Consum Responsable

Una vintena d'estudiants de tercer d'ESO de l'IES Jaume I de Borriana s'han desplaçat durant el matí d'avui fins al Mercat Municipal per a “exposar el nostre producte final després del treball per projectes que realitzem en el centre, i que acaba després d'una fase de recerca en la creació d'un producte final com és aquesta campanya de conscienciació i els objectes que vam crear reutilitzant productes que ja no utilitzem a través de la reutilització”, tal com explicava una de les tres alumnes que després de la campanya dirigien la xarrada. Ja fa diversos mesos que l'alumnat de l'IES Jaume I va exposar el seu treball en el centre a força de projectes, i en aquesta ocasió era el moment de traure al carrer aqueixes conclusions i productes finals perquè “tot el treball realitzat no quede en una simple recerca, si no que tinga una aplicació pràctica en el conjunt de la societat”. Tant la directora de l'IES Jaume I, M. Carmen Usó, com les dues encarregades de dirigir el projecte de “Consum Responsable”, Pilar Pérez i Maria José Miranzo, i la mateixa regidora de Mercats, Maria Romero, no han volgut perdre's eixa xarrada posterior en la qual l'alumnat explicava tot el procés de recerca dut a terme amb les activitats que, per exemple, els van portar fins a la platja de Borriana per a analitzar les restes i residus que, encara que no es vegen, queden en la pròpia arena. Abans de la xarrada informativa, el conjunt d'alumnes i alumnes participants en el projecte, han estat explicant i repartint informació tant en el propi Mercat Municipal com en el Mercat que se celebra cada dimarts per a “intentar conscienciar a base de dades i fotografies sobre la importància de reduir l'ús de plàstics, i com la reutilització de determinats productes pot ajudar molt a disminuir l'impacte sobre el nostre entorn”, com explicava un d'ells. En l'entrada del Mercat, els usuaris i usuàries podien fins i tot participar en algun dels tallers que en els dos estands situats allí tenien lloc. Alguns confonien el lloc en el qual cal dipositar cada tipus de residus, malgrat que després de les indicacions de les alumnes, es marxaven a casa sabent que contenidor o dipòsit cal col·locar el plàstic, el cartó o altres residus reciclables. Al seu costat, el mateix alumnat ensenyava com transformar una vella samarreta en un borsa per a realitzar compres i que pot utilitzar-se en infinitat d'ocasions, no com les de plàstic que una vegada trencades són inservibles. Així, i tal com resumia la pròpia Romero, “veiem com eixe treball per projectes que es realitza en centres educatius com el Jaume I pot tenir una relació directa amb la resta de la societat, i el fet de portar fins al Mercat tot aqueix treball i estudi per a la reutilització de materials i la reducció de l'ús de plàstic, pot ser el millor exemple de les lliçons, consells i recomanacions que la gent jove pot aportar per a caminar cap a una societat millor i més respectuosa amb el medi ambient fins i tot a l'hora de consumir”.