L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, visita les sessions que tenen lloc en les instal·lacions del CEAM on els alumnes de l'IES Jaume I són els encarregats de treballar diferents habilitats amb els majors del centre

 

L'IES Jaume I de Borriana i el CEAM van arribar fa uns mesos a l'acord de portar endavant la nova tècnica de l'“aprenentatge-servei” al seu programa de treball conjunt entre l'alumnat del centre educatiu i els usuaris i usuàries del CEAM. Precisament durant aquesta setmana, l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha visitat al costat de la directora del centre educatiu, M. Carmen Usó i el del Centre d'Atenció als Majors, Diego Becerra, per comprovar de primera mà com “és més que palpable i podem observar com l'objectiu dels programes d'aprenentatge-servei que és que tots els participants traguenn algun profit a nivell cognitiu o d'acumulació d'experiències, es compleix a la perfecció, ja que tant els i les joves estudiants guanyen en seguretat, capacitat explicativa o, simplement, paciència, i els majors reforcen les seves habilitats cognitives, s'acosten a l'ús de noves tecnologies o realitzen exercicis físics per millorar o mantenir la seua salut”.

Així ha pogut veure-ho en primera persona la màxima representant municipal que ha visitat els tres espais especialment habilitats a l'edifici del CEAM de Borriana on es duu a terme aquesta primera part del programa, en el qual és l'alumnat de l'Institut el que s'encarrega d'impartir les classes, guiar a les persones majors en la navegació per internet o convertir-se en monitors de les activitats físiques. Més endavant, seran els i les majors del CEAM els qui es desplacen fins a l'Institut per compartir experiències i ser qui traslladen coneixements a l'alumnat, per completar el programa amb una acció de barri, en la qual els mateixos alumnes seguiran aplicant els conceptes de “poder convertir un aprenentatge en un servei a l'entorn social o físic que els envolta a través de l'anàlisi de les necessitats o urgències de la zona de la ciutat en la qual se situa el centre i així poder aplicar solucions consensuades i dialogades entre tots i totes”, com explicava la directora del centre educatiu, Maria José Palmer.

Per la seua banda, el director del centre per a majors, Diego Becerra, es mostrava “molt satisfet del funcionament i la resposta dels nostres usuaris i usuàries, ja que tan sols cal pegar una mirada a les tres aules que tenim i vore com s'han bolcat en la iniciativa ja que han entès amb molta rapidesa les millores que tant a nivell cognitiu, com a físic o de relacions socials els pot aportar”.

En la primera de les sales s'ha pogut veure com fins a quatre alumnes de l'Institut s'encarregaven de dos grups en els quals aplicaven diferents tècniques a través de fitxes, exercicis de comunicació o de càlcul per a l'estimulació a nivell cognitiu d'aquells majors amb majors problemes de memòria o percepció de conceptes matemàtics o lingüístics. En la segona de les sales, era l'activitat física a través del programa d'“envelliment actiu” la que marcava el ritme. Prop de trenta majors del CEAM s'esforçaven per seguir les directrius de l'alumnat del Jaume I. I en l'última de les sales, eren els ordinadors amb la navegació per internet, les comunicacions a través de les xarxes o el simple tractament de textos els que encuriosien i entusiasmaven uns majors que tal com comentaven “estem encantats amb aquest programa que entre altres coses ens serveix per experimentar a la xarxa, descobrir que podem comunicar-nos amb familiars que estan a milers de quilòmetres i, alhora, mantindre ben activa la nostra ment i el nostre cos”.

L'alcaldessa, Maria Josep Safont, ha aprofitat la visita per “felicitar a professors, alumnat i responsables del CEAM que s'han llançat a portar endavant aquest programa que avui també signem les tres parts implicades i que ha quedat clar que és més que beneficiós tant pels i les joves de Borriana, com per als usuaris i usuàries del CEAM”.