Los centros educativos de Borriana participan en el programa Pilota a l'escola

El regidor d'Educació, Joan Ramon Monferrer, ha indicat que set centres educatius de la ciutat han participat en el programa ‘Pilota a l'Escola’ de la Conselleria de Cultura, Educació i Esports, que coordina la Federació de Pilota Valenciana i organitza les diferents activitats i sessions.

Així, en els col·legis adherits al programa, Josep Iturbi, Penyagolosa, Pare Vilallonga, Villa Fàtima, Novenes de Calatrava, Cardenal Tarancon i Illes Columbretes, han realitzat, entre desembre i gener, diferents sessions de pilota amb la finalitat d'introduir l'esport “nacional dels valencians” en els centres educatius del municipi, ha assenyalat el responsable municipal d'Educació.

Jugadors professionals com Bueno, Mesquita, Pedro, Fageca i Álvaro han estat en els centres, al costat de tècnics de la Federació Valenciana de Pilota, per a proporcionar a l'alumnat dels últims cursos de Primària la possibilitat de tindre un primer contacte amb la pilota valenciana i amb tot el que envolta aquest esport autòcton valencià.

Un esport que, segons Monferrer, precisament a Borriana, “compta amb molta tradició, cultura, història, i de lluita per mantindre aquest joc viu, que encara té al nostre poble molts aficionats, experts i seguidors”.

El programa ‘Pilota a l’Escola’ suposa per a l'edil “el reconeixement de la pilota valenciana com a ferramenta educativa, amb la qual es transmet al professorat dels centres les possibilitats educatives, socials i culturals de l'esport de la pilota valenciana”.

Igualment, ha manifestat que aquest programa suposa per a la gran majoria de l'alumnat “el primer contacte amb la pilota valenciana, la primera vegada que la coneix i la practica”, i ha destacat els valors “culturals i històrics que deriven de la tradició centenària de les terres valencianes, acompanyats dels valors lingüístics, com ara, la riquesa de vocabulari o de la diversitat idiomàtica”.

D'altra banda, el regidor d'Educació ha determinat que amb aquest programa s'adquireixen els valors psicomotrius inherents a qualsevol esport però més concretament s'ha referit als que transmet la pilota valenciana, “els valors socials que es donen per l'ambient tradicional de la pilota, que es caracteritza per la falta d'individualisme i poc protagonisme de la competitivitat, la qual cosa propicia la solidaritat i la cooperació, el respecte, la integració i la tolerància”.

Sessions

En cada sessió en els centres educatius ha participat un tècnic de la Federació de Pilota valenciana i un jugador professional que s’han desplaçat fins als col·legis un dia i una hora preestablerts.

La sessió de Pilota Valenciana en els centres educatius consta d'una part teòrica de 30 i 40 minuts que consisteix en una explicació de la història, modalitats i material, i la manipulació per part de l'alumnat. També compta amb el desenvolupament del joc alumne-periodista, en què l’alumnat entrevista el jugador professional.

La segona part és eminentment pràctica amb 70 o 80 minuts, en què el tècnic, amb l'ajuda del jugador professional, proposen als alumnes una progressió a partir de jocs, fent incidència en aspectes tècnics i tàctics del joc. Es practiquen una o dos modalitats en funció de la disponibilitat d'instal·lacions. Mentrestant, el tècnic i el professional complementen l'experiència de l'alumnat fent-los indicacions.

Safon  informa del proyecto de construcción del nuevo IES Jaume I

L'alcaldessa M. Josep Safont ha assegurat que l'IES Jaume I de Borriana amb un pressupost total global que ascendeix a més de 13 milions d'euros, finançat pel Pla Edificant de la Conselleria d'Educació, serà un complex educatiu completament nou “punter en matèria d'eficiència energètica i un dels més grans i cars de la Comunitat Valenciana”.

Safont així ho ha manifestat després de la recepció de la redacció del projecte de construcció i posada en funcionament de la futura infraestructura educativa, valorada en 13.513.523 euros en la mateixa parcel·la de 19.327 metres quadrats, i les obres de la qual, segons ha indicat, seran licitades “al més prompte possible”.

A més, l'alcaldessa i el regidor d'educació, Joan Ramon Monferrer, han mantingut una trobada a l'Ajuntament amb una grup al voltant de 25 estudiants de 1r de l'ESO de l'IES Jaume I, en la qual els han presentat el projecte i la maqueta de les noves instal·lacions, i han respost a les inquietuds, dubtes i preguntes que els han plantejat.

Així, els han evidenciat que precisament ells i elles que ara estan cursant els seus estudis en un “institut històric de mig segle d'antiguitat” seran, amb tota probabilitat, els qui estrenaran les noves instal·lacions, perquè la previsió és que s’avabe, probablement, “per al curs 2022-2023”.

També han explicat que l'enderrocament de l'IES Jaume I de Borriana es farà una vegada finalitzat aquest curs escolar, a l'estiu de 2020 i mentre s'executen els treballs, professorat i estudiants seran reubicats en aularis adaptats i adequats en barracons instal·lats en el solar de l'antic IES Llombai.

La redacció del projecte ha sigut realitzada per Santatecla Arquitectes SLP, després d'adjudicar-se el contracte el mes d'agost passat per a la redacció dels projectes, documents tècnics i direcció facultativa per a la construcció i posada en funcionament del nou centre d'ensenyament Secundari que substituirà l'actual IES Jaume I.

Per a la primera edil, el nou institut “serà meravellós” i malgrat la “lògica tristesa pels molts anys de vivències en les instal·lacions com a professora, s'ha mostrat “contenta que per fi es puguen renovar les obsoletes instal·lacions que pateixen un estat arquitectònic deficient, per a aconseguir-ne unes altres de més eficients i còmodes”.

A més, el nou edifici, ha assegurat, comptarà amb més aules i així podran incorporar-se els Cicles Formatius de Fusteria i Artista Faller que actualment estan fora de les instal·lacions de l'IES en altres dependències municipals.

Per part seua, Monferrer ha destacat que el nou institut comptarà amb “molta llum solar i serà un model d'eficiència energètica, més respectuós amb la naturalesa i el medi ambient”.

Quant al material de les aules, ha precisat el regidor d'Educació que “lògicament, s'aprofitarà tot el material que es puga i el que no es puga reutilitzar serà renovat”.

També ha explicat que després d’enderrocar l'edifici per complet per a alçar el nou centre, el resultat final serà un institut de dos blocs en els quals impartiran Secundària, Batxillerat i Formació Professional.

L'edifici proposat per al nou institut, ha exposat, mantindrà la façana principal en el mateix lloc i tindrà un accés independent per a l'edifici de cicles formatius que permetrà “l'accés d'estudiants a diferents hores sense interferències en el funcionament”, encara que estaran comunicats per l'interior.

Igualment, Monferrer ha recordat que l'equip de govern municipal va adequar les anualitats sense afectar al global del pressupost i en l'anualitat de 2019 s'han executat els imports corresponents als serveis de redacció del projecte per 385.314,33 euros, i la resta d'anualitats són d'un import de 3.938.462,87 per a 2020, 7.876.925,74 per a 2021 i 1.312.820,95 euros per a 2022.

La Regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Borriana i el servei municipal d'Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI) han programat per al dia 14 de desembre a les 17h, al Centre Municipal de Cultura la Mercè de Borriana, un taller participatiu dirigit a futurs pares i mares que desitgen incorporar la música al procés d'educació dels seus fills.

"Amb bombo i platerets" és un taller de 90 minuts de durada, aproximadament, per a famílies que esperen un bebé (adoptat o gestat) impartit per la psicòloga de Soprano i Arpa, Amanda Melià de Alba. En les etapes prenatal i perinatal és un bon moment per enriquir el desenvolupament dels infants a través de la música, el cos i el moviment. Un taller dirigit als futurs pares de xiquets i xiquetes que volen conéixer i incorporar la música al dia a dia dels seus fills. Les persones interessades es poden inscriure en el servei municipal ADI al telèfon 964 033 208 de 9h a 14 hores de dilluns a divendres. Per a més informació es pot visitar www adi.burriana.es o www.desopranoyarpa.com.

 

Gran participació de professional, el passat 30 de novembre, en la xarrada sobre la població creixent de xiquets amb TEA, organitzada pel servei municipal d’Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI) de Borriana.

En aquesta presentació es van il·lustrar, a través de casos i situacions concretes, les principals dificultats que experimenten els menuts amb TEA (Trastorns de l’Espectre Autista) en el context escolar i algunes de les estratègies i adaptacions per poder afrontar-les.

Des de l’ADI, i amb la col·laboració de la Regidoria d'Educació, tenen previst continuar realitzant aquest tipus d'activitats de formació, gràcies al suport i la satisfacció ciutadana, familiar i professional.

Dimarts de matí, l’alumnat de segon de Primària del col·legi públic Penyagolosa de Borriana han visitat l’Ajuntament i han estat en les dependències més importants.

L'alcaldessa, Maria Josep Safont, juntament amb el regidor d'Educació, Joan Ramon Monferrer, i la regidora Cristina Rius han rebut els xiquets i xiquetes i els han guiat a través d'una visita per les diferents dependències de l'Ajuntament en què es realitzen els actes i reunions més importants de la gestió municipal. A més de visitar la sala de Plens, han pogut eixir a l’emblemàtic balcó de l'ajuntament i vore des d'allí el jardí, el Pla i el famós campanar, el Fadrí. Finalment, els alumnes han entrat al despatx de l'alcaldessa, on ella mateixa els ha pogut contar algunes de les activitats que fa des d’allí cada dia.

Maria Josep va destacar "és important que es realitzen aquest tipus d'activitats i visites perquè els més menuts del municipi coneguen millor els detalls del consistori i aprenguen com és el seu funcionament."

La Unitat de Relacions amb la Comunitat Escolar de la Policia Local de Borriana juntament amb la Unitat de Prevenció Comunitària de Conductes Addictives (UPCCA) organitzen xarrades sobre ludopatia dirigides als joves dels diferents centres educatius de la província de Castelló a causa de l'augment de les sales de jocs, en l'àmbit local i nacional, i aplicacions per a mòbils.

L'intendent de la Policia Local, Raúl Amat, encarregat de múltiples formacions als joves des de l'any 2003, ha explicat la importància d'aquest problema als joves de l'institut LIombai de Borriana, juntament amb el psicòleg de la UPCCA, Pedro Cuesta, que assenyalava que "la ludopatia o inclinació patològica als jocs d'atzar, no es visualitzada prou per a tractar-la, principalment perquè es considera una conducta que es manté dins l'espai del secretisme personal i no se li dóna la mateixa importància que una addicció a substàncies tòxiques", "el nostre cos respon igual al joc com a les substàncies tòxiques i addictives que tant d’auge tenen en la societat en aquests últims anys ".

Al maig d'aquest mateix any, el Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social alertava que "les persones menors d'edat són un col·lectiu especialment afectat pels jocs i apostes online. Per això, és de vital importància que pares i mares tinguen un control del que fan els fills i les filles i on accedeixen quan utilitzen Internet, ja que en molts casos les persones menors d'edat suplanten la personalitat de persones adultes per accedir a les pàgines d'apostes en línia o juguen en pàgines de jocs il·legals".

Des dels centres educatius i del mateix Ajuntament de Borriana, s'ha mostrat inquietud sobre el risc que comporta l'exposició dels joves al joc, tant a les sales com en les aplicacions per a mòbils i online, de manera que, el principal objectiu de la policia amb aquestes xarrades i formacions és prevenir els problemes d'addicció que puguen sorgir i, alhora, protegir els joves presentant-los una realitat que existeix en la societat.

El servei municipal d'Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI) i la Regidoria d'Educació, organitzen una conferència adreçada als professionals de l'entorn de l'educació infantil i famílies titulada "El dia a dia a l'aula".

Les persones amb Trastorn de l'Espectre Autista (TEA), amb el seu peculiar estil de processar la informació i la seua original manera de percebre i interpretar el món, suposen un repte per a totes les persona encarregades de la seua educació. La població de xiquets i xiquetes amb aquest trastorn ha crescut, i requereix intervencions educatives que tracten les seues necessitats variades alhora que maximitzen el seu potencial.

Per la qual cosa, Immaculada Baixauli Fortea, professional logopeda, juntament amb Nerea Gascón Herraiz, també logopeda, i la psicòloga Beatriz Bori Espinosa seran les ponents que donaran veu a la xarrada-taller del proper 30 de novembre al segon pis de el Centre Municipal de les Arts de Borriana de 11h a 12:30 hores.

Entre altres qüestions, s’exemplificaran cadascuna de les diferents formes de donar suport al procés d'aprenentatge i la comunicació social dels xiquets i xiquetes, així com les diferents maneres de facilitar la regulació conductual i emocional, des de la perspectiva de la inclusió educativa.

Així mateix, l’ADI organitza nombroses activitats de caràcter preventivoeducatives, dirigides tant als pares com als educadors, com ara tertúlies, tallers o activitats de formació

Les persones interessades poden inscriure’s en el servei municipal ADI al telèfon 964 033 208 de 9h a 14 hores de dilluns a divendres.

 

Visita de la alcaldesa y la diputada de Patrimonio al colegio especial Pla Hortolans

L'alcaldessa, Maria Josep Safont i la diputada de Patrimoni, María Jiménez, han visitat avui les instal·lacions del centre comarcal d'Educació Especial Pla Hortolans de Borriana. Un centre, que acull alumnes de 8 localitats diferents, i que ha tingut algunes reformes de les instal·lacions com la rampa d'accés o el pati interior, des de la seua inauguració el 1982.

La directora del centre, Maribel Franch, durant la visita ha mostrat les condicions i les necessitats de les instal·lacions per poder dur a terme un pla d'actuació de reforma.

Des de l'Ajuntament s'ha demanat la col·laboració de la Diputació, propietària de l’edifici, que a través de la diputada ha mostrat "molt d'interès a cooperar i treballar per incloure les obres necessàries en el Pla Edificant de la Conselleria d'Educació".