el joc i la joguina

La professora de la Universitat Jaume I, Cristina Ventura Agut, ha sigut l'encarregada de dirigir l'activitat programada pel servei municipal d'Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI) i el Jardí Artístic del CMA Martí de Viciana, al voltant de el “Joc i la Joguina”, i que ha tingut lloc durant el matí del dissabte en el Centre Municipal de les Arts, Rafel Martí de Viciana, al costat del CMC La Mercè. Tal com explicaven les responsables de l'ADI a Borriana, Lina Puig i Ana Vicent, “el joc té una sèrie de característiques que ho converteixen en una activitat essencial per al desenvolupament equilibrat de la personalitat infantil, per això és necessari crear ambients apropiats per al joc, amb propostes i materials diferents que permeten als nostres xicotets i xicotetes desenvolupar-se explorant, manipulant, investigant, descobrint i, sobretot, gaudint”. Fins a allí s'ha desplaçat també l'alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, qui ha volgut agrair “tant a l'ADI, com al Martí de Viciana i especialment a la professora Cristina Ventura tota aquesta aportació que en forma de xarrada han portat per als pares i mares de Borriana, que així poden conèixer tant les grans possibilitats dels joguets, com noves formes de poder interactuar a través del joc amb els xiquets i xiquetes i que, alhora, supose un procés tant de desenvolupament personal com de gaudi”. Però és que, a més, durant la sessió i xarrada d'avui també s'ha parlat sobre la perspectiva de gènere respecte als joguets, emmarcant la temàtica dins de la commemoració del 25-N que durant tot el cap de setmana es programa en la capital de la Plana Baixa.

IES Jaume I

L'Ajuntament de Borriana ja ha rebut la notificació per part de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport sobre la delegació de competències en matèria d'infraestructures educatives per a l'actuació de reposició en el mateix solar del Centre IES Jaume I, després que el consistori ho sol·licitara el passat estiu. Tal com es detalla en la pròpia resolució signada pel Conseller, es proposa “delegar a l'Ajuntament de Borriana l'actuació de Reposició en el mateix Solar en el centre públic IES Jaume I amb la finalitat que les instal·lacions resultants d'aquesta actuació permitixquen una adequada execució de la labor educativa”. Així, dins dels termes que també s'especifiquen en la documentació de la delegació de competències, s'explica que “per a la realització de l'actuació es finança a l'Ajuntament de Borriana per un import de 13.513.523,89 euros”, una xifra resultant de la memòria presentada pel propi consistori, en un import que es desglossarà per anualitats. D'aquesta forma, per a 2019 es pressuposten un total de 797.586 euros, als quals seguiran els 8,6 milions de 2020 i els 4 milions per a 2021, quan haurien de finalitzar-se els treballs i Borriana disposaria d'un nou IES Jaume I. Ha sigut la mateixa regidor d'Educació i alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont qui a més ha afegit que “continuem endavant amb el treball conjunt amb el Consell que tan bons resultats ha donat en aquests tres últims anys a nivell d'infraestructures educatives, i per a això Borriana també farà un esforç extra amb la inversió que es destinarà a la millora de la distribució elèctrica no solament en el centre educatiu, sinó en l'entorn en el qual se situa l'IES Jaume I, a més de l'adequació del solar on ha de construir-se el nou centre”. A més, dins dels drets i deures de cadascuna de les parts després de l'aprovació de la cessió de competències, també s'estableix que l'Ajuntament podrà licitar i contractar el projecte, encara que serà sempre la Consellería qui s'encarregue del finançament dels treballs. Mentre, el consistori es compromet a “comunicar a la Conselleria l'inici de l'obra amb l'aportació de l'acta de replanteig prèvia a l'inici de l'obra”, així com “una vegada finalitzat el procediment de contractació i adjudicats els contractes corresponents, l'Ajuntament remetrà a Conselleria el certificat subscrit pel secretari de l'entitat amb la informació relativa a les contractacions finançades a càrrec del pressupost assignat a la delegació de competències”.

Setmana d'acció mundia Salesianos

L'Alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont ha volgut estar present avui en l'acte especial que tancava en les mateixes instal·lacions del Col·legi Salesià la Setmana d'Acció Mundial per l'Educació que des de fa anys porten endavant amb la participació de tots i totes les alumnes dels diferents cicles i cursos que s'imparteixen en la institució. Sota el lema “La Eduación, camino hacia la paz, ¡Deja tu huella!» tot l'alumnat del centre s'ha reunit en el pati del col·legi per a participar en l'acte final en el qual diverses alumnes han recordat en les seues lectures els motius de seguir “lluitant per que l'educació siga la millor eina per aconseguir la concòrdia i la pau entre pobles”. A continuació, cadascuna de les classes que conformen cada cicle educatiu han anat impregnant amb les mans la pintura que conformava eixe mural on quedava perfectament clar que es l'educació i la tolerància el millor camí cap a eixa pau tan anelada. Ha sigut la mateixa Alcaldessa, Maria Josep Safont, qui, al costat de diversos representants municipals ha dirigit unes paraules a tota la comunitat educativa del centre agraint “el lema i el treball que heu realitzat tots i totes durant la setmana per a visibilitzar i mostrar a Borriana i al món la necessitat de seguir recolzant l'educació com l'eina perfecta, el camí a seguir per un món més just i que convisca en pau”.

visita ajuntament usuaris centre ocupacional

Una desena de joves procedentes del Centre Ocupacional Buris-Ana que es desenvolupa a la capital de La Plana Baixa, han realitzat durant la jornada d'avui diverses visites als edificis municipals per conéixer més de prop com es gestionen i, fins i tot, de quina forma participar o implicar-se en el seu funcionament. Així, els i les joves han pogut conèixer els diferents departaments municipals ubicats en l'Ajuntament, on l'alcaldessa, Maria Josep Safont, els ha rebut i fet passar a un Saló de Plenaris on han pogut preguntar qualsevol dubte sobre la gestió municipal. A més, també han visitat instal·lacions com la Biblioteca Municipal, que precisament aquesta setmana s'ha sumat a la commemoració del Dia de la Biblioteca que es tancava aquest mateix divendres a la vesprada amb el segon dels contacontes que s'han inclòs en la programación especial. Així, tal com explicava la pròpia alcaldessa de Borriana, “sempre hem dit que volíem obrir les portes de l'Ajuntament a la ciutadania, i així ho hem fet i per això estem encantats d'haver rebut la visita del Centre Ocupacional Buris-Ana, així com les desenes d'activitats que hem dut a terme per donar a conèixer la gestió municipal en qualsevol de les seues vessants”.

 

 

Consum Responsable

Una vintena d'estudiants de tercer d'ESO de l'IES Jaume I de Borriana s'han desplaçat durant el matí d'avui fins al Mercat Municipal per a “exposar el nostre producte final després del treball per projectes que realitzem en el centre, i que acaba després d'una fase de recerca en la creació d'un producte final com és aquesta campanya de conscienciació i els objectes que vam crear reutilitzant productes que ja no utilitzem a través de la reutilització”, tal com explicava una de les tres alumnes que després de la campanya dirigien la xarrada. Ja fa diversos mesos que l'alumnat de l'IES Jaume I va exposar el seu treball en el centre a força de projectes, i en aquesta ocasió era el moment de traure al carrer aqueixes conclusions i productes finals perquè “tot el treball realitzat no quede en una simple recerca, si no que tinga una aplicació pràctica en el conjunt de la societat”. Tant la directora de l'IES Jaume I, M. Carmen Usó, com les dues encarregades de dirigir el projecte de “Consum Responsable”, Pilar Pérez i Maria José Miranzo, i la mateixa regidora de Mercats, Maria Romero, no han volgut perdre's eixa xarrada posterior en la qual l'alumnat explicava tot el procés de recerca dut a terme amb les activitats que, per exemple, els van portar fins a la platja de Borriana per a analitzar les restes i residus que, encara que no es vegen, queden en la pròpia arena. Abans de la xarrada informativa, el conjunt d'alumnes i alumnes participants en el projecte, han estat explicant i repartint informació tant en el propi Mercat Municipal com en el Mercat que se celebra cada dimarts per a “intentar conscienciar a base de dades i fotografies sobre la importància de reduir l'ús de plàstics, i com la reutilització de determinats productes pot ajudar molt a disminuir l'impacte sobre el nostre entorn”, com explicava un d'ells. En l'entrada del Mercat, els usuaris i usuàries podien fins i tot participar en algun dels tallers que en els dos estands situats allí tenien lloc. Alguns confonien el lloc en el qual cal dipositar cada tipus de residus, malgrat que després de les indicacions de les alumnes, es marxaven a casa sabent que contenidor o dipòsit cal col·locar el plàstic, el cartó o altres residus reciclables. Al seu costat, el mateix alumnat ensenyava com transformar una vella samarreta en un borsa per a realitzar compres i que pot utilitzar-se en infinitat d'ocasions, no com les de plàstic que una vegada trencades són inservibles. Així, i tal com resumia la pròpia Romero, “veiem com eixe treball per projectes que es realitza en centres educatius com el Jaume I pot tenir una relació directa amb la resta de la societat, i el fet de portar fins al Mercat tot aqueix treball i estudi per a la reutilització de materials i la reducció de l'ús de plàstic, pot ser el millor exemple de les lliçons, consells i recomanacions que la gent jove pot aportar per a caminar cap a una societat millor i més respectuosa amb el medi ambient fins i tot a l'hora de consumir”.

II Jornades MAOC

L'equip directiu de l'IES Jaume I de Borriana es mostrava especialment satisfet durant la vesprada de divendres en comprovar que l'adversa meteorologia no tirava arrere als prop de 300 docents que prèviament s'havien inscrit en la II edició de les Jornades MAOC dedicades en aquesta ocasió als nous mètodes i formes d'avaluació. En l'acte de recepció i benvinguda participaven tant la directora del centre organitzador, M. Carmen Usó, com la pròpia alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, les quals destacaven “l'esforç realitzat pel conjunt de persones i entitats que organitzen i col·laboren en la realització de les jornades MAOC, que en tan sol dos anys s'han convertit en referent dins de les iniciatives de renovació en la formació dels docents de les comarques de Castelló i el conjunt de terres valencianes». Al seu costat, el regidor d'Educació de Les Alqueries, Pedro Aldama, que també va voler donar la benvinguda i les gràcies per la participació als centenars de docents reunits en el Saló d'Actes de l'IES Jaume I, tal com també va fer la directora general de Caixa Rural Borriana, Isabel Ferrer, entitat col·laboradora en la celebració de les jornades, així com el representant del CEFIRE, Javier Soriano, qui va destacar la importància de seguir organitzant d'aquesta forma i amb aquest èxit jornades i ponències per a la renovació i millora de les eines i prestacions de cada docent assistent.
A continuació tenia lloc la primera de les ponències inaugurals, a càrrec de la reconeguda professora Neus Sanmartí, a qui l'organitzadora de les Jornades, Regina Rodrigo, va voler “donar novament les gràcies per no dubtar ni un moment a tornar fins a Borriana per a seguir participant en les Jornades MAOC com una de les grans referents en el món de la renovació de l'organització de centres i en aquest cas concret, de les noves metodologies d'avaluació”.
Per a la jornada del dissabte es van reservar els fins a set tallers repartits en les diferents aules de l'IES Jaume I, a les quals els més de 300 assistents s'havien inscrit en la jornada inaugural. Així, s'ha pogut triar entre
“Jo, tu ells. Avaluem per aprende” de Pere Royo des de l’IES Les Vinyes; “Es pot avaluar sense posar notes i assegurar que s'aprèn?” de Mercè Mas del Grup Avaluar per aprendre del Rosa Sensat; el taller “Grups dialògics i avalucació mitjançant voluntariat extern al centre” de Carmen Ferrete i Luz Valero des de l’IES Alvaro Falomir; “L'experiència IndComp en l'avaluació en projectes interdisciplinaris” de Jordi Doménech des de l’INS Marta Estrada; “L'avaluació figuroanalògica i el foment del pensament crític de Glòria Arbonés del Grup IREF; “Avaluació contínua a l'aula amb APPS” de Merche Marqués de la UJI; I finalment “Elaborem una bona rúbrica, treallem coavaluació i bases d'orientació” de la pròpia Neus Sanmartí que en aquest cas ha tingut lloc en el Saló d'Actes de l'IES Jaume I, i on Sanmartí ha tornat a mostrar la seua capacitat per a explicar els beneficis i grans avantatges que pot arribar a tenir l'aplicació de les noves fórmules i mètodes d'avaluació que van sorgint en el món de l'educació. Així, des de l'equip directiu de l'IES Jaume I i la pròpia regidoria d'Educació, es mostraven “molt satisfetes amb aquesta segona edició a la qual ni tan sol la pluja ha pogut fer front, i que assenta a les Jornades MAOC com a referents, esperem que també en els pròxims anys i les futures edicions".

presentació Jornades MAOC

Fa tan sol un any que la direcció de l'IES Jaume I va decidir engegar les jornades de Models Alternatius d'Organització de Centres, la primera edició dels quals ja va ser un èxit rotund de convocatòria per als i les centenars de professionals del món de l'educació que no van voler deixar l'oportunitat de “seguir formant-se i coneixent de primera mà les noves eines i models d'organització dels centres educatius per a seguir implementant-los en els seus propis centres” tal com explicaven les responsables de les Jornades una vegada va finalitzar eixa primera edició. I avui s'ha presentat en l'Ajuntament de Borriana la segona de les edicions que com ha començat explicant l'alcaldessa i regidora d'Educació, Maria Josep Safont, “ja sabem que tindran igual o fins i tot major capacitat de convocatòria que el passat any, per això volem donar les gràcies tant a l'adreça de l'IES Jaume I com als responsables del CEFIRE que des del primer moment no han dubtat a recolzar i col·laborar en l'organització i desenvolupament de les Jornades MAOC. I és que com han recordat els dos responsables Javier Soriano i Sergio Mestre del CEFIRE en la presentació de les Jornades “són ja 280 les inscripcions que tenim registrada per a aquesta segona edició de les Jornades MAOC que seguim recolzant per ser una iniciativa que cerca la millora, creixement i formació continuada de tots i totes les professionals del món educatiu”. A més, una altra de les entitats que un any més ha volgut col·laborar en “una iniciativa tan interessant i per a la qual sempre estarem disposats a aportar el nostre granet d'arena”, ha sigut la Caixa Rural de Borriana, la Directora General de la qual, Isabel Ferrer també ha participat en la presentació. Per la seua banda, les responsables de l'adreça de l'IES Jaume I i de l'organització de les Jornades MAOC, M. Carmen Usó i Regina Rodrigo han explicat les novetats i principals actes de la programació d'aquesta segona edició. Tal com han explicat “enguany la gran novetat gira entorn de la temàtica general, ja que dediquem la gran majoria de xarrades, ponències i taules redones no solament a l'Organització de Centres com a tal, sinó a aspectes més concrets com en aquesta ocasió seran els Models Alternatius d'Avaluació de l'alumnat”. Així, les Jornades MAOC tindran lloc a partir de les 16:30 hores d'aquest divendres, quan en el mateix Institut Jaume I tinga lloc la recepció dels i les participants i les inscripcions als tallers que tindran lloc durant el dissabte. En la primera de les jornades la programació compta amb les ponències inaugurals a càrrec de Neus Sanmartí des de la UAB sobre si “Utilitzar rúbriques per avaluar és un signe d'innovació?” i a càrrec de Roberto Aguado de la UPN que en aquest cas dedicarà la seua ponència a “L'avaluació del docent”.
Per a dissabte es reserva la totalitat dels horaris a la celebració de fins a set tallers diferents que professionals especialistes en cadascuna de les temàtiques desenvoluparan a partir de dos quarts de deu del matí. En les set aules es desenvoluparan els tallers “Jo, tu, ells. Avaluem per aprendre” de Pere Royo des de l'IES Les Vinyes; “Es pot avaluar sense posar notes i assegurar que s'aprèn?” de Mercè Mas del Grup Avaluar per aprendre del Rosa Sensat; el taller “Grups dialògics i avaluació mitjançant voluntariat extern al centre” de Carmen Ferrete i Luz Valero des de l'IES Alvaro Falomir; “L'experiència IndComp en l'avaluació en projectes interdisciplinaris” de Jordi Doménech des de l'INS Marta Estrada; “L'avaluació figuroanalògica i el foment del pensament crític de Glòria Arbonés del Grup IREF; “Avaluació contínua a l'aula amb APPS” de Merche Marquès de la UJI; i finalment “Elaborem una bona rúbrica, treallem coavaluació i bases d'orientació” de la pròpia Neus Sanmartí que en aquest cas tindrà lloc en el Saló d'Actes de l'IES Jaume I. Així, i tal com han coincidit a assenyalar tots i totes les presents en la presentació de les Jornades MAOC “es tracta d'una nova i gran oportunitat de seguir creixent com a docents, de renovar la nostra metodologies de treball i organització de centres, i fer-ho amb professionals i exemples de primer nivell que ja es duen a terme en alguns centres de referència en aquest camp, com també és l'IES Jaume I”.

Maria Josep Safont, regidora d'Educació i Alcaldessa de Borriana, juntament amb Lluïsa Monferrer, regidora de Joventut de l'Ajuntament de Borriana, han presentat una nova edició que el “Club Lo Blanc, Tirant de la Llengua” ha fet per a explicar la conquesta de Borriana als xiquets i xiquetes de quart, cinquè i sisè de primària dels diferents centres educatius amb els quals explica la ciutat de Borriana.
Tal com ja es va fer amb la primera de les edicions dedicada al coneixements i difusió de les peculiaritats de les Falles en la ciutat, de nou s'han arribat a imprimir i repartir en els centres educatius un total de 1.600 exemplars, en aquest cas destinats a l'alumnat més major de primària, ja que a diferència de la primera edició, en aquesta ocasió el text és major i compta amb una major profunditat a l'hora de narrar els fets històrics que van marcar a la ciutat de Borriana.
En aquesta edició, novament, trobem seccions en les quals destaca la història central a través de la qual i gràcies al seu protagonista Blai, els i les estudiants de primària podran conèixer com va ser la conquesta de Borriana fil per randa, explicant, per exemple, com es trobava la ciutat durant aquest període i quines decisions es van prendre, en les quals Blai jugarà un paper molt important. A més, en finalitzar el conte s'inclouen unes seccions amb jocs i passatemps que serviran de suport per a familiaritzar-se amb el nou vocabulari, mentre els i les alumnes es diverteixen aprenent i coneixent més de prop la història de la seua ciutat. Tal com han assenyalat ambdues representants municipals, “es tracta de seguir donant a conèixer entre els xiquets, xiquetes i joves de Borriana la rica història de la nostra ciutat, i que millor que fer-ho a través d'una publicació que inclou il·lustracions, jocs i passatemps relacionats perquè eixe procés d'incorporació de coneixements siga molt més entretingut i efectiu”.