Reunión del Ayuntamiento  sobre la costa en Madrid, febrero 2022
  • Maria Josep Safont i diversos regidors s'han reunit aquest dilluns amb representants del Ministeri per a accelerar els projectes i reivindicar solucions per a evitar els problemes de regressió del litoral


L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha mostrat la seua “moderada satisfacció” després de la reunió aquest dilluns a Madrid amb la directora general de Sostenibilitat de la Costa i del Mar del Ministeri de Foment, Ana María Oñoro, en què han participat també la subdirectora general de Domini Públic MaritimoTerrestre, Ainhoa Pérez, i el subdirector general per a la protecció de la Costa, Ángel Muñoz, en aconseguir que en uns dies se sotmeta a informació pública el projecte de l'espigó al sud del port.

Safont ha estat acompanyada en la trobada de treball pel regidor d'Urbanisme i Sostenibilitat Mediambiental, Bruno Arnandis, el primer tinent d'alcalde i regidor de la Zona Marítima, Vicente Aparisi, el tercer tinent d'alcalde, Vicent Granel, i personal tècnic municipal, en què de nou han instat que es mamprenguen els projectes i plans pendents del municipi relatius a la costa.

Segons ha indicat Safont en la reunió, els representants del Ministeri no solament han mostrat una actitud “molt positiva”, sinó que també s'ha reflectit “cert progrès i agilitació d'alguns tràmits de projectes” i, el que és “més important”, han manifestat que les “bones intencions ara estan avalades i acompanyades de fons econòmics europeus”. Un projecte de 5,5 milions d'euros que implicarà l'espigó en la zona de la Serratella i 400.000 metres cúbics d'arena per a regenerar la costa sud de la ciutat.

Concretament i en referència a les concessions, en la reunió s'ha avançat que a finals d'aquest mes o principis de març estarà ja la concessió administrativa definitiva d'ocupació de domini públic maritimoterrestre per a poder licitar immediatament el projecte de construcció de dos caragols d'Arquimedes en la zona de la Serratella, amb la finalitat de minimitzar els efectes de les inundacions en els habitatges de la zona.

Així mateix, l'11 de març finalitzarà el període d'exposició pública relatiu a la concessió per a l'ocupació al voltant de 2.078m² de terrenys de domini públic maritimoterrestre destinat a dotacions i infraestructures municipals emplaçades en la zona de les Terrasses. També a falta d’uns informes de la delegació de Costes a Castelló, es resoldrà en breu la concessió del carrer Gravina.

Quant als projectes promesos i previstos en una de les quatre Estratègies en les quals es detallen les actuacions necessàries per a protegir i solucionar el problema d'erosió que pateix aquesta part del litoral, algunes qualificades com a prioritàries, el Ministeri ha assegurat que en 10 dies se sotmetrà a informació pública el projecte bàsic i el de l'estudi d'impacte ambiental relatiu a la zona Sud, és a dir l'espigó de la Serratella, xifrat en una inversió de més de 5 milions d'euros.

En relació amb l'espigó del Nord el plec està redactat a l'espera que s'aprove el pressupost per a publicar en el BOE la licitació de la redacció del projecte bàsic.

Per tot això, la delegació de Borriana encapçalada per l'alcaldessa, malgrat la lentitud, ha reflectit “cert grau d'esperança” perquè la “impressió és que ara, a més de bones intencions s'ha donat un avanç a les nostres demandes”.
Igualment, l'alcaldessa ha volgut destacar la millora en la comunicació amb la delegació de Costes a Castelló que és “més fluida i resolutiva”. De fet, demà mateix hi ha prevista una reunió, en la qual Safont sol·licitarà la celeritat en l'informe per a concessió del carrer Gravina.

També es plantejarà que Borriana “no es mostra contrària al fet que s'extraguen les seues arenes per a millorar la costa d'altres municipis” però, ha puntualitzat, se sol·licitarà que si durant aquest procés es fan malbé els camins del municipi, “almenys Costes hauria de reparar-los o assumir-ne la despesa”.

redacción del proyecto de ejecución de la Ronda Sur de Borriana en el tramo desde la carretera de Nules hasta la CV-18
  • La Junta de Govern Municipal ha aprovat la contractació del servei d'assistència tècnica per a la redacció del projecte d'execució del tram des de la carretera de Nules fins a la CV-18

  • Amb procediment obert simplificat, amb diversos criteris d'adjudicació i per un import de 43.560 euros


La Junta de Govern Municipal de Borriana ha aprovat la contractació del servei d'assistència tècnica per a la redacció del projecte d'execució de la Ronda Sud de Borriana en el tram des de la carretera de Nules fins a la CV-18, segons ha anunciat el regidor d'Ordenació del Territori, Bruno Arnandis.

La licitació de la redacció del projecte de connexió de l'avinguda del Transport amb la rotonda de la CV18 (camí Artana), serà a través de procediment obert simplificat, amb diversos criteris d'adjudicació i per un import de 43.560 euros.

Aquesta actuació, ha assegurat Bruno Arnandis, és un projecte “molt important, perquè encara que és una obra que afecta aproximadament a 550m lineals, i al voltant de 20.000m² de superfície, serà molt beneficiosa per a desviar el trànsit cap a l'exterior i sumar un nou enllaç d’entrada i eixida de la ciutat”.

La finalització d'aquesta carretera, ha precisat el regidor de l'àrea d'Urbanisme, contribuirà a “desviar més trànsit cap a l'exterior i un enllaç més ràpid des de l'accés oest cap a l'àrea marítima”.

Es tracta de prolongar la inacabada avinguda del Transport per a connectar-la amb la carretera autonòmica CV-18 i encara a falta de la redacció del projecte, la proposta és de construir la infraestructura amb dos carrils per a cada sentit i, d'aquesta manera, donar continuïtat a l'avinguda del Transport.

En aquesta línia, Arnandis ha manifestat que el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Borriana, recomana, precisament, la realització de la connexió d'aquest tram amb la rotonda de la CV-18 per a tancar l'anella de circumval·lació a la localitat.

Actualment, ha recordat, aquesta carretera té una mitjana central i aparcament en cordó que finalitza a l'altura de la plaça Manuel Sanchis Guarner, ubicació de l’institut Jaume I. Paral·lelament, ha precisat, des del govern municipal “estem treballant en l'adquisició dels terrenys”.

Ara ja, amb la conformitat donada per la Junta de Govern, es publicarà l'anunci de licitació de la redacció del projecte en el perfil de contractant amb tota la documentació que integra l'expedient de contractació, en particular el plec de clàusules administratives particulars i el de prescripcions tècniques.

xposición pública para la concesión de ocupación de terrenos de DPMT en Les Terrasses de Borriana
  • Una sol·licitud que va formular el govern municipal fa un any, en relació al voltant de 2.078m² de terrenys de domini públic maritimoterrestre destinat a dotacions i infraestructures municipals


El Servei Provincial de Costes de Castelló ha obert un període de 20 dies hàbils d'exposició pública en relació a la sol·licitud de concessió de l'Ajuntament de Borriana per a l'ocupació al voltant de 2.078m² de terrenys de domini públic maritimoterrestre amb destinació a dotacions i infraestructures municipals situades en les Terrasses, segons ha indicat el regidor d'Ordenació del Territori, Bruno Arnandis.

Es tracta, ha valorat, d'un tràmit administratiu per al qual “esperem la imminent aprovació de la concessió” i poder, finalment, “facultar-ne la legalitat i, posteriorment i independent, realitzar accions en què prevalguen els usos adaptats i respectuosos amb l'entorn”.

Durant aquest període es pot consultar el projecte que serveix de base a la sol·licitud i, si escau, presentar les al·legacions i observacions que s'estimen. La documentació a consultar està a disposició en el portal del Ministeri: <https://www.miteco.gob.es/es/costas/participacion-publica/12-cnc02-20-12-0012.aspx>

Les al·legacions i observacions es presentaran dirigides al Servei Provincial de Costes de Castelló, situat al carrer Escultor Viciano de Castelló, i en particular, si disposa de certificat o DNI electrònics en vigor, pot fer ús del Registre General en el web: <https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do>

Arnandis ha explicat que en l'actualitat el municipi compta amb determinades instal·lacions i infraestructures de titularitat municipal situades en zona de Domini Públic Maritimoterrestre (DPMT). Algunes de les quals compten amb autorització o concessió, en vigor o extingida, mentre que unes altres no estan emparades per cap títol concessional, encara que puguen disposar de títols o antecedents administratius, com és el cas de les infraestructures d'aigua i clavegueram.

En el cas de la zona de les Terrasses, ha manifestat el regidor, fa un any l'Ajuntament va remetre la sol·licitud amb la tramitació administrativa corresponent per a obtindre l'oportú títol de concessió d'ocupació, a fi d'aconseguir la correcta qualificació dels serveis i les instal·lacions municipals emplaçades en el DPMT i habilitar-ne les accions de conservació i millora, constatant expressament que totes les ocupacions municipals es destinen a l'ús públic.

Per a la qual cosa, ha precisat, va remetre un projecte bàsic que integra tots els elements esmentats en el tram que s'indica en el carrer de les Terrasses, en el qual es fixen les característiques de les obres i instal·lacions, l'extensió del DPMT a ocupar i altres especificacions que determina la normativa de Costes.

També es defineixen les operacions d'explotació i manteniment habituals en aquestes infraestructures, a fi de poder dur-les a terme sense la necessitat de tramitar el corresponent permís en cada actuació que s’haja d’executar.

Xarxa d'aigua potable

En la zona de DPMT existeix una conducció de proveïment d'aigua potable de 63mm de diàmetre que dona servei als habitatges existents al carrer de les Terrasses. Aquesta conducció compta amb els elements necessaris per al seu funcionament, vàlvules, boques de reg, hidrants, així com les escomeses als habitatges. La xarxa discorre sota el paviment, principalment per la vorera. Està previst que l'encreuament d'aquesta xarxa d'aigua potable a través del Clot, actualment és un tub que penja a cada marge de la desembocadura, es realitze a través de la nova passarel·la que s’ha de construir en la zona de servitud de trànsit.

Xarxa de clavegueram

No existeix xarxa de clavegueram al carrer de les Terrasses. Igual que la xarxa d'aigua potable, el servei de clavegueram de Borriana es gestiona a través de concessió administrativa, dins del mateix contracte. Per a la instal·lació de la nova xarxa és necessari realitzar excavació en rasa amb mitjans mecànics, omplint-la amb arena i reposant el paviment existent. Així mateix, en aquells casos en què l'excavació a realitzar siga més profunda que el nivell freàtic, durant l'execució de les obres s'instal·la un sistema de well point per a permetre l'obertura de la rasa en condicions de seguretat.

Xarxes d'enllumenat i electricitat

En la zona de DPMT existeix xarxa pública d'il·luminació, i al carrer de les Terrasses, la conducció d'enllumenat discorre subterrània, amb punts de llum sobre pal metàl·lic, que es corresponen amb els autoritzats en el seu moment per Costes. En l'actualitat el servei públic d'enllumenat es gestiona en règim de concessió administrativa per l'empresa Gestió d'Energia i Enllumenat Borriana UTE. En la xarxa d'enllumenat es realitzen les operacions d'explotació i manteniment pròpies del servei, tant de les conduccions, quadres i arquetes com dels pals i lluminàries.

Xarxa viària

La gestió de la xarxa viària es du a terme directament per l'Ajuntament. Les operacions de manteniment que es realitzen són les de reparació, repintat, i neteja habitual de zones pavimentades, així com la reposició ocasional de superfícies granulars.

Solicitud ayudas Ivace 2022
  • El pleno municipal del pasado jueves aprobó por unanimidad la participación en la nueva convocatoria para la mejora de polígonos y zonas industriales de la Comunitat Valenciana en 2022


El Ayuntamiento de Borriana solicitará al Instituto Valenciano de Competitividad Empresarial (IVACE) una ayuda para la mejora, modernización y dotación de infraestructuras y servicios en el área industrial del Camí Fondo, cuyo proyecto de remodelación supone una segunda intervención en el polígono.

El pleno municipal del pasado jueves aprobó por unanimidad la participación del consistorio en la nueva convocatoria de ayudas que concede el IVACE para la mejora de polígonos y zonas industriales de la Comunitat Valenciana en 2022, en el marco de un desarrollo sostenible y de fomento de la conservación, protección y mejora del medio ambiente.

Según ha indicado el concejal de Urbanismo, Bruno Arnandis, se trata de “potenciar y favorecer la implantación de nuevas industrias que reactiven la actividad económica, así como la mejora de la productividad de las empresas existentes en este área industrial”.

Con esta iniciativa se pretende, además, ha señalado, por un lado, garantizar “la seguridad de las industrias y de las personas usuarias” y, al mismo tiempo, amparar “la seguridad viaria y la adecuada movilidad de viandantes y vehículos”.

Arnandis ha precisado que este nuevo proyecto de remodelación del polígono del Camí Fondo se sumará al realizado en el año 2018, en el que el Ayuntamiento de Burriana invirtió junto al IVACE, dentro de esta iniciativa, alrededor de 375.000 euros en la mejora de la zona industrial del camí Fondo y el Eccehomo.

La intención es intervenir en la zona del Camí Fondo con la mejora y ampliación de los aparcamientos, y también en el carril bici poniendo una separación física que servirá para “mejorar la movilidad urbana sostenible”, ha manifestado el responsable de Urbanismo.

Además, se mejorarán las zonas verdes, al igual que se prevé la implantación de sistemas de gestión de residuos. Por otro lado, Arnandis ha destacado que se invertirá en la seguridad del polígono con la implantación de cámaras de control de tráfico conectadas al servicio de Policía Local. Asimismo, se mejoraran los servicios de alumbrado, red de agua potable y saneamiento.

Al respecto, ha resaltado que todas estas actuaciones de mejora en el espacio industrial-empresarial “redundan directamente en las empresas en ellos instaladas, en los trabajadores y trabajadoras, así como en la ciudadanía y los usuarios del polígono”.

En los últimos 4 años, la inversión global para la mejora de áreas industriales en Burriana por parte del IVACE se eleva a alrededor de 700.000 euros, teniendo en cuenta que realmente se trata de tres años, porque en 2020 la convocatoria del IVACE se anuló a causa de la pandemia.

Así, con la convocatoria del IVACE del pasado año 2021, el Ayuntamiento ejecutó las obras para la mejora, modernización y dotación de infraestructuras y servicios en el área industrial de la carretera de Nules, con una inversión de algo más de 141.500 euros, subvencionados en su mayor parte por el IVACE. Un proyecto que ha implementado también un carril bici a lo largo de la calle Argila para conectar con el ya existente en la CV-18, para fomentar la movilidad sostenible en los desplazamientos al polígono.

En el año 2019 el Ayuntamiento invirtió junto al IVACE, dentro de esta iniciativa, un total de 156.960 euros en la remodelación del polígono industrial de Carabona, y otros 376.863 euros en la mejora de la zona industrial del camí Fondo y el Eccehomo entre las convocatorias de 2018 y 2019.

Moción del gobierno municipal de febrero de 2022 en Burriana para exigir ética bancaria
  • En la sessió plenària d'aquesta vesprada presentaran una moció que insta a aquestes entitats que oferisquen atenció personalitzada i de qualitat, especialment a les persones majors o amb diversitat funcional


L'equip de govern municipal de Borriana proposarà en el Ple d'aquesta vesprada, per al seu debat i aprovació, una moció que insta a les entitats bancàries que oferisquen atenció personalitzada en finestreta durant l'horari que les oficines estiguen obertes al públic, per a “facilitar una atenció més comprensible a la ciutadania i, especialment, a les persones majors i a les persones amb diversitat funcional”, segons ha avançat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont.

Des del govern municipal de Borriana, ha assegurat Safont, “volem posar de manifest la falta d'ètica per part d'algunes entitats amb l'abandonament de serveis i l'aplicació de quotes abusives. Sens dubte, estem davant d’una situació de maltractament als col·lectius més vulnerables i, per extensió, a la població en general”.

Per això, ha continuat, “cal que incorporen iniciatives alineades amb els criteris i valors de la Responsabilitat Social i, si no, que les administracions públiques, com a garants dels drets de la ciutadania i en representació seua, legislen i regulen una normativa bancària més justa i solidària, especialment per a les persones més vulnerables”.

En la moció, ha destacat l'alcaldessa, “també demanem que no es cobren comissions per conceptes derivats del servei d'atenció a les persones que no tenen les habilitats per a poder fer de forma autònoma les diferents gestions en els caixers automàtics” i, a més, que s'aplique “una tarifa social quant a les comissions, en funció de les característiques de cada client”.

Igualment, ha continuat Safont, “reclamem que els productes financers que s'oferisquen per part d'aquestes entitats siguen transparents i comprensibles, i que hi haja claredat en la redacció, per a no confondre les persones en la contractació de productes que desconeixen o incórrer en despeses innecessàries i abusives”.

Per tant, el govern municipal sol·licitarà que Borriana sume la seua veu per a demanar que, “si les entitats bancàries no són capaces de donar solució per a atendre les necessitats de la seua clientela, especialment, en els casos de risc de no poder exercir els seus drets com a consumidor per situacions concretes de vulnerabilitat, hauran de ser els poders públics competents els que asseguren l'assumpció d'aquests compromisos de manera regulada”.

Situació

Segons explica el text de la moció, la prestació i la qualitat dels serveis bancaris presencials a la població s'han reduït de manera extraordinària en els últims quinze anys, un procés derivat entre altres causes de la digitalització, la fusió d'entitats bancàries i el tancament incessant d'oficines. Tot agreujat encara més per la implantació de la cita prèvia, les limitacions d'accés a les oficines i les restriccions d'horaris d'atenció a les persones per la pandèmia.

En la iniciativa es reconeix que es tracta d'una situació que afecta la població en general, però que empitjora especialment en els col·lectius de persones majors i amb diversitat funcional, que veuen vulnerats els seus drets per la falta d'una atenció específica de manera adequada i segura.

També posa en relleu que la banca en línia, la reducció de personal, la limitació d'horaris d'atenció al públic i la derivació cap a la cita prèvia i els gestors obliga a operar a través de caixers automàtics, del telèfon mòbil i de l'ordinador.

Bàsicament, la moció evidencia que “ens trobem davant l'abús d'algunes entitats que exigeixen condicions, lligades al cobrament de comissions, per a atendre necessitats bàsiques, pel manteniment dels comptes o per a traure diners en efectiu”. A més, confirma que les llibretes, que normalment són l'únic mitjà a través del qual el col·lectiu de majors poden visualitzar els comptes, estan en procés de desaparició, obligant-los a substituir-les per targetes de crèdit o dèbit, i negant-los el dret bàsic a la informació per part del client.

Administracions

A aquesta situació de les entitats bancàries, la moció municipal afig que altres entitats, entre les quals assenyala l'Administració Pública i l'Administració Local, han replantejat l'atenció al públic amb la implantació de la cita prèvia i l'impuls de l'administració digital, a causa de la pandèmia i dels problemes de contractació de nou personal. Qüestió que, segons retrau l'escrit, ha incidit negativament en els grups de persones vulnerables a causa de la bretxa digital.

Així, proposa que en aquests moments en què l'evolució de la pandèmia permet albirar un horitzó de normalitat en un futur pròxim, les administracions públiques, i particularment l'Ajuntament de Borriana, “ha de garantir l'equitat entre la ciutadania quant a l'accés, la informació, els pagaments i, si fa falta, disposar de personal que assessore i facilite l'accés a les persones que el necessiten, mantenint la via telemàtica sense que supose una barrera per al compliment dels drets i deures de la ciutadania”.

 

Els nous nínxols se sumen als 140 que el consistori va incorporar l'any passat corresponents a la primera fase de les obres d'ampliació


El cementeri municipal de Borriana disposa de 176 nínxols addicionals després de finalitzar les obres de construcció i urbanització de la zona, que se sumen als 140 nínxols corresponents a la primera fase de les obres d'ampliació del cementeri.

El regidor de Cementeri, Hilario Usó, ha supervisat el final de les obres que han inclòs a més de la construcció de nous nínxols, els treballs d'urbanització amb la creació dels carrers i zones verdes i, també, la xarxa de clavegueram i d’aigua potable, així com el tancament i els accessos a aquesta zona annexa al recinte actual, l'ampliació de la instal·lació de videovigilància i la instal·lació del nou mobiliari.

Les obres, que van ser adjudicades a la mercantil Consbe SL per un import de 136.402 euros, s'han executat en el termini de poc més de 3 mesos i, segons ha explicat el regidor de Cementeri, Hilario Usó, han comprès els treballs necessaris per a la construcció de 176 nínxols dividits en dos blocs longitudinals de 92 i 84 nínxols, respectivament.

L'ampliació d'aquesta fase de la urbanització consta d'una àrea de 518,14m² dins de la qual se situen els dos blocs de nínxols amb 146,56m² de superfície conjunta, amb una superfície per al bloc 1 de 76,56m² i de 70m² per al bloc 2.

Per als nínxols, ha indicat Hilario Usó, s'ha plantejat la solució prefabricada per “la seua rapidesa en la col·locació i el correcte compliment de la normativa”. L'acabat final del mur que l'envolta, ha precisat, “s’ha realitzat a base de morter monocapa fi blanc”, i disposa també d'una volada d'acer inoxidable sobre els nínxols en la cara sud per a “poporcionar ombra en les hores de més calor i protegir-los contra les inclemències del temps”.

Així mateix, les obres han contemplat les demolicions prèvies necessàries per a l'execució del projecte, que han consistit principalment en l'adequació de la tanca que comunica amb la següent fase a executar, també s’ha procedit a l'eliminació de la capa vegetal per a posteriorment rebaixar la parcel·la.

Per al correcte drenatge de les escorrenties superficials procedents de pluges, segons ha indicat el responsable municipal, s'ha configurat un sistema de pendents en el paviment acabat, de manera que es pretén “desguassar en les jardineres repartides per tota la superfície de la parcel·la”.

Cas que hi haja fortes precipitacions, en què la capacitat d'infiltració de les zones verdes es pogués vore superada, ha precisat, s'ha disposat una xarxa de canonades dren perforada de diàmetre 125mm recoberta de grava drenant en les pròpies jardineres, per a “canalitzar l'excés d'aigua del terreny saturat i abocar-la a la séquia que hi ha adossada al cementeri actual”.

D'altra banda, la xarxa d'aigua potable proveeix les fonts i les preses d'aigua instal·lades en el corredor central de l'actuació, a partir del punt de connexió a la xarxa municipal, on s'ha creat una xarxa principal formada per canonada de PVC de diàmetre 60mm, que es repartirà en dos xarxes secundàries.

En relació a l'equipament, Hilario Usó ha exposat que s'ha dotat de bancs lineals prefabricats de formigó i fonts, situades en el corredor central de la parcel·la, a més de la plantació d'arbratge divers en espais repartits per la superfície de la parcel·la, així com diverses plantacions en les jardineres.

Ayuntamiento, Generalitat y la asociación de vecinos de la Serratella plantean las posibilidades para la regularización de las viviendas de la Marjalería
  • Ajuntament, Generalitat i l'associació de veïns de la Serratella plantegen les possibilitats per a la regularització dels habitatges a través de la minimització d'impacte ambiental


Borriana demanarà una revisió del Document d'abast que reuneix tots els informes sectorials necessaris per a “poder regularitzar el màxim nombre d'habitatges de la marjaleria. Segons es desprèn de la reunió mantinguda entre el director general d'Urbanisme de la Generalitat, Vicente Garcia Nebot, i els regidors de l'Ajuntament de Borriana d'Urbanisme, Bruno Arnandis, de la Zona Marítima, Vicent Aparisi, i el tercer tinent d'alcalde, Vicent Granel, amb l'empresa redactora del Pla Especial de la Marjaleria, l'associació de veïns de la Serratella i amb tècnics municipals.

Des de l'equip de govern celebren la reunió a nivell tècnic per a perfilar i millorar l'aplicació de la guia publicada per la Generalitat, aplicable a la zona humida de la Marjal de Borriana en què s’ha posat de manifest que “no es tracta de permetre nous habitatges, sinó que els que ja existeixen realitzen les adaptacions necessàries per a reduir l’impacte ambiental”.

Així mateix, el govern municipal ha agraït la disposició mostrada per part del Director General d'Urbanisme a “explicar fil per randa als assistents de la reunió, per a aclarir alguns dubtes referents a la tramitació i donar llum en un procés que ha resultat llarg i molt costós en el temps, perquè a la major brevetat possible els veïns puguen regularitzar els seus habitatges d’acord a la legislació vigent en aquest moment”.

En el transcurs de la reunió s'han plantejat propostes “efectives i realistes” que poden servir per a reordenar la zona, i possibiliten la regularització de les construccions i la suspensió dels procediments sancionadors. Es tracta, han puntualitzat des del consistori, “de facilitar tant els expedients individualitzats, com del propi pla especial, per a agilitar-ne la tramitació per part de l'àrea d'Urbanisme”.

En aquest sentit, Garcia Nebot ha aclarit amb els tècnics municipals i els veïns les possibilitats per a tramitar la minimització, ja que en molts casos es pot fer de manera individualitzada i col·lectiva. El director general ha destacat que la tramitació individualitzada és molt més àgil, ja que la tramita directament la persona interessada a l'Ajuntament mentre que el procediment col·lectiu el tramita el consistori davant la Generalitat, tal com s'està fent ara amb el pla especial.

No hem d’oblidar –han assegurat Arnandis i Aparisi– que aquest pla tracta de donar-li forma a la conservació i millora de l'estat actual, mediambientalment parlant, en què els residus estiguen totalment controlats i regulats per llei”, i han posat com a exemple més clar: “seria com passar la ITV d'un cotxe”.

Segons han destacat Aparisi i Arnandis, la finalitat és “encarar el procés de regularització dels habitatges amb les persones afectades a través d'un pla de minimització”, i han assegurat sobre aquest tema que es tracta d'un nou avanç, “s'està progressant i ja està més a prop”.

En la trobada, també s'han posat en valor les actuacions realitzades en la Marjaleria des de l'Ajuntament de Borriana en els últims cinc anys, prioritzant les actuacions antiinundacions i l'adequació de camins, o de regeneració de la costa per part del Govern a instàncies del consistori.

El Pla Especial de la Marjaleria de Borriana afectarà a més de 400 habitatges i edificacions que s'assenten sobre sòl no urbanitzable. Es tracta d'antigues alqueries de camp que amb el pas dels anys els propietaris van anar ampliant fins a convertir-se en habitatges construïts al marge de la llei, que ara necessiten una regularització que permeta que aquestes edificacions compten amb les condicions mínimes d'habitabilitat.

Finalment, cal recordar que existeix una guia de la Generalitat Valenciana orientativa per a la minimització de l'impacte i la regularització d'habitatges en sòl no urbanitzable que es pot consultar en

<https://politicaterritorial.gva.es/documents/20551182/172108690/GU%C3%8DA++040521+VALENCIANO+1%28marzo2021%29.pdf/d77e874b-0f94-4477-868c-f677ce4f6f6d>

Burriana remodela el área industrial de la carretera de Nules
  • Els treballs han suposat una inversió d'un poc més de 142.500 euros, subvencionats en la major part per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace)


L'Ajuntament de Borriana ha finalitzat les obres per a la millora, modernització i dotació d'infraestructures i serveis en l'àrea industrial de la carretera de Nules. Un projecte que contempla també un carril bici al llarg del carrer Argila per a connectar amb el ja existent en la CV-18, per a fomentar la mobilitat sostenible en els desplaçaments al polígon.

L'execució dels treballs de remodelació han suposat una inversió d'una mica més de 141.500 euros, subvencionats en la major part per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace).

D'altra banda, s'ha ampliat la secció en la carretera de Nules en 2,5 metres d'ample amb la construcció d'un mur de formigó armat entre la C/ Quars i la rotonda de La Joya per a poder enllaçar la via ciclista, a través del camí les Monges, fins al vial autonòmic, la construcció del qual està a punt de concloure, que ha comptat amb 30.365 euros procedents de romanents de tresoreria municipal de 2020.

Segons ha indicat el regidor d'Urbanisme, Bruno Arnandis, aquestes obres adjudicades a Becsa SA i amb un termini d'execució d'aproximadament tres mesos, signifiquen “potenciar i afavorir la implantació de noves indústries que reactiven l'activitat econòmica, així com millorar la productivitat de les empreses existents en aquesta àrea industrial”.

Amb aquesta iniciativa es pretén, a més, ha assenyalat, d'una banda, garantir “la seguretat de les indústries i de les persones usuàries” i, al mateix temps, emparar “la seguretat viària i l'adequada mobilitat de vianants i vehicles”.

Mitjançant el projecte, ha precisat Arnandis, s'ha dotat a la zona de la carretera de Nules de senyalització i identificació dels carrers, de més aparcaments, de nous accessos, de passarel·les per als vianants, i s'han ampliat vials.

També s'han millorat les zones verdes i s'ha creat una eina web amb informació de la zona industrial accessible en Ivace, igual que es preveu la implantació de sistemes de gestió de residus.

A més, Arnandis ha afegit que s'ha millorat la seguretat del polígon amb la implantació de càmeres de control de trànsit connectades al servei de Policia Local, i també amb serveis contra incendis. Així mateix, s'ha optimitzat l'enllumenat públic, amb mesures d'eficiència energètica o energies renovables.

Sobre aquest tema, ha destacat que totes aquestes actuacions de millora en l'espai industrial-empresarial “redunden directament en les empreses instal·lades, en els treballadors i treballadores, així com en la ciutadania i els usuaris del polígon”.