Després de la municipalització del passat any, les 220 parades que conformen el Mercat de la Mar tornaran cada diumenge a la zona de la platja de l'Arenal

 

La regidora de Comerç de l'Ajuntament de Borriana, Maria Romero, ha fet públiques algunes de les novetats de la segona temporada del Mercat de la Mar de Borriana, que després de solucionar els problemes tant tècnics, com a legals i de contaminació que suposava la gestió privada que es realitzava fins al passat any, obrirà de nou les seues portes aquest diumenge 1 d'octubre. Així, Romero ha volgut recordar que “per segon any consecutiu volem seguir millorant les condicions tant per als venedors com per als usuaris del Mercat de la Mar, i també aquells que després de la seua celebració, volen gaudir d'un lloc com la platja de l'Arenal en bones condicions”. Per això ha explicat que “aquest mateix diumenge tornarem a repartir les bosses reutilitzables que l'any passat vam incorporar tant per al repartiment per part dels venedors com en la campanya de distribució realitzada durant les primeres jornades de Mercat, per  tal d'evitar, com es va aconseguir, que els envasos i bosses de plàstic acabaren dipositats en la platja”. A més, també s'ha realitzat una revisió de la infraestructura perquè el tancat, que també evita el pas de bosses i residus fins a la platja, i la divisió del sòl per a les parades estiga totalment llesta abans del diumenge. Segons ha incidit Romero “una de les nostres preocupacions era la de l'estat en què quedava la zona després de la celebració del Mercat, i crec que ja vam aconseguir donar grans passos el passat any, així que tal com també va succeir abans de l'estiu, la distribució de les parades i l'adaptació que hem realitzat al costat dels tècnics municipals d'alguna d'elles, també optimitze tant el treball dels venedors com la comoditat dels i les usuàries que de nou podran realitzar les seues compres en les tres parts diferenciades del Mercat segons els productes que s'ofereixen en cada parada”. Finalment, Romero ha volgut recordar que “tot el treball de regularització que des que formem part de l'equip de govern s'ha realitzat en la infraestructura del Mercat de la Mar respon als objectius de municipalitzar alguns serveis per al seu millor funcionament, i en aquest cas, tant el control total del nombre de parades i la seua ubicació, com el d'implementar mesures per a minimitzar l'afecció del Mercat a l'entorn en el qual se celebra, esperem que tornen a ser la tònica en aquesta nova temporada que s'inicia aquest diumenge 1 d'octubre i que s'allargarà, cada diumenge fins a l'arribada del pròxim estiu”. 

Després de la reunió entre tots els agents implicats en el Mercat de la Mar es van acordar mesures futures per a seguir millorant l'afluència i la neteja de la instal·lació

 

La regidora de Comerç de l'Ajuntament de Borriana, Maria Romero, s'ha reunit aquesta mateixa setmana amb una representació dels mercaders del Mercat de la Mar i el personal designat des del consistori per a la gestió de la instal·lació municipal, tant per a fer un balanç sobre el funcionament durant els últims mesos, com proposar i acordar millores de cara al pròxim mes d'octubre quan, passat l'estiu, torne a arrancar el Mercat de la Mar.

Els principals temes tractats durant la trobada han sigut la neteja de la instal·lació, la seguretat i intervenció policial, el pla d'emergències, els horaris o els serveis que presta el Mercat i que pretenen millorar-se en el futur. Així, regidoria i venedors van coincidir en assenyalar que “la neteja ha sigut més que òptima durant la primera part de l'any, i per això hem acordat no deixar que es produïsquen situacions d'acumulació de residus, per al que s'ha corroborat amb l'empresa concessionària del servei que en el futur s'apliquen mesures de prevenció com el repartiment de borses en l'hora d'inici del Mercat, l'augment de recordatoris per part del personal municipal sobre el bon ús i les pràctiques que han de realitzar els venedors, així com l'advertiment sobre possibles sancions si es reincideix en conductes que empitjoren la neteja de la instal·lació.

A més, i malgrat que la majoria de venedors han quedat satisfets amb l'afluència de públic durant bona part dels diumenges en els quals s'ha celebrat el Mercat de la Mar, la regidora Maria Romero ha avançat que “també hem acordat que serà molt positiu realitzar campanyes de promoció específiques i d'informació per a augmentar el nombre d'usuaris”. Dins dels punts que més afecten als propis venedors i venedores del Mercat de la Mar, ja s'està estudiant i treballant en “la redacció d'una ordenança que substituisca bona part de l'aprovada en 2004, que permetia als mercaders estar fins a vuit setmanes sense muntar parada abans que se'ls revocara la llicència, per la qual cosa intentarem que per al tram de final d'any ja puguem aplicar eixes noves mesures”.

Les principals millores que tant el personal municipal com a venedores i venedors han assenyalat des que es municipalitzara el servei, han destacat “la instal·lació dels aparca-bicis que faciliten l'arribada de compradors, els panells informatius i indicadors de noves places de pàrquing i la dotació de banys tan necessaris per al Mercat de la Mar. A més, es va solucionar la problemàtica d'un dels bars que s'instal·len cada diumenge i gràcies el quin tant usuaris com a venedor han qualificat de positiu per al servei”.

Tal com ha acabat resumint Romero, “la municipalització del servei pot arribar a ser un procés molt costós a causa dels nombrosos canvis que s'han d'implementar tant a nivell d'ordenança com de metodologia de treball de venedors, però després d'aquest primer semestre de l'any, creiem que el Mercat de la Mar de Borriana torna a ser el referent entre les diferents instal·lacions de venda de productes que cada cap de setmana es donen en diverses poblacions de la Plana Baixa i les comarques veïnes”. 

Un altra de les mesures aprovades per unanimitat al Consell ha estat la integració de una persona en representació de cadascuna de les associacions comercials de la ciutat

 

La sala de juntes de l’Ajuntament de Borriana ha reunit novament al Consell Local del Comerç que havia quedat en suspensió donat el canvi al capdavant de la regidoria així com la renovació de la junta directiva de la Federació del Comerç. El Consell, que es va reunir per primera vegada el passat mes d’octubre, està format per un representat de cada grup polític, dos persones representats de la Federació de comerç, un representant de l’Asociació d'Hostalers, un representat de la Conselleria d’Economia Sostenible, Sectors productius, comerç i treball, el tècnic de l'àrea i la regidora delegada que presideix la sessió en nom de l’alcaldessa. 

Tal com ha destacat la regidora de Comerç, Maria Romero, «aquesta darrera sessió ha estat especialment positiva en quant als acords presos per les diferents parts representades al Consell, atès que la urgència de signar el nou conveni amb la Federació ha quedat totalment solucionada». Així,s'ha felicitat públicament tant a la Federació com al tècnic responsable pel treball realitzat conjuntament en la redacció del nou conveni de col·laboració entre l’Ajuntament i la Federació. Com ha detallat Romero, «el nou conveni suposa, d'una banda, augment considerable de la consignació passant de 17.000 a 22.000€, i d'altra, inclou activitats per a tres campanyes o activitats de promoció comercial al llarg de l’any: la campanya d’estiu, la campanya de tardor i la de hivern». Resulta especialment destacable la limitació que s’inclou al conveni de no utilitzar més del 40% del total de la dotació econòmica en cap dels esdeveniments que s’organitzen de forma que es garantisca la disponibilitat econòmica per a totes les accions consignades.

Un altre dels punts positius acordats durant la sessió ha estat «la creixent representativitat comercial al Consell, per tal que tots els agents comercials se senten part important, amb veu i vot dins l'òrgan». Així, la regidora de l’àrea ha proposat que a més de la representació dels dos membres de la Federació, «s’incloga al Consell un representant de cadascuna de les associacions comercials de la ciutat amb la finalitat d’ampliar l’aportació de les diferents sensibilitats al Consell així com la d'ampliar el canal de comunicació amb els comerciants».

 

El Saló de Plenaris Municipal ha acollit l'acte de lliurament dels premis sortejats la passada setmana dins de la campanya comercial “Borriana T'enamora”. Un total de dotze sopars romàntics en diferents restaurants de la ciutat i un viatge a París han estat els suculents premis d'aquest any, i en l'acte de lliurament els i les afortunades han volgut “donar les gràcies per oferir la possibilitat d'entrar en sorteigs d'aquest nivell en realitzar les compres en comerços locals”. Per la seua banda la regidora de Comerç, Maria Romero i les representants de la Federació han manifestat “la seva satisfacció en vore que cada any són més els veïns i veïnes de Borriana que dispositen les seues butlletes de participació, ja que això significa que se segueixen fidelitzant la clientela i que el Comerç local ofereix totes les possibilitats i productes que puga necessitar la ciutadania”. 

 

LISTADO GANADORES SORTEO:

 

-Rosa Ana Gomez, ganadora del sorteo de un viaje. Boleto sellado en Dinamics Zapateria:

 

-M.Jose Hernández Fernández, cena en Restaurante Pizzería Roma, boleto sellado en Barbara Molina Peluquería.

-Raquel Carda, cena en Restaurante Casa Pepe, boleto sellado en Bar Europa.

-Digna Nebot, cena en Restaurante El Morro, boleto sellado en Bar Europa.

-Ana Gavara, cena en Restaurante Circulo Frutero, boleto sellado en Merceria M.Carmen.

-Rosa Borillo, cena en Pizzeria Restaurante Pinocchio, boleto sellado en Birdy Kids moda infantil.

-Alicia García, cena en Restaurante Savarin, boleto sellado en Forn Carrer Major.

-Flora Gallego, cena en Restaurante Club Nautic Burriana, boleto sellado en Paco Palau.

-Agnes Martinez, cena en Pizzeria Don Pepe, boleto sellado en La Placeta.

-Manuel Sánchez Martí, cena en El Templat, boleto sellado en Esports Helios.

-Jesús Pérez López, cena en Restaurante El Arenal, boleto sellado en Garbo Moda.

-M.Jose Valcárcel, cena en Restaurante Rita & Pepa, boleto sellado en RG Peluqueros.

-Gloria Granell, cena en Restaurante L'Ora, boleto sellado en Binari fotografos.

Al voltant de dos-cents llocs tornen a oferir els seus productes en una el primer diumenge de celebració després de l'adaptació del Mercat a la normativa i amb totes les mesures de seguretat i mediambientals implementades

 

El Mercat de la Mar de Borriana ha tornat a celebrar-se al costat de la Platja de l'Arenal amb un èxit de participació que fins i tot ha superat les expectatives dels organitzadors, ja que milers de persones han passat i comprat en la seua reestrena després de la municipalització del servei. Després de molts mesos de feina dels treballadors municipals encarregats d'adaptar el funcionament del Mercat de la Mar a la legalitat, tant pel que fa a llocs, espais i mesures correctores sobre l'afecció a l'entorn, els representants municipals s'han mostrat “molt satisfets de vore com el treball conjunt de regidories com la de Comerç, la de Medi Ambient o la de Via Pública ha tingut un resultat com el qual avui podem comprovar tots”, tal com explicava l'alcaldessa Maria Josep Safont. Al costat d'ella, una més que nodrida representació municipal ha volgut estar avui presents en la reestrena del Mercat de la Mar, que en aquest primer dia ha comptat amb ambientació especial durant el matí amb l'actuació d'una batucada i la participació de diversos representants de l'empresa encarregada de la campanya de sensibilització sobre els i les compradores perquè les conductes dins del Mercat no afecten a l'entorn en el qual es desenvolupa.

Ja durant el primer diumenge de celebració del Mercat de la Mar, s'han repartit més de mil borses reutilitzables amb el lema “Per un Mercat + Net” que els usuaris no han dubtat a recollir i començar a utilitzar per carregar les seves compres. Tal com explicaven les dues persones encarregades d'informar sobre les bones pràctiques en el Mercat de la Mar “s'han repartit borses especials per a cadascun dels llocs perquè dipositen allí els seus residus, i a més els mateixos representants municipals han repartit les borses blaves per als compradors explicant-los que la seva utilització ha de ser a consciència i intentar sempre portar-les damunt quan es vaja a comprar al Mercat”.

A més, segons s'ha pogut comprovar a la finalització del Mercat de la Mar, la tanca perimetral que s'ha instal·lat per evitar el vol de borses i el seu dipòsit a la mateixa platja de l'Arenal, ha funcionat a la perfecció, al que també ha ajudat la climatologia que avui ha oferit un matí de sol i vent inexistent a la platja de Borriana.

Segons va explicar en la presentació del mateix Mercat de la Mar, la regidora de Comerç, Inma Carda, “hem volgut estudiar i analitzar cadascun de les desenes de punts sobre l'organització del nou Mercat, i després de l'adaptació a la legalitat d'un total de 220 llocs, les mesures preventives mediambientals i la dotació de tots els serveis necessaris per a la seva celebració, avui ha de ser un dia per estar contentes amb el resultat obtingut”. Ha funcionat a la perfecció el control i prevenció per part del Grup Operatiu de Resposta de la Policia Local, s'han generat menys residus i els generats s'han dipositat en els contenidors habilitats, i després de la primera edició del municipalitzat Mercat de la Mar, sembla que ha arribat per quedar-se durant molt de temps.

Avui ha tornat el Mercat de la Mar de Borriana que fins i tot els veïns i veïnes de la ciutat havien demanat dins de les campanyes de participació ciutadana com una de les infraestructures més necessàries i demandades, i tal com es podia llegir en el cartell de benvinguda del Mercat que se celebrarà cada diumenge es fa amb la premissa de “Cuidar la Mar, cuidar a la ciutadania i així s'estarà cuidant al Mercat”. 

La alcaldesa de Borriana, Maria Josep Safont y los concejales de Comercio, Inma Carda, de Turismo Santi Zorío,y el teniente de alcalde Vicent Granel, visitan el stand y participan en el “showcooking” de la nueva marca del producto burrianense

 

Los “Coents de Borriana” son desde este mismo fin de semana, un producto artesanal mucho más conocido para el mundo de la hosteleria, el comercio y la elaboración artesanal de embutidos, gracias a su paso por la Gastrónoma 2016 que tiene lugar durante esta semana en la Fira de València. Los siete carnicerías que elaboran “coents” en Borriana y que se han unido bajo la marca “Coents de Borriana” reconocida recientemente con el distintivio de producto de calidad CV, no han querido dejar pasar la oportunidad de estar presentes en el encuentro celebrado en la Fira de València ya desde el momento en que recibieron el reconocimiento del Consell, y durante varias jornadas han mostrado las peculiaridades de un producto que se ha presentado en Gastrónoma “con un éxito que ni tan sólo nostros esperábamos, ya que la aceptación por parte tanto de particulares como de empresas ligadas al sector ha sido muy positivo y esperamos que sirva para comenzar a hacer llegar el “coent” a muchos más lugares y platos en los que hoy día es protagonista” tal y como ha explicado el portavoz de la marca, Vicent Vilar. 

En el “showcooking” celebrado durante la mañana, los siete establecimientos unidos bajo la marca “Coents de Borriana” que son  las carnicerías Carmen, Manoli, Teresa, la Boutique de la Carne, Cal Picú, Cati y La Cabanenca han pasado por el lugar habilitado en la Fira de València para mostrar públicamente el producto borrianense junto al  profesor de derecho público, politólogo, escritor y amante de los “coents”, Vicent Franch, quien se ha encargado de hacer llegar a las decenas de personas presentes las curiosidades, historia y bondades del embutido. A continuación se ha podido comprobar el amplio abanico de recetas en el que el “coent” puede llegar a ser protagonista con el “showcooking” organizado por la marca. 

Tras el acto, la alcaldesa de Borriana, Maria Josep Safont, ha querido destacar “la importancia de que los productores de “coents” de nuestra ciudad se hayan unido bajo una misma marca y de esta forma podamos comprobar como en poco tiempo la difusión y conocimiento del producto ha crecido mucho más que hasta ahora”. Por su parte, la concejala de Comercio, Inma Carda, se ha mostrado “muy satisfecha de ver como la gente ha respondido a la participación de los “coents” en Gastrónoma 2016, y como esperamos que a partir de ahora la comercialización del producto mejore más allá de nuestra propia ciudad”. Por último, el concejal de Turismo, Santi Zorío, ha manifestado que “después de trabajar para obtener la denominación CV para el “coent”, en poco tiempo ya vemos como puede convertirse en el mejor embajador de nuestra ciudad, y ayude de forma transversal en aspectos como la promoción turística de la ciudad o la dinamización comercial y económica borrianense”

Durant la propera setmana  es convocarà a les parts per tancar, entre altres punts, la campanya promocional de Nadal

La màxima responsable de l'àrea de Comerç de Borriana, Inma Carda ha volgut aclarir que “després del conflicte obert per la Federació del Comerç i tenint en compte que molts comerços, a títol personal, s'han posat en contacte amb nosaltres per postular-se en contra de les reivindicacions plantejades per la Federació”, pretén “tancar aquest capítol mantenint una reunió amb els representants del comerç la setmana vinent per parlar sobre aspectes concernents a la campanya de nadal que tenim pendent i que, davant el desacord, havíem ajornat”.
Com és habitual des de l'arribada al consistori de Carda, la forma de treballar amb el comerç ha estat mantenir reunions periòdiques per anar planificant les diferents campanyes o esdeveniments del comerç. Fruit d'aquestes trobades ha estat possible la creació de la Federació del Comerç que aglutina a prop de 350 comerços i l'aprovació del Consell Local del Comerç que tindrà la seva primera reunió a l'octubre. Des de les primeres reunions, la regidora ha defensat una marca comercial que identifiqui a un comerç proper, amb gran varietat de productes i de qualitat. Tal com ha assenyalat carda “el comerç de proximitat o local és un motor econòmic que necessita del suport institucional per això una de les visites que rebem a principi d'any va ser la del Director General de Comerç i Consum, Natxo Costa, qui va explicar l'ànim del govern autonòmic de no liberalitzar l'horari comercial en pro del comerç local, així com potenciar les fires i productes artesans.
Seguint aquesta línia, Carda sempre ha defensat potenciar el comerç local amb els recursos que es tenen, d'una banda recursos autonòmics com és l'Ordre d'ajudes destinades al Comerç que es va publicar la setmana passada i que ha estat comunicada al comerç i s'ha ofert al tècnic AEDL de l'Ajuntament per assessorar, informar i orientar, així com de Diputació on no hi ha ajudes per al comerç i per això l'edil va mantenir una reunió amb el diputat popular de Promoció Econòmica a l'abril per expressar el seu malestar per la falta de suport de la Diputació al sector. A nivell municipal, el pressupost per a Comerç de 2016 ascendeix a 37.000€, dels quals 10.300€ són per a Promoció Comercial i es va procedir a decretar una subvenció per la Fira de Sant Antoni de 6.032€ i dos Convenis, un per a l'Associació dels Coents de Borriana de 3.900€ i un altre per la Federació del Comerç de Borriana de 16.750€ signats a principi de juliol i que en principi serviria perquè la Federació gestionés aquests diners en la dinamització del comerç en dos esdeveniments principalment, Pop Up Market a l'estiu i Campanya de Nadal. Comparativament, en 2015 el pressupost va ser de 31.338€ i el de 2014 de 27.225€.
Independentment a les dotacions econòmiques, des del principi de la legislatura, Carda ha apostat per les xarxes socials per promocionar el comerç, i des d'agost de 2015 ha posat a la disposició del comerç el Web, facebook i twitter de Promoció Econòmica, apostant per arribar a un públic digital que pugui interactuar amb el comerç local.
Respecte a la polèmica del Mercat de la Mar, Carda ressalta que si es pretén crear una marca de Comerç Local de qualitat cal diferenciar-se de la venda ambulant: ”són dos sectors econòmics diferents amb un públic objectiu diferent. No obstant això, el període de presentació de sol·licituds va ser públic i es van presentar comerços locals que han estat assignats amb una parada, si bé per a això havien d'estar al corrent en impostos relatius a la venda ambulant”. L'altra opció que va plantejar fora de termini la Federació del Comerç és poder disposar d'un espai de 12m per a ús privatiu no obstant això, el consistori entén que és interessant un espai per a associacions i federacions però no amb caràcter exclusiu a una.
La regidora espera que aquestes discrepàncies sorgides puguen “solucionar-se per poder continuar treballant pel Comerç Local com hem vingut fent des que vam entrar a formar part de l'equip de govern municipal”.

D'entre la multitud d'actes que durant el primer cap de setmana de les Festes de la Misericòrdia han tingut lloc a Borriana, la gastronomia n'ha estat una de les protagonistes amb la celebració de la Fira del Coent. Per segon any consecutivu, els principals comerciants que treballen amb aquest producte tan representatiu de la ciutat de Borriana, s'han citat a la plaça de la Mercè per oferir les diferents varietats del famós “coent” borrianenc. Cal Picú, Carnisseria Cati, La Cabanenca, Carnisseria Carme, Carnisseria Teresa, La Boutique de la Carn, Carnisseria Manoli i van poder mostrar la passió i la dedicació que posen en l'elaboració del tradicional embotit de Borriana. L'alcaldessa Maria Josep Safont acompanyada de diferents regidors de l'Ajuntament i de les Reines Falleres, Laura Conde i Marina Monferrer no s'ho van voler perdre i van provar les elaboracions de tots els comerços participants. Per segon anys consecutiu, la plaça de la Mercè gairebé es va quedar menuda per rebre als centenars de veïns i visitants que segueixen mostrant la seua devoció pel “coent” de Borriana.