Coeducació Borriana

- El CEIP Iturbi, el col·legi Illes Columbretes i l'IES Jaume I acaben la formació impulsada per l'Ajuntament

- Se sumen així a altres centres que ja han elaborat els plans en anys precedents, com els CEIP Penyagolosa, Tarancon, Vilallonga, Novenes, Roca i Alcaide, i el CMA Rafel Martí de Viciana

 

El CEIP Josep Iturbi, el col·legi Illes Columbretes i l'IES Jaume I han finalitzat la formació en coeducació i l'assessorament per a realitzar els seus Plans Coeducatius impulsats per l'Ajuntament de Borriana a través de les regidories d'Igualtat i Educació.

Aquests tres centres educatius, se sumen així a uns altres que ja han elaborat el treball en cursos anteriors, com ara els CEIP Penyagolosa, Cardenal Tarancon, Pare Vilallonga, Novenes de Calatrava, Francesc Roca i Alcaide, i el CMA Rafel Martí de Viciana.

La regidora d'Igualtat, Maria Romero, ha anunciat que el pròxim curs “ja són dos els centres que han manifestat el seu interès de dur a terme la formació i la redacció del Pla, incloent-lo en el Pla Anual de Formació i esperem que encara en siguen més”.

Segons ha explicat Romero, per a la realització d'un Pla Coeducatiu de Centre resulta necessària “la capacitació per part del professorat en una sèrie de conceptes introductoris sobre sexisme, diferencia sexe / gènere, androcentrisme, igualtat real / igualtat formal, equitat, etc.”.

En aqueixa línia ha insistit que per a la seua aplicació efectiva “resulta de vital importància dotar el professorat dels centres i l'equip directiu de formació i l’assessorament oportú en la redacció del seu propi Pla”.

Per aquest motiu, ha aclarit el regidor d'Educació, J. Ramon Monferrer, dins de l'objectiu de facilitar que tots els centres puguen elaborar el seu Pla Coeducatiu “amb les majors garanties i possibilitats d'èxit”, les regidories d'Igualtat i Educació porten tres anys unint esforços amb l'aportació de l'experta en aquest tema Sandra Molines i per a sufragar les despeses derivades de la implementació dels plans en els centres.

Per a elaborar els Plans Coeducatius, els claustres dels centres que ho demanden a l'Ajuntament reben formació en sensibilització i en el disseny, la qual cosa permet, segons el parer de Monferrer, “desenvolupar de manera consensuada una sèrie d'actuacions i reflexions al voltant de la inclusió de la perspectiva de gènere en diferents àrees de treball”.

A més d'aquestes 13 hores de formació, ha manifestat Maria Romero, els centres reben assessorament en el diagnòstic del centre, “amb l’anàlisi de la convivència de l'alumnat tant a les aules com al pati i al menjador escolar”. Igualment, atès que la pretensió és que tota la comunitat educativa participe en el Pla Coeducatiu, es realitza també una jornada dirigida a les famílies.

La responsable municipal d'Igualtat ha recordat que la coeducació “suposa un imperatiu legal per a tots els centres”, però per a fer-lo realitat, ha assegurat, “a vegades els centres educatius no disposen dels recursos econòmics i formatius suficients, i és per això que des de l'Ajuntament s'ha optat per donar suport als centres que volen implementar el Pla”.

Convé remarcar que tots els centres educatius compten amb una persona per a la Coordinació d'Igualtat i Convivència (CIC), per a donar suport a les iniciatives dirigides a l'eliminació del sexisme en tots els espais educatius de l'escola, des de 2015, segons instrucció de la Conselleria d'Educació.

Des de la regidoria d'Igualtat es realitzen reunions trimestrals amb aquestes persones per a coordinar les accions d'igualtat i coeducació amb tots els centres de la localitat. Fruit d'aquestes col·laboracions són les campanyes anuals del 8 de març i el 25 de novembre, i altres accions que també es fan en coordinació amb la regidoria d'Educació, com ara el projecte “Maletes Coeducatives”.

Cal destacar també que aquestes accions se sumen a les que ha iniciat enguany la Conselleria d'Educació amb el programa pilot Coeducacentres que ha comptat amb la participació de només 16 centres de tota la Comunitat, entre els quals hi havia l'IES Jaume I. A més, l'any que ve serà el CEIP Penyagolosa el segon centre a sumar-se en el programa, cosa que per a Maria Romero “és una bona notícia, tot tenint en compte els pocs centres que avui dia participen en la proposta”.

La inclusió de la perspectiva de gènere, l'eliminació del sexisme i la implantació de la coeducació dins de l'àmbit educatiu suposa, segons el parer de la regidora d'Igualtat, “una de les grans preocupacions que tots els governs han mostrat des del punt de vista legal”, i ha afegit que fruit d'això és la redacció d'una sèrie de normes i de lleis que “van disseccionant i promovent que el principi d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes puga fer-se realitat a les a les aules de les nostres escoles avui en dia”.