A més, la sessió ordinària també va servir per donar llum verda a la concessió de la Medalla de la Ciutat a l'Assemblea Local de Creu Roja Borriana per la seua labor social durant els darrers 100 anys

El ple ordinari corresponent al mes d'agost s'ha avançat a l'última setmana del mes de juliol i ha servit per aprovar una modificació de crèdit que permetrà a l'Ajuntament oferir treball a un total de 102 veïns i veïnes de Borriana a través del programa coordinat pel Servei Públic d'Ocupació Estatal conegut com a atur agrícola. Així, es destinaran un total de 200.000 euros als dos torns de treball que iniciaran les labors el dia al mes d'agost i que finalitzaran a durant la segona quinzena del mes de setembre.
Un altre dels punts destacables de la sessió plenària ha arribat amb l'aprovació de la proposta presentada pel departament de Serveis Socials de l'Ajuntament perquè siga l'Assemblea Local de Creu Roja a qui s'atorgue  la propera Medalla de la Ciutat en reconeixement a la labor social que durant més d'un segle ha dut a terme a Borriana. Tal com ha explicat l'edil Manel Navarro durant la sessió plenària “és impagable la labor que a nivell social duu a terme la Creu Roja de la nostra ciutat, per la qual cosa el reconeixement és més que merescut. Però no volem quedar-nos en només un reconeixement públic, sinó que aquest any, i per primera vegada en aquest Ajuntament, col·laborarem de forma directa amb la Creu Roja a través d'una subvenció de 12.000 euros que esperem que faja una mica més senzill el seu treball i els permeta seguir mantenint les ganes de voluntariat que sempre han mostrat”.
Dins del mateix apartat d'aprovacions, el ple també ha portat endavant la modificació de crèdit que, després de la renegociació dels crèdits sol·licitats en anteriors legislatures, permetrà al consistori destinar fins a 96.000 euros a pagar, entre altres assumptes, els interessos de demora per la sentència favorable a la Cadena Ser o l'execució d'obres d'adequació, manteniment i millora de centres educatius, tant en el cas dels de primària com en el de l'Escola Infantil Infant Felip que vorà millorades les seues instal·lacions de cara al proper curs.

Gràcies a la previsió del departament d'Hisenda que va pressupostar en superàvit la partida, s'ha pogut estalviar la quantitat sobre la que els tècnics municipals han realitzat l'informe completament favorable

El Departament d'Hisenda de l'Ajuntament de Borriana ha informat sobre la modificació de crèdits mitjançant crèdits extraordinaris i suplements que el proper dijous dia 28 es debatrà i votarà a la sessió del Ple Ordinari que tindrà lloc al consistori, després de que l'informe dels tècnics municipals haja estat positiu i favorable al canvi. La xifra total estalviada gràcies també a la reducció dels tipus d'interès que es va aconseguir després de la renegociació dels crèdits sol·licitats en anteriors legislatures  s'eleva fins més de 96.000 euros, el que permet amb aquesta modificació de crèdit suplementar aplicacions pressupostàries per atendre despeses que no es poden demorar per al següent exercici, i que, per tant, l'equip de govern fa passar pel Ple Ordinari amb la major celeritat possible.
D'aquesta forma, el fet de que la màxima responsable de l'àrea econòmica a Borriana, Cristina Rius, actuara amb previsió en la definició inicial de les inversions per a 2016, pressupostant-la tenint en compte un superàvit, fa que ara es puga realitzar la modificació que ajudarà a cobrir despeses de fins a cinc departaments municipals.
El detall dels 96.144 euros que s'engloben dins la modificació de crèdits fa possible que, per exemple, es puguen destinar fins a 11.133 euros en el manteniment i les obres d'adequació de l'escola infantil Infant Felip, que vorà així renovades parts de les seues instal·lacions amb l'objectiu de que el nou projecte educatiu que s'iniciarà al setembre tinga totes les garanties d'èxit. Una altra de les despeses que es cobriran amb la modificació són els interessos de demora per la sentencia favorable a la Cadena Ser, després de la denuncia interposada pel mitjà de comunicació per les gestions de l'anterior equip de govern municipal comandat pel PP, i que superarà els  10.000 euros d'interessos. D'altra banda, també es destinaran fins a 12.000 euros al manteniment dels edificis d'ensenyament públic de primària, on es realitzaran tota una sèrie d'obres per a deixar les infraestructures llestes de cara a l'inici del nou curs.
Dins les dades fetes públiques per la regidoria d'Hisenda, destaquen també els 5.000 euros destinats a la promoció i realització d'activitats esportives, amb les que, entre d'altres, es podrà acollir un esdeveniment tan important com el Campionat Europeu de Kayak Polo que arribarà a Borriana en els propers mesos. Uns altres 15.000 euros del total serviran per a la dinamització cultural que des de fa un any ha portat a Borriana més de 100 activitats i esdeveniments de caire cultural. I per últim, també s'han escoltat les peticions arribades des del món faller, i la modificació inclourà fins a 37.000 euros per a les despeses que se'n deriven de la feina realitzada per la Junta Local Fallera, com ara el lloguer d'escenaris, la indumentària, la cartelleria informativa, les retransmissions d'actes o la pirotècnia que s'utilitzarà en els actes que encara resten fins a final d'any.

Delegació de Govern, Generalitat i Ajuntament coordinaran a Policia Local, Autonòmica, Nacional, Guàrdia Civil, Protecció Civil i Bombers per rebaixar el nivell de queixes i criminalitat com ja es va aconseguir en la passada edició de 2015

L'Ajuntament de Borriana, la Delegació del Govern a la Comunitat Valenciana, la Subdelegació de Govern a Castelló i la Direcció General de Justícia s'han reunit avui en la Junta Local de Seguretat per establir els protocols i mitjans amb els quals es dotarà a la propera edició del festival Arenal Sound. Ha estat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont qui en primera instància ha volgut “agrair la coordinació entre els poders públics per assegurar la seguretat i també el compliment íntegre de la legalitat durant els dies del festival”. Tal com ha detallat el delegat del Govern, Juan Carlos Moragues, en l'inici de la roda de premsa posterior a la Junta de Seguretat, “el dispositiu de seguretat que s'ha acordat per als dies de celebració del festival serà d'un total de 698 serveis de Guàrdia Civil i de 108 entre Policia Nacional i Autonòmica”.
Per la seva banda, el Director Territorial de Seguretat, Adolf Sanmartín, també ha parlat de el “important esforç que es farà a nivell de centres sanitaris tant a l'Hospital de la Plana com en els diferents ambulatoris de la ciutat”. A més, també ha volgut deixar clar que “l'autorització que depèn de Generalitat per a la celebració del festival arribarà de forma imminent, encara que el treball previ de seguretat ja està fet”.
Per la seva banda, el regidor de Policia de l'Ajuntament de Borriana, Javier Gual, ha explicat que “el total de serveis que es prestaran des de la Policia Local de Borriana serà de 577, per la qual cosa el total d'efectius que durant tots els dies de festival s'elevarà fins a 1.383. Amb això pretenem assegurar tant la seguretat i els drets dels veïns com també, el dret a l'entreteniment dels assistents al festival”.

La regidoria de Patrimoni i el departament d'Arquitectura de la Universitat de València acorden la realització de nous treballs després del descobriment de tres noves galeries durant l'últim any


La troballa de fins a tres noves galeries en el refugi de la Guerra Civil de Borriana realitzat durant l'última campanya promoguda per la regidoria de Patrimoni i la Universitat de València, ha obert una nova via de recerca dins dels treballs arqueològics realitzats a la zona. Així, l'Ajuntament ha anunciat que durant l'estiu es durà a terme un nou projecte d'excavacions que servixca per conèixer més a fons la infraestructura habilitada durant el període de la Guerra Civil per al refugi dels civils de la ciutat contra els bombardejos.
El màxim responsable de l'àrea de Patrimoni de l'Ajuntament de Borriana, Vicent Granel ja ha avançat que “el nostre objectiu és poder realitzar aquesta tercera campanya en el refugi antiaeri durant els mesos de juliol i agost, per aprofitar que en l'època estival es generen menys molèsties i puguem arribar a setembre amb el treball realitzat”. Segons ha detallat el mateix Granel “la segona de les campanyes dutes a terme a la zona del Camí d'Onda va treure a la llum la complexitat tant del refugi com d'algunes de les tècniques arquitectòniques realitzades en la seva construcció. Tal com vam anunciar una vegada van acabar aquells treballs, ara volem anar més enllà per conèixer en profunditat un dels elements arquitectònics claus per explicar el  que va succeir durant la guerra civil a la nostra ciutat”.
Tal com ja s'ha fet en els dos projectes d'excavació del refugi del Camí d'Onda, els treballs estan coordinats per la Universitat Politècnica de València, des de la qual l'arquitecte Iván Cabrera tornarà a ser l'encarregat de la direcció de les noves excavacions. Cabrera explica així el detall dels treballs que aquest estiu tornaran a produir-se en el refugi: “a part de les galeries, en la segona de les excavacions vam descobrir dos nous nínxols situats en el lateral del refugi, la qual cosa ens fa pensar que podem trobar més exemples d'aquest tipus en la continuació de les galeries”. Segons ha puntualitzat Cabrera “el problema que ens trobem va ser una solsida de terra que no permetia seguir avançant, així que ara els treballs s'iniciaran amb tasques d'apuntalament de tota la zona per poder seguir retirant terra. Cal tindre en compte que aquesta zona està a uns dotze metres de profunditat respecte de l'entrada del refugi, amb el que cal prendre totes les mesures de seguretat pertinents i per això apuntalar la zona és el més urgent”.
L'inici dels treballs està pendent de la confirmació per part de l'empresa de construcció contractada per l'Ajuntament que s'encarregarà d'aquestes labors, tot i que en les darreres hores ja ha instal·lat alguns dels elements de seguretat per iniciar els treballs. Encara que no s'ha pogut fixar la data concreta, s'espera que en les properes dues setmanes pugui tancar-se el calendari definitiu perquè en els mesos d'estiu puga dur-se a terme de forma completa la tercera de les campanyes en un refugi antiaeri que segueix sorprenent als responsables de patrimoni “per la seva riquesa arquitectònica i tècnica, i que esperem que en un futur gens llunyà oferixca una possibilitat més de revisitar a nivell turístic i científic la història de la ciutat en períodes com el de la guerra civil”.

L'empresa FACSA s'encarrega de la renovació de la canonada del clavegueram a més d'instal·lar un nou conducte per a la circulació de l'aigua potable que estaran llests per al seu ús la setmana vinent


L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i el regidor de Via Pública i Serveis de Borriana, Vicent Aparisi, han visitat les obres que s'estan realitzant a la xarxa de clavegueram del Pont de la Mota, on la maquinària ha estat treballant durant l'última setmana per millorar bona part del sistema de canalitzacions instal·lat perquè tant el clavegueram com l'aigua potable salven el pas del llit del Riu Anna. Aquesta actuació, duta a terme per FACSA, està emmarcada en les Obres de Renovació i Millora de les Infraestructures del Servei de Proveïment d'Aigua Potable i Clavegueram de Borriana de l'any 2016, que se segueix duent a terme en diversos punts del casc urbà i que permetrà tant la renovació de canalitzacions i canonades, com la instal·lació de nous paviments que milloraran la imatge dels carrers on es realitzen els treballs.
Els representants municipals han pogut comprovar de primera mà que el projecte inclou la renovació d'un antic col·lector de clavegueram que es recolzava sobre una biga de formigó. Amb el pas del temps, tant la canonada com els suports en els quals s'alçava la instal·lació es trobaven molt degradats, per la qual cosa, tal com han explicat fonts de FACSA, “aquesta renovació garantirà el correcte funcionament de la xarxa en els propers anys”.
El nou col·lector, de fosa dúctil de 350 mm de diàmetre, queda ara recolzat sobre una sèrie de perfils metàl·lics que s'han ancorat al pont per a major seguretat. Amb aquest material s'assegura tant la resistència a l'exposició a la intempèrie com la resistència estructural del conjunt de l'obra. Després d'observar la rapidesa amb la qual s'han realitzat els treballs en el Pont de la Mota, l'alcaldessa de Borriana ha volgut destacar “la importància del Pla de Renovació, ja que permet la substitució d'elements que han arribat al final de la seva vida útil. Amb aquesta nova canonada instal·lada es millorarà el funcionament del clavegueram de la zona a llarg termini, i per tant, seguim anticipant-nos als problemes abans que es generin incidències.” Per la seva banda, el Regidor de Serveis ha destacat durant la visita a les obres de millora que “tots els habitatges situats al nord del Riu Anna es proveïen des d'una única canonada que creua pel Pont del Carrer Major, així que hem volgut aprofitar les obres en el Pont de la Mota per instal·lar una nova canonada d'aigua potable que permetrà disposar de dues alternatives de subministrament per a la zona. Aquesta conducció s'instal·larà en paral·lel al nou col·lector de clavegueram i s'ha optat també per material de fosa dúctil, de 200mm de diàmetre, que és el més adequat per a aquestes condicions.” Tant l'Ajuntament de Borriana com la companyia, s'han mostrat satisfets amb l'evolució dels treballs realitzats, ja que durant aquesta setmana la conducció de clavegueram ja serà posada en servei, i, segons les previsions de l'empresa, la setmana vinent també estarà llesta per al seu ús la canonada d'aigua potable.

Ambdues institucions van acordar, com cada estiu, la cessió de maquinària per a labors de desbrossament i adequació de camins rurals que no s'han pogut realitzar aquest any

L'Ajuntament de Borriana ha tornat a sol·licitar per segona vegada en el que va d'any que la Diputació de Castelló la cessió de maquinària específica per a la neteja de camins i el desbrossament de diferents àrees del municipi. Segons ha explicat el regidor de Via Pública del consistori, Vicent Aparisi, “cada estiu es realitza la col·laboració entre municipi i Diputació perquè es doten les tasques de neteja amb maquinària especialitzada, però en aquesta ocasió i no sabem atenent a quins criteris, l'ens provincial seguix sense fer cas de les peticions que els hem fet”.
Amb l'arribada de l'època estival, municipis com Borriana realitzen de forma anual una campanya prèvia al període de més afluència turística a la zona marítima per adequar camins o realitzar labors de desbrossament. I encara que en totes les campanyes realitzades fins ara no hi havia hagut problemes per a la cessió de maquinària pertanyent a la Diputació, aquest any Borriana continua esperant la dotació de mitjans per poder realitzar aquestes labors. Tal com consta en l'Oficina Auxiliar del Registre Electrònic de la institució provincial, Borriana va sol·licitar el passat 18 de novembre de 2015 la dotació de dues màquines per a les labors de manteniment dels camins. En concret, Borriana limitava la seva petició a una retroexcavadora mixta i una desbrossadora articulada, i tal com explicava Aparisi, “creiem que sempre ens ajustem a les necessitats que tenim, sense demanar més col·laboració que la necessària per utilitzar una maquinària que hauria d'estar al servei de tots les poblacions de la província, i no solament per a algunes”.
Segons el que es va sol·licitar pels serveis tècnics municipals, les labors de condicionament i manteniment havien de realitzar-se en els camins municipals de la Torre d'Onda, Bernús, Rajolí i els carrers Cantàbric i Girona. Mentre, la sol·licitud pel desbrossament de diferents zones corresponia al Camí Vora Riu, Camí Llombai i Camí Fondo, a més de les zones de l'esplanada de l'Arenal i els voltants del col·legi Villa Fàtima i l'Institut.
Malgrat que a inicis d'aquest mateix mes es va atendre a la petició de cessió de la retroexcavadora mixta, una fallada mecànica va obligar a la seva reparació després de la qual “ja no s'ha tornat a comptar amb ella, i l'única explicació que hem rebut és que està en un altre municipi per prioritats que no acabem d'entendre”, tal com va detallar Aparisi, que també ha volgut afegir que “precisament un xicotet incendi sobre el qual vam haver d'actuar el cap de setmana passat es va produir en una de les zones on no hem pogut actuar per falta de mitjans. És una llàstima que havent dut a terme les campanyes de neteja i condicionament per part de l'Ajuntament, precisament les zones en les quals no s'ha actuat per la falta d'aquesta dotació de maquinària siguen les úniques amb el risc d'incendis o de creació de focus de plagues d'animals”.

La regidoria d'Hisenda informa en els dies previs a l'inici del cobrament de l'IBI que de cara al proper any  es mantindran sense alterar els valors catastrals ja que s'han actualitzat fins el 50% del valor de mercat

La regidoria d'Hisenda ha informat que aquesta mateixa setmana començarà a cobrar-se l'Impost de Bens Immobles (IBI) corresponent a l'actual anualitat. I tal i com ha explicat la regidora encarregada de l'àrea econòmica de l'Ajuntament de Borriana, Cristina Rius, “ho farà amb exactament els mateixos imports que el passat any, amb el que podem dir que estem molt satisfets d'haver pogut suportar i congelar la pressió impositiva sobre la ciutadania de Borriana en el primer any del nou govern municipal”.
Ja en la sessió plenària corresponent al mes de juliol celebrada la setmana passada a Borriana, Rius va explicar les raons per les quals “s'ha pogut mantindre congelat el impost, i que gràcies a l'esforç que s'està fent en la gestió municipal podrà mantindre's en el mateix nivell que a 2015”. A més, des de la regidoria d'Hisenda també es recorda als veïns i veïnes de Borriana que a partir del dia 15 d'aquest mateix mes s'inicia el període per al pagament del rebut sobre Bens Immobles, que s'allargarà fins el proper 5 d'octubre d'aquest mateix any. Un dels avantatges al que poden acollir-se tots aquells que han de fer front a l'impost, és estalviar-se fins a un 1% del total a pagar (amb un màxim de 10 euros de descompte) sempre que el pagament es faça de forma domiciliada, amb el que la ciutadania s'estalvia  tant els desplaçament per pagar presencialment l'impost com eixe descompte que es realitza. A més, tal i com també està establert en la normativa de cobrament d'impostos municipals, es pot escollir l'opció de fer el pagament fraccionat en dues parts, així que durant aquest primer mes de juliol s'ingressaria el cinquanta per cent de la quantitat a abonar, i durant el proper mes de setembre l'altra meitat restant d'IBI.
D'altra banda, la màxima responsable de l'àrea, Cristina Rius, ha volgut detallar  la feina realitzada a nivell municipal durant el procés que des de fa tres anys es du a terme per tal d'actualitzar els valors cadastrals. Tal i com ha explicat Rius, “des de 1995 no hi havia cap campanya d'actualització d'eixos valors cadastrals, el que va fer que ara fa tres anys ell govern central instara als municipis a elevar cada any un 10% eixos valors fins que en deu anys estiguera totalment actualitzat”. Per tal que eixa revalorització dels valors cadastrals no acabara afectant directament als veïns de Borriana, Rius ha detallat que “el que hem fet ha sigut rebaixar el tipus de gravamen a aplicar per tal de compensar les revisions a l'alça dels valors cadastrals. Això ens permetrà el proper any que el valor cadastral estiga al 50% del valor de mercat, tal i com ens obliga la llei”. Per tant, Rius ha conclòs que “amb els esforços que estem fent per tal de fer front als deutes heretats dels darrers anys, no entenem com no es valora positivament aquest tipus de congelacions dels impostos. Atenem als pagaments i deutes que ha contragut l'Ajuntament en etapes anteriors i fem tots els esforços per a que no siguen els veïns qui se n'hagen de fer càrrec. Crec que això és una molt bona notícia per a Borriana”.

La iniciativa conjunta del consistori i l'empresa adjudicatària dels serveis de neteja, Fobesa, ha fet possible la impressió de 10.000 tríptics informatius i un total de 1.000 plaques identificatives i 1.000 ossets contenidors de bosses per a la recollida d'excrements.


La regidoria de Sanitat de l'Ajuntament de Borriana ha presentat avui junt a l'empresa encarregada de la neteja de la via pública de la ciutat, Fobesa, la campanya de conscienciació sobre la recollida d'excrements de les mascotes que s'encetarà a partir de la pròxima setmana. Gràcies a la col·laboració entre empresa i Ajuntament, els veïns i veïnes de Borriana que complisquen amb el tràmit de censar de forma oficial la seua mascota a l'Ajuntament, rebran dos obsequis que pretenen ajudar a millorar la conscienciació ciutadana al voltant de la recollida d'excrements que els animals dipositen a la via pública. Així, se'ls farà entrega d'un “osset” contenidor de les bossetes que s'utilitzen per recollir els excrements, a més d'una xapeta identificativa de l'animal com a censat a nivell municipal. Per a la campanya s'ha imprès un total de 10.000 tríptics i s'han preparat 1.000 ossets per portar bosses de recollida i 1.000 plaques identificatives per als animals censats a l'Ajuntament.
A la roda de premsa de presentació de la campanya han estat presents tant el regidor de l'àrea de Sanitat, Manel Navarro, com el representant de l'àrea de Medi Ambient per part de l'empresa, Javier Bartolomé. Tots dos han volgut destacar el “bon nivell de col·laboració entre Ajuntament i empresa encarregada de la neteja, ja que periòdicament s'han dut a terme campanyes organitzades entre tots dos que sempre van en benefici de la conscienciació i la netedat als carrers de Borriana”.
El màxim responsable de l'àrea sanitària a Borriana ha començat la compareixença explicant “les dues vies per les que es desenvoluparà la campanya, que se centraran primer en la potenciació del cens municipal de mascotes per a després poder dotar d'algunes eines a la població per seguir augmentant la conscienciació respecte a la recollida d'excrements”. Navarro ha recordat que “segons l'Ordenança Municipal de tinença d'animals domèstics, cal inscriure les mascotes al cens municipal de l'Ajuntament, i el que esta vegada fem és incentivar eixa col·laboració ciutadana oferint una xapa identificativa de cadascuna de les mascotes i un objecte en forma d'osset per a les bossetes amb les que es recullen els excrements”.
Després que Navarro recordara que la campanya no hagués estat possible sense la col·laboració de Fobesa, ha estat el responsable de l'àrea de Medi Ambient a Castelló, Javier Bartolomé, qui ha recordat que “des de la nostra empresa sempre hem complit amb l'obligació que tenim de realitzar campanyes de conscienciació ciutadana. En altres ocasions ens hem centrat en el reciclatge o la gestió dels residus urbans, però ara hem acordat amb l'Ajuntament que la campanya més necessària i profitosa a Borriana és la que avui presentem”. Bartolomé ha deixat ben clar que “aquesta campanya es basa en la conscienciació perquè la nostra experiència ens demostra que és l'arma més poderosa a l'hora de que la neteja dels nostres carrers siga òptima. Complim amb les tasques de neteja però sabem que l'eficàcia total en la neteja passa, en aquest cas, per una conscienciació directa de la ciutadania en la recollida d'excrements de les mascotes”.