• Tancar al trànsit el Pla els caps de setmana, convertir en zona de vianants els carrers del centre, rutes per a vianants i per a escolars a peu i alternatives d'aparcaments intermodals són algunes de les propostes incloses en el projecte

L'Ajuntament de Borriana ha obert el període de 30 dies d’informació pública de l'esborrany del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) dins del procés participatiu, que suposa un pas més en la tramitació, segons ha explicat el regidor d'Ordenació del Territori i Sostenibilitat Mediambiental, Bruno Arnandis.

Durant tot el procediment, la documentació del Pla que s'exposa podrà ser consultada públicament en l'apartat d’Urbanisme del Tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament, <https://burriana.sedelectronica.es/board>. Sobre aquest tema, Arnandis ha animat a la participació de la ciutadania “davant la possibilitat de formular els suggeriments, observacions i al·legacions que estimen pertinents”.

Es tracta, ha indicat, d'un projecte que forma part de l'Estratègia Edusi, cofinançada en un 50% per la Unió Europea amb fons Feder en el marc del Programa operatiu de creixement sostenible, que recull un conjunt d'actuacions amb l'objectiu de “millorar l'accessibilitat de les zones urbanes i oferir una mobilitat i un transport sostenible i d'alta qualitat”.

El projecte, que ja va rebre l'any passat l'Informe Ambiental i Territorial Estratègic favorable de la Generalitat Valenciana, té ara un període de participació ciutadana temporal delimitat fins a 30 dies des de la seua publicació en el BOP el passat 8 de març, durant el qual “promovem el debat, s’arreplega informació i es consulta el parer o el contrast d'arguments, opinions, propostes o idees, respecte a l'actuació”, ha manifestat Arnandis, que ha mostrat a més la seua satisfacció perquè suposa “poder continuar amb la redacció definitiva per a l’aprovació i la implementació”.

Entre les actuacions i propostes contemplades per l'empresa ENGITEC, encarregada de la redacció del projecte del PMUS després dels resultats del diagnòstic realitzat en el municipi, Arnandis ha destacat la que planteja tancar al trànsit els caps de setmana el Pla perquè siga per als vianants i convertir en zona de vianants altres carrers del centre, com el Racó de l’Abadia, San Cristòfol, les Placetes, Comunitat de Regants, del Forn de la Vila, Vicent Forner i del Salvador”.

La intenció, ha explicat, és “generar rutes per als vianants i per a escolars i alternatives de pàrquings intermodals”, perquè suposarà “la millora dels itineraris a peu per a les persones i de la trama urbana, i crear un punt d'atracció i de dinamisme comercial, a més de reduir els nivells de contaminació”.

Per a pal·liar la falta d'estacionaments i com a alternativa a la conversió en zona de vianants de diferents carrers es plantegen aparcaments dissuasius i intermodals que hauran de tindre, entre altres característiques, “capacitat per a contindre el nombre necessari de vehicles, situar-se estratègicament en cada corredor d'entrada a la ciutat i tindre un disseny que facilite l'accés i l’eixida cap a les avingudes principals”.

Una altra de les propostes contemplades és la creació de rutes escolars, imprescindible per a fomentar l'autonomia i la mobilitat per als vianants escolars, garantint la seguretat viària en tots els mitjans de transport. Cada ruta tindrà les seues parades a les quals acudiran els escolars en l'horari establit i estaran indicades amb senyalització vertical.

Amb això, ha assegurat Arnandis, es pretén “millorar la qualitat de vida de les persones, recuperar els espais públics per als vianants, millorar la seguretat viària i combatre la sinistralitat” i, també,” adequar l'accessibilitat a serveis, usos urbans i equipaments per a tots els col·lectius”.

Al mateix temps, amb el pla es vol impulsar i incentivar els vehicles menys contaminants i fomentar l'ús d'energies netes i renovables, “amb l’aplicació de les Noves Tecnologies en la gestió de la mobilitat i la reducció de les emissions de gasos contaminants, el nivell de soroll i el consum energètic basat en combustibles fòssils”, ha precisat.

Per a la realització del diagnòstic de l'estudi de mobilitat urbana de la ciutat, ha coclòs Arnandis, ja es va sol·licitar la col·laboració de la ciutadania amb el propòsit que siga “el més precís possible i puga respondre a les vertaderes necessitats dels veïns i les veïnes, així com reforçar els punts forts i resoldre les carències”.