reunió escoles infantils

La regidora d'Educació a l'Ajuntament de Borriana, Maria Josep Safont, i el regidor delegat responsable de l'Escola Infantil Municipal Infant Felip, Javier Gual, han atès la petició que recentment els feien arribar les direccions dels diferents centres infantils existents a la ciutat de Borriana, per a com ha explicat el mateix Gual “atendre tan ràpid com ens ha sigut possible aquesta petició de reunir-nos per a treballar en la millora de l'educació infantil a la nostra ciutat en un futur immediat”. En la trobada entre els representants municipals i els dels centres de la ciutat de Borriana, els i les representants de les escoles d'infantil han traslladat diferents peticions i han plantejat algunes propostes de cara al futur immediat per a “intentar millorar la gestió i el funcionament dels propis centres, amb el compromís que hem adquirit de fer tot el possible per a fer realitat eixes peticions”, com assenyalava el mateix Gual. Entre els principals suggeriments que han fet arribar als representants municipals, destaca la de “complementar, millorar o ampliar les ajudes i subvencions que faciliten la labor educativa en aquests centres d'infantil, en aquest cas les ajudes que es reben des de la Conselleria de Educació de la Generalitat Valenciana, perquè tal com també considerem nosaltres, l'educació de 0 a 3 anys també deu ser considerada com a Educació en majúscules”. Finalment Gual ha assenyalat que “els hem traslladat nostra més ferma intenció de millorar aqueixes subvencions i treballar com a canal intermediari entre la Generalitat i els propis centres, ja que els governs progressistes entenem que és l'Educació, també la infantil, la que ens fa a tots iguals, per això hem de continuar fomentant l'accés per a qualsevol xiquet i xiqueta de Borriana i així assegurar l'equitat total també en els centres d'infantil de la nostra ciutat”.

Pla Coeducatiu

Els quatre Centres d'Educació Infantil i Primària de Borriana triats per a la creació d'un Pla Coeducatiu d'Igualtat i Convivència han finalitzat aquesta mateixa setmana les formacions que el professorat ha rebut per a finalment disposar “d'una eina que aglutine les diferents accions a desenvolupar perquè la Igualtat siga realment transversal i imperen conceptes com el de centre socialitzador i, per extensió, aconseguir una societat molt més igualitària. Han sigut les regidories d'Igualtat i Educació les que han portat avant tota la sèrie de formacions impartides per l'experta i especialista en Coeducació, Sandra Molines, qui a través de les diferents sessions en les quals els exemples pràctics i els canvis de percepció que el professorat pot tindre ja preestablits respecte a la igualtat en el centre, són els vertaders protagonistes. Així, la regidora de l'àrea d'Igualtat a l'Ajuntament de Borriana, Maria Romero, destacava en la seua visita a la formació que s'impartia en el Pare Vilallonga que “en el moment d'iniciar la tramitació per a la futura implantació dels Plans Coeducatius, vam haver de triar quatre dels centres de la ciutat, i veient que el CEIP Penyagolosa, el CEIP Novenes de Calatrava, el CEIP Pare Vilallonga i el CEIP Cardenal Tarancón i havien desenvolupat accions i treballat competències com la Igualtat i la Convivència dins del centre, vam voler que en aquesta primera campanya foren aqueixos mateixos els que tingueren l'opció de rebre les formacions, encara que el nostre objectiu és que en futurs cursos tots i cadascun dels centres de la ciutat tinguen l'opció de crear el seu propi Pla”. A més tant Romero com la regidora d'Educació, Maria Josep Safont, també destacaven en la seua visita al CEIP Cardenal Tarancón que “és molt d'agrair la predisposició que el professorat dels diferents centres participants en el procés de creació del Pla Coeducatiu han mostrat en tot moment, així com el treball realitzat per Sandra Molines, que ha dirigit de forma magistral i especialment didàctica cadascuna de les formacions”. D'aquesta forma, són ja quatre els col·legis de primària de la ciutat que estan molt més prop de tindre la redacció completa dels Plans i de poder començar a executar-los en les seues instal·lacions, malgrat que molts d'ells ja treballaven prèviament els conceptes d'equitat a les aules, el pati o els diferents espais dels centres per a, com s'ha insistit en cada sessió, “acabar per traslladar tots aqueixos conceptes primer als centres i després a la vida diària de l'alumnat i el propi professorat, la qual cosa acaba redundant en una societat molt més justa i igualitària”.

El CEE Pla d'Hortolans ha mostrat les seues modernes instal·lacions durant la Jornada de Portes Obertes del Centre

Tots els centres educatius de primària de Borriana ja han dut a terme la jornada de Portes Obertes, mentre que els centres de secundària ho faran durant els dos pròxims dies


L'alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, no ha volgut perdre's durant la jornada de hui les jornades de portes obertes que el CEE Pla d'Hortolans de la ciutat ha realitzat per a informar sobre les seues instal·lacions així com donar a conèixer les diferents aules temàtiques amb les quals compte i que són clau per a convertir-se en un centre referent. Així, ja des de mig matí, diferents representants municipals han pogut seguir la visita guiada que la mateixa directora del centre ha realitzat a les diferents aules i zones del centre, fent parada en cadascuna d'elles per a parlar sobre “les possibilitats i millores que molts dels recursos amb els quals compta el centre han sumat a l'activitat diària”. Així, a més dels patis i les zones comunes per a l'alumnat, els i les representants municipals han conegut de prop les aules temàtiques de les quals disposa el CEE Pla d'Hortolans. Han pogut descobrir l'experiència de treballar en una aula especialment dissenyada per al taller multisensorial, per a més tard visitar les zones reservades per al Taller de Fisioteràpia, el Taller de Comunicació o el Taller i Aula Teacch, una de les noves metodologies de treball en els centres que també s'utilitza i duu a terme en *Hortolans. Així, tant els col·legis i centres d'educació primària, com els d'educació especial com és el Pla d'Hortolans ja han celebrat durant les dues últimes setmanes les seues jornades de portes obertes de cara al pròxim curs, i tan sols quedaran els centres de secundària per a completar la iniciativa. L'IES Jaume I ho farà durant aquest mateix dijous a partir de les 19.00 hores, i també l'IES Llombai que ho farà tant el mateix dijous com també durant la jornada del divendres. Tal com explicava l'alcaldessa i regidora d'Educació al final de la jornada de portes obertes, “durant aquestes dues últimes setmanes hem pogut comprovar com els centres educatius de Borriana disposen d'unes dotacions i instal·lacions realment modernes i acollidores, la qual cosa esperem que continue així durant molts anys, gràcies també a les polítiques que de forma diària treballen perquè cada vegada puguen oferir major qualitat educativa i millors infraestructures”.

Pla Coeducatiu

Les regidories d'Educació i Igualtat de l'Ajuntament de Borriana han tornat a unir esforços per a dur a terme una sèrie de formacions que permetran la creació de Plans Coeducatius en els diferents centres d'educació primària de la ciutat. Així, ha sigut a través d'una resolució de la Conselleria que instava als centres educatius a portar avant plans d'Igualtat i Convivència propis com, perquè es convertisquen en l'eina que aglutine les diferents accions a desenvolupar perquè la Igualtat siga realment transversal i imperen conceptes com el de centre socialitzador i, per extensió, aconseguir una societat molt més igualitària.
I en aquesta primera campanya per a la formació del professorat dels diferents centres en matèria d'Igualtat, però com s'ha pogut comprovar en les sessions ja realitzades, també tenint en compte conceptes com el de la “equitat” com a clau en els centres educatius, han sigut fins a quatre els centres que, o ja estan realitzant, o rebran les formacions en les pròximes jornades. Es tracta del CEIP Penyagolosa, el CEIP Novenes de Calatrava, el CEIP Pare Vilallonga, i hui mateix era el CEIP Cardenal Tarancón qui acollia les sessions dirigides per l'experta i especialista en Coeducació, Sandra Molines, qui a través de formacions en les quals els exemples pràctics i els canvis de percepció que el professorat pot tindre ja preestablerts respecte a la igualtat en el centre, són els vertaders protagonistes. Tal com s'explicava durant les sessions, a partir de tota aqueixa anàlisi i estudi previ de la situació de cada centre, és molt més senzill, i al seu torn, efectiu, crear un Pla de Coeducació com els que es pretenen implantar en breu en la totalitat dels centres educatius de Borriana. Tal com explicaven tant la regidora d'Igualtat, Maria Romero, com la d'Educació, Maria Josep *Safont en el moment de llançar la iniciativa “des de l'Ajuntament es va considerar més que important poder formar amb personal realment especialitzat en Coeducació al professorat dels diferents centres per a poder, després, realitzar i portar avant la redacció del seu propi pla, sempre sobre la base d'aqueixa anàlisi prèvia de la situació de cadascun d'ells”. La mateixa Romer ha volgut “agrair la predisposició que tant el Cardenal Tarancón en aquesta ocasió, com la gran majoria de centres educatius de la ciutat van mostrar des del primer moment en què va sorgir l'opció de realitzar les formacions”. Així, s'ha detallat que “a causa de l'envergadura del projecte global, vam entendre que la millor opció era iniciar el treball amb aqueixos quatre centres que ja estaven desenvolupant accions encaminades a redactar el seu Pla, malgrat que l'objectiu final per al pròxim curs es ampliar a la totalitat dels centres aquestes formacions que derivaran finalment en la redacció i aplicació de Plans personalitzats per a millorar aqueixa convivència diària i fer de la Igualtat i l'Equitat els senyals de cada centre educatiu”.

portes obertes

El CEIP José Iturbi de Borriana és el primer dels centres educatius de la ciutat que aquest dijous iniciarà les Jornades de Portes Obertes que durant les pròximes dues setmanes tindran lloc en la totalitat de col·legis i instituts de la capital de la Plana Baixa. Així, a partir de les 11.30 hores i les 16.00 hores, el CEIP José Iturbi serà el primer a realitzar les seues jornades de portes obertes aquest dijous 2 de maig, i que repetiran el divendres dia 3 a partir de les 09.00 hores. Aqueix mateix dia i a la mateixa hora, les 09.00 hores, serà el CEIP Novenes de Calatrava qui també òbriga les seues portes per a mostrar el centre i el seu funcionament, tal com farà el Pare Vilallonga aquest mateix divendres a partir de les 09.15 hores. Mentrestant, la direcció del CEIP Cardenal Tarancón ja ha anunciat que les jornades de portes obertes del seu centre tindran lloc el dilluns 6 de maig i a partir de les 11.30 hores.
Per part seua, els centres d'educació secundària també han anunciat les dates triades en cada centre, i que s'obriran el dijous 16 de maig tant en l'IES Jaume I a partir de les 19.00 hores, com en l'IES Llombai, que a més sumarà una altra jornada més durant el divendres 17 de maig.
Finalment des de la direcció del CEE Pla d'Hortolans també han anunciat que el dia triat per a la Jornada de Portes Obertes serà el dimecres 15 de maig a partir de les 10.00 hores.

charla escolares

La Fira del Llibre arribarà a Borriana els pròxims 3, 4 i 5 de maig i tindrà lloc en el CMC i la Plaça de la Mercè, però ja des d'aquesta mateixa setmana, els diferents centres educatius de la ciutat han començat a participar en les diferents activitats programades de forma paral·lela a la Fira i que tenen com a principal objectiu del foment de la lectura entre els i les més joves de la ciutat. I en el primer dia de la setmana, ha sigut l'alumnat de segon de primària del CEIP Novenes de Calatrava qui ha pres part en les activitats, que han volgut completar amb un acte especial que ha tingut lloc en l'Auditori Juan Varea, fins on s'han desplaçat per a tindre una especial trobada amb l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont. Tal com han explicat els responsables del centre, «en les últimes setmanes hem treballat en aquests cursos de segon de primària conceptes bàsics respecte a les institucions públiques i les seues competències, així que vam creure que en eixe tema tractat des de l'àrea de Socials, era molt interessant poder preguntar-li a la mateixa alcaldessa per aqueixa gestió municipal». Però és que a més, també s'han acostat a l'aula als primers conceptes sobre gèneres periodístics, així que l'acte s'ha convertit en una entrevista col·lectiva en la qual l'alumnat ha pogut preguntar qualsevol curiositat que tinguera a la màxima representant municipal». Des de preguntes personals fins als diferents serveis públics municipals i les diferències entre institucions com la Generalitat, el govern central o els ajuntaments, els i les alumnes de segon de primària s'han mostrat molt curiosos i insistents en el que l'alcaldessa ha valorat com «un acte tan entretingut com enriquidor, ja que encara que l'alumnat siga encara molt jove està molt bé que participe d'aqueixes activitats de foment de la lectura tan necessàries en determinades etapes escolars, i si a això li sumem que també poden posar en pràctica els coneixements adquirits a l'aula a través de, per exemple, una entrevista col·lectiva, espere que ells i elles ho hagen passat tan bé com jo».



visita Taverny

El programa Erasmus Plus KA219 en el qual participar l'IES Jaume I de Borriana va ser la primera llavor sobre la qual hui comença a assentar-se el futur agermanament de Borriana amb la ciutat francesa de Taverny, els representants municipals de la qual, amb la seua alcaldessa Florence Portelli al capdavant, han visitat durant la jornada del dilluns diversos llocs de Borriana, acompanyats en tot moment per l'alcaldessa de la ciutat, Maria Josep Safont. Tal com ha explicat la màxima representant municipal, “l'intercanvi inicial a nivell educatiu que l'IES Jaume I de Borriana va realitzar amb la ciutat de Taverny ens ha servit per a descobrir molts punts en comú amb la ciutat de Borriana, per això fa temps que iniciem els contactes per a tancar aquesta visita que hui realitzem per a assentar les bases del futur agermanament entre tots dos municipis”.
D'aquesta forma, l'alcaldessa de Borriana, i els regidors de Cultura, Vicent Granel, i d'Hisenda, Cristina Rius, han realitzat al costat dels i les representants de Taverny, un complet tour per la ciutat, visitant inicialment el consistori en el qual s'han reunit amb els representants municipals per a tractar aqueix futur agermanament, per a més tard conèixer algunes de les peculiaritats, llocs característics i projectes que recentment s'han dut a terme a Borriana. Així, les coincidències a nivell cultural, en aquest cas musical, han fet que l'alcaldessa francesa, Florence Portelli, s'haja mostrat molt interessada a conèixer de prop l'activitat que es desenvolupa en el Conservatori i Centre Municipal de les Arts Martí de Viciana de Borriana, a qui ha seguit una visita al recentment estrenat *Museu *Faller de Borriana. A més, durant la visita també han estat presentes les representants de la directiva de l'IES Jaume I, amb la seua directora, M. Carmen Usó, els qui ja en el seu moment, van coordinar i van dur a terme l'intercanvi educatiu amb la ciutat de Taverny que hui s'ha començat a tancar per a finalitzar amb un agermanament entre dues ciutats que, com explicava l'alcaldessa, “tenim moltes coses en comú a nivell cultural o de tipus de ciutat, així que vam entendre que el bon enteniment i les ganes de continuar descobrint mútuament parts de la nostra història, patrimoni o cultura eren la base per a eixe agermanament cap al qual hui hem fet un pas més rebent a les autoritats municipals de Taverny”.

charla fin jornadas esport adaptat

Aquest mateix divendres 15 de febrer i després d'una setmana carregada d'activitats per a comprendre, reforçar i empatitzar amb l'esport adaptat es clausurava la segona edició de les Jornades d'Esport Adapatat del CEIP Novenes de Calatrava de Borriana, amb l'acte final que ha tingut lloc en el propi centre i les diferents activitats i iniciatives de la darrera jornada. La programació per al dia final ha comptat, una vegada més, amb xarrades, tallers i conferències que tancaran tota una setmana de pura activitat. Així doncs, per a començar, Laura Cervera de l'associació «Apesocas» ha impartit un taller de sensibilització i visibilització de la diversitat funcional auditiva. També han rebut la visita del jugador del club de futbol «Asorcas», Roberto Garrido, i posteriorment una demostració de Goal- Ball a càrrec de Julio Santodomingo de l'ONCE.
Per part seua, Amanda Pedrajas de l'associació MEF2C ha donat una xarrada per a conèixer més sobre les malalties minoritàries i els alumnes de l'Associació Síndrome de Down de Castelló han pogut gaudir d'un partit de basquet i d'una classe de zumba.
Ha sigut el Saló d'actes de l'Ajuntament de Borriana el que ha acollit l'acte final de les Jornades d'Esport Adaptat, amb la conferència sobre alimentació saludable que ha oferit la dietista Maria Dolores Almarcha que i amb la qual s'han clausurat aquestes II Jornades de d’Esport Adaptat, que, durant tota la setmana han sigut un èxit quant a participació i programació. La mateixa alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i el director del CEIP Novenes de Calatrava, Vicent Herrero, es mostraven durant l'acte final «molt satisfets de veure com en tan sols dues edicions les Jornades d'Esport Adaptat han aconseguit implicar a centenars i centenars de persones durant les activitats de conscienciació, informació i visibilització de les diferents disciplines esportives adaptades, a més d'aconseguir que centres educatius, col·lectius, associacions, marques, empreses i els diferents departaments municipals s'hagen mostrat tan receptius a col·laborar i fer més gran aquesta iniciativa».
Bàsquet amb cadira de rodes (Cocemfe Castelló), dansa inclusiva a càrrec de «Entrellaçats», un taller de Parkour inclusiu per part de R-evolution School que va estar a càrrec d'Héctor García i Elna Puigcerver i ciclisme adaptat per Cocemfe Vinaròs, són alguns dels molts exemples de tipus d'esports adaptats que s'han practicat i mostrat des que dilluns passat s'iniciaren les Jornades d'Esport Adaptat. Des del mateix centre organitzador, amb la comissió creada especialment per a l'organització i desenvolupament de les Jornades han tornat a «insistir en la necessitat de continuar programant jornades i iniciatives com aquesta, perquè aqueixa visualització i conscienciació que pretenem crear en el conjunt de la societat siga cada vegada més real i els esports adaptats formen part del dia a dia de qualsevol centre educatiu o de l'agenda municipal».