mensua

Des de l'Ajuntament de Borriana, i dins del seu objectiu de treballar de manera transversal la igualtat, s'ha dut a terme durant la totalitat del mes de maig els projectes coeducatius en matèria de Salut, desenvolupats per la responsable del Col·lectiu Matria, Irene Salas que després de la finalització de les sessions en els centres educatius de la ciutat ha “valorat molt positivament el desenvolupament de cada sessió, ja que tant l'alumnat participant com els claustres dels diferents centres s'han mostrat molt satisfets i així ens ho han transmès al final de cadascuna de les sessions celebrades”.

Tal com s'ha explicat tant des dels departaments d'Igualtat i Salut de l'Ajuntament de Borriana, com per part de la pròpia Col·lectiu Matria, “l'objectiu que entenem que hem començat a aconseguir ha sigut el d'educar als i les joves en el coneixement i l'estima al propi cos” però també i de forma eminentment didàctica “conèixer un procés que passen totes les dones com és la menstruació, i que té connotacions tant a nivell social com de salut i que, no obstant això, s'ha convertit en un tabú que es tracta de manera únicament biològica en els currículums educatius, i en cas d'afectació a la salut, en les consultes sanitàries de forma privada”. Així les diferents sessions d'aquests projectes coeducatius en matèria de salut i igualtat es van iniciar el passat 7 de maig en el CEIP Pare Villallonga, per a més tard desenvolupar-los també en centres com el CEIP Cardenal Tarancón, l'IES Jaume I i l'IES Columbretes, a més d'en altres projectes educatius com el PAE-FISAT del col·legi Salesià. D'aquesta forma l'alumnat participant ha sigut des dels cursos de cinquè de primària fins als de segon d'ESO, però també els cursos de Batxillerat, incloent a més una sessió multiedat en el PAE. Segons explicava la mateixa Irene Salas tant durant la presentació del projecte com després de la realització de les sessions, “tal com fins ara s'ha tractat el tema de la menstruació, quedaven fora molts altres aspectes com el social, l'emocional o el d'acte-coneixement, i quasi sempre es deixava fora al sexe masculí entenent que no era de la seua incumbència, tota una sèrie de conceptes que entenem que comencen a canviar gràcies a l'aplicació d'aquest tipus de projectes”. Per part seua, la regidora d'Igualtat, Maria Romero, explicava que “ja fa temps que es va oferir als centres educatius de la ciutat la realització d'una sèrie de tallers eminentment pràctics impartits per dues professionals expertes en la coeducació menstrual, amb sessions adaptades segons el grup d'edat al qual es vera oportú, però també tenint en compte aspectes com la realitat pròpia de cada escola o centre, així s'ha fet i tenim una gran sensació final després de veure la gran acceptació i seguiment que han tingut en cadascun dels centres educatius ”.