Els alumnes de Segon d'ESO de l'Institut es converteixen en mestres per unes hores per traslladar coneixements i realitzar tallers amb l'alumnat de primer i segon de primària de centres com l'Iturbi o Roca i Alcaide

 

Els alumnes de primer i segon de primària del CEIP Josep Iturbi de Borriana han viscut avui unes classes diferents dins el seu horari lectiu. A partir de meitat matí, una vintena d'estudiants de segon d'ESO de l'IES Jaume I s'han desplaçat fins al centre per ser els encarregats de dirigir algunes de les activitats que es realitzen dins l'aula, i així, començar a desenvolupar el programa d'aprenentatge-servei que des d'aquest curs pretén portar endavant el centre. D'aquesta forma, es materialitza la intenció de l'equip directiu del Jaume I de començar a implantar noves metodologies en l'ensenyament que tindran continuitat també el proper curs amb els sistemes de treballar per àmbits, per projectes o a través del mètode d'aprenentatge servei. De fet, durant la primera sessió d'avui, les responsables del projecte al Jaume I, Mari Carmen Usó i Regina Rodrigo, ja han anunciat que “en aquesta primera aplicació de l'aprenentatge-servei durant la primera avaluació del curs, treballarem amb l'alumnat de primària dels centres Josep Iturbi i Roca i Alcaide, per a més tard passar a desenvolupar-lo amb l'alumnat del CEAM durant el segon període del curs, i tancar-lo amb l'aplicació de la nova metodologia al barri on està situat el nostre institut, detectant les mancances o les aportacions que es poden fer per part de l'alumnat”. 

Durant la sessió d'avui al Josep Iturbi, els directors de tots dos centres han aprofitat per signar el conveni de col·laboració, mentre el responsable del CEIP, Salvador Barrientos manifestava que “tant les docents del centre com el mateix alumnat es mostra molt satisfet amb la iniciativa, i fins i tot avui hem pogut vore com després dels primers encontres els alumnes de primària ja han creat un vincle especial amb el grup d'estudiants d'ESO que, fins i tot, ajuda a eixa transmissió de conceptes o a la realització de les activitats programades”. 

Les responsables de la iniciativa han explicat que “la metodologia fa que tant a les aules de primària com a les de secundària es treballen prèviament els conceptes que després es posaran en comú amb les sessions que es desenvolupen als centres”, el que el mateix director de l'Iturbi ha qualificat com “una apertura de l'escola a altres iniciatives i metodologies de treball que ja hem pogut comprobar que són un suport molt efectiu per a l'alumnat, una ajuda distinta a la que estan acostumats que podem valorar ja com a molt positiva”. 

La metodologia d'aprenentatg-servei pretén conjugar les metodologies d'aprenentatge amb l'aportació de determinats conceptes que en un futur es converteixen en formes de pensar i actuar davant la societat de forma que activen el que es pot denominar com a “nervi cívic”. Així, els mateixos protagonistes de l'aprenentatge es converteixen també en canalitzadors de l'educació en matèries com les matemàtiques i la llengua que a Borriana centren l'acció durant aquest curs, tot i que són aplicables a tot tipus de matèries o disciplines distintes, com han fet avui mateix els alumnes que han triat treballar manualment per realitzar activitats plàstiques de cara al proper Nadal. 

Aquest proper dijous s'inicia el cicle per a aquest curs amb la presentació del llibre “Multitud i repressió, les formes de la violència” del professor Modest Barrera

 

La regidora d'Educació i alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha presentat al costat del director del centre de Formació Permanent d'Adults Historiador Viciana, Eduard Mor, la tercera edició del Cicle de Conferències que anualment se celebra a la ciutat, i en la qual “pot participar tota la ciutadania, sense haver d'estar matriculats al centre i que pretén seguir aportant cultura i debat al conjunt de la vida social de la ciutat”, tal com ha recordat Safont. A més, també ha volgut “agrair el treball que es realitza des del centre, tant en la formació d'adults, com en aquest tipus d'activitats que s'obrin al conjunt de la població i a les quals aprofite per convidar a tots els veïns i veïnes de la ciutat”.

Per la seva banda, Eduard Mor ha recordat durant la presentació del cicle que “a més del nostre treball al capdavant del centre de FPA que duem a terme des de fa 18 anys, avui volem informar sobre les activitats complementàries que també es programen, i que en aquest cas, corresponen a un cicle de fins a quatre conferències que tindran lloc durant els propers mesos a Borriana”. Mor ha detallat que “aquest mateix dijous i a partir de les set i mitja de la vesprada s'inicia el cicle amb la presentació del llibre del professor Modest Barrera “Multitud i repressió: les formes de la violència”. Tal com ha volgut destacar Mor “es dóna així continuïtat al projecte iniciat ara fa tres anys i que té com a objectiu oferir a la població debats i col·loquis al voltant de temes d'actualitat de tot tipus, i sempre conduïts per algun especialista en la matèria”. La resta de conferències programades per a aquest curs arribaran a partir del mes de gener amb la xerrada “El món del Vi” a càrrec del farmacèutic i viticultor Santiago Vèrnia. Al febrer tindrà lloc la conferència centrada en “El canvi climàtic” que oferirà Manuel Cañadas i al març arribarà el torn per debatre sobre “Justícia i democràcia, una aproximació filosòfica” amb el filòsof i especialista J. Manuel Ros. Tal com recordava la mateixa regidora d'Educació, “un dels aspectes que fa més especial aquest cicle de conferències és la implicació que promouen des de l'organització, ja que sempre se celebren petits debats després de la mateixa conferència, la qual cosa enriqueix i fa gaudir encara més als assistents a cadascuna d'elles”.

Per acabar, Mor ha volgut declarar que “en la Escola d'Adults tenim ja un total de 700 matriculats, i precisament de les propostes que arriben des de l'alumnat i la coordinació amb la direcció del centre, en moltes ocasions neixen aquestes programacions obertes a tota la ciutadania, la qual cosa serveix per completar el gran ventall de cursos i formacions que oferim, i que cada vegada arribem a més i més gent”. 

 

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, inaugura les jornades i situa el servei d'Atenció al Desenvolupament Infantil “com un referent amb la capacitat de convocatòria i formació que avui podem vore al Casal Jove”

 

El Casal Jove de Borriana ha estat el lloc triat per les treballadores del servei de Atenció al Desenvolupament Infantil per a la celebració de la Trobada de Professionals de la Salut i l'Atenció Primerenca que durant dues jornades ha reunit a prop de quaranta persones que han debatut i treballat al voltant del concepte de l'atenció a xiquets i xiquetes d'entre 0 i 2 anys i com el tractament de la salut pot ser clau en el seu futur desenvolupament. Tal com han explicat les responsables del servei ADI a la ciutat, “el seminari estava dissenyat per a professionals de l'atenció primerenca, així com a aquells que treballen exclusivament a l'àrea de la salut relacionada amb la primera infància”. L'objectiu d'un seminari que ja fa setmanes que va esgotar les places per participar de les dues jornades de xerrades i debats, “és compartir coneixements entre professionals de diferents àrees però que tenen a la infància com target comú en els seus treballs i dedicacions, i per tant, ens servisca a tots els assistents per millorar el maneig d'eines específiques de diagnòstic i detecció primerenca de xiquets i xiquetes amb Trastorn de l'Espectre Autista, a fi de poder donar-los el suport necessari i acompanyar a les seves famílies tan prompte com siga possible”. 

El programa d'aquesta Trobada de Professionals de la Salut i l'Atenció Primerenca es basa en la dotació de recursos i eines per a la detecció primerenca i el conseqüent diagnòstic del trastorn de l'espectre autista. Així, s'han iniciat les jornades amb la definició i classificació del DSM IV-TR al DSM-5. Però segurament la part de les ponències en què més interès han mostrat la majoria de les assistents ha estat “La importància de la detecció primerenca” d'aquest tipus de transtorns. Com identificar els senyals d'alerta o els principals instruments amb els quals avui dia es compta per a aquesta detecció han centrat bona part del debat entre els professionals participants de la trobada. A més, el seminari s'ha completat amb un apartat dedicat a la “Avaluació i diagnòstic del TEA”. Així els ponents Yolanda Montoro García i Darío Rico Bañón membres del Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca de la Universitat de València, han ofert durant dos dies “les claus perquè els professionals que treballem directament amb xiquets i xiquetes d'edats entre els 0 i els 3 anys tinguem les eines suficients per detectar possibles transtorns que una vegada diagnosticats puguen tindre la menor afecció possible en el seu desenvolupament, tal com ha explicat la responsable del ADI, Lina Puig. Al seu costat, la seva companya, Ana Vicent s'ha mostrat “molt satisfeta de la resposta que hem tingut, ja que vam haver d'intentar ampliar les places disponibles setmanes abans de la trobada, la qual cosa demostra tant la bona organització de les jornades com l'interès que els temes tractats desperten entre els professionals que ens dediquem a la infància”. A la vegada, també han volgut mostrar “el nostra agraïment a les institucions, tant a l'Ajuntament pel seu recolzament continuat i constant, com a la Conselleria d'Igualtat, per l'ajuda tant de la Cap del Servei Blanca Carreras com a la Directora Territorial d'Igualtat, Carmen Fenollosa”, però sense oblidar a aquells professionals que les han fet possible, que en aquest provenen de “Afanias, Fundación Sindrome de Down, Aspas, Aspropace de Castelló i fins i tot la recentment autoritzada Creixent de Benicarló, així com tambè profesionals de Salud Mental Infantil, infermers i pediatres del Centres de Salut de Borriana i profesionals de diversos Centres d'educació especial”.

Els membres del Centre Ocupacional La Costera Canal de Xàtiva es desplacen fins a la ciutat per mostrar el seu treball diari per conciliar grans discapacitats amb la pràctica esportiva de Boccia

 

Un centenar d'alumnes i alumnes de l'IES Jaume I de Borriana han pogut descobrir avui com es derroquen tot tipus de barreres a l'hora de practicar esport malgrat sofrir algun tipus de discapacitat i com el treball inclusiu i d'informació a la joventut és clau per seguir eliminant prejudicis. La jornada s'ha iniciat amb la intervenció de la directora del centre, Mari Carmen Usó, que ha volgut agrair “la presència dels membres del C.O. La Costera Canal de Xàtiva i a totes les que han col·laborat en la celebració d'aquesta Jornada, com la coordinadora Regina Rodrigo», que a continuació ha pres la paraula per agrair “a l'alcaldessa Maria Josep Safont i a la regidora Cristina Rius la seva presència, a més d'animar a tot l'alumnat a escoltar amb atenció la xerrada sobre esport i inclusió i participar més tard en la pràctica que realitzarem en el nostre gimnàs per veure com es treballa l'esport i la discapacitat”.

Ha estat el professional del C.O. La Costera Canal de Xàtiva, David Soler, qui ha parlat la seva experiència de més de quinze anys “treballant amb gent com Jesús o Nacho als quals després podreu veure practicar la Boccia, l'esport que practiquen aquest tipus de discapacitats”. En una xerrada especialment instructiva sobre la inclusió i l'eliminació de prejudicis entre la població i especialment entre l'alumnat de l'IES Jaume I, Soler ha parlat sobre “l'evolució que hem viscut deixant enrere terminologia com la de minusvàlid, per parlar de discapacitats i acabar per treballar amb el concepte d'inclusió de persones amb diversitat funcional”. Ha estat solament la introducció a una xerrada en la qual els alumnes han acabat implicant-se, parlant de les seves experiències o preguntant sobre el funcionament del centre ocupacional. A més de repassar la reglamentació, forma de joc o categories dins de l'esport de la Boccia, Soler ha volgut tancar la seva intervenció parlant de la “necessitat que hem de tindre de conviure, respectar i conèixer altres formes de relacionar-nos i comunicar-nos, com les que utilitzem amb els nostres fins a 75 usuaris del centre, per així, poder treballar la inclusió en centres educatius com el vostre, al que agraïm la seva invitació a la Jornada”.

A continuació, l'alumnat, professorat, membres del centre ocupacional i representants municipals s'han desplaçat fins al gimnàs del centre per poder practicar la Boccia, un esport semblant a la petanca en la qual gent com Jesús o Nacho són grans especialistes i que han deixat sorpresos a molts dels assistents per les seves capacitats a l'hora de dirigir els seus llançaments. Amb una partida entre els membres del Centre Ocupacional i l'alumnat de l'IES Jaume I ha acabat quedant clar que “aquests nois són uns veritables cracks i crec que jugant cinquanta partides amb ells, no seríem capaces de guanyar-los” com exclamava una alumna al final de la jornada. Tal com resa el lema dels Special Olympics citat durant el matí, avui en el Jaume I s'ha entès que com dirien Nacho i Jesús “vull guanyar, però si no ho aconseguisc, deixa'm ser valent en l'intent”. 

INAGURACIÓN DE LA EXPOSICIÓN DEL ALUMNADO DEL CEE PLA D'HORTOLANS.

 

La alcaldesa de Borriana, Maria Josep Safont, y el concejal de Cultura, Vicent Granel, se han desplazado esta mañana hasta el CMC La Mercè junto con otros representantes municipales para apoyar y visitar la exposición que se ha inaugurado con las obras realizadas por los alumnos y alumnas del CEE Pla d'Hortolans. Bajo el título “Nosaltres també exposem”, los alumnos de entre 16 y 20 años del Taller Polivalente del centro, que trabajan en el programa T.V.A. de Transición a la Vida Adulta, expondrán sus obras en el claustro de La Mercè haste el próximo día 8 de enero. 

Els regidors d'Esports, Vicent Granel, i de Serveis Socials, Manel Navarro, també han estat presents en la primera jornada en la qual esports com el “goal ball” han estat protagonistes

 

Els representants municipals de les àrees d'Educació, Esports i Serveis Socials de l'Ajuntament de Borriana, han volgut participar de l'acte d'inauguració de les I Jornades d'Esport Adaptat que durant tota la setmana se celebraran en les instal·lacions del CEIP Novenes de Calatrava. Ha estat el director del centre, Vicent Herrero qui ha iniciat els parlaments de la inauguració recordant als més menuts i menudes “que aquesta setmana nosaltres tindrem al nostre Messi i el nostre Ronaldo particulars, amb les figures de Dani Vidal i David Mata, dos esportistes que ens mostraran que no hi ha barreres que puguen amb l'esforç i la il·lusió per l'esport”. A continuació ha estat l'alcaldessa i regidora d'Educació, Maria Josep Safont, qui ha volgut “animar a tots els xiquets i xiquetes a practicar totes aquestes disciplines durant la setmana, per compartir els valors tant de l'esport com de la companyonia o l'esforç a l'hora d'aconseguir les nostres metes”. Al costat d'ella, han estat presents els directors de tots els centres educatius de la ciutat, a més dels regidors d'Esports i Serveis Socials i la Cap de Servei d'Educació, Maria Josep Palmer.  L'alumna, Carla Pérez també ha llegit el seu discurs que donava per obertes les Jornades, apel·lant a “l'esperit olímpic i a les ganes i el dret de practicar esport de qualsevol persona”.

El moment més emotiu i alhora multitudinari ha tingut lloc amb el tancament de la inauguració, en la qual centenars d'alumnes s'han situat al centre del pati del col·legi per dibuixar amb els seus cossos i unes cartolines de colors, els cèrcols olímpics que representen els valors de l'esport. Durant dos minuts, la totalitat de l'alumnat participant en les jornades han quedat unit pels colors dels cèrcols olímpics, just abans que cadascun d'ells es dirigís a diferents dependències del centre escolar on el primer esport a practicar ha estat el “ball goal”. Un representant de l'ONCE ha donat les nocions bàsiques per practicar un esport especialment creat per a persones cegues, i en grups de sis persones, tots els alumnes han pogut practicar amb la pilota de cascavells i amb els antifaços que els fan estar més prop del que senten els esportistes que practiquen aquesta disciplina. En l'exterior, també l'alumnat del Roca i Alcaide ha volgut sumar-se ha les jornades practicant les mateixes disciplines.

En els passadissos i diferents aules del CEIP Novenes de Calatrava lluiran durant tots aquests dies els treballs murals que desenes d'alumnes han creat per a l'ocasió, i en la qual esportistes com el nedador Dani Vidal o el duatleta David Mata són els protagonistes, ja que durant la setmana visitaran el centre i formaran part de les I Jornades d'Esport Adaptat que se celebren a Borriana. 

El total d'escolars beneficiats per l'ajuda i que van retornar els seus llibres de text a final de curs és d'1.666

 

L'Ajuntament de Borriana, i en concret la regidoria d'Educació, han fet públic el pagament de la segona de les fases del programa Xarxallibres de la Generalitat Valenciana, que per primera vegada s'ha dut a terme en el conjunt del territori valencià durant el passat curs escolar. Després de la devolució dels llibres de text utilitzats durant el passat curs, els escolars de Borriana han rebut un total de 133.933,87 euros que permetran a les famílies recuperar bona part de la inversió realitzada en material escolar.

D'aquesta forma es tanquen definitivament les dues fases en les quals quedava dividida l'ajuda que han sufragat al cinquanta per cent la Conselleria i l'Ajuntament de Borriana. Després que el passat 11 d'octubre es tanqués el termini per al lliurament de la documentació pertinent, es van haver de revisar fins a 76 de les 1.666 peticions rebudes dins de la segona fase.

Una vegada aplicat el programa Xarxallibres en les dues fases en què quedava dividit, la inversió total a la ciutat de Borriana ha estat de 385.000 euros, ja que en el primer dels períodes es van tramitar un total de 2.365 ajudes que van situar la xifra final d'abonaments en 251.000 euros, i en la segona de les fases s'ha arribat als 134.000 euros.

Tal com ha manifestat la regidora de l'àrea d'Educació a la ciutat de Borriana, Maria Josep Safont “malgrat que ha estat un procés costós, cal agrair l'intens treball realitzat pels serveis tècnics municipals tant en la recepció, com la baremació i les correccions que es van haver de fer en algunes sol·licituds”. Safont també ha volgut afegir que “els canvis que tant des de la Generalitat com des del nostre equip de govern estem intentant aplicar en matèria educativa, estan donant els seus fruits, i l'aplicació del programa Xarxallibres a nivell autonòmic o la implantació de línies educatives per a xiquets i xiquetes de 2 anys que per exemple ja funcionen en el CEIP Roca i Alcaide i des de l'inici de curs en el CEIP Cardenal Tarancón, són la mostra perfecta”. Safont ha volgut així mostrar la seva “satisfacció per veure com algunes de les decisions que es van prendre durant els últims anys en els departament d'Educació tant de la Generalitat com del nostre Ajuntament han perjudicat en moltes ocasions al bon funcionament i les millores del sistema educatiu. Tan sols cal repassar la política d'aules en forma de “barracons” que per sort avui, hem aconseguit transformar en, per exemple, la construcció del nou CEIP Cardenal Tarancón”.