de la zona industrial del camí Fondo y el Eccehomo.

La intención es intervenir en la zona del Camí Fondo con la mejora y ampliación de los aparcamientos, y también en el carril bici poniendo una separación física que servirá para “mejorar la movilidad urbana sostenible”, ha manifestado el responsable de Urbanismo.

Además, se mejorarán las zonas verdes, al igual que se prevé la implantación de sistemas de gestión de residuos. Por otro lado, Arnandis ha destacado que se invertirá en la seguridad del polígono con la implantación de cámaras de control de tráfico conectadas al servicio de Policía Local. Asimismo, se mejoraran los servicios de alumbrado, red de agua potable y saneamiento.

Al respecto, ha resaltado que todas estas actuaciones de mejora en el espacio industrial-empresarial “redundan directamente en las empresas en ellos instaladas, en los trabajadores y trabajadoras, así como en la ciudadanía y los usuarios del polígono”.

En los últimos 4 años, la inversión global para la mejora de áreas industriales en Burriana por parte del IVACE se eleva a alrededor de 700.000 euros, teniendo en cuenta que realmente se trata de tres años, porque en 2020 la convocatoria del IVACE se anuló a causa de la pandemia.

Así, con la convocatoria del IVACE del pasado año 2021, el Ayuntamiento ejecutó las obras para la mejora, modernización y dotación de infraestructuras y servicios en el área industrial de la carretera de Nules, con una inversión de algo más de 141.500 euros, subvencionados en su mayor parte por el IVACE. Un proyecto que ha implementado también un carril bici a lo largo de la calle Argila para conectar con el ya existente en la CV-18, para fomentar la movilidad sostenible en los desplazamientos al polígono.

En el año 2019 el Ayuntamiento invirtió junto al IVACE, dentro de esta iniciativa, un total de 156.960 euros en la remodelación del polígono industrial de Carabona, y otros 376.863 euros en la mejora de la zona industrial del camí Fondo y el Eccehomo entre las convocatorias de 2018 y 2019.

Moción del gobierno municipal de febrero de 2022 en Burriana para exigir ética bancaria
  • En la sessió plenària d'aquesta vesprada presentaran una moció que insta a aquestes entitats que oferisquen atenció personalitzada i de qualitat, especialment a les persones majors o amb diversitat funcional


L'equip de govern municipal de Borriana proposarà en el Ple d'aquesta vesprada, per al seu debat i aprovació, una moció que insta a les entitats bancàries que oferisquen atenció personalitzada en finestreta durant l'horari que les oficines estiguen obertes al públic, per a “facilitar una atenció més comprensible a la ciutadania i, especialment, a les persones majors i a les persones amb diversitat funcional”, segons ha avançat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont.

Des del govern municipal de Borriana, ha assegurat Safont, “volem posar de manifest la falta d'ètica per part d'algunes entitats amb l'abandonament de serveis i l'aplicació de quotes abusives. Sens dubte, estem davant d’una situació de maltractament als col·lectius més vulnerables i, per extensió, a la població en general”.

Per això, ha continuat, “cal que incorporen iniciatives alineades amb els criteris i valors de la Responsabilitat Social i, si no, que les administracions públiques, com a garants dels drets de la ciutadania i en representació seua, legislen i regulen una normativa bancària més justa i solidària, especialment per a les persones més vulnerables”.

En la moció, ha destacat l'alcaldessa, “també demanem que no es cobren comissions per conceptes derivats del servei d'atenció a les persones que no tenen les habilitats per a poder fer de forma autònoma les diferents gestions en els caixers automàtics” i, a més, que s'aplique “una tarifa social quant a les comissions, en funció de les característiques de cada client”.

Igualment, ha continuat Safont, “reclamem que els productes financers que s'oferisquen per part d'aquestes entitats siguen transparents i comprensibles, i que hi haja claredat en la redacció, per a no confondre les persones en la contractació de productes que desconeixen o incórrer en despeses innecessàries i abusives”.

Per tant, el govern municipal sol·licitarà que Borriana sume la seua veu per a demanar que, “si les entitats bancàries no són capaces de donar solució per a atendre les necessitats de la seua clientela, especialment, en els casos de risc de no poder exercir els seus drets com a consumidor per situacions concretes de vulnerabilitat, hauran de ser els poders públics competents els que asseguren l'assumpció d'aquests compromisos de manera regulada”.

Situació

Segons explica el text de la moció, la prestació i la qualitat dels serveis bancaris presencials a la població s'han reduït de manera extraordinària en els últims quinze anys, un procés derivat entre altres causes de la digitalització, la fusió d'entitats bancàries i el tancament incessant d'oficines. Tot agreujat encara més per la implantació de la cita prèvia, les limitacions d'accés a les oficines i les restriccions d'horaris d'atenció a les persones per la pandèmia.

En la iniciativa es reconeix que es tracta d'una situació que afecta la població en general, però que empitjora especialment en els col·lectius de persones majors i amb diversitat funcional, que veuen vulnerats els seus drets per la falta d'una atenció específica de manera adequada i segura.

També posa en relleu que la banca en línia, la reducció de personal, la limitació d'horaris d'atenció al públic i la derivació cap a la cita prèvia i els gestors obliga a operar a través de caixers automàtics, del telèfon mòbil i de l'ordinador.

Bàsicament, la moció evidencia que “ens trobem davant l'abús d'algunes entitats que exigeixen condicions, lligades al cobrament de comissions, per a atendre necessitats bàsiques, pel manteniment dels comptes o per a traure diners en efectiu”. A més, confirma que les llibretes, que normalment són l'únic mitjà a través del qual el col·lectiu de majors poden visualitzar els comptes, estan en procés de desaparició, obligant-los a substituir-les per targetes de crèdit o dèbit, i negant-los el dret bàsic a la informació per part del client.

Administracions

A aquesta situació de les entitats bancàries, la moció municipal afig que altres entitats, entre les quals assenyala l'Administració Pública i l'Administració Local, han replantejat l'atenció al públic amb la implantació de la cita prèvia i l'impuls de l'administració digital, a causa de la pandèmia i dels problemes de contractació de nou personal. Qüestió que, segons retrau l'escrit, ha incidit negativament en els grups de persones vulnerables a causa de la bretxa digital.

Així, proposa que en aquests moments en què l'evolució de la pandèmia permet albirar un horitzó de normalitat en un futur pròxim, les administracions públiques, i particularment l'Ajuntament de Borriana, “ha de garantir l'equitat entre la ciutadania quant a l'accés, la informació, els pagaments i, si fa falta, disposar de personal que assessore i facilite l'accés a les persones que el necessiten, mantenint la via telemàtica sense que supose una barrera per al compliment dels drets i deures de la ciutadania”.