La totalitat dels i les representants municipals, amb l'alcaldessa Maria Josep Safont al capdavant, reben a la consellera en el que qualifiquen com “el reflex perfecte de col·laboració i treball conjunt entre administració municipal i autonòmica”

 

La consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha visitat avui la ciutat de Borriana per a comprovar l'estat del passeig ciclopeatonal que unix la ciutat amb el Port i sobre el qual ha assegurat que és "el millor exemple de col·laboració entre administracions per a executar el full de ruta marcat i fer realitat la mobilitat sostenible". Amb aquest passeig ciclopeatonal s'aconseguix situar aquesta avinguda "en el segle XXI", com ha comentat.

Al seu costat, la representació municipal formada per tots i totes les membres de l'equip de govern, han pogut veure com ja ”molts veïns i veïnes de Borriana fan ús tant del carril bici com de l'habilitat per a vianants, per la qual cosa podem concloure que era una obra més que necessària per a la nostra ciutat i que serà de gran utilitat perquè aqueixa mobilitat sostenible convisca a la perfecció amb el tràfic rodat”, tal y com explicava l'alcaldessa, Maria Josep Safont. A més, també ha estat present en la visita el director general d'Obres Públiques, Carlos Domingo, qui ha seguit des de fa mesos i de forma exhaustiva les labors d'adequació i construcció de la nova avinguda. Tal com ha destacat la mateixa Consellera en finalitzar el passeig a través del carril per  vianants "és fonamental apostar per la seguretat vial, per la mobilitat sostenible i, amb aquesta actuació, col·loquem a Borriana en aqueixa xarxa ciclopeatonal que connecta Nules amb Orpesa i, a més, en el marc de les polítiques europees en matèria de mobilitat, en la iniciativa EuroVelo. En definitiva, ens estem acostant als estàndards que existeixen en altres països de la Unió Europea".

Per la seua banda, l'alcaldessa de Borriana ha volgut destacar el “perfecte enteniment” entre Conselleria i Ajuntament, “en el que és el millor reflex que el treball coordinat i la col·laboració entre institucions públiques deriva en projectes com el del vial al Port, finançat per ambdues institucions i que fa anys que era una demanda molt estesa entre la ciutadania”. A més, Safont ha posat l'accent en que “l'augment de la seguretat i l'aposta per la mobilitat sostenible eren els nostres objectius i a la vista està que hem aconseguit tenir una avinguda segura i tranquil·la per a poder desplaçar-se a través d'ella».

Un nou passeig ciclopeatonal

Els estudis d'aquest passeig ciclopeatonal s'han realitzat conjuntament entre els tècnics de la conselleria i de l'ajuntament, dues administracions han assumit aproximadament la meitat de l'execució i el cost de les obres cadascuna. L'aportació de la Generalitat ascendeix a 350.000 euros.

L'actuació s'ha realitzat entre l'avinguda Jaume I i l'avinguda Mediterrània, en l'avinguda Jaime Chicharro, i s'ha redistribuït l'espai disponible per a construir un passeig ciclopeatonal en el costat nord. Des de la rotonda on s'inicia el tram construït de doble carril bici i per als vianants, fins a la rotonda d'entrada al port de Borriana, és de 2.200 metres, en un entorn urbà residencial.

El Ple aprova una modificació que, una vegada més, servirà per a renovar la il·luminació del camp de Llombai i a la adequació del poliesportiu de la Bosca

 

Acord per Borriana continua endavant amb la seua política de renovació i millora de les instal·lacions que presten servei públic a la ciutadania de Borriana. I en l'últim ple ordinari municipal celebrat en l'Ajuntament són nombroses les inversions que es destinaran a continuar posant al dia i adequant diversos espais municipals que durant anys no van rebre cap assignació directa per a seguir sent funcionals i prestar els serveis necessaris a la població. Dos dels projectes més cridaners en els quals l'equip de govern ha decidit destinar més de 150.000 euros corresponen a instal·lacions esportives en les quals s'actuarà per a “millorar el servei prestat tant als usuaris i usuàries com dels mateixos treballadors i treballadores, ja que en el cas de, per exemple, el poliesportiu de La Bosca, es duran a terme obres per a disposar de despatxos, i en el camp de Llombai es renovarà per complet la lluminària millorant la visibilitat i reduint el consum gràcies a la utilització de tecnologia LED”, tal com ha explicat l'edil d'Hisenda i encarregada de dissenyar les modificacions de crèdit que s'han aprovat en sessió plenària, Cristina Rius. A més, les modificacions aprovades durant la sessió també han servit per a destinar 150.000 euros a la millora de camins rurals, altres 150.000 a la substitució i renovació completa de la instal·lació d'il·luminació en el vial del Port, i altres 110.000 a l'adquisició de maquinària, ja que com ha explicat l'edil de Via Pública Vicent Aparisi, “seguim treballant en eixe mal endèmic que tenim amb la situació dels camins rurals, situació que no es va afrontar en el seu moment i que, des de fa dos anys és una de les nostres prioritats, per això, una vegada més, incloem en les inversions tant les obres com l'adquisició del material que en el seu moment no va voler cedir-nos la Diputació de Castelló”.

D'altra banda, els canvis tant en la regulació del funcionament del Consell Social com els implementats en el Codi de Bon Govern i Ètic de Borriana també s'han aprovat durant la sessió plenària, i tal com ha volgut recordar i remarcar l'edil de l'àrea, Cristofer Del Moral, “cada vegada implementem més fórmules, processos, ens i normatives que inciten a la participació de la ciutadania en els assumptes municipals, per això estem molt satisfets de vore com, una vegada més, els canvis en la reglamentació del Consell Social i l'aprovació del Codi serviran per a seguir obrint la institució al conjunt de veïns i veïnes de Borriana”.

Finalment, també durant l'inici del ple, ha pres possessió del càrrec de regidor per part del Partit Popular, Alejandro Clausell Edo, en substitució d'Enrique Safont que fa poc menys d'un mes renunciava al seu càrrec. 

Dijous s'eleva al ple una moció en la qual es traslladaran les peticions de major control de les importacions i de l'augment de les ajudes a les assegurances agràries 

 

El Consell Agrari de Borriana s'ha reunit novament en la seu del Sindicat de Regs de la ciutat en una sessió en la qual el punt més destacat ha sigut la presentació a tots els membres del manifest elaborat per a la defensa de l'agricultura local, i en concret, de la producció citrícola que durant anys ha sigut un dels grans motors econòmics no solament de Borriana, sinó de desenes i desenes de poblacions i municipis valencians. Tal com ha explicat l'edil d'Agricultura en l'Ajuntament de Borriana, Santiago Zorío, “dijous que ve elevarem al ple una moció que arreplega el manifest que avui hem presentat al conjunt del Consell, i en el qual reclamem de forma clara i rotunda la defensa per part de les institucions públiques tant estatals com a europees de la producció agrícola local”. Segons es desprèn del text i analitzades les últimes campanyes d'exportació de cítrics des de ciutats com Borriana, “la pressió de les potents centrals hortofructícoles de Gran Bretanya i els Països Baixos solament beneficia als seus propis interessos comercials amb un dels màxims productors mundials, Sud-àfrica”, la qual cosa ha suposat que “s'hagen ampliat els períodes de lliure accés a la Unió Europea de taronges amb aranzel reduït”, la qual cosa afecta “molt negativament a productors i agricultors com els que tenim a Borriana”, tal com ha explicat Zorío.

Per tot açò, tant la Generalitat Valenciana com les organitzacions agràries AVA-FEPAC Asaja i la Unió de Llauradors han exigit a Govern Central i Comissió Europea que actuen enfront de la perillositat en forma de plagues com la “citrus black spot”. D'aquesta forma, els municipis de La Vilavella, Nules, Moncofa, La Vall d'Uixó, Betxí i la mateixa Borriana s'han unit en el manifest que agrupa el sentir de la Plana Baixa i al qual en breu s'uniran altres com Almassora, Onda, Vila-real o Les Alqueries.

Les exigències sol·licitades en el manifest i que s'elevaran com a moció al ple passen per la “rescissió de l'acord d'Associació Econòmica signat per la Unió Europea i sis països de la Comunitat de Països d'Àfrica del Sud, entre ells Sud-àfrica, per a contemplar una reducció progressiva, fins a la seua desaparició, dels aranzels aplicables a les taronges importades”. I també, pel “reforç de les mesures de defensa fitosanitària dels cítrics europeus per a augmentar la seguretat de les plantacions citrícoles comunitàries, exigint les màximes cauteles i controls a la importació”.

Finalment, també destaca com a conclusió final del manifest “l'increment dels pressupostos destinats a la contractació de les assegurances agràries”, que com ha conclòs Zorío “seria una de les tres claus per a la recuperació progressiva d'un sector que en els últims anys ha sigut maltractat per les pròpies institucions comunitàries i estatals, i que anem a seguir defensant des de llocs com el nostre Ajuntament”. 

La alcaldesa de Borriana, Maria Josep Safont, destaca tras la presentación pública del proyecto “que dos ciudades hermanas como las nuestras exigían una unión de este tipo para seguir fortaleciendo los lazos de unión entre ambas”

 

La consellera de Vivienda, Obras Públicas y Vertebración del Territorio, María José Salvador, ha anunciado que la Conselleria va a impulsar el carril ciclopeatonal que conectará las poblaciones de Borriana y Vila-real, tras la reunión que ha mantenido con la alcaldesa de Borriana, María José Safont, y el alcalde de Vila-real, José Benlloch y que ha contado con la asistencia del director general de Obras Públicas, Transporte y Movilidad, Carlos Domingo.

Este nuevo eje, ha explicado Salvador, conectará con el CR-18 que discurre entre Nules y Orpesa y que ya está en servicio. De esta forma, ha añadido la consellera, se unirán dos de las principales ciudades de la provincia de Castelló, y "los 3,5 kilómetros que separan estas localidades se unirán con está vía", además, ha subrayado, "al final, Vila-real estará vinculada a la red de más de 88 kilómetros de vías ciclopeatonales que tenemos en la provincia de Castelló". Por su parte, la alcaldesa de Borriana, Maria Josep Safont ha destacado que “una vez más, la colaboración y trabajo conjunto que desde hace dos años llevamos a cabo muchos Ayuntamientos como el de Borriana o Vila-real con la Generalitat Valenciana vuelve a dar sus frutos, en este caso con una infraestructura que tiene como base tanto el refuerzo de unión entre dos poblaciones hermanas como el de invertir en proyectos de movilidad sostenible

Según ha destacado la titular de Obras Publicas, "con esta actuación se mejorará claramente la movilidad tanto de los peatones como de los ciclistas y los vecinos de estas dos importantes localidades verán aumentada su calidad de vida en general" y ha indicado que tanto los vecinos de Borriana como de Vila-real podrán disfrutar de esta vía, así como los visitantes que venga a estas ciudades en una nueva forma de hacer turismo. Poco a poco nos vamos enganchando en las dinámicas de otros países europeos y vamos situando a la Comunitat Valenciana a la vanguardia y modernidad con estas vías ciclopeatonales".

Apuesta por la movilidad sostenible

En este sentido, Salvador ha destacado que "se mejorará la seguridad vial, la accesibilidad y la movilidad sostenible, objetivos principales de la Conselleria de Obras Públicas". Tanto Salvador como Safont i Benlloch han coincidido en señalar que "es importante el cambio que se ha producido en el Consell presidido por el president Puig, estamos apostando por la movilidad sostenible, trabajando para que ciclistas y peatones tengan las mismas condiciones de accesibilidad y seguridad que los vehículos a motor".

Por lo que a Borriana respecta, la Consellería de Obras Públicas ya ha adelantado que prevé la conexión del carril ciclopeatonal que hay en el entorno del Matadero Municipal de Borriana junto a la carretera CV-185, con el también existente con motivo de las obras del Hospital Comarcal de La Plana en Vila-real, lo que Safont ha destacado como “un proyecto más por una ciudad sostenible y que apuesta por inversiones que mejoren tanto la calidad de vida de nuestra ciudadanía como la capacidad de intercomunicación a través de un medio como la bicicleta, ya que estamos viendo como la tendencia en el uso de este medio de transporte es cada vez más demandada”. 

El objetivo es conectar de forma segura dos tramos ciclopeatonales ya existentes, tanto en el inicio como al final de la actuación, y se evitará así que usuarios tan vulnerables tengan que acceder a la carretera CV-185 para llegar a sus correspondientes destinos, con el incremento del riesgo que este hecho origina.

Ya se han elaborado el Manual de Procedimientos y creado la Comisión Antifraude y se ha constituido el Organismo Intermedio Ligero para la gestión y aplicación de las ayudas

 

El concejal del Ayuntamiento de Borriana, Bruno Arnandis, que ha sido el responsable de la solicitud, recepción y posterior aplicación de los Fondos FEDER concedidos a Borriana a través de la Estrategia EDUSI, ha dado hoy los detalles de los trabajos llevados a cabo durante los dos últimos meses para posicionar a Borriana como una de las ciudades más avanzadas en los pasos previos a la realización de proyectos concretos para la ciudad durante los próximos cinco años. Según ha querido comenzar explicando Arnandis, “estamos muy satisfechos de ver como todo el trabajo previo de documentación, burocracia y constitución del ente municipal como Organismo Intermedio Ligero están llevándose a cabo a un ritmo bastante elevado, lo que hace que la realización directa de los proyectos contemplados para este 2017 esté cada vez más cercana”. La Estrategia EDUSI propone “Una manera de hacer Europa” en la que se ha querido implicar y participar la ciudad de Borriana, que recibirá en los próximos cinco años un total de cinco millones de euros para el desarrollo urbano sostenible de la ciudad. 

Arnandis ha comenzado explicando que “tal y como se exige desde la institución europea, deben realizarse toda una serie de trámites previos a la implementación de los proyectos, y podemos decir que hemos hecho los deberes y la gran mayoría de pasos están dados”. Por una parte y tal y como ha confirmado Arnandis, la creación de un Organismo Intermedio Ligero entre los responsables ministeriales y la institución municipal ya es una realidad, y además, también hemos conseguido remitir al mismo Ministerio el Manual de Procedimientos que define los pasos a seguir y la forma de aplicar la ayuda en nuestra ciudad”. Además, otra de las exigencias marcadas por los Fondos FEDER es la necesidad de “constituir una Comisión Antifraude para evitar cualquier tipo de anomalía en la recepción de las ayudas, y que debe incluir una evaluación de cada parte del proceso de recepción de la subvención y los distintos trámites para identificar cualquier debilidad a nivel económico, trabajo que también ha sido realizado y que, por tanto, ya nos deja a las puertas de que las confirmaciones del Ministerio nos permitan iniciar los distintos proyectos. 

Precisamente a partir de la próxima semana, se podrán aportar los detalles sobre algunos de los primeros proyectos que se iniciarán en breve en Borriana, por ello el concejal de Deportes, Vicent Granel, ha manifestado que “el trabajo conjunto entre concejalías es clave para analizar las necesidades y proyectos más importantes para la ciudad, por ello mantenemos un contacto directo y continuado tanto con la empresa que se encargó de la petición y tramitación de la ayuda como con el coordinado, Bruno Arnandis, para que, por ejemplo, la próxima semana podamos detallaros dos proyectos que servirán para mejorar las instalaciones deportivas de nuestra ciudad”. Es solo el primer ejemplo de los muchos que en los próximos meses permitirán a Borriana “dar un gran salto en cuanto a la calidad, sostenibilidad y evolución de instalaciones, lugares públicos, campañas o dotaciones municipales, por ello hemos querido acelerar al máximo todos los pasos y trámites previos y hoy podemos decir que la implementación de la ayuda para este 2017 es inmediata”. 

El consistori acorda realitzar un estudi tècnic sobre la zona sud del litoral, la prohibició d'abocar aigua al Rajolí i exigir a Costes la protecció de les goles per evitar nous taponaments

L'Ajuntament de Borriana, i en concret la regidoria de Via Pública i Poblats Marítims han fet públiques les conclusions de les reunions mantingudes amb el Sindicat de Regs, la AAVV de La Serratella, l'oposició municipal i diversos tècnics de la casa per evitar en un futur els problemes causats a la zona del litoral sud borrianenc pels episodis de temporals que ha sofert la ciutat en els últims mesos. Així, el regidor d'ambdues àrees, Vicent Aparisi ha donat a conèixer alguna de les possibles solucions acordades entre les diferents parts per portar endavant una sèrie d'estudis i futures obres que farien que l'afecció en cas d'inundacions siga menor que en els últims episodis de pluges torrencials. Segons ha explicat Aparisi “un dels primers punts en el qual totes les parts vam estar completament d'acord va ser la redacció d'un estudi per a la presa de solucions tècniques, entre les quals destacaria la col·locació d'un sistema conegut com a Cargol d'Arquimedes que en cas d'inundació facilitaria en gran manera l'evacuació d'aigua cap al mar, i que precisament es col·locaria en la séquia del Rajolí al costat del Camí de la Coixa, un dels punts on més problemes d'inundació podem tindre”.
Però a més, també es va acordar amb els mateixos veïns de la zona de La Serratella “la notificació a cadascun d'ells sobre la prohibició d'abocar aigua al mateix Rajolí des dels habitatges, ja que fins ara el vessament de pluja acumulada es feia d'aquesta forma, la qual cosa complica moltíssim l'extracció fins al mar”. Pel que al Sindicat de Regs respecta, el consistori també va acordar “una coordinació i fixació clara dels treballs que cadascuna de les parts hauria de dur a terme en cas d'inundació, i la veritat és que pareix clara la voluntat de col·laboració per part del Sindicat, així que esperem que la major coordinació i divisió de tasques facilite les labors d'evacuació de pluja acumulada”. Finalment, el mateix Aparisi ha anunciat que “des del consistori també hem adquirit el compromís de fer arribar directament a Costes la petició que siguen ells els qui s'encarreguen de realitzar un projecte concret i clar sobre la protecció de les goles, ja que precisament els taponaments que en elles es produeixen són, en moltes ocasions, la primera de les traves que ens trobem a l'hora de fer front a una inundació, per la qual cosa esperem que entenguen perfectament que seria una solució urgent a tenir en compte, i en conseqüència, creiem que no posaran problemes a l'hora d'acceptar la seua part de responsabilitat i la seva implicació a l'hora de gestionar aquestes zones”.

 

El regidor de Via Pública, Vicent Aparisi, revisa les primeres instal·lacions de llums led realitzades per Ferrovial que reemplacen als fanals sobre els quals el veïnat ha manifestat que “no il·luminaven prou”

 

El regidor de Via Pública i Poblats Marítims de Borriana, Vicent Aparisi, ha visitat avui la zona d'habitatges de la Mare de Déu del Carme, conegut com “barri dels pescadors” de Borriana, per comprovar la instal·lació de la nova il·luminació que en les properes setmanes s'estendrà a la totalitat de la zona. L'objectiu de la renovació del material urbà té una doble finalitat, ja que a més de resoldre el problema d'escassa il·luminació en diversos punts, també se suma l'estalvi energètic que les llums led aconsegueixen. De moment, i tal com ha explicat Aparisi, “es tractava de vore tant la col·locació dels suports lumínics en el primer dels carrers en els quals s'han instal·lat, a més de recollir les opinions de diversos veïns i veïnes que en tot moment han coincidit que la millora és més que notable”. La renovació dels fanals existents per nous suports s'està duent a terme després que es recolliren diverses queixes per la falta d'il·luminació, ja que els fanals amb els quals es va dotar a la zona, no proporcionaven la suficient llum segons el punt de vista del veïnat.

El primer dels carrers que ja queda il·luminat amb els nous suports que substituïxen als fanals és el carrer Garbí, encara que com ha aclarit Aparisi, “la renovació es realitzarà també en el conjunt de la zona, en carrers com el de Ponent, Consolat del Mar, Migjorn, Gregal o Tramuntana, per així acabar amb la falta d'il·luminació que ens han reclamat al barri i, a més, seguir amb la nostra política de renovació d'instal·lacions que permeten un estalvi energètic per a la ciutat”. Tal com ha conclòs el regidor encarregat de la zona de Poblats Marítims, “el que intentem és aprofitar les renovacions que a nivell d'il·luminació s'han de realitzar en diferents punts del terme municipal amb l'empresa adjudicatària del servei Ferrovial, per instal·lar directament tecnologia led que assegure tant la correcta il·luminació dels carrers com aquesta reducció en l'ús d'energia, i per tant, de despesa municipal”. 

Segons explica el regidor de Normalització Lingüística, Santiago Zorío, “l'objectiu de la nova dotació és seguir millorant les eines i recursos per a tota persona que vullga millorar la seua competència lingüística o presentar-se a les proves de la JQCV”

 

L'apartat que la Biblioteca Municipal de Borriana dedica a les publicacions, llibres, volums o diccionaris de l'Espai d'Autoaprenentatge del Valencià té un nou aspecte i s'ha ampliat amb la darrera adquisició de material que la Regidoria de Normalització Lingüística ha fet durant les darreres setmanes. Segons explica el regidor de l'àrea, Santiago Zorío, “des que al mes d'abril de 2012 s'inaugurara aquest Espai a la Biblioteca Municipal, no s'havia realitzat cap tipus de renovació o d'ampliació de material, per la qual cosa creiem que és una gran notícia poder confirmar que ja estan a disposició dels usuaris una vintena de nous manuals, obres de consulta o diccionaris que poden ajudar a un millor funcionament”. D'aquesta forma s'intenta optimitzar les dues vessants per a les quals es va crear l'Espai, ja que millora els recursos per a aquells que volen perfeccionar el seu nivell de coneixements de forma particular, com per a tots els usuaris o usuàries que ja segueixen classes de valencià i puguen necessitar material de consulta, suport o reforç dels conceptes lingüístics que es van adquirint. 

El llistat de nous volums i llibres que ja s'han adquirit des del Servei de Normalització Lingüística, van des dels manuals de l'Editorial Tabarca per a presentar-se a les proves de nivell elemental, mitjà o superior de la JQCV, el material de consulta tant a nivell oral com escrit editat per Bromera, o els llibres-CD publicats per Castellnou per als nivells mitjà i superior. 

Tal com també resumia la responsable del SNL a Borriana, Laura Benages, que se n'ha encarregat de la renovació i ampliació de material, «és molt habitual que aquells usuaris i usuàries que s'adrecen a l'Espai d'Autoaprenentatge ho facen amb l'objectiu final de presentar-se a les proves de la JQCV, i tot i que fins al proper any no canviarà el model d'examen dels nivells mitjà i superior, creiem molt necessari ampliar el ventall de recursos i publicacions que ajuden de forma clau en l'adquisició de coneixements que després permeten tindre èxit a les proves orals i escrites tant de la Junta com de l'Escola Oficial d'Idiomes». 

La despesa total del material adquirit per a l'Espai d'Autoaprenentatge de Valencià se situa al voltant dels 600 euros, i tal com ha explicat Zorío «es només una xicoteta primera renovació de material que ens agradaria i esperem ampliar el proper any quan coneguem la nova composició de les proves de la Junta, però veient el cada vegada més creixent interès de la ciutadania de millorar el seu currículum amb aquest tipus de títols acreditatius de coneixement de la nostra llengua, seguirem treballant i dotant l'Espai per tal que en uns anys els parlants de valencià en siguen cada vegada més i tinguen un major nivell de domini de la nostra llengua».