L'Aula Mentor de Borriana funcionarà com a auxiliar de la central situada a Sogorb, tal com ja han fet poblacions com Les Alqueries, Benicàssim o Vilafamés

 

Els responsables del projecte Aula Mentor que es desenvolupa des de fa 25 anys en el conjunt de l'estat han visitat Borriana per a reunir-se amb la regidora d'Educació i alcaldessa de la ciutat, Maria Josep Safont, i d'aquesta forma, traslladar-li les claus i característiques pròpies del funcionament del projecte educatiu destinat a la formació de persones adultes. Tal com ha explicat un dels seus responsables, Eduard Mor, “l'Aula Mentor és una iniciativa de formació oberta i flexible a través d'Internet que ofereix actualment més de 150 cursos de temàtiques diverses, i que en aquesta ocasió, arribarà a Borriana a través del Centre Públic de Formació de Persones Adultes Historiador Viciana”.

Per la seua banda, l'alcaldessa i regidora d'Educació, Maria Josep Safont, ha volgut assenyalar que “a través d'aquest sistema formatiu el que pretenem és seguir dotant d'eines útils per a aquelles persones adultes d'entre 16 i 30 anys que puguen tenir alguna dificultat a l'hora d'encarar el procés de reciclatge formatiu i laboral, i per això creiem que és una opció idònia per als qui desitgen seguir formant-se i obrir d'aquesta forma nous horitzons ocupacionals”.

Segons el detall oferit també pel responsable de la seu central d'Aula Mentor a Sogorb, “els cursos estan pensats per a seguir-se des de l'aula, que és on es realitza l'examen final per a obtenir el certificat del Ministeri, però també des de casa, a través d'Internet mitjançant la plataforma CVE de l'INTEF, i amb el seguiment i avaluació d'un tutor, el suport tècnic i administratiu i l'atenció directa”. A més, també han informat sobre “la durada flexible dels cursos quant a temps màxim de realització, la qual cosa permet l'adaptació al ritme de cada persona, a més de poder realitzar la matrícula en qualsevol moment de l'any, exceptuant el mes de vacances obligatòries corresponent a agost, amb un cost total de 24 euros al mes, i la realització d'un examen final que es duu a terme cada dos mesos”.

Temàtiques com l'ofimàtica, la programació, la salut, el disseny i l'autoedició, els mitjans audiovisuals, els idiomes, l'empresa o la gestió de recursos humans són alguns dels principals cursos que es podran realitzar a través del CFPFPA Historiador Viciana, que, en aquest cas, funcionarà com a aula auxiliar de l'Aula Mentor de Sogorb. Totes aquelles persones interessades en la matrícula i realització dels diferents cursos, poden consultar tota la informació en:

https://sites.google.com/a/aulamentor.es/altopalancia/

https://fpa.burriana.es

http://www.aulamentor.es/ 

La alcaldesa de Borriana, Maria Josep Safont, y la de Les Alqueries, Esther Lara, las artistas Carme Rufino y Ángels Collado y la maestra falllera Rosa Blasco y la pirotécnica Reyes Martí exponen sus vivencias ante decenas de estudiantes

 

El Salón de actos del IES Jaume I de Borriana se ha quedado pequeño a la hora de acoger a las decenas y decenas de alumnos y alumnas que no han querido perderse la celebración de la jornada “Cultura en Femení” a través de la que la dirección del centro ha querido aportar su granito de arena en la visibilización y empoderamiento de la mujer en distintos ámbitos de nuestra vida diaria como las Artes, la Fiesta o la Política. 

Así, las dos primeras en ofrecer sus explicaciones sobre su carrera profesional y como el hecho de ser mujer “incluso las ha motivado más para conseguir sus sueños”, han sido la maestra fallera, Rosa Blasco y la pirotécnica Reyes Martí quienes han hablado sobre los difíciles comienzos alrededor de las tradiciones festivas y culturales valencianas, y como con el tiempo y mucho trabajo “hemos conseguido el respeto y la admiración de nuestro gremio, lo que esperamos que en un futuro no tengan que hacer las jóvenes que hay hoy aquí”, ya que eso significará que hemos avanzado en la igualdad de derechos y oportunidades entre géneros. A continuación han sido las artistas Carme Rufino y Àngels Collado las encargadas de ofrecer su punto de vista sobre su carrera profesional y como el hecho de ser mujeres no “debería suponer en ningún momento ningún tipo de discriminación, y por eso debemos seguir luchando día a día”. Por último, las alcaldesas de Borriana, Maria Josep Safont y de Les Alqueries, Esther Lara han cerrado las charlas con su experiencia como máximas representantes municipales de sus respectivas poblaciones, con lo que se han convertido en referentes para la igualdad y posibilidades acceso a cargos públicos por parte de las mujeres. La concejala de Igualdad, Maria Romero, no ha querido perderse el acto y ha señalado que “durante la tarde noche celebramos en el consistorio una mesa redonda sobre la mujer y su papel en el mundo del deporte, y que servirá junto a esta jornada como cierre de un Mes de la Dona del que estamos muy satisfechas, tanto por los niveles de participación en los actos de reivindicación y concienciación que hemos celebrado, como por los avances que día a día vemos a nuestro alrededor por lo que a igualdad de oportunidades y trato entre mujeres y hombres, lo que nos da mucha fuerza para seguir luchando por la igualdad total entre géneros".

Bajo el título “El Piso de Abajo de la Escuela” : Afectos y emociones en la primera Infancia”, se contará con la maestra, psicopedagoga y especialista en educación Mari Carmen Diez Navarro, referente en el mundo de la educación Infantil

 

La concejala de Educación del Ayuntamiento de Borriana, Maria Josep Safont, ha presentado junto a las representantes del servicio municipal de Atención al Desarrollo Infantil, Lina Puig y Ana Vicent, la programación que este próximo viernes y sábado se incluye dentro de la celebración en Borriana de las V Jornadas de Atención a la Primera Infancia.

Tal y como ha comenzado explicando la alcaldesa y concejala de Educación, Maria Josep Safont, “el ADI sigue siendo un servicio de referencia en la mejora del desarrollo infantil, en el que ,además del asesoramiento personalizado, que desde hace años y día a día ofrece al conjunto de la población,también es muy activo en cuanto a la organización de eventos o jornadas dedicadas a familiares y profesionales del entorno de la población infantil.”

En esta ocasión y durante el fin de semana tendrá lugar  quinta edición de las Jornadas de Atención a la primera Infancia, que llegan este viernes a nuestra ciudad”. 

Por su parte, las dos responsables del servicio ADI de Borriana se han mostrado una vez más “muy satisfechas de poder continuar un año más con la celebración de las jornadas, que en cada edición pretendemos mejorar y que en esta ocasión bajo el título “El Piso de Abajo de la Escuela: Afectos y Emociones en la Primera Infancia” serán conducidas por la maestra y psicopedagoga, especialista en Educación Infantil, Mari Carmen Díez Navarro . 

Según han explicado las organizadoras de las jornadas y responsables del ADI, “a día de hoy ya  contamos con un centenar de profesionales inscritos , en su mayoría  vinculados al mundo de la educación infantil, por lo que estamos muy satisfechas con la respuesta”. Será a partir de las cinco de la tarde del viernes cuando la misma alcaldesa Maria José Safónt , y la asesora de educación infantil del CEFIRE de Castellón, Lidón Zabalza, que coorganiza las jornadas, den inicio con la recepción e inauguración a la que seguirá la primera de las dos sesiones ofrecidas por Mari Carmen Díez Navarro, que como han explicado desde el ADI “es una profesional, con la que, desde hace  tiempo queríamos contar  en las Jornadas que organizamos desde el Ayuntamiento de Burriana, por su gran conocimiento sobre el mundo de los afectos y emociones en niños pequeños, por tanto, su presencia durante dos días en nuestra ciudad es un gran aliciente para unas jornadas en las que ya prevemos que se llenará el Salón de Plenos municipal” , según las responsables del ADI. 

 

 

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, visita les sessions que tenen lloc en les instal·lacions del CEAM on els alumnes de l'IES Jaume I són els encarregats de treballar diferents habilitats amb els majors del centre

 

L'IES Jaume I de Borriana i el CEAM van arribar fa uns mesos a l'acord de portar endavant la nova tècnica de l'“aprenentatge-servei” al seu programa de treball conjunt entre l'alumnat del centre educatiu i els usuaris i usuàries del CEAM. Precisament durant aquesta setmana, l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha visitat al costat de la directora del centre educatiu, M. Carmen Usó i el del Centre d'Atenció als Majors, Diego Becerra, per comprovar de primera mà com “és més que palpable i podem observar com l'objectiu dels programes d'aprenentatge-servei que és que tots els participants traguenn algun profit a nivell cognitiu o d'acumulació d'experiències, es compleix a la perfecció, ja que tant els i les joves estudiants guanyen en seguretat, capacitat explicativa o, simplement, paciència, i els majors reforcen les seves habilitats cognitives, s'acosten a l'ús de noves tecnologies o realitzen exercicis físics per millorar o mantenir la seua salut”.

Així ha pogut veure-ho en primera persona la màxima representant municipal que ha visitat els tres espais especialment habilitats a l'edifici del CEAM de Borriana on es duu a terme aquesta primera part del programa, en el qual és l'alumnat de l'Institut el que s'encarrega d'impartir les classes, guiar a les persones majors en la navegació per internet o convertir-se en monitors de les activitats físiques. Més endavant, seran els i les majors del CEAM els qui es desplacen fins a l'Institut per compartir experiències i ser qui traslladen coneixements a l'alumnat, per completar el programa amb una acció de barri, en la qual els mateixos alumnes seguiran aplicant els conceptes de “poder convertir un aprenentatge en un servei a l'entorn social o físic que els envolta a través de l'anàlisi de les necessitats o urgències de la zona de la ciutat en la qual se situa el centre i així poder aplicar solucions consensuades i dialogades entre tots i totes”, com explicava la directora del centre educatiu, Maria José Palmer.

Per la seua banda, el director del centre per a majors, Diego Becerra, es mostrava “molt satisfet del funcionament i la resposta dels nostres usuaris i usuàries, ja que tan sols cal pegar una mirada a les tres aules que tenim i vore com s'han bolcat en la iniciativa ja que han entès amb molta rapidesa les millores que tant a nivell cognitiu, com a físic o de relacions socials els pot aportar”.

En la primera de les sales s'ha pogut veure com fins a quatre alumnes de l'Institut s'encarregaven de dos grups en els quals aplicaven diferents tècniques a través de fitxes, exercicis de comunicació o de càlcul per a l'estimulació a nivell cognitiu d'aquells majors amb majors problemes de memòria o percepció de conceptes matemàtics o lingüístics. En la segona de les sales, era l'activitat física a través del programa d'“envelliment actiu” la que marcava el ritme. Prop de trenta majors del CEAM s'esforçaven per seguir les directrius de l'alumnat del Jaume I. I en l'última de les sales, eren els ordinadors amb la navegació per internet, les comunicacions a través de les xarxes o el simple tractament de textos els que encuriosien i entusiasmaven uns majors que tal com comentaven “estem encantats amb aquest programa que entre altres coses ens serveix per experimentar a la xarxa, descobrir que podem comunicar-nos amb familiars que estan a milers de quilòmetres i, alhora, mantindre ben activa la nostra ment i el nostre cos”.

L'alcaldessa, Maria Josep Safont, ha aprofitat la visita per “felicitar a professors, alumnat i responsables del CEAM que s'han llançat a portar endavant aquest programa que avui també signem les tres parts implicades i que ha quedat clar que és més que beneficiós tant pels i les joves de Borriana, com per als usuaris i usuàries del CEAM”. 

El regidor delegat de l'Escola Infantil, Javier Gual i les responsables de l'ADI visiten les instal·lacions per reunir-se amb la direcció del centre i estudiar possibilitats de treball conjunt

 

El regidor delegat de l'Escola Infantil Infant Felip de Borriana, Javier Gual, ha visitat les instal·lacions del centre junt con les responsables del servei municipal d'Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI), per comprovar de primera mà el funcionament a les aules i posar contacte a ambdues institucions dedicades als xiquets i xiquetes més menuts de la ciutat. Així, les representants de GEIM que s'encarrega de la gestió de l'escola infantil, han mostrat al detall les diferents aules temàtiques amb les que compta el centre i han parlat sobre diferents possibilitats de col·laboració i treball conjunt amb les responsables de l'ADI. Tal com explicava el regidor Javier Gual durant la visita, “per una part hem pogut comprovar com el funcionament de la Escoleta es tan idoni com el què esperàvem després d'obtenir l'homologació del Consell per a aquest tipus de centres, i per una altra, creiem molt interessant estrènyer els llaços entre el centre  i un servei referent com l'ADI per seguir oferint tots els serveis públics possibles al nostre abast per al desenvolupament dels xiquets i xiquetes d'entre 0 i 3 anys”. A més, durant la trobada, les responsables de l'Escola Infantil Infant Felip han explicat els diferents projectes que en les properes setmanes es duran a terme “com les activitats especials per a Carnestoltes o la programació especial de Falles en la qual esperem de nou la implicació d'uns pares i mares que ja ens han mostrat en vàries ocasions les seues ganes de participar en aquest desenvolupament tant cognitiu com físic dels 28 xiquets i xiquetes del centre”.

Però a més, una altra de les grans novetats que a nivell educatiu ha donat a conèixer el servei d'Atenció al Desenvolupament Infantil a Borriana és la nova dotació amb la que compten des de fa pocs dies a la ciutat. Es tracta d'una nova oficina o aula en la qual “hem aconseguit millorar els nostres recursos a l'hora de diagnosticar a aquells xiquets i xiquetes que requerixen dels nostres serveis, i que està situada a la plaça Tomás y Valiente”. Tal com han explicat les responsables del servei, Lina Puig i Ana Vicent, “durant la visita que hem tingut de l'alcaldessa a la nova dotació, hem volgut explicar que encara que parega que els nous recursos són simples joguets per a l'entreteniment, són l'eina clau i necessària per al diagnòstic i el coneixement a fons del nivell de desenvolupament de cada xiquet o xiqueta que acudix fins a l'ADI”. Així, a partir d'ara “comptem con les eines necessàries per a aquest treball de diagnòstic fonamental dins de la nostra atenció als xiquets i xiquetes d'entre 0 i 3 anys, i per tant, hem volgut fer sabedores a directores de guarderies i centres com l'Escola Infantil Infant Felip que en cas de ser necessari, poden recórrer a els nostres serveis perquè aquest treball conjunt acabe redundant en el benefici dels més menuts de Borriana”. 

Carla Fonte i Dana Cristina Visnitchi de l'IES Llombai, Lluís Eixerès i Laura Edo de l'IES Jaume I i Luís Capella i Jesús Del Olmo del col·legi Salesiano gaudiran d'un mes en terres britàniques per millorar el seu anglès

 

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont i el regidor de Cultura de l'Ajuntament, Vicent Granel han assistit avui a l'acte de lliurament de la concessió de fins a sis beques que anualment lliura la Fundació Cañada Blanch per cursar estudis en anglès en el Regne Unit durant el proper mes de juliol. El president de la Fundació Cañada Blanch, Juan López-Trigo, el vicepresident, Miguel Dols, i el director Luís Aznar no han volgut perdre's l'acte de lliurament i han coincidit a destacar als parlaments previs que «des que al novembre de l'any 1970 es fundara la Fundació Cañada Blanch, l'esperit de promoció de la cultura i de suport al conjunt de l'estudiantat han estat la seua motivació i objectius principals». Per això, López-Trigo ha afirmat que «la cessió del patrimoni que l'empresari borrianenc va fer a la Fundació en 1993 va ser la primera llavor per a la creació i concessió de tot un seguit de premis i ajudes als estudiants de Borriana per impulsar i col·laborar en els seus estudis universitaris, o com en aquest cas, en l'aprenentatge de llengua anglesa». Abans de començar amb el lliurament de les beques a l'alumnat dels centres d'ensenyament secundari de Borriana, el vicepresident de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, Josep Palomero, ha ofert una conferència en la qual  repassant la vida de la figura del periodista borrianenc, Artur Perucho, ha parlat “la importància de conèixer noves llengües i de perfeccionar les que ja dominem, i amb aquesta experiència estic segur que s'aconseguiran aquests objectius”. 

Tant els representants de la Fundació com l'alcaldessa i el regidor de Cultura han tingut en compte l'expedient acadèmic de cadascun dels estudiants els centres dels quals van presentar les seves candidatures a les beques, a més del coneixement previ de la llengua anglesa per poder formar part de l'experiència de millorar el seu nivell durant el proper mes de juliol. Així, Carla Fonte Sánchez i Dana Cristina Visnitchi de l'IES Llombai, Lluís Eixerès Ros i Laura Edo Mingarro de l'IES Jaume I, i Luís Capella Vernia i Jesús Del Olmo Barres del col·legi Salesià seran els sis joves que durant un mes podran gaudir de la programació especial que la Fundació Cañada Blanch prepara en aquest projecte d'immersió lingüística i que els portarà, entre altres experiències, a conèixer el funcionament de l'Institut Vicente Cañada Blanch de Londres. Tal com ha recordat l'alcaldessa Maria Josep Safont, aquests premis «parlen de l'extens compromís que la Fundació sempre ha tingut amb la ciutat natal de Vicente Cañada Blanch, i com el seu objectiu de seguir millorant les capacitats i els estudis de l'alumnat de Borriana continua sent l'esperit de les seues col·laboracions». Per la seva banda, el regidor de Cultura, Vicent Granel, ha destacat que «una vegada més, i tal com també fan amb les beques per sufragar els estudis universitaris que es lliuren a final de curs, la Fundació  Cañada Blanch mostra la seva preocupació perquè la seua labor té un impacte directe en la formació acadèmica i els coneixements i aptituds lingüístiques de l'alumnat de Borriana, per la qual cosa no ens cansarem d'agrair que un any més, les seves beques ajuden a la gent de la nostra ciutat». 

Lucia Villagrasa Rodríguez, alumna del Col·legi Vila Fátima de Borriana, ha obtingut el segon accésit en 1º d'ESO del I Concurs Literari de Dones Il·lustres Valencianes, organitzat pel Consell Valencià de Cultura, amb un text que ret homenatge a una gran dona, la doctora Anna Lluch, reconeguda internacionalment en el camp de l'oncologia mèdica i sobre la qual Lucia va realitzar un interessant treball de recerca, que ara ha estat premiat.

Aquesta iniciativa del Consell Valencià de Cultura pretén que els joves aprofundisquen en la vida i en els èxits d'aquestes dones valencianes i, al mateix temps, sensibilitzar als joves de tots dos sexes, despertar la seva vocació igualitària i fomentar la seva capacitat creativa, convertint-los no solament en receptors, sinó también en portaveus d'un objectiu comú, que solament s'aconseguirá amb la col·laboració de tots.

Dijous 15 de desembre, Lucía assistirà al lliurament de premis a la seu del Consell Valencià de Cultura, a la ciutat de València. 

Els alumnes de Segon d'ESO de l'Institut es converteixen en mestres per unes hores per traslladar coneixements i realitzar tallers amb l'alumnat de primer i segon de primària de centres com l'Iturbi o Roca i Alcaide

 

Els alumnes de primer i segon de primària del CEIP Josep Iturbi de Borriana han viscut avui unes classes diferents dins el seu horari lectiu. A partir de meitat matí, una vintena d'estudiants de segon d'ESO de l'IES Jaume I s'han desplaçat fins al centre per ser els encarregats de dirigir algunes de les activitats que es realitzen dins l'aula, i així, començar a desenvolupar el programa d'aprenentatge-servei que des d'aquest curs pretén portar endavant el centre. D'aquesta forma, es materialitza la intenció de l'equip directiu del Jaume I de començar a implantar noves metodologies en l'ensenyament que tindran continuitat també el proper curs amb els sistemes de treballar per àmbits, per projectes o a través del mètode d'aprenentatge servei. De fet, durant la primera sessió d'avui, les responsables del projecte al Jaume I, Mari Carmen Usó i Regina Rodrigo, ja han anunciat que “en aquesta primera aplicació de l'aprenentatge-servei durant la primera avaluació del curs, treballarem amb l'alumnat de primària dels centres Josep Iturbi i Roca i Alcaide, per a més tard passar a desenvolupar-lo amb l'alumnat del CEAM durant el segon període del curs, i tancar-lo amb l'aplicació de la nova metodologia al barri on està situat el nostre institut, detectant les mancances o les aportacions que es poden fer per part de l'alumnat”. 

Durant la sessió d'avui al Josep Iturbi, els directors de tots dos centres han aprofitat per signar el conveni de col·laboració, mentre el responsable del CEIP, Salvador Barrientos manifestava que “tant les docents del centre com el mateix alumnat es mostra molt satisfet amb la iniciativa, i fins i tot avui hem pogut vore com després dels primers encontres els alumnes de primària ja han creat un vincle especial amb el grup d'estudiants d'ESO que, fins i tot, ajuda a eixa transmissió de conceptes o a la realització de les activitats programades”. 

Les responsables de la iniciativa han explicat que “la metodologia fa que tant a les aules de primària com a les de secundària es treballen prèviament els conceptes que després es posaran en comú amb les sessions que es desenvolupen als centres”, el que el mateix director de l'Iturbi ha qualificat com “una apertura de l'escola a altres iniciatives i metodologies de treball que ja hem pogut comprobar que són un suport molt efectiu per a l'alumnat, una ajuda distinta a la que estan acostumats que podem valorar ja com a molt positiva”. 

La metodologia d'aprenentatg-servei pretén conjugar les metodologies d'aprenentatge amb l'aportació de determinats conceptes que en un futur es converteixen en formes de pensar i actuar davant la societat de forma que activen el que es pot denominar com a “nervi cívic”. Així, els mateixos protagonistes de l'aprenentatge es converteixen també en canalitzadors de l'educació en matèries com les matemàtiques i la llengua que a Borriana centren l'acció durant aquest curs, tot i que són aplicables a tot tipus de matèries o disciplines distintes, com han fet avui mateix els alumnes que han triat treballar manualment per realitzar activitats plàstiques de cara al proper Nadal.