La petició unànime del Consell Escolar Municipal perquè el divendres 20 de març siga no lectiu a Borriana, a canvi de prolongar el curs un dia més al juny, ha sigut autoritzada per la Direcció General de Centres de la Conselleria d’Educació. Al juny, el curs acabarà en Infantil i Primària el dia 19 de juny, i en Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius, el 17 de juny.

Finalment, la setmana de falles completa serà no lectiva per als centres educatius de Borriana, que no tindran activitat acadèmica del 14 al 22 de març. A més, aquest any les festes de falles coincideixen amb la Magdalena amb la qual cosa Borriana i Castelló coincidiran en el calendari acadèmic festiu per a aquesta setmana.

El passat dissabte 22 de febrer, al Centre Municipal de les Arts, es va realitzar l'activitat "Juguem en família", organitzada pel servei municipal d'Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI) i el Jardí Artístic del Centre Municipal de Cultura la Mercè, juntament amb la regidoria d'Educació i la regidoria de Cultura de l'Ajuntament de Borriana .

Van ser més de 120 xiquets i xiquetes de 0 a 3 anys els que van gaudir, juntament amb els seus pare o familiars, d'aquesta activitat, l'objectiu de la qual era fer un toc d'atenció sobre la importància de recuperar mirades, moments de tranquil·litat, d'assossec, de contes i gaudi però, sobretot, recuperar el temps de joc amb els fills i les filles.

Cada vegada veiem amb més freqüència xiquets i xiquetes molt menuts davant de mòbils, tauletes tàctils i altres dispositius. Vivim en un món en què les noves tecnologies tenen un paper cada vegada més rellevant i on cal que els xiquets i les xiquetes aprenguen a manejar-les bé, però les pantalles són altament addictives perquè introdueixen l'infant en un cercle de recompensa ràpida.

Amb aquests dispositius, els infants no poden descobrir, ni desenvolupar degudament les funcions executives. Al mateix temps, aprenen amb major dificultat, ja que l'aprenentatge en la primera infància es produeix fonamentalment de la interacció amb humans, no amb les pantalles.

Per això, "Juguem en família" va facilitar un conjunt de recursos per a una interacció positiva amb els nens a través del joc, amb l'objectiu de traslladar-les a la llar on es poden dur a terme d'una manera relaxada, i compartir amb els més menuts moments de gaudi, tranquil·litat, alegria i aprenentatge.

Una trentena de docents de tota Espanya han visitat aquest matí l'IES Jaume I de Borriana per a conéixer el model i experiència d'emprenedoria i innovació educativa desenvolupats pel centre, com a institut públic de referència a treballar la docència compartida des de primer de l'ESO dins d'un context de treball per projectes interdisciplinars.

La visita s'emmarca en el programa ‘Expedicions Pedagògiques’ que promou la Fundació Princesa de Girona des del curs 2017-2018, dirigides a docents de tot Espanya, amb el doble objectiu de donar a conéixer les millors pràctiques d'emprenedoria educativa, perquè suposen una font d'inspiració per a altres centres, i també per a fomentar la consolidació d'una xarxa espanyola de líders en innovació educativa compromesos en la transformació del sistema.

Durant la visita, els 30 docents han pogut conéixer els nous mètodes de l'IES Jaume I de Borriana i dialogar amb el professorat i amb l'alumnat per a recopilar les idees més interessants i estudiar l'aplicabilitat. També han pogut comprovar que l'institut té un protagonisme especial amb la xarxa que han construït amb agents externs al centre, gràcies a projectes d'aprenentatge servei, i també han valorat la manera d'enfocar el cicle superior de Formació Professional d’Artista Faller i Construcció d’Escenografies.

Els viatges pedagògics reuneixen un màxim de trenta docents procedents de diferents comunitats autònomes. En aquesta experiència es visiten alguns dels models més interessants i es presenten experiències transformadores de centres de diferents nivells educatius, Infantil, Primària i Secundària, i inclou tallers i espais de debat i reflexió amb agents de canvi externs al context educatiu.

En definitiva, és tracta d’una ruta per a fer una autèntica immersió en el treball del talent emprenedor a l'aula. Fins ara, s'han realitzat tres expedicions pedagògiques. La primera a Andalusia, la segona al País Basc i la tercera a Galícia, la quarta s'està desenvolupant a la Comunitat Valenciana, durant aquesta setmana.

Concretament, a la Comunitat Valenciana dins de la programació s'han visitat, per a conèixer els models educatius, dos centres públics, l'IES Veles i Vents de Gandia i l'IES Jaume I de Borriana, també un centre privat, el Col·legi Mas Camarena de Paterna, i dos centres concertats, la Comarcal de Picassent i Trilema a la Pobla Llarga.

Una vegada més, el servei municipal ADI (Atenció al Desenvolupament Infantil) juntament amb el Jardí Artístic de Centre Municipal de Cultura la Mercè de Borriana, organitzen per al dilluns 22 de febrer a les 10.15h, una activitat de jocs compartits adreçada a pares, mares, xiquets i xiquetes de 0 a 3 anys.

L'activitat permetrà als xiquets, a les xiquetes i als adults gaudir de diferents propostes i recursos lúdics, compartint junts la combinació del joc amb l'aprenentatge.

Al llarg del matí, es treballaran tres tallers: el racó "Juguem a ser...", el racó "Experimentem amb les mans" i el racó "En moviment", en què els xiquets i les xiquetes realitzaran activitats de psicomotricitat, jocs simbòlics, comunicació i activitats sensorials.

El taller s'impartirà al Centre Municipal de les Arts (c/ Sant Pere Pasqual de Borriana) i les persones interessades poden inscriure’s en el servei municipal ADI al telèfon 964033208 de 9h a 14h de dilluns a divendres o fent la inscripció en el jardí Artístic del centre.

 

Joan Pla recibe el Premio Bromera

L’escriptor borrianenc d’adopció Joan Pla va rebre anit en el transcurs d’un sopar literari al saló Siglo XXI de l’Alcúdia, el guardó dels Premis Fundació Bromera al Foment de la Lectura 2020, que reconeixen enguany la seua trajectòria literària, i on va estar acompanyat pel regidor d'Educació de l’Ajuntament de Borriana, J. Ramon Monferrer.

Al lliurament dels premis van assistir representants del món polític, cultural i de l’ensenyament, així com familiars i amics, que van acompanyar els guardonats en una nit tan especial.

Els guardons, impulsats per la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, distingeixen aquelles persones i institucions o iniciatives que, gràcies al seu impuls vital, representen els valors i els objectius que promou l’entitat, com ara, la promoció de la lectura i la difusió del valencià.

Monferrer ha destacat de l’escriptor «la seua trajectòria, i la profunditat i passió  de la seua prolífera producció literària en valencià, que es resumeix en més de seixanta obres publicades, tots els estils cultivats i per a totes les edats». Igualment, ha recordat que es «fill adoptiu de Borriana, professor i escriptor que ha residit a Borriana durant la major part de la seua vida, reconegut en multitud d'ocasions per la seua trajectòria literària, i amb produccions que han traspassat fronteres i s'han traduït a diferents idiomes».

També s’ha referit el regidor als nombrosos premis i diversos reconeixements de l’escriptor i entre ells ha al·ludit al premi Enric Valor de narrativa juvenil, el premi Malva-rosa de l’Ajuntament de València, el premio Fundación Bancaixa de narrativa infantil, el premi Vicent Moliner per part del PSPV de Borriana, així com diversos reconeixements per part del seu poble natal, Artana, o que en 2010 va ser homenatjat per l'Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.

Joan Pla, nascut a Artana i docent de professió, ha publicat més de 60 novel·les, entre les quals destaca ‘Mor una vida, es trenca un amor’, un dels clàssics per excel·lència de la literatura valenciana. Editat en 1981, ha venut més de 200.000 exemplars. Les seues obres han rebut diversos premis literaris, com l’Enric Valor de Novel·la, el Bancaixa de Narrativa Juvenil o el Vicent Silvestre de Narrativa Infantil, però el millor premi, sense dubte, ha estat el reconeixement i la fidelitat dels lectors.

A més de l’escriptor Joan Pla, anit van ser guardonats en la modalitat col·lectiva l'Institut d'Estudis Comarcals de la Marina Alta, que amb més de 600 socis i 35 anys al servei de la cultura, s’ha convertit en una de les entitats culturals més prestigioses i antigues de les comarques d’Alacant.

A més, a l'inici de vetlada de lliurament dels premis, es va retre homenatge a l’escriptor, contacontes i docent Llorenç Giménez, que va faltar l'estiu de 2019. Va ser un dels impulsors de la renovació pedagògica a l’escola valenciana i un dels màxims exponents de la narració oral valenciana.

La alcaldesa participa en la Jornada Mundial de la Paz celebrada en el colegio Salesiano

L'alcaldessa, Maria Josep Safont, el regidor d'Educació, J. Ramon Monferrer, i la regidora d’Igualtat, Maria Romero, han participat aquest matí en el gest que, amb motiu de la Jornada Mundial de la Pau que celebra de l'Església Catòlica, ha realitzat el Col·legi Salesià Sant Joan Baptista, conjuntament entre tot l'alumnat, l'equip docent i el personal no docent.

Es tracta d'un acte que el col·legi realitza cada any associat a la festa en la qual es ret homenatge al fundador de la congregació salesiana, Don Bosco.

A primera hora de la jornada, l'alumnat del centre s'ha reunit al pati per a escoltar les paraules tant del director del centre, José Burdeus, com de l'alcaldessa, la qual ha destacat la importància d'aquestes activitats per a “la prevenció contra tota classe de violències” i per a fomentar en el dia a dia i a les aules “la pau, la tolerància i el respecte entre tots i totes”.

Al llarg de la vesprada, el Col·legi Salesià també celebra el seu dia gran en honor a Don Bosco amb diferents activitats i una programació que s'allarga durant tota la jornada.

Amb motiu de la celebració, el 30 de gener, del Dia Escolar de la No-violència i la Pau, l'alcaldessa, Maria Josep Safont i el regidor d'Educació, J. Ramon Monferrer, han visitat el CEIP Penyagolosa de Borriana que s'ha sumat a la commemoració, un any més, amb el seu Mercat Solidari, els beneficis del qual es destinen a l'ONG Amor en Acció per als seus projectes a Burkina Faso.

En la visita, Safont ha mostrat la seua satisfacció per la iniciativa del centre educatiu perquè implica “reforçar la capacitat i el vessant més solidari dels xiquets i de les xiquetes des de l'àmbit escolar, i des d'una edat primerenca”, per a començar a “establir les bases de les ciutadanes i els ciutadans del futur, en què la incorporació dels conceptes de solidaritat, tolerància o treball en equip són claus en el posterior desenvolupament social”.

Per part seua, Monferrer ha assenyalat que és una data destacada en l'àmbit educatiu, la finalitat de la qual és “promoure la convivència i l’educació en valors dins i fora de l’aula”. En aquest sentit ha explicat que com és habitual a Borriana, “pràcticament tots els col·legis i centres d'Infantil i Primària duen a terme diferents projectes solidaris o benèfics, i iniciatives solidàries en els mateixos centres o als carrers del municipi”.

Los centros educativos de Borriana participan en el programa Pilota a l'escola

El regidor d'Educació, Joan Ramon Monferrer, ha indicat que set centres educatius de la ciutat han participat en el programa ‘Pilota a l'Escola’ de la Conselleria de Cultura, Educació i Esports, que coordina la Federació de Pilota Valenciana i organitza les diferents activitats i sessions.

Així, en els col·legis adherits al programa, Josep Iturbi, Penyagolosa, Pare Vilallonga, Villa Fàtima, Novenes de Calatrava, Cardenal Tarancon i Illes Columbretes, han realitzat, entre desembre i gener, diferents sessions de pilota amb la finalitat d'introduir l'esport “nacional dels valencians” en els centres educatius del municipi, ha assenyalat el responsable municipal d'Educació.

Jugadors professionals com Bueno, Mesquita, Pedro, Fageca i Álvaro han estat en els centres, al costat de tècnics de la Federació Valenciana de Pilota, per a proporcionar a l'alumnat dels últims cursos de Primària la possibilitat de tindre un primer contacte amb la pilota valenciana i amb tot el que envolta aquest esport autòcton valencià.

Un esport que, segons Monferrer, precisament a Borriana, “compta amb molta tradició, cultura, història, i de lluita per mantindre aquest joc viu, que encara té al nostre poble molts aficionats, experts i seguidors”.

El programa ‘Pilota a l’Escola’ suposa per a l'edil “el reconeixement de la pilota valenciana com a ferramenta educativa, amb la qual es transmet al professorat dels centres les possibilitats educatives, socials i culturals de l'esport de la pilota valenciana”.

Igualment, ha manifestat que aquest programa suposa per a la gran majoria de l'alumnat “el primer contacte amb la pilota valenciana, la primera vegada que la coneix i la practica”, i ha destacat els valors “culturals i històrics que deriven de la tradició centenària de les terres valencianes, acompanyats dels valors lingüístics, com ara, la riquesa de vocabulari o de la diversitat idiomàtica”.

D'altra banda, el regidor d'Educació ha determinat que amb aquest programa s'adquireixen els valors psicomotrius inherents a qualsevol esport però més concretament s'ha referit als que transmet la pilota valenciana, “els valors socials que es donen per l'ambient tradicional de la pilota, que es caracteritza per la falta d'individualisme i poc protagonisme de la competitivitat, la qual cosa propicia la solidaritat i la cooperació, el respecte, la integració i la tolerància”.

Sessions

En cada sessió en els centres educatius ha participat un tècnic de la Federació de Pilota valenciana i un jugador professional que s’han desplaçat fins als col·legis un dia i una hora preestablerts.

La sessió de Pilota Valenciana en els centres educatius consta d'una part teòrica de 30 i 40 minuts que consisteix en una explicació de la història, modalitats i material, i la manipulació per part de l'alumnat. També compta amb el desenvolupament del joc alumne-periodista, en què l’alumnat entrevista el jugador professional.

La segona part és eminentment pràctica amb 70 o 80 minuts, en què el tècnic, amb l'ajuda del jugador professional, proposen als alumnes una progressió a partir de jocs, fent incidència en aspectes tècnics i tàctics del joc. Es practiquen una o dos modalitats en funció de la disponibilitat d'instal·lacions. Mentrestant, el tècnic i el professional complementen l'experiència de l'alumnat fent-los indicacions.