festival de nadal

L'Escola Infantil de Borriana ha celebrat durant la jornada del dimarts el seu Festival de Nadal, que ha convertit les instal·lacions del centre en tota una festa ambientada amb els colors i objectes típics d'aquesta època de l'any. I fins allà s'ha desplaçat el regidor delegat del centre, Javier Gual per a poder gaudir de les actuacions que cadascuna de les classes han realitzat davant l'atenta mirada de familiars que immortalitzaven el moment amb els seus telèfons mòbils i càmeres. D'un en un els diferents grups de xiquets i xiquetes han realitzat fins a dues coreografies a l'aula habilitada per a les actuacions i on mares i pares podien gaudir de l'espectacle com a públic. Fins i tot en les parets dels corredors del centre es podia veure el treball que durant les últimes setmanes han realitzat per a ambientar-lo, amb tots i cadascun dels i les alumnes presents amb les fotografies i els ninots creats per a l'ocasió. Fins i tot els mateixos xiquets i xiquetes han tingut una visita sorpresa que no esperaven. Una vegada finalitzada l'actuació, Papa Noel ha visitat cada aula per a entregar un xicotet regal a tots i cadascun d'ells i elles. A més, també havien preparat cadascun la seua pròpia disfressa de pastor o pastora, amb el que el colorit de la jornada ha sigut encara major.
El regidor delegat de l'Escola Infantil, Javier Gual, no ha volgut perdre's aquest Festival de Nadal, i després de gaudir de les actuacions i de la visita del propi Papà Noel, explicava que “tan sols cal veure la quantitat de mares, pares i familiars que hui han volgut estar al costat dels seus fills i filles en el Festival per a veure com ha canviat el centre en els últims tres anys, ja que en aquest curs hem aconseguit superar els huitanta inscrits, la qual cosa implica que les ajudes i subvencions, que en el cas de superar un número establit d'alumnat ofereix la Generalitat, fan que eixes aules especials de dos anys puguen continuar creixent a Borriana sense que supose un cost per a les famílies”. I es que com ha volgut explicar més detalladament, «el fet de superar els quaranta alumnes fa que siga la mateixa gestió del centre qui haja d’abonar el cànon a l’Ajuntament, amb el que això suposa per a les arques municipals, però bàsicament, el que crec que és rentable per a Borriana es complir amb el dret de la ciutadania de disposar de centre amb aules per a dos anys i que siga sense cap cost addicional. A més, Gual ha volgut afegir que “fins i tot a nivell laboral veiem com ha crescut la plantilla del centre, la qual cosa suposa a més noves i majors oportunitats per a les persones que desenvolupen ací el seu treball, i a qui també hem traslladat el nostre agraïment pel treball i la gestió realitzada durant l'últim any”. Així, l'Escola Infantil de Borriana ja ha tancat l'any amb aquest Festival de Nadal en el qual han participat tots i cadascun dels alumnes i alumnes, i que en paraules de Gual “ha suposat una autèntica festa en la qual no solament ells i elles gaudeixen, sinó que els seus familiars són quasi els qui més agraeixen aquesta festa nadalenca i a qui també vull agrair la confiança depositada en el nostra Escola Infantil”.

visita CEE Pla d'Hortolans

L'alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, rebia aquesta mateixa setmana als dos grups conformats per l'alumnat del CEE Pla d'Hortolans que durant tota una jornada han realitzat diverses visites a diferents punts històrics de la ciutat. En aquest cas, Safont els rebia en el Museu Arqueològic situat en el CMC La Mercè, on han pogut conéixer alguns dels secrets de la història més remota de la ciutat, mostrant un gran interés en els jaciments arqueològics i els descobriments realitzats a la ciutat en els últims anys.
Però és que a més, els dos grups d'alumnes i alumnes van realitzar diverses visites guiades pel centre històric de la ciutat de Borriana, comptant fins i tot amb fins a dues guies de Arqueocas que els van acostar a les peculiaritats, per exemple, de l'arquitectura Modernista, tan present en la capital de la Plana Baixa. Tal com explicaven les mateixes responsables del CEE Pla d'Hortolans, “volem agrair el tracte rebut per part del consistori a l'hora de poder comptar amb aquestes visites guiades, fins i tot sumant la visita al Museu Arqueològic de Borriana, on vam veure que els alumnes i alumnes del centre gaudien de la el limite”. En definitiva i com explicava la mateixa Safont durant la visita al Museu “crec que aquest tipus d'activitats compleixen tant amb l'objectiu que la gent jove de Borriana conega millor alguns detalls de la història de la ciutat, i al seu torn, servisca com una activitat més celebrada a l'aire lliure, que sempre creiem que és molt ben acollida per part del CEE Hortolans”.

creixent junts

El Casal Jove de Borriana ha acollit aquesta mateixa setmana una nova sessió del programa Creixent Junts que s'encarrega de portar avant “La Llar-Espai de Creixement Familiar” en una iniciativa promoguda per les regidories d'Educació i Joventut de l'Ajuntament de Borriana. Tal com expliquen els responsables del projecte, la psicòloga infantil i juvenil, Arantza Esteve, i el terapeuta familiar i de parella, Javi Burgos, «ja fa diverses setmanes que es van crear els grups de treball formats pels i les familiars dels i les joves de primer i segon de l'ESO, amb l'objectiu de compartir les pors, inquietuds o preocupacions que poden sorgir en l'important canvi que suposa entrar aquesta nova etapa educativa». I amb aqueixa finalitat el grup de mares i pares d'alumnes i alumnes en edat d'ESO segueixen treballant dues vegades per setmana en les instal·lacions del Casal Jove on se celebren les sessions. Així, en cadascun de les trobades es realitza una primera anàlisi sobre les diferents dinàmiques i que els mateixos pares i mares han acordat dur a terme en les seues pròpies llars al costat dels seus fills i filles, i després d'això se cerquen noves solucions o un altre tipus d'iniciatives a dur a terme per a seguir millorant eixa relació amb els fills i filles. A més, en cada trobada també es dissenyen i s'acorden les fórmules a executar per a aconseguir eixa major autonomia i una millora de la pròpia relació entre progenitors i fills i filles. Tal com assenyalaven tant les regidores que van decidir ja el passat any dur a terme la iniciativa, Maria Josep Safont d'Educació i Lluïsa Monferrer de Joventut, a més del i la responsable del projecte Creixent Junts «el balanç és realment positiu, ja que en cadascuna de les reunions sempre hem aconseguit que siguen entre set i deu les famílies que assisteixen, i per les anàlisis i les pròpies opinions dels i les participants, eixe objectiu de créixer junts i aconseguir major autonomia per als i les joves estudiants d' ESO s'està aconseguint» . Així, a través de fórmules i tècniques com compartir experiències ja viscudes i preocupacions que puguen sorgir amb altres pares i mares, estem podent aplicar diferents fórmules educatives i maneres de treballar i augmentar l'autonomia dels i les joves que estan ara mateix cursant primer o segon d'ESO i puguen tenir algun tipus de dificultat tant a nivell de socialització com de relació amb els seus propis familiars».

xarrada Javier Urra

L'expert en Educació i conegut per ser el primer Defensor del Menor a nivell estatal, Javier Urra Portillo, ha oferit durant el cap de setmana la conferència “Conèixer-nos i Conèixer-los per a Educar-los i Educar-nos”, en un acte on el Teatre Payà de Borriana es va omplir fins a la bandera després que durant les últimes setmanes les reserves d'invitacions es repartiren a un increible ritme. Així, tant la regidora d'Educació i alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, com la totalitat de l'Adreça del col·legi Salesiano, amb el seu director, José Burdeus, i la presència de la diputada d'Acció Social, Helena Vicente, no van voler perdre's la conferència de Javier Urra que va posar especial incidència “ampliar aqueixos horitzons en l'àmbit educatiu i mostrar la importància que totes les parts, alumnat, professorat i en aquest cas especial, mares i pares, ens impliquem en aqueixos conceptes d'autoconeixement que ens ajudaran a educar als nostres alumnes i alumnes, però també als nostres fills i filles”. Tal com ja va explicar durant la presentació oficial de l'acte, el director del col·legi, José Burdeus “entenem que tant el treball dels educadors com dels propis pares és important en l'educació, per açò estem tan contents amb la resposta que hem tingut”, ja que el Teatre Payà pràcticament es va omplir fins a la bandera tant de mares i pares d'alumnes i alumnes, professionals del món de l'educació i nombrosos representants municipals. D'aquesta forma, durant tot un matí, el que fóra primer Defensor del Menor a nivell estatal, Javier Urra, ha parlat en profunditat sobre l'autoconeixement i anàlisi que els pares i mares haurien de realitzar constantment per a educar als fills i filles i, al seu torn, seguir educant-se ells i elles mateixes, com la millor eina possible per a l'evolució educativa.

educarnos y educarlos

 L'expert en Educació i conegut per ser el primer Defensor del Menor a nivell estatal, Javier Urra Portillo, arribarà aquest pròxim dissabte a la ciutat de Borriana per a oferir la conferència “Conèixer-nos i Conèixer-los per a Educar-los i Educar-nos”, en un acte que tindrà lloc en el Teatre Payà de Borriana, i que com han recordat avui durant la presentació “pràcticament ja no queden invitacions, ja que l'èxit de convocatòria ha sigut tal que en pràcticament quatre dies s'han esgotat”, tal com explicava el director del Col·legi Salesià, José Burdeus. Al seu costat, Maria Josep Safont recordava que “avui estic molt orgullosa d'estar ací com a regidora de Educació, ja que ens trobem davant un important acte per al conjunt de la comunitat educativa de la nostra ciutat amb la presència de Javier Urra en el nostre Teatre Payà, per a ampliar eixos horitzons en l'àmbit educatiu i mostrar la importància que totes les parts, alumnat, professorat i en aquest cas especial, mares i pares, ens impliquem en eixos conceptes d'autoconeixement que ens ajudaran a educar als i les nostres alumnes, però també als nostres fills i filles”. I al seu costat, també va voler estar present la diputada d'Acció Social, Elena Vicente, qui també ha agraït “a l'Ajuntament de Borriana per tenir les portes obertes a aquest tipus d'iniciatives i entendre que estem davant un moment social en el qual l'educació torna a ser la clau, i on mares, pares, professorat i polítics tenim nous reptes educatius que encarar a causa de la velocitat amb la qual es transforma la societat, per això també vull donar l'enhorabona a Salesians per programar aquest acte”. Finalment, ha sigut el director del Col·legi Salesià, José Burdeus qui ha explicat que “entenem que tant el treball dels educadors com dels propis pares és important en l'educació, per això estem tan contents amb la resposta que hem tingut, ja que tan sol el primer dia els pares i mares de l'alumnat ja van arreplegar prop de 400 invitacions, així que esperem que l'acte del dissabte siga tot un èxit gràcies també a la col·laboració que sempre ens ofereix l'Ajuntament, així com el treball de l'AMPA i el suport de la Diputació”. Així, el dissabte a partir de les 10:30 hores i en un Teatre Payà que s'espera ple fins a la bandera, Javier Urra Portillo oferirà la seua conferència sobre l'autoconeixement i anàlisi que els pares i mares haurien de realitzar constantment per a educar als fills i filles i, al seu torn, seguir educant-se ells i elles mateixes.

maletes coeducatives

Les regidories d'Educació i Igualtat, amb les seues dues regidores al capdavant, Maria Josep Safont i Maria Romero, han presentat avui al costat de la Directora de la Biblioteca Municipal, Amparo Ríos, i als i les representants de cada centre educatiu d'infantil i primària de la ciutat, han presentat la iniciativa “Maletes Coeducatives”. Tal com ha explicat inicialment la regidora d'Igualtat, Maria Romero, “es tracta d'una iniciativa a través de la qual cada centre disposa d'una d'aquestes maletes amb fins a cinc contes en cadascuna d'elles, i sempre amb l'educació emocional com a base i tractant temàtiques que versen al voltant les famílies diverses, la igualtat entre gèneres, els models alternatius de de homes, la diversitat afectiva...”. La mateixa Romero ha volgut “agrair i molt, la implicació de tots els centres educatius d'infantil i primària que han respost avui a aquesta iniciativa, fins i tot estant avui presents tots i cadascun d'ells i elles en aquest repartiment de les maletes coeducatives”. Romero ha volgut afegir que “en cada maleta trobareu els cinc contes temàtics, a més del calendari dedicat a les dones invisivilitzades durant bona part de la història i un dossier sobre com aplicar o treballar aquests contes en l'aula, on també podreu trobar mitja dotzena d'històries més amb les quals interactuar amb l'alumnat”. Al seu costat, la regidora de Educació, el departament de la qual ha volgut finançar la iniciativa, Maria Josep Safont, ha explicat que “és molt d'agrair la vostra implicació, ja que aquesta maleta coeducativa se suma al gran treball docent que realitzeu en els vostres centres, és una eina més sobre la qual treballar les noves formes d'entendre la societat, que s'incopora a tot eixe treball al que es que els equips directius i els docents de tots els centres de la ciutat dediquen moltíssimes hores, fins i tot fora del vostre horari de treball”. Safont també ha assenyalat que “amb aquest tipus d'iniciatives seguim complint amb eixe objectiu que tornarem a recuperar el pròxim dia 30 d'intentar convertir, i crec que s'està aconseguint, a Borriana en Ciutat Educadora, i això és treball del conjunt de la comunitat educativa, des d'alumnat, a mares, pares, AMPAs, i els equips docents dels nostres centres que una vegada més estan ací al complet per a fer seua aquesta iniciativa”. Al seu costat, la Directora de la Biblioteca Municipal, Amparo Ríos, ha volgut recordar que “tant per a iniciatives com aquesta en la qual els llibres són protagonistes, com para qualsevol activitat, taller o campanya que els col·legis i els seus equips directius vulguen portar avant, sempre podran comptar amb la col·laboració de la Biblioteca”. Així, cadascun i cadascuna de les representants dels centres presents en la presentació oficial del projecte, s'han portat la seua maleta fins a les aules per a poder començar amb aquest treball comú amb l'alumnat que com han assenyalat les representants municipals, “esperem que també siga atractiu per a eixos xiquets i xiquetes de primària i servisca per a seguir construint una societat futura molt més justa i inclusiva amb qualsevol persona”.

el joc i la joguina

La professora de la Universitat Jaume I, Cristina Ventura Agut, ha sigut l'encarregada de dirigir l'activitat programada pel servei municipal d'Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI) i el Jardí Artístic del CMA Martí de Viciana, al voltant de el “Joc i la Joguina”, i que ha tingut lloc durant el matí del dissabte en el Centre Municipal de les Arts, Rafel Martí de Viciana, al costat del CMC La Mercè. Tal com explicaven les responsables de l'ADI a Borriana, Lina Puig i Ana Vicent, “el joc té una sèrie de característiques que ho converteixen en una activitat essencial per al desenvolupament equilibrat de la personalitat infantil, per això és necessari crear ambients apropiats per al joc, amb propostes i materials diferents que permeten als nostres xicotets i xicotetes desenvolupar-se explorant, manipulant, investigant, descobrint i, sobretot, gaudint”. Fins a allí s'ha desplaçat també l'alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, qui ha volgut agrair “tant a l'ADI, com al Martí de Viciana i especialment a la professora Cristina Ventura tota aquesta aportació que en forma de xarrada han portat per als pares i mares de Borriana, que així poden conèixer tant les grans possibilitats dels joguets, com noves formes de poder interactuar a través del joc amb els xiquets i xiquetes i que, alhora, supose un procés tant de desenvolupament personal com de gaudi”. Però és que, a més, durant la sessió i xarrada d'avui també s'ha parlat sobre la perspectiva de gènere respecte als joguets, emmarcant la temàtica dins de la commemoració del 25-N que durant tot el cap de setmana es programa en la capital de la Plana Baixa.

IES Jaume I

L'Ajuntament de Borriana ja ha rebut la notificació per part de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport sobre la delegació de competències en matèria d'infraestructures educatives per a l'actuació de reposició en el mateix solar del Centre IES Jaume I, després que el consistori ho sol·licitara el passat estiu. Tal com es detalla en la pròpia resolució signada pel Conseller, es proposa “delegar a l'Ajuntament de Borriana l'actuació de Reposició en el mateix Solar en el centre públic IES Jaume I amb la finalitat que les instal·lacions resultants d'aquesta actuació permitixquen una adequada execució de la labor educativa”. Així, dins dels termes que també s'especifiquen en la documentació de la delegació de competències, s'explica que “per a la realització de l'actuació es finança a l'Ajuntament de Borriana per un import de 13.513.523,89 euros”, una xifra resultant de la memòria presentada pel propi consistori, en un import que es desglossarà per anualitats. D'aquesta forma, per a 2019 es pressuposten un total de 797.586 euros, als quals seguiran els 8,6 milions de 2020 i els 4 milions per a 2021, quan haurien de finalitzar-se els treballs i Borriana disposaria d'un nou IES Jaume I. Ha sigut la mateixa regidor d'Educació i alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont qui a més ha afegit que “continuem endavant amb el treball conjunt amb el Consell que tan bons resultats ha donat en aquests tres últims anys a nivell d'infraestructures educatives, i per a això Borriana també farà un esforç extra amb la inversió que es destinarà a la millora de la distribució elèctrica no solament en el centre educatiu, sinó en l'entorn en el qual se situa l'IES Jaume I, a més de l'adequació del solar on ha de construir-se el nou centre”. A més, dins dels drets i deures de cadascuna de les parts després de l'aprovació de la cessió de competències, també s'estableix que l'Ajuntament podrà licitar i contractar el projecte, encara que serà sempre la Consellería qui s'encarregue del finançament dels treballs. Mentre, el consistori es compromet a “comunicar a la Conselleria l'inici de l'obra amb l'aportació de l'acta de replanteig prèvia a l'inici de l'obra”, així com “una vegada finalitzat el procediment de contractació i adjudicats els contractes corresponents, l'Ajuntament remetrà a Conselleria el certificat subscrit pel secretari de l'entitat amb la informació relativa a les contractacions finançades a càrrec del pressupost assignat a la delegació de competències”.