Esther Meneu Borriana

- Així es desprén dels informes quadrimestrals de la Cambra del període de febrer de 2020 a gener de 2021

- S'han desenvolupat accions com el diagnòstic de punts de venda o el llançament de l'App ‘borrianaesmou’ i s'han programat cursos per a incentivar l'adaptació al nou context


La col·laboració entre l'Ajuntament de Borriana i la Cambra de Comerç de Castelló ha permès programar durant tot 2020 una sèrie d'accions encaminades a revitalitzar l’economia després del colp que ha suposat la pandèmia en el teixit empresarial de la ciutat, a través de l'Antena Cameral de la ciutat.

Així, durant l'any passat, i segons es desprén dels informes quadrimestrals de la Cambra del període de febrer de 2020 a gener de 2021, en la programació han destacat els webinars i tallers en línia, la formació i l'assessorament telemàtic i els serveis adreçats a solucionar les greus dificultats que ha generat l'emergència sanitària en el teixit empresarial.

Sobre aquests aspectes, la regidora de Polítiques actives d'ocupació, Esther Meneu, ha qualificat de “molt fructífer” el treball que es realitza en la seu local de la Cambra de Comerç, alhora que ha destacat “la importància dels serveis que ofereix, més encara en el context actual”. Per això, com ha recordat, s'ha renovat el conveni entre ambdós institucions per a donar-li continuïtat a aquesta seu territorial.

Una de les accions específiques per a aquest any tan particular ha sigut el llançament de l'aplicació per a mòbil ‘borrianaesmou’, plantejada com una ferramenta de màrqueting per a tots els comerços de la ciutat. L’App s'ha creat amb la col·laboració d’ambdós entitats per a donar a conéixer tota l'oferta comercial de la localitat, l'agenda d'oci i la guia turística, així com l'actualitat de Borriana d'una forma senzilla i personalitzada. L'aplicació, que es va presentar el mes de juliol, ha registrat des de llavors 117 empreses i s'han publicat 44 ofertes.

Un altre dels serveis oferits en la seu local és el d'agència de col·locació, amb orientació, informació professional o selecció de personal, en què durant l'any passat es van inscriure 26 nous demandants, es van produir 48 accions d'orientació laboral i es van oferir 59 llocs de treball.

També han tingut lloc en aquest període accions emmarcades en el Programa Integral de Qualificació i Ocupació (PIQO), un pla individualitzat que acompanya joves inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i que busca la millora de les seues capacitats, tot afavorint les possibilitats d'inserció en el mercat de treball o l'autoocupació. Per al funcionament d'aquest programa es va incrementar la plantilla de tècnics fins a dos treballadors i es va programar un curs de Muntatge i Manteniment de Drons.

A més, respecte a Garantia Juvenil, s'ha habilitat un punt d'inscripció per a facilitar i incentivar el nombre de joves inscrits, en constatar que era baix en comparació amb la població juvenil del municipi. Igualment, en el punt d'inscripció s'aprofita per a expedir certificats digitals als joves.

D’altra banda, un altre dels serveis que s'ofereix és el relatiu a l'assistència en la creació d'empreses i l'assessorament permanent, en el qual s'han produït, des de febrer de 2020 a gener de 2021, 17 assessoraments i 3 altes a empreses.

Quant al suport al teixit empresarial, s'han impulsat i gestionat les sol·licituds per a participar en diversos programes, com és el cas de InnoCámaras, un programa d'ajudes per a afavorir l'adopció de la cultura de la innovació i la millora de la competitivitat entre les pimes; de TicCámaras, dissenyat per a implantar en les pimes i autònoms les Tecnologies de la Informació i la Comunicació; InnoComercio, que busca impulsar metodologies per a incorporar en les pimes estratègies d'innovació o el cas dels diferents programes d'internacionalització.

En referència a l'assessorament comercial, es van preparar cursos per a incentivar l'adaptació a les noves necessitats derivades de la pandèmia i s'ha reforçat també la formació en aquest sentit, amb cursos sobre venda per internet, Amazon, Market places, creació de webs, planificació de les campanyes en xarxes, comerç a través de Whatsapp, digitalització i automatització o missatgeria privada.

Un altre dels serveis duts a terme en l'Antena Local ha sigut el de diagnòstic del punt de venda, on s'ha realitzat una anàlisi dels establiments comercials amb l'objectiu de modernitzar, actualitzar i millorar el punt de venda. Cal destacar l’interés generat a la ciutat, ja que dels 15 diagnòstics que s'han fet en tota la província de Castelló, 7 han sigut en empreses de Borriana.

Així mateix, Ajuntament i Cambra de Comerç també han participat i col·laborat en el Grup de treball tècnic per a la reactivació socioeconòmica del municipi després de la situació provocada per la Covid-19, que ha mantingut reunions periòdiques per a proposar i avaluar mesures per a la reactivació socioeconòmica de Borriana.

L'Antena Local de la Cambra de Comerç a Borriana funciona com a seu territorial de la institució a la ciutat des de gener de 2019, quan es va posar en marxa a través del conveni de col·laboració signat amb l'Ajuntament per a sumar esforços en la prestació d'una sèrie de serveis i activitats amb l'objectiu d'impulsar el teixit productiu de la ciutat.