Durant la visita a la qual han assistit diferents representants municipals, el Conseller ha conegut el treball per projectes de l'alumnat de 1º d'ESO a més de la metodologia i funcionament del conjunt del centre


El Conseller d'Educació de la Generalitat Valenciana, Vicent Marzà, ha visitat les instal·lacions de l'IES Jaume I al costat dels representants municipals per a conèixer a fons la innovadora metodologia i l'aplicació del treball per projectes o a través de l'aprenentatge-servei que es duu a terme en el centre i que ho ha convertit “en referent quant a l'aplicació de les últimes tècniques pedagògiques” com assenyalava l'alcaldessa i regidora d'Educació, Maria Josep Safont. Marzà ha recorregut al costat dels regidors Vicent Granel, Santi Zorío o Maribel Martínez les diferents aules de primer d'ESO en les quals durant l'any l'alumnat ha treball a base de projectes, i així poder conèixer el nou projecte educatiu de centre, pioner a el País Valencià, i que ha combinat durant tot el curs l'aprenentatge a base de projectes (ABP), amb l'educació en valors a través de l'Aprenentatge-Servei i de l'Aprenentatge Cooperatiu, a través de la innovació educativa.
Així, el Conseller ha pogut conèixer de primera mà els “productes” que s'han elaborat com a final de cadascun dels projectes dedicats a temes com la història d'Egipte, Borriana, París i Londres, els Parcs Temàtics, el Big Ban, Viatges pel Món Natural i un altre Interplanetari o els dedicats a la figura de Pitàgores.
Després de la visita i converses amb l'alumnat de primer d'ESO, tant els representants municipals com la direcció del centre s'han dirigit fins al Saló d'Actes on el mateix Conseller s'ha mostrat molt interessat en la xarrada que la directora del centre, Mari Carmen Usó i la coordinadora del treball per projectes, Regina Rodrigo, han oferit sobre la metodologia, els nous horaris o l'esforç que ha comportat l'aplicació de tota aquesta renovació pedagògica. Tal com explicaven les representants de l'IES Jaume I «la nostra proposta per a enguany se centrava a fer un pas avant perquè el nostre alumnat tinga la millor formació possible. Creiem que ens trobem en un món canviant, i en contrast, el món educatiu no avança a la mateixa velocitat, per això l'IES Jaume I ha volgut aplicar aquest nou model metodològic d'ensenyament manipulatiu, pràctic i cooperatiu per, en definitiva, arribar al desenvolupament integral de l'alumnat».
Marzà s'ha mostrat especialment interessat en conèixer els horaris d'implantació del treball per projectes, o com explicaven des del centre «la docència compartida que hem aplicat en tot moment, amb dos docents per aula i en franges horàries simultànies». Després de l'extensa visita a les aules i la completa explicació de la metodologia aplicada durant l'últim any en l'IES Jaume I, Marzà ha volgut acomiadar-se del professorat del centre, agraint «la implicació que hem pogut comprovar que en tot moment heu tingut amb l'aplicació d'aquesta innovadora metodologia, i per a la gent que volem i ens il·lusionem cada dia amb el món de l'educació, ens dóna molta força per a seguir treballant en aquesta direcció i coordinats al màxim amb els centres».

 

Cada any s'amplia la varietat de les actuacions de música, teatre, poesia o dansa, i que en aquesta ocasió estan dedicades temàticament a Andalusia i la cultura flamenca

 

Fins a quatre dies consecutius seran els que ocuparà la programació especial que cada any es dissenya des del col·legi Vila Fátima de Borriana per a la celebració d'una nova edició del seu “Cafè Teatre. Música i Poesia”. Així ho han explicat tant l'equip de coordinació encarregat del disseny de la programació, com la regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, que han donat a conèixer al detall tant els horaris com la temàtica especial que enguany s'ha triat perquè servisca com a fil conductor de les diferents expressions artístiques que s'engloben en el Cafè Teatre. Tal com han explicat els representants del col·legi Vila Fátima que s'han encarregat de la coordinació i disseny de la programació, Claudia Pérez, Javi Fernández i Juanjo Domingo, “es tracta d'un projecte de centre global, ja que emmarca i dóna visibilitat al treball que es realitza en cada aula i curs del centre, perquè a pesar que les actuacions són a càrrec dels xiquets i xiquetes d'a partir de cinquè de primària, tots i totes participen d'alguna forma en la preparació del Cafè Teatre, en labors com la creació d'escenografies o preparació de diferents treballs artístics que també formen part de les actuacions”. En total seran fins a quatre dies de programació, ja que les actuacions arrancaran el dijous 7 de juny a partir de les 20:00 hores, mentre que el divendres i el dissabte l'horari serà nocturn a partir de les 22 hores, i el diumenge les actuacions finals tindran lloc a partir de les sis de la vesprada. Una altra de les novetats d'enguany és la temàtica triada per a fer de fil conductor de tota la programació, que en aquest cas serà l'art relacionat amb el món del flamenc i Andalusia com a lloc imaginari al que viatjar a través de les actuacions. Des del col·legi Vila Fátima també s'ha informat que els qui vulguen col·laborar a través del donatiu de cinc euros, ho podran fer a través del correu cafeteatro18@gmail.com o en la secretaria del centre en horari de 09;00 a 10:00 i de 12:00 a 17:00 hores. Tal com ha resumit l'alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, “un any més animem a tothom a gaudir de la programació del Cafè Teatre del centre Vila Fátima, que una vegada més ha aconseguit implicar a professorat, alumnat i mares i pares per a tancar el curs d'una forma artística i que a més fomenta el treball en equip, així que esperem que torne a ser un èxit de públic i participació”.

 La “Llar-Espai de creixement familiar” segueix endavant amb les sessions de participació de mares i pares en la iniciativa desenvolupada per les regidories d'Educació i Joventut


El Casal Jove de Borriana ha acollit aquesta mateixa setmana dues noves sessions del programa “Despegando Juntos. Camino hacia la ESO” que s'encarrega de portar avant “La Llar-Espai de Creixement Familiar” en una iniciativa promoguda per les regidories d'Educació i Joventut de l'Ajuntament de Borriana. Tal com expliquen els responsables del projecte, la psicòloga infantil i juvenil, Arantza Esteve, i el terapeuta familiar i de parella, Javi Burgos, «es tracta de crear grups de treball que van dirigits a les famílies dels xiquets i xiquetes de sisè de primària i que el pròxim curs van a passar a l'ESO, amb l'objectiu de compartir les pors, inquietuds o preocupacions que poden sorgir en l'important canvi que suposa entrar aquesta nova etapa educativa». D'igual forma que dilluns passat 21 de maig, també en aquesta segona sessió es van realitzar dos horaris diferents, de matí i de vesprada, per a adaptar al màxim la celebració de cada reunió a les possibilitats de mares i pares, ja que com es va poder comprovar en la d'aquesta mateixa setmana «moltes de les mares i pares que han decidit sumar-se a la iniciativa arriben pràcticament directes des dels seus llocs de treball, amb el que entenem que ha sigut un encert desdoblar l'horari i així oferir diverses possibilitats» com explicava la regidora d'Educació, Maria Josep Safont. Després de la celebració de les quatre primeres sessions de trobades, que es repetiran els pròxims 4 i 11 de juny en horari de matí i vesprada, el balanç és realment positiu, ja que en cadascuna de les reunions s'ha aconseguit la desena de participants, la qual cosa fa que un tant per cent bastant elevat de les famílies amb joves que s'incorporaran el pròxim any a l'ESO hagen participat o participen durant el mes de juny en les sessions d'assessorament i millora de l'autonomia dels fills i filles. Segons han volgut detallar des de la Llar «creiem que s'està aconseguint l'objectiu de compartir experiències ja viscudes i preocupacions que puguen sorgir amb altres pares i mares, i a través d'eixe intercanvi acostar-se i conèixer fórmules educatives i maneres de treballar i augmentar l'autonomia dels i les joves que el pròxim any se submergiran en l'ESO».

Amb la coordinació del mateix Cefire i de la regidoria d'Educació, l'exposició final dels centres d'educació tant de Castelló com de Borriana exhibeix el treball realitzat des del passat mes de novembre

 


Diversos representants de les direccións dels centres d'educació de Borriana, IES Jaume I i Cardenal Tarancón, amb les seues directores al capdavant, Mari Carmen Usó i Eva Moros, van rebre a la alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, en l'exposició final que han realitzat a Castelló de la Plana sobre les diferents experiències educatives i noves metodologies de treball que han dut a terme en els seus centres des del passat mes de novembre quan s'iniciaren en el curs 2017-18. El conegut com «Palau de la Festa» va ser el lloc triat perquè tant els col·legis participants de la ciutat, com aquells que ja s'havien sumat a la iniciativa des de Borriana, Onda, La Vall d'Uixó i altres municipis, pogueren mostrar els diferents treballs de recerca, treball en equip i desenvolupament de projectes que han realitzat durant l'any. Així, l'IES Jaume I va traslladar fins a Castelló bona part de l'exposició que ja es va poder visitar en el CMC La Mercè i on mostren els seus treballs per projectes en els quals els diferents alumnes i alumnes de primer d'ESO han treballat durant l'any, dedicats a temàtiques tan diferents com Egipte, un Parc Temàtic, Borriana, París i Londres, un Viatge pel Món Natural i un altre Interplanetari o els dedicats a l'Impacte del Big Ban o a la figura de Pitàgores, després dels quals s'elabora un producte com a conclusió i aportació final a tot el treball. Per la seua banda, des del CEIP Cardenal Tarancón van mostrar el seu treball al voltant sobre «Les dónes, les nostres protagonistes», en el qual han treballat durant el curs analitzant el paper de la dona en els diferents àmbits de la societat, i en la qual s'inclou l'entrevista grupal que van realitzar a l'alcaldessa de la ciutat. Tal com explicaven les mateixes responsables dels centres de Borriana, i com apuntava la regidora d'Educació en la ciutat, Maria Josep Safont, «una vegada més, aquesta mostra del treball dels nostres centres educatius serveix com a exemple perfecte dels beneficis que aporta a l'alumnat, tant a nivell responsabilitat, major autonomia en el dia a dia o més capacitat d'expressió i de treball en equip, amb el que creiem que les experiències educatives es repetiran i seguiran millorant el teixit educatiu de la nostra ciutat».

Les regidores Maria Josep Safont i Lluïsa Monferrer presenten la iniciativa al costat dels responsables del projecte a través del qual
s'aborden les pors, inquietuds o preocupacions en el pas de cicle


La psicòloga infantil i juvenil, Arantza Esteve, i el terapeuta familiar i de parella, Javi Burgos, s'han reunit amb les regidores d'Educació, Maria Josep Safont i de Joventut, Lluïsa Monferrer per a ultimar els detalls de la nova iniciativa «Despegando Juntos. Camino hacia la ESO» que duu a terme «La Llar, espai de creixement familiar» . Tal com han explicat els dos responsables del projecte «es tracta de crear grups de treball que van dirigits a les famílies dels xiquets i xiquetes de sisè curs de primària i que el pròxim curs passaran a l'ESO, amb l'objectiu de compartir les pors, inquietuds o preocupacions que poden sorgir en l'important canvi que suposa entrar aquesta nova etapa educativa». Amb la col·laboració de les regidories d'Educació i Joventut, les sessions de grup tindran lloc en el Casal Jove de Borriana els pròxims 21 i 28 de maig i 4 i 11 de juny en horari tant de matí (de 09:30 a 11:00 hores) com de vesprada (de 19:30 a 21:00 hores) er, com han explicat des de la Llar «oferir el màxim de flexibilitat horària i que així les mares i pares puguen adaptar l'horari de les sessions en grup a la seua jornada diària i puguen participar de «Despegando Juntos» de forma totalment gratuïta amb una simple inscripció». Segons han volgut detallar tots dos encarregats de dur a terme les sessions «la finalitat és compartir experiències ja viscudes i preocupacions que puguen sorgir amb altres pares i mares, i a través d'eixe intercanvi acostar-se i conèixer fórmules educatives i maneres de treballar i augmentar l'autonomia dels i les joves que el pròxim any se submergiran en l'ESO». Tal com ha volgut recordar la regidora d'Educació i alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont «creiem que aquest projecte de compartir experiències entre mares i pares i cercar noves fórmules d'interacció i creixement familiar al costat dels especialistes en el camp de la psicologia infantil, juvenil i familiar pot suposar canvis i beneficis a tots els nivells, ja siga físic, emocional, de relacions i amistats o d'autonomia, per això ambdues regidories decidim apostar i oferir aquest programa a la ciutadania de Borriana». Així, la primera de les sessions arribarà dilluns que ve i tal com han recordat els seus responsables, «encara hi ha temps per a inscriure's en «Despegando Juntos» a través del correu lallar.burriana@gmail.com, perquè així mares i pares d'aquests joves de dotze i tretze anys disposen de més eines i coneguen més de prop la realitat que viuen en el seu entorn i en eixe canvi educatiu, i puguen col·laborar per tal que el procés es realitze de la forma més natural possible, i fins i tot servisca perquè puguen fer créixer tant la seua autonomia com la seua autoestima»

Tant l'IES Llombai com l'IES Jaume I han dedicat tot el matí a informar sobre les diferents ofertes formatives que es poden cursar en tots dos centres

 


Durant tot el matí els halls d'entrada dels centres públics de Secundària de Borriana, L'IES Llombai i l'IES Jaume I, presentaven un aspecte molt diferent a l'habitual, ja que ha sigut allà on s'han situat els diferents estands i personal encarregat d'informar sobre les diferents ofertes de graus mitjans, superiors i formació professional que es poden cursar en la ciutat de Borriana. En l'IES Llombai es podia consultar qualsevol tipus d'informació de cara al pròxim curs tant en la Formació Professional Bàsica de Fabricació i Muntatge, el Grau Mitjà d'Electromecànica de Vehicles Automòbils o també sobre els Cicles i Graus Mitjà i Superior d'Instal·lacions Elèctriques i Automatismes. Fins a allí s'ha desplaçat la regidora d'Ocupació i Promoció Econòmica, Maria Romero, per a comprovar de primera mà «que l'oferta formativa de la nostra ciutat és cada vegada més completa, i tan sols cal veure l'organització per a la difusió de la informació durant aquestes Jornades de Portes Obertes per a veure la professionalitat amb la qual es treballa una any més en el conjunt de Graus i Formacions professionals de tots dos instituts». I és que seguidament, Romero també ha volgut visitar l'IES Jaume I on desenes de joves ja havien començat a prendre part en la Jornada de Portes Obertes del centre on els fins a quatre graus oferien tota la informació de cara al pròxim curs. Així, molts centraven la seua atenció en la Formació Professional Superior sobre Administració de Sistemes Informàtics en Xarxa, però també les encarregades del Grau Superior de Comerç Internacional explicaven el funcionament, estructura o opcions professionals que ofereix. Al costat d'ells, també el Grau Mitjà de Producció de Fusta i Moble atenia a les desenes d'estudiants interessats tant en aquesta formació com en la del Grau Superior d'Artista Faller i Construcció d'Escenografies. Tal com ha explicat la mateixa Romero «l'oferta de formació en Graus de Borriana és realment difícil de trobar en altres ciutats de característiques semblants, per la qual cosa és més que d'agrair l'esforç i treball dels professionals que imparteixen cadascuna de les formacions a l'hora de difondre al màxim l'oferta i explicar cada detall que vulguen conèixer els futurs i futures estudiants durant aquestes Jornades de Portes Obertes».

 

El CMC La Mercè acull l'exposició que mostra el desenvolupament de l'experiència viscuda per professorat i alumnat durant l'últim any en la seua aposta per noves metodologies com el treball per projectes

 

L'alumnat de primer d'ESO de l'IES Jaume I de Borriana ha vist com, a partir d'aquesta mateixa vesprada, les principals conclusions i treballs que han realitzat després de l'experiència en la metodologia «Treballem amb Projectes», ja estan exposades perquè tota la ciutadania de Borriana puga visitar-les. Ha sigut el claustre del CMC La Mercè el que ha acollit la mostra dels diferents treballs realitzats per l'alumnat de primer d'ESO del Jaume I, als qui han volgut acompanyar tant l'alcaldessa de Borriana i regidora d'Educació, Maria Josep Safont, com les regidores de Participació, Maribel Martínez i la d'Igualtat, Maria Romero, també presents en l'acte d'inauguració.
En la mostra es pot comprovar el treball realitzat per l'alumnat a l'hora d'extraure conclusions respecte a la seua experiència treballant a base de projectes, la qual cosa es podia observar en cada panell i treball expositiu, en el qual s'explicava el procés iniciat amb una Activitat Motivadora, seguida de l'Explicació del Projecte, la Fase de Recerca i la primera parada i reflexió sobre el treball ja realitzat. Més tard es continua amb la Fase d'Elaboració del Projecte, posterior Presentació del Producte que s'haja elaborat i una Avaluació final de tot el procés. En el claustre de la Mercè es podien observar projectes sobre Egipte, un Parc Temàtic, Borriana, París i Londres, un Viatge pel Món Natural i un altre Interplanetari o els dedicats a l'Impacte del Big Ban o a la figura de Pitàgores. Però són solament una mostra ja que com explicava la directora del centre, Mari Carmen Usó «també es pot consultar i visualitzar la resta de treballs en format audiovisual en les pantalles que també formen part de l'exposició». En la inauguració, la mateixa Usó ha destacat «la importància de traure al carrer i que la ciutat conega el treball que hem realitzat des del setembre passat, quan vam començar a treballar amb projectes, sent un dels centres pioners a nivell valencià». Ha sigut l'alcaldessa i regidora d'Educació, Maria Josep Safont, qui ha volgut «agrair a alumnat i professorat tot el treball realitzat per a aquesta exposició, ja que veiem com els centres educatius de la ciutat, i en aquest cas l'IES Jaume I, participen de forma directa i amb molta implicació en la socialització i obertura dels centres al conjunt de la societat borrianenca». Al seu costat, la Cap de Servei d'Educació en la Direcció territorial, Maria José Palmer ha donat «l'enhorabona als i les alumnes per treballar conjuntament i esforçar-se per a experimentar i aprendre amb projectes i obtindre els grans resultats que avui podem veure en aquesta exposició». Finalment, la coordinadora de l'aplicació del treball a base de projectes en l'IES Jaume I, Rocío Montolio ha explicat que «després d'aquesta inauguració podem comprovar com els objectius de més autonomia, més responsabilitat, més capacitat d'expressió i de treball en equip són ja una realitat, i el fet que cada alumne i alumna participe en cadascun dels projectes fa que tots eixos valors siguen molt més ràpids i fàcils d'assimilar per part de l'alumnat». Dins de l'acte d'inauguració, han sigut els propis alumnes i alumnes els qui, seguidament, han explicat cadascun dels projectes i conclusions exposades, ja que com recordava el professorat present «ells i elles són els protagonistes i els qui han seguit tots els passos i estructura del treball per projectes, així que són els qui millor poden explicar la seua experiència i aprenentatge».

A través del Pla de Transició, alumnat i professorat de CEIP Iturbi, Novenes de Calatrava, Cardenal Tarancón, Pare Vilallonga i el mateix IES Llombai han desenvolupat una gran acció multicultural, educativa i solidària els beneficis de la qual es destinaran a l'ONG SOLMUN

 

Explicava la directora de l'IES Llombai, Rosanna Morales, durant la presentació de la Gala Multicultural i Solidària que «el passat any va sorgir una iniciativa des del grup de professors i professores de l'institut per a dur a terme una acció global junt als centres i col·legis que tenim adscrits en el Pla de Transició, i després de l'activitat musical del passat curs, hem decidit fer un pas més enllà i dissenyar i dur a terme una acció més àmplia més global i amb la interculturalitat, l'educació i la solidaritat com a protagonista». I fruit d'eixa primera idea original sorgida de la professora Reyes Bort, avui els directors i directores dels col·legis adscrits a l'IES Llombai, Vicente Herrero, Salvador Barrientos, Eva Moros i Isabel Verdoy s'han donat cita en les instal·lacions de l'Institut per a donar a conèixer la totalitat del projecte. Al costat d'ells, també el director del CMA Martí de Viciana, Pepe Azpitarte, i el professorat de l'IES Llombai, Reyes Bort, J. Bernardo Ferrer, J. Ramón Durà i Veróncia Magriñán han donat els detalls tant de «com s'ha forjat i treballat durant els últims mesos en coordinació contínua i constant amb tots els centres i agents educatius de la ciutat, així com la Gala Solidària que veurà concretada tota eixa labor de coordinació i esforç conjunt per a una fi solidària com el qual té a través de l'ONG SOLMUN. La Gala Multicultural Solidària tindrà lloc dissabte 28 d'abril a partir de les 19:00 hores, i tal com han explicat durant la presentació «comptarà amb una nodrida representació de, per exemple, les danses i peculiaritats culturals de llocs com Rússia, Romania, Senegal, el Magrib o Equador, a través de les distintes associacions i cases internacionals representatives de cada país, a més de les mostres que des del CMA Martí de Viciana de Borriana i també des de Castelló per, com és un altre dels objectius del projecte, «seguir donant a conèixer la cultura pròpia, i a través d'eixe descobriment de les diferents expressions culturals del món, augmentar el respecte, la tolerància i enteniment amb altres pobles, a més de generar les sinergies culturals necessàries per a seguir construint una societat més justa, igualitària i respectuosa amb la diferència», com han volgut insistir totes i cadascuna de les persones presents en l'acte de presentació del projecte. Fins i tot es podrà gaudir de la actualització que des del CMA Martí de Viciana s'ha fet per a l'ocasió de la coneguda com «Dansa del Velatori». També ha volgut sumar-se a l'acte, el Pare Alfredo, qui en nom de l'ONG SOLMUN ha explicat que «els beneficis de la Gala es destinen de forma íntegra i directa al manteniment i millora del projecte Hogar Betania que es desenvolupa a Costa d'Ivori, i on acollim a xiquetes i dones víctimes de la guerra, del maltractament, que són òrfenes i no disposen de cap tipus de recurs per a poder tirar endavant».
La mateixa alcaldessa de Borriana i regidora d'Educació, Maria Josep Safont ha volgut saber quins són les característiques de la Gala, en la qual «més de cent persones estan implicades directament per a la seua celebració, i en la qual es podrà gaudir d'un ampli ventall de les diferents cultures que queden reflectides en el guió confeccionat especialment per a aquesta Gala i que representen a l'alumnat de sisè de primària i les seues famílies, en el que creiem que serà el reflex perfecte de la multiculturalitat i els seus beneficis en el nostre centre educatiu». Finalment, la directora de l'IES Llombai, Rosanna Morales ha volgut «convidar a tothom a arreplegar la seua entrada en el mateix institut o a participar de forma solidària en la Fila 0 que s'ha creat per a l'ocasió, ja que per a la comunitat educativa de la nostra ciutat la Gala suposarà un acte molt significatiu en el qual podem comprovar el treball d'objectius primordials dins del nostre Projecte Educatiu com la inclusió, el respecte a la diversitat, la reivindicació del paper de la dona en la societat, la solidaritat, i en definitiva, l'educació per a la Pau».