Burriana ha adquirido 5.500 mascarillas infantiles

L'Ajuntament de Borriana ha adquirit les primeres 5.500 màsqueres infantils per a repartir-les entre escolars del municipi de 3 a 14 anys, a partir de la propera setmana, segons ha avançat el regidor d'Educació, J. Ramon Monferrer.

Durant aquesta setmana, Monferrer ha mantingut reunions virtuals amb diferents centres educatius per a ultimar els detalls del primer repartiment de màsqueres per a la població infantil, tals com horaris, llocs, metodologia i les mesures sanitàries de contenció per a garantir la protecció davant la Covid-19, a més d'instruir sobre la forma correcta d'utilitzar-les per a evitar un possible contagi”.

En aquesta primera distribució, a cada xiquet o xiqueta li correspondrà una unitat. Posteriorment, i ja per al curs pròxim, l'Ajuntament col·laborarà amb l'administració autonòmica perquè aquest col·lectiu continue proveït del material necessari per a protegir-se quan isca de casa i en els centres escolars.

El regidor d'Educació ha precisat que les 5.500 màsqueres infantils que es distribuiran des de la setmana vinent “són de dos grandàries, reutilitzables i estan homologades, per la qual cosa poden aguantar almenys cinc cicles de llavat i assecat mantenint les seues prestacions”.

Aquesta iniciativa se suma a totes les que s'estan duent a terme en el municipi amb motiu de la crisi sanitària de la Covid-19, per a protegir-se i evitar la propagació del virus.

“Aconseguir aquest tipus d'elements de protecció per a la població infantil ha sigut més complicat que adquirir-los per a les persones adultes, motiu pel qual ha tardat una miqueta més”, ha matisat Monferrer.

El regidor ha recordat que en el curs escolar 2019-2020 hi ha matriculats més de 5.000 alumnes i alumnes d'Infantil, Primària i Secundària, en els 12 centres educatius de Borriana.

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i el regidor d'Educació, J. Ramon Monferrer, han rebut a la Sala de Plens de l'Ajuntament de Borriana l’alumnat i el professorat de Romania que visiten Espanya i formen part del projecte Erasmus +, finançat per la Unió Europea, l'objectiu principal del qual és motivar l'alumnat en l'àmbit acadèmic.

L’alumnat visitant ha estat acompanyat en tot moment per l’alumnat i el professorat de l'Institut Jaume I de Borriana que, amb les samarretes del projecte, guiaran l’estudiantat estranger en aquesta setmana de visita i es prepararan per a viatjar als països dels altres centres, dins d'aquest projecte, el curs que ve.

Els alumnes de 3r de l'ESO de l'institut Jaume I de Borriana han assistit avui a l'Ajuntament per a realitzar una activitat sobre els diferents sistemes educatius europeus. El debat s'ha centrat en les diferents metodologies educatives tradicionals i innovadores dels països: Espanya, França, Alemanya, Romania, Croàcia, Turquia i Finlàndia.

La directora de l'institut, Mari Carmen Usó, explicava: "Es tracta d'una activitat recollida en un dels tres projectes que es realitzen aquest curs en l’IES Jaume I, que aquesta vegada se centra en l'Educació i, més concretament, en els sistemes educatius dels països amb els quals el nostre centre té contacte a través d'Intercanvis i Projectes Erasmus ".

 

La petició unànime del Consell Escolar Municipal perquè el divendres 20 de març siga no lectiu a Borriana, a canvi de prolongar el curs un dia més al juny, ha sigut autoritzada per la Direcció General de Centres de la Conselleria d’Educació. Al juny, el curs acabarà en Infantil i Primària el dia 19 de juny, i en Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius, el 17 de juny.

Finalment, la setmana de falles completa serà no lectiva per als centres educatius de Borriana, que no tindran activitat acadèmica del 14 al 22 de març. A més, aquest any les festes de falles coincideixen amb la Magdalena amb la qual cosa Borriana i Castelló coincidiran en el calendari acadèmic festiu per a aquesta setmana.

El passat dissabte 22 de febrer, al Centre Municipal de les Arts, es va realitzar l'activitat "Juguem en família", organitzada pel servei municipal d'Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI) i el Jardí Artístic del Centre Municipal de Cultura la Mercè, juntament amb la regidoria d'Educació i la regidoria de Cultura de l'Ajuntament de Borriana .

Van ser més de 120 xiquets i xiquetes de 0 a 3 anys els que van gaudir, juntament amb els seus pare o familiars, d'aquesta activitat, l'objectiu de la qual era fer un toc d'atenció sobre la importància de recuperar mirades, moments de tranquil·litat, d'assossec, de contes i gaudi però, sobretot, recuperar el temps de joc amb els fills i les filles.

Cada vegada veiem amb més freqüència xiquets i xiquetes molt menuts davant de mòbils, tauletes tàctils i altres dispositius. Vivim en un món en què les noves tecnologies tenen un paper cada vegada més rellevant i on cal que els xiquets i les xiquetes aprenguen a manejar-les bé, però les pantalles són altament addictives perquè introdueixen l'infant en un cercle de recompensa ràpida.

Amb aquests dispositius, els infants no poden descobrir, ni desenvolupar degudament les funcions executives. Al mateix temps, aprenen amb major dificultat, ja que l'aprenentatge en la primera infància es produeix fonamentalment de la interacció amb humans, no amb les pantalles.

Per això, "Juguem en família" va facilitar un conjunt de recursos per a una interacció positiva amb els nens a través del joc, amb l'objectiu de traslladar-les a la llar on es poden dur a terme d'una manera relaxada, i compartir amb els més menuts moments de gaudi, tranquil·litat, alegria i aprenentatge.

Una trentena de docents de tota Espanya han visitat aquest matí l'IES Jaume I de Borriana per a conéixer el model i experiència d'emprenedoria i innovació educativa desenvolupats pel centre, com a institut públic de referència a treballar la docència compartida des de primer de l'ESO dins d'un context de treball per projectes interdisciplinars.

La visita s'emmarca en el programa ‘Expedicions Pedagògiques’ que promou la Fundació Princesa de Girona des del curs 2017-2018, dirigides a docents de tot Espanya, amb el doble objectiu de donar a conéixer les millors pràctiques d'emprenedoria educativa, perquè suposen una font d'inspiració per a altres centres, i també per a fomentar la consolidació d'una xarxa espanyola de líders en innovació educativa compromesos en la transformació del sistema.

Durant la visita, els 30 docents han pogut conéixer els nous mètodes de l'IES Jaume I de Borriana i dialogar amb el professorat i amb l'alumnat per a recopilar les idees més interessants i estudiar l'aplicabilitat. També han pogut comprovar que l'institut té un protagonisme especial amb la xarxa que han construït amb agents externs al centre, gràcies a projectes d'aprenentatge servei, i també han valorat la manera d'enfocar el cicle superior de Formació Professional d’Artista Faller i Construcció d’Escenografies.

Els viatges pedagògics reuneixen un màxim de trenta docents procedents de diferents comunitats autònomes. En aquesta experiència es visiten alguns dels models més interessants i es presenten experiències transformadores de centres de diferents nivells educatius, Infantil, Primària i Secundària, i inclou tallers i espais de debat i reflexió amb agents de canvi externs al context educatiu.

En definitiva, és tracta d’una ruta per a fer una autèntica immersió en el treball del talent emprenedor a l'aula. Fins ara, s'han realitzat tres expedicions pedagògiques. La primera a Andalusia, la segona al País Basc i la tercera a Galícia, la quarta s'està desenvolupant a la Comunitat Valenciana, durant aquesta setmana.

Concretament, a la Comunitat Valenciana dins de la programació s'han visitat, per a conèixer els models educatius, dos centres públics, l'IES Veles i Vents de Gandia i l'IES Jaume I de Borriana, també un centre privat, el Col·legi Mas Camarena de Paterna, i dos centres concertats, la Comarcal de Picassent i Trilema a la Pobla Llarga.

Una vegada més, el servei municipal ADI (Atenció al Desenvolupament Infantil) juntament amb el Jardí Artístic de Centre Municipal de Cultura la Mercè de Borriana, organitzen per al dilluns 22 de febrer a les 10.15h, una activitat de jocs compartits adreçada a pares, mares, xiquets i xiquetes de 0 a 3 anys.

L'activitat permetrà als xiquets, a les xiquetes i als adults gaudir de diferents propostes i recursos lúdics, compartint junts la combinació del joc amb l'aprenentatge.

Al llarg del matí, es treballaran tres tallers: el racó "Juguem a ser...", el racó "Experimentem amb les mans" i el racó "En moviment", en què els xiquets i les xiquetes realitzaran activitats de psicomotricitat, jocs simbòlics, comunicació i activitats sensorials.

El taller s'impartirà al Centre Municipal de les Arts (c/ Sant Pere Pasqual de Borriana) i les persones interessades poden inscriure’s en el servei municipal ADI al telèfon 964033208 de 9h a 14h de dilluns a divendres o fent la inscripció en el jardí Artístic del centre.

 

Joan Pla recibe el Premio Bromera

L’escriptor borrianenc d’adopció Joan Pla va rebre anit en el transcurs d’un sopar literari al saló Siglo XXI de l’Alcúdia, el guardó dels Premis Fundació Bromera al Foment de la Lectura 2020, que reconeixen enguany la seua trajectòria literària, i on va estar acompanyat pel regidor d'Educació de l’Ajuntament de Borriana, J. Ramon Monferrer.

Al lliurament dels premis van assistir representants del món polític, cultural i de l’ensenyament, així com familiars i amics, que van acompanyar els guardonats en una nit tan especial.

Els guardons, impulsats per la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, distingeixen aquelles persones i institucions o iniciatives que, gràcies al seu impuls vital, representen els valors i els objectius que promou l’entitat, com ara, la promoció de la lectura i la difusió del valencià.

Monferrer ha destacat de l’escriptor «la seua trajectòria, i la profunditat i passió  de la seua prolífera producció literària en valencià, que es resumeix en més de seixanta obres publicades, tots els estils cultivats i per a totes les edats». Igualment, ha recordat que es «fill adoptiu de Borriana, professor i escriptor que ha residit a Borriana durant la major part de la seua vida, reconegut en multitud d'ocasions per la seua trajectòria literària, i amb produccions que han traspassat fronteres i s'han traduït a diferents idiomes».

També s’ha referit el regidor als nombrosos premis i diversos reconeixements de l’escriptor i entre ells ha al·ludit al premi Enric Valor de narrativa juvenil, el premi Malva-rosa de l’Ajuntament de València, el premio Fundación Bancaixa de narrativa infantil, el premi Vicent Moliner per part del PSPV de Borriana, així com diversos reconeixements per part del seu poble natal, Artana, o que en 2010 va ser homenatjat per l'Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.

Joan Pla, nascut a Artana i docent de professió, ha publicat més de 60 novel·les, entre les quals destaca ‘Mor una vida, es trenca un amor’, un dels clàssics per excel·lència de la literatura valenciana. Editat en 1981, ha venut més de 200.000 exemplars. Les seues obres han rebut diversos premis literaris, com l’Enric Valor de Novel·la, el Bancaixa de Narrativa Juvenil o el Vicent Silvestre de Narrativa Infantil, però el millor premi, sense dubte, ha estat el reconeixement i la fidelitat dels lectors.

A més de l’escriptor Joan Pla, anit van ser guardonats en la modalitat col·lectiva l'Institut d'Estudis Comarcals de la Marina Alta, que amb més de 600 socis i 35 anys al servei de la cultura, s’ha convertit en una de les entitats culturals més prestigioses i antigues de les comarques d’Alacant.

A més, a l'inici de vetlada de lliurament dels premis, es va retre homenatge a l’escriptor, contacontes i docent Llorenç Giménez, que va faltar l'estiu de 2019. Va ser un dels impulsors de la renovació pedagògica a l’escola valenciana i un dels màxims exponents de la narració oral valenciana.