El ayuntamiento sondea a la ciudadanía para su Plan de Movilidad Sostenible

La regidora de Transparència de Borriana, Maria Romero, demana la col·laboració de la ciutadania per a la realització del diagnòstic de l'estudi de mobilitat urbana de la ciutat amb el propòsit que siga “el més precís possible i puga respondre a les vertaderes necessitats dels veïns i les veïnes, així com els seus punts forts i les seues mancances”.

Així, des de les regidories de Transparència i d'Urbanisme estan impulsant una enquesta ciutadana que estarà activa fins al 15 de setembre, i els resultats del qual serviran per a la redacció del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), una iniciativa emmarcada en la primera fase del PMUS i que forma part de l'objectiu estratègic 45.1 de l'Estratègia Edusi del fons europeu.

Aquesta iniciativa respon a un dels punts programàtics del 'Govern per Borriana' signat pels dos grups polítics del govern municipal.

L'objectiu, ha assegurat Maria Romero és obtenir una “anàlisi de la mobilitat actual en el municipi per a després tenir un diagnòstic precís” i per a això es realitzen unes enquestes amb la finalitat de conèixer “els principals hàbits de desplaçament quotidians en el municipi de Borriana”.

Les enquestes es troben disponibles fins al pròxim 15 de setembre, en la pàgina web de l'Ajuntament de Borriana, en el Facebook, l'app BurrianaConecta i, en paper, en les dependències municipals. A més, amb l'objectiu de facilitar l'accés a l'administració, la Regidoria de Transparència, facilitarà també enquestes a les diferents associacions del municipi com a canal de contacte directe amb la ciutadania.

Maria Romero ha indicat que l'enquesta és totalment anònima i s'ha calculat un temps aproximat de 5 minuts per a la realització d'aquesta, “intentant que siga el més completa i senzilla possible i que no resulte pesada”.

Per a respondre l'enquesta la ciutadania pot accedir a l'enllaç que apareix en la mateixa web municipal, burriana.es, en un bàner en la part esquerra (ENQUESTA SOBRE MOBILITAT), o bé fer-ho a través de l'aplicació mòbil borrianaconnecta, dins de l'apartat @governe obert que pot descarregar-se de forma gratuïta en el Playstore.

Cal recordar que el mes de maig passat es va adjudicar el contracte de redacció del “Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Borriana” cofinançat pel fons europeu de desenvolupament regional en el marc del programa operatiu de creixement sostenible 2014-2020, a l'empresa ENGITEC PROJECTES D’ENGINYERIA S.L., per un import de 34.935,61 euros.

Sobre aquest tema el regidor d'Urbanisme, Bruno Arnandis ha manifestat que el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible és un conjunt d'actuacions que tenen com a objectiu “millorar l'accessibilitat de les zones urbanes i oferir una mobilitat i un transport sostenible i d'alta qualitat”.

Amb això, ha assegurat Arnandis, “pretenem millorar la qualitat de vida de les persones, recuperant els espais públics per als vianants, millorar la seguretat viària i combatre la sinistralitat”.

També es pretén segons ha explicat el responsable d'Urbanisme, adequar l'accessibilitat a serveis, usos urbans i equipaments per a tots els col·lectius.

Al mateix temps amb el Pla es vol impulsar i incentivar els vehicles menys contaminants i fomentar l'ús d'energies netes i renovables, “i aplicar les Noves Tecnologies en la gestió de la mobilitat, reduint les emissions de gasos contaminants, el nivell de soroll i el consum energètic basat en combustibles fòssils”, ha precisat.

modificació ordenança animals

La regidora de Participació Ciutadana, Maribel Martínez, ha mantingut diverses reunions en les últimes setmanes amb les protectores i associacions dedicades als animals, per a “coordinar i mantindre'ls informats sobre les diferents novetats que pretenem incorporar a l'Ordenança Municipal Reguladora de la Tinença d'Animals de Companyia, i així poder implementar els canvis i aprovar-la en un dels dos pròxims plens municipals”. Tal com ha explicat la mateixa Martínez després d'aqueixes trobades, “una de les principals novetats és la incorporació del projecte CES (Captura, Esterilització i Solta) per a treballar en un tracte ètic i correcte amb els gats que comparteixen espais públics amb la ciutadania i habiten els carrers per haver sigut, en algun moment, abandonats”. 
Així, aquest projecte de regulació de les colònies de gats mitjançant esterilitzacions, “millorarà la vida d'aquests animals i, al seu torn, respondrà a les queixes d'alguns veïns i veïnes que veuen menjar perible en la via pública, ja que el CES contempla, entre altres aspectes, la correcta alimentació amb pinso sec als gats, el lloc concret on ha de realitzar-se per a mantindre tant la sanitat dels felins, com del medi ambient i la via pública”.
Martínez i el regidor de Sanitat, Manel Navarro, han rebut en les últimes setmanes diverses queixes i han tingut coneixement de denúncies interposades per possibles enverinaments de gats, així que “tant des del propi Ajuntament com des de les protectores amb les quals hem mantingut les reunions, demanem la col·laboració ciutadana a la població perquè, en cas de presenciar algun d'aquests comportaments, avisen a la policia o comuniquen al propi consistori qualsevol sospita sobre veïns que amenacen amb danyar o enverinar gats o que els hagen vistos fent-ho”. Atès que l'enverinament de gats suposa la comissió de sengles delictes penals, tant per “maltractament animal”, segons l'article 337 del vigent Codi Penal, penat amb fins a un any i mig de presó; com pel fet delictiu de “abocar substàncies tòxiques letals en la via pública, un delicte contra el medi ambient i la salut pública, penat també amb presó”.
Des de les pròpies associacions de defensa d'animals i protectores han volgut “agrair les reunions i trobades que hem mantingut últimament amb el consistori, que esperem que es convertisquen en una nova etapa respecte a la gestió d'aquesta situació i que Borriana s'unisca a la correcta visió integral del medi ambient, que també comprèn als gats del carrer, la legislació actual del qual els protegeix i davant ella i davant l'ètica ens devem”.

presupuesto 2019

La regidora de Transparència i Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Borriana, Maribel Martínez, ha fet pública “la publicació i difusió a través de xarxes socials i dels diferents canals d'informació municipal del vídeo en el qual s'explica de forma ràpida i senzilla la futura execució del Pressupost Municipal de Borriana en aquest 2019”. Segons ha volgut detallar Martínez, “hem esperat que estigueren tancades totes i cadascuna dels comptes i operacions que s'han de tindre en compte abans de l'aprovació en Ple del nou Pressupost, per a elaborar un vídeo que creem que explica amb molta senzillesa els principals trets i novetats dels comptes municipals de cara a actual exercici”.
Així, des d'aquest mateix dimecres, el document gràfic ja pot consultar-se tant en les xarxes socials de l'Ajuntament de Borriana (Facebook i Twitter), com en la web municipal (www.burriana.es), així com en el canal de Youtube del consistori. El vídeo repassa inicialment les xifres generals del Pressupost Municipal, que en aquest 2019 aconsegueix els 29 milions d'euros, comptant amb el pressupost del Centre Municipal de les Arts Rafel Martí de Viciana. A continuació, es posa l'accent principalment en l'apartat d'inversions que en aquest exercici duplicaran a les de l'any anterior, per a així poder continuar desenvolupant projectes i iniciatives destinades en millorar el benestar i el dia a dia de la ciutadania. A més, també es recullen dades sobre la continuada reducció de deute municipal durant els últims quatre anys, i tal com explicava Martínez “pretén ser una eina més d'informació i divulgació de la gestió municipal, perquè aquells i aquelles ciutadanes que vulguen consultar un resum molt gràfic i fàcil d'entendre sobre el Pressupost Municipal, puguen fer-ho amb tan sols un clic”.

nou butlletí transparència

La regidoria de Transparència de l'Ajuntament de Borriana ja té pràcticament llesta una nova edició del Butlletí de Transparència que des de fa dos anys es publica per a “rendir comptes amb la ciutadania i explicar amb tot detalle la gestió que durant tot un any ha realitzat l'equip de govern, i així que cada ciutadà i ciutadana conega les inversions, facturació i qualsevol dada sobre l'economia municipal”, tal com ha recordat la màxima responsable de l'àrea, Maribel Martínez. Durant l'últim mes, la regidoria ha treballat en l'elaboració del nou butlletí que s'espera poder lliurar al costat de l'exemplar del Butlletí Informatiu Municipal del mes de desembre, per a “així poder oferir tota eixa informació respecte a l'any 2017 abans de la finalització d'aquest exercici”, com remarcava Martínez.
El Butlletí de Transparència consta d'un total de 20 pàgines en les quals s'arreplega tota l'activitat municipal durant l'any 2017 a nivell de rendició de comptes i de situació econòmica, amb apartats propis en els quals es desglossen aspectes com les actuacions de caràcter econòmic, les actuacions i projectes per a una major protecció social, la dedicada a la reducció de deute municipal o la que correspon a les majors inversions en serveis públics bàsics. Segons Martínez, “ja fa tres anys que es publiquen milers d'exemplars del Butlletí de Transparència perquè siguen arreplegats en els diferents edificis municipals en els quals es distribueixen, per a així facilitar el seu accés i que arriben al major nombre de veïns i veïnes possibles perquè puguen comprovar el creixement dels nivells de transparència de l'Ajuntament de Borriana en l'última legislatura”. I és que tal com indica l'estudi i anàlisi que la passada setmana publicava l'Observatori sobre Transparència, Gobernança i RSC de les Administracions Públiques elaborat per la Universitat CEU Cardenal Herrera “tornem a estar entre els consistoris amb majors índexs de Transparència a nivell autonòmic, després de comprovar com, per exemple, en la província de Castelló ens situem com el segon Ajuntament amb més rendició de comptes i transparència en la nostra gestió”. Així, exemples com la publicació anual d'aquest Butlletí de Transparència fan que “el percentatge que s'assigna a cada consistori després de la realització de l'anàlisi, fa que Borriana obtinga una puntuació del 65,3 per cent tenint en compte més de cinquanta indicadors sobre la transparència municipal”.

mejoras accesibilidad y usabilidad web

El web municipal de l'Ajuntament de Borriana ha anat progressivament modernitzant-se al llarg dels tres últims anys, amb un objectiu doble, ja que d'una banda és un dels portals municipals que més s'ha adaptat al compliment del Reial Decret que té com a objectiu garantir els requisits d'accessibilitat dels llocs web, i per una altra s'ha volgut que qualsevol persona, siga quin siga el seu nivell de diversitat funcional, puga consultar tota la informació que en el portal s'ofereix. Tal com ha explicat la regidora de Noves Tecnologies, Maribel Martínez, “es tracta d'un gran treball realitzat des del departament d'Informàtica municipal que ha renovat per complet l'accessibilitat a la web municipal que segueix estant a l'avantguarda dels portals municipals quant a transparència i les possibilitats de consulta que ofereix per a qualsevol persona”. Precisament des del departament encarregat del disseny i implementació de la renovada web, s'ha explicat que “una de les principals novetats és la modificació en accessibilitat del lloc web, perquè d'aquesta manera tota la població puga navegar sense cap tipus de dificultat, per la qual cosa es recorre a llevar o evitar aquells elements animats que podrien provocar atacs d'epilèpsia o *espasmos, la correcció en els problemes de contrast entre el text i el fons per a beneficiar a persones amb problemes visuals, afegint fins a tres vistes més”. A més, també s'ha detallat que “també hem implementat l'opció d'augmentar o disminuir de grandària del text per assegurar una lectura òptima a tots els i les possibles lectores”. Una altra de les millores que ja poden estar gaudint els qui naveguen pel portal de burriana.es és la referent a la usabilitat. Ara, “la pàgina conté un accés ràpid d'aquelles opcions que són més freqüentades i que abans eren de difícil accés o més complexes de trobar”. Amb la correcció d'aquestes millores, la web de Borriana es converteix en un lloc on qualsevol usuari podrà accedir a la informació de manera més directa, més clara i sense cap problema, ja que està adaptada a qualsevol tipus de situació o de dificultat en la navegació que es puga tenir. Segons Martínez, “vam seguir millorant i optimitzant l'experiència de visitar la web municipal, i en els últims tres anys les millores i augments d'informació disponible són més que notables, per açò en aquest últim projecte l'objectiu és seguir facilitant a tot navegant l'accés senzill, ràpid i eficaç a qualsevol dada i informació municipal que es desitge consultar”.

S'ha actualitzat la imatge dels i les membres de l'equip de govern i s'han implementat nous apartats com les agendes de cada regidoria o pestanyes per a conèixer al detalle obsequis o viatges de representants municipals

 

 

La regidoria de Transparència i Noves Tecnologia de l'Ajuntament de Borriana ja ha informat públicament sobre l'actualització de diferents apartats de la web municipal, “amb l'objectiu de seguir elevant al màxim els nivells de transparència a nivell de gestió municipal, ja que a partir d'ara es podrà consultar amb major detall i més accessibilitat la informació resultant de cadascuna de les àrees municipals en les quals es conforma l'equip de govern”, tal com ha explicat la màxima responsable de l'àrea, Maribel Martínez.

A nivell tècnic i tal com han explicat des del departament d'Informàtica municipal encarregat de dissenyar i implementar les últimes novetats informatives, “es tracta d'un nou component dins de la pàgina web que, d'una banda, millora ostensiblement a nivell d'imatge, i per un altre, permet una millor i més detallada accessibilitat a la informació de cada representant municipal, tant de l'equip de govern com de l'oposició”.

Així, a més de la informació ja disponible en cada perfil de representant municipal, s'ha ampliat i dedicat una pestanya exclusiva per a la declaració de béns, les remuneracions, el currículum, i com últimes novetats els obsequis que pogueren rebre els i les regidores o els viatges que realitzen per a exercir les seues funcions. Finalment, com explica Maribel Martínez, “un altre dels apartats que creiem interessant és el de les agendes individuals de cada regidor o regidora, ja que es podran consultar aquells actes públics en els quals participe cada representant”. Fins i tot s'ha distribuït de nou la informació i accedint a apartats com el de les comissions es pot consultar quins són tots els seus membres i càrrecs a través també de les noves imatges de cadascun d'ells i elles, per a així disposar d'informació detallada i concreta de cadascuna de les sessions i temàtiques tractades”.

Tal com ha volgut resumir la nova regidora de Transparència i Noves Tecnologies “hem volgut seguir amb la dinàmica d'ampliar al màxim tant el contacte com la disponibilitat d'informació municipal per a la nostra ciutadania, per açò completem aquest procés d'actualització i ampliació al detall de la gestió municipal a través de la web municipal, i seguirem treballant perquè aquells aspectes que encara poden millorar-se, es duguen a terme i seguisquen situant a Borriana i el seu equip de govern com un exemple de transparència i rendició de comptes”. 

 

La regidoria de Noves Tecnologies i Transparència de l'Ajuntament de Borriana ha anunciat una novetat més en el seu treball d'acostar i donar a conèixer la gestió municipal que arribarà a partir de les primera setmana de febrer. Es tracta de la implementació del servei de VídeoActa que a partir del mes de febrer estarà disponible en la web municipal de l'Ajuntament de Borriana per a la consulta que qualsevol persona vulga fer del desenvolupament dels Plens Ordinaris del consistori. Tal com ha explicat el regidor de l'àrea Cristofer Del Moral, “dins del procés d'aplicació de Noves Tecnologies que milloren i augmenten al màxim nivell la Transparència sobre la gestió municipal, cada cert temps apliquem una nova eina com en aquest cas és la VídeoActa que s'estrenarà amb el Ple del mes de febrer”. Durant els dos últims anys s'han anat incorporant novetats com l'enregistrament dels plens en 2015, la creació de l'Escó de la Ciutadania en 2016, la retransmissió en streaming per Youtube i Facebook dels plens, i ara la utilització de la VídeoActa per a elevar al màxim els nivells de transparència municipal. Tal com ha recordat el mateix Del Moral, “la nova eina facilitarà en gran manera la consulta directa de temes concrets o declaracions de cada persona participant en el Ple, ja que una vegada celebrat el ple, la VídeoActa permetrà poder cercar la informació d'una forma molt més senzilla, a causa que quedarà dividida segons el regidor o regidora que intervinga o segons el tema tractat”. A més, també ha assenyalat la millora en l'eficiència del treball de transcripció de les sessions plenàries, ja que “fins ara calia destinar moltes més hores del desitjat a aqueixes transcripcions literals de les sessions plenàries, i ara amb tan sols un parell de clics es podrà accedir directament a un tema concret tractat durant el plenari i consultar de forma individual les diferents intervencions que es facen sobre aquest tema. Si d'altra banda es vol visionar i escoltar la intervenció d'un regidor, regidora o representant públic, es podrà consultar directament les intervencions que cadascun d'ells o elles facen durant el desenvolupament de la sessió plenària”.

 

Una vegada més, l'Ajuntament de Borriana segueix obrint les seues portes i finestres a la Participació Ciutadana, ja que tal com ha explicat el regidor de l'àrea en el consistori, Cristofer Del Moral, “per més puntual que siga un assumpte o tema a tractar a l'hora de gestionar un edifici públic, volem conèixer l'opinió de la ciutadania, i en el cas de l'Escorxador, esperem també rebre les suficients respostes i participació com per a tenir ben clar que volen els i les borrianenques per a eixe emplaçament de la ciutat”. Tal com s'explica en la documentació adjunta a la consulta sobre l'Escorxador que es pot trobar en consulta.burriana.es, “l'objectiu del procediment és consultar sobre una qüestió important per al desenvolupament del municipi com és el funcionament de l'Escorxador Comarcal”. A més, també afegix que “el Consorci per a la Gestió de l'Escorxador Comarcal ha plantejat la problemàtica existent actualment en aquest centre que incideix sobre el servei d'escorxador i afecta a les seues instal·lacions i explotació”. Les quatre qüestions que cal respondre per a completar la consulta sobre l'Escorxador Comarcal comencen amb “Com valora el funcionament i els serveis de l'escorxador comarcal?”, a la qual li segueixen preguntes com “Com valora el funcionament i els serveis de l'escorxador comarcal”, o “Com valora que l'Ajuntament duga a terme consultes a la ciutadania sobre diferents aspectes de la gestió municipal?», qüestions relatives al funcionament de les diferents campanyes de consulta ciutadana que en els dos últims anys s'han dut a terme en la ciutat. Finalment, i com quarta consulta es pot respondre a “Com valoraries la iniciativa del Consorci per a la Gestió de l'Escorxador Comarcal de modificar el planejament segons la proposta de modificació puntual número 40?”. Tal com ha explicat el mateix Del Moral, “entenem que hi haja gent que no conega quina és la situació i possibilitats futures de l'Escorxador Comarcal, per això en el text que acompanya a la consulta s'explica tant la necessitat de finançament per a les urgents millores en l'edifici, la baixada de la demanda dels productes elaborats en la mateixa instal·lació, i el perquè aquestes situacions poden portar a la finalització anticipada de la concessió, perquè així es tinguen les dades i arguments per a votar en un o un altre sentit”. Per tot açò es proposa la modificació puntual del Pla General de Borriana per la quin els terrenys passen a tenir qualificació de “Reserva Dotacional Privada d'Infraestructura-servei urbà de caràcter supramunicipal”, amb l'objectiu de permetre un canvi de model de gestió de l'Escorxador.