La campanya de promoció “Pessics de Mar” que duen a terme de forma conjunta la Generalitat Valenciana, el Ministeri d'Agricultura i Pesca i el Fons Europeu Marítim i de Pesca ha arribat a Borriana de la mà de les regidories de Pesca i Comerç i de la col·laboració de la Confraria de Pescadors i l'Associació de Mercaders. Per això, durant el matí els representants municipals de Pesca, Vicent Aparisi, i de Comerç, Maria Romero, s'han desplaçat fins als voltants del Mercat Municipal on s'ha dut a terme el treball de promoció i informació per a totes les persones que desitjaven conèixer més de prop el producte pesquer procedent de les llotges valencianes, entre les quals la de Borriana ocupa un important lloc. Així, tal com ha explicat la regidora de Comerç, Maria Romero, “es tracta d'informar i donar a conèixer més, si cap, la varietat de productes procedents del mar que podem trobar en els nostres comerços gràcies al treball que es realitza en les llotges valencianes, per això a més dels objectes de regal com davantals o bosses, també s'ha oferit una completa guia de les diferents espècies comestibles procedents del mar”. Per la seua banda, el regidor de Pesca, Vicent Aparisi, ha volgut recordar que “ja vam voler estar presents en la promoció de la campanya realitzada fa pocs dies a Castelló, i ara, amb la importància i el treball que estem dedicant en els últims mesos a la millora de les condicions de treball dels nostres pescadors i pescadores, creiem que era el moment perfecte perquè la campanya “Pessics de Mar” acoste encara més i millore la venda i distribució de peix i marisc”. Tal com es recorda en la informació distribuïda a través de la campanya, “la pesca dóna treball a la Comunitat Valenciana a unes 3.000 persones solament de forma directa”, per la qual cosa tots dos representants municipals han coincidit en assenyalar que “és molt d'agrair la col·laboració i el treball conjunt de les institucions i també de diferents sectors comercials de la nostra ciutat per a seguir recuperant i situant en el lloc que li pertany, la riquesa de productes de la nostra llotja, i així aconseguir que tant la visió social de la ciutadania com el consum continue millorant en els pròxims anys tant a Borriana com en el conjunt de terres valencianes”.

 

La regidoria de Comerç de l'Ajuntament de Borriana ha presentat al costat de diversos membres de la Federació de Comerç de la ciutat, una nova edició de la Fira de Nadal del Comerç que se situarà el cap de setmana vinent en El Pla per a “acostar al cor de la ciutat, i per tant fer més accessibles les possibles compres, una Fira que comptarà amb una programació especial per als xiquets i xiquetes de Borriana i així combinar la promoció comercial amb l'entreteniment durant tot el cap de setmana”, tal com ha explicat la regidora de l'àrea, Maria Romero. La màxima representant de l'àrea comercial municipal ha explicat que “seguim amb el nostre objectiu de dinamitzar al màxim la part comercial de la nostra ciutat especialment durant aquestes dates, i després de la celebració per primera vegada el passat any de la Fira de Nadal, hem volgut sumar-li alguna que una altra novetat perquè torne a ser un èxit tant de participació com de vendes per als establiments participants, que enguany aconseguiran quasi les quaranta casetes en El Pla”.
Ha sigut la representant de la Federació de Comerç de Borriana, Loles Ros, qui ha explicat que “la Fira començarà el divendres a les sis de la vesprada amb l'acte d'inauguració en el qual participaran l'Associació de Gegants i Cabuts de la ciutat amb una cercavila inaugural que anirà de la Plaça de la Mercè fins al Pla, i en la qual també estarà present la música que en aquest cas aportaran els Bombos i Tambors de la Santa Faz de Borriana, en el que esperem que siga un espectacle cridaner i que anime a la participació veïnal,per tancar definitivament la Fira el diumenge a les vuit de la vesprada”. Seguidament, ha sigut el President de la Federació de Comerç de Borriana. Carlos Capella, qui ha volgut explicar que “la segona edició d'aquesta Fira de Nadal del *Comerç ha sigut possible gràcies a l'esforç de l'equip de treball conformat especialment per a organitzar i dissenyar la Fira, així que cal agrair la labor prèvia que al costat de la Regidoria han realitzat durant les últimes setmanes”. La mateixa regidora de Comerç, Maria Romero, ha detallat que “durant tot el cap de setmana els i les assistents a la Fira podran combinar les seues compres amb per exemple, les activitats infantils que es desenvoluparan en el mateix Pla, a més de diferents tallers i una xocolatada». A més Romero ha assenyalat que “hem treballat per a coordinar al màxim les activitats i programació d'aquests tres dies perquè la Fira siga un èxit, per això hem volgut que l'encesa de la il·luminació especial que cada any s'instal·la tant en El Pla com en els carrers del conjunt de la ciutat, es duga a terme a partir de les sis i mitja de la vesprada del divendres, perquè el gran arbre que envoltaran les quasi quaranta tendes i establiments, il·lumine durant tot el cap de setmana els passejos i les compres pel Pla”. 

 

La regidoria de Comerç de l'Ajuntament de Borriana i la Federació de Comerç han anunciat la celebració d'una nova Fira del Ecce Homo del Comerç que se sumisca a l'oferta que tradicionalment s'instal·la en el mateix camí del Ecce Homo, però en aquest cas en la zona del carrer Almesies i amb els establiments de la ciutat com a protagonistes. Així es compleix amb una de les sol·licituds realitzades per la Federació de Comerç de la ciutat en el conveni signat anualment amb el consistori, i que portarà a un total de 18 comerços de la ciutat a acostar els seus productes als veïns i veïnes de Borriana durant tota la jornada, ja que la venda s'iniciarà a les deu del matí i no acabarà fins a les vuit de la vesprada. Tal com ha explicat la mateixa regidora de l'àrea, Maria Romero, “dins del calendari comercial i tradicional de Borriana, la celebració del Ecce Homo suposa un dia molt especial per a la ciutadania, per això l'objectiu d'aquesta nova Fira és doble, ja que d'una banda seguim donant el protagonisme i participació al comerç local, i alhora, es busca omplir d'activitats la zona propera al Camí del Ecce Homo i així reforçar i continuar amb les nostres tradicions locals”. I és que a més dels divuit establiments que s'han sumat a la celebració de la *Fira, la regidoria ha volgut també oferir tot un seguit de jocs en el carrer perquè els xiquets i xiquetes que viuen de forma especial el dia del*Ecce Homo a Borriana puguen gaudir de tallers i activitats especialment pensades i dissenyades per a ells a través de Monitors.es.


Així, tal com ha conclòs Romero, “el treball conjunt entre regidoria i Federació de Comerç segueix donant els seus fruits i ens està servint per a dinamitzar de forma contundent l'activitat comercial en la nostra ciutat, acostant els productes a la ciutadania a través d'iniciatives com aquesta mateixa Fira, el Mediterrània Pop Up Market que portem dos anys celebrant a l'estiu i tota la programació que fa que les tendes i establiments de la ciutat traguen els seus productes al carrer i açò els supose un major èxit comercial”. 

Va ser la passada setmana a Terol quan els quasi 17 anys que el borrianenc César Martí porta al capdavant de la Floristeria Lola de la ciutat, es van veure recompensats quan es va anunciar que s'acabava de convertir en el Millor Artesà Florista de 2017. Avui, l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i la regidor de Comerç de la ciutat, Maria Romero, han volgut “rebre en el consistori i donar l'enhorabona a un borrianenc com César per mostrar que el treball diari que, també en el seu cas, duu a terme en la nostra ciutat, té la seua recompensa en forma de trofeu i èxit a nivell nacional”. Així, després de ser rebut en el despatx d'alcaldia i dialogar amb ambdues sobre l'experiència viscuda en terres aragoneses i ser la primera vegada que es presentava al certamen, César Martí ha rebut la litografia que li ha lliurat la mateixa alcaldessa en la qual la silueta de Borriana “esperem que servisca perquè, com ha fet César en el seu pas i triomf del MFA 2017, seguisca portant el nom de la nostra ciutat allà per on viatge i deixe ben alt un llistó que serà difícil de superar”. 

 

El Mercat de la Mar de Borriana ha iniciat aquest diumenge la seua segona temporada en la zona de la platja de l'Arenal des de la seua municipalització, que va permetre una regulació necessària quant a la gestió del propi mercat, com una substancial millora en l'afecció que la seua celebració suposava per a l'entorn en el qual se celebra. La reobertura del Mercat ha volgut tornar a tenir en compte els objectius que ja es van complir el passat any, en el qual la gestió dels residus va ser una de les principals característiques, per açò les 1.000 borses reutilitzables que s'han repartit, s'han combinat amb una campanya informativa sobre el treball de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor on es pot rebre qualsevol tipus d'assessorament o dubte respecte al consum, i que en ocasions no coneixen molts dels usuaris i usuàries d'infraestructures com el Mercat de la Mar. A més, s'ha realitzat una campanya publicitària sobre la tornada del Mercat i segons s'ha indicat des de la regidoria de Mercats i Promoció Econòmica en les pròximes setmanes se seguirà publicitant aquesta segona temporada. 


La mateixa regidora de l'àrea, Maria Romero, ha volgut estar present en aquesta reobertura del Mercat de la Mar en la nova temporada, i tal com ha explicat “tan sols fent una ullada general al Mercat de la Mar, ja es pot comprovar com la redistribució de les parades i la zonificació segons el producte que es posa a la venda, facilita tant el pas dels usuaris o usuàries com una optimització del temps a l'hora de realitzar les compres”. A més, Romero ha volgut recordar que “per segon any consecutiu i durant els primers diumenges en els quals es duu a terme el Mercat de la Mar, hem repartit centenars de bosses reutilitzables perquè aquelles persones que solen repetir quasi cada cap de setmana la seua visita, les reutilitzen i reduïm considerablement el nombre de residus plàstics derivats del Mercat de la Mar, tal com també es fa amb els i les venedores als quals se'ls proporcionen envasos per a dipositar els residus segons la seua composició”. Si a això se li suma que “la tanca instal·lada durant el passat any i que es va revisar abans d'aquesta segona temporada, segueix complint la seua funció d'evitar que els residus plàstics es dipositen amb tanta facilitat en la platja de l'Arenal, com si succeïa anteriorment”, les millores del servei des dels seus municipalització són realment notables.


Així, fins a l'arribada del pròxim estiu, els i les usuàries del Mercat de la Mar podran tornar a gaudir cada diumenge de la seua celebració en la zona marítima, i tal com recorda Romero, “esperem que ho seguisquen fent de forma tan massiva com a responsable, i que així es puga tornar a gaudir d'un servei ben gestionat, respectuós amb l'entorn en el qual se celebra i oferint la varietat de productes que la seua clientela espera”. 

 

Després de la municipalització del passat any, les 220 parades que conformen el Mercat de la Mar tornaran cada diumenge a la zona de la platja de l'Arenal

 

La regidora de Comerç de l'Ajuntament de Borriana, Maria Romero, ha fet públiques algunes de les novetats de la segona temporada del Mercat de la Mar de Borriana, que després de solucionar els problemes tant tècnics, com a legals i de contaminació que suposava la gestió privada que es realitzava fins al passat any, obrirà de nou les seues portes aquest diumenge 1 d'octubre. Així, Romero ha volgut recordar que “per segon any consecutiu volem seguir millorant les condicions tant per als venedors com per als usuaris del Mercat de la Mar, i també aquells que després de la seua celebració, volen gaudir d'un lloc com la platja de l'Arenal en bones condicions”. Per això ha explicat que “aquest mateix diumenge tornarem a repartir les bosses reutilitzables que l'any passat vam incorporar tant per al repartiment per part dels venedors com en la campanya de distribució realitzada durant les primeres jornades de Mercat, per  tal d'evitar, com es va aconseguir, que els envasos i bosses de plàstic acabaren dipositats en la platja”. A més, també s'ha realitzat una revisió de la infraestructura perquè el tancat, que també evita el pas de bosses i residus fins a la platja, i la divisió del sòl per a les parades estiga totalment llesta abans del diumenge. Segons ha incidit Romero “una de les nostres preocupacions era la de l'estat en què quedava la zona després de la celebració del Mercat, i crec que ja vam aconseguir donar grans passos el passat any, així que tal com també va succeir abans de l'estiu, la distribució de les parades i l'adaptació que hem realitzat al costat dels tècnics municipals d'alguna d'elles, també optimitze tant el treball dels venedors com la comoditat dels i les usuàries que de nou podran realitzar les seues compres en les tres parts diferenciades del Mercat segons els productes que s'ofereixen en cada parada”. Finalment, Romero ha volgut recordar que “tot el treball de regularització que des que formem part de l'equip de govern s'ha realitzat en la infraestructura del Mercat de la Mar respon als objectius de municipalitzar alguns serveis per al seu millor funcionament, i en aquest cas, tant el control total del nombre de parades i la seua ubicació, com el d'implementar mesures per a minimitzar l'afecció del Mercat a l'entorn en el qual se celebra, esperem que tornen a ser la tònica en aquesta nova temporada que s'inicia aquest diumenge 1 d'octubre i que s'allargarà, cada diumenge fins a l'arribada del pròxim estiu”. 

Després de la reunió entre tots els agents implicats en el Mercat de la Mar es van acordar mesures futures per a seguir millorant l'afluència i la neteja de la instal·lació

 

La regidora de Comerç de l'Ajuntament de Borriana, Maria Romero, s'ha reunit aquesta mateixa setmana amb una representació dels mercaders del Mercat de la Mar i el personal designat des del consistori per a la gestió de la instal·lació municipal, tant per a fer un balanç sobre el funcionament durant els últims mesos, com proposar i acordar millores de cara al pròxim mes d'octubre quan, passat l'estiu, torne a arrancar el Mercat de la Mar.

Els principals temes tractats durant la trobada han sigut la neteja de la instal·lació, la seguretat i intervenció policial, el pla d'emergències, els horaris o els serveis que presta el Mercat i que pretenen millorar-se en el futur. Així, regidoria i venedors van coincidir en assenyalar que “la neteja ha sigut més que òptima durant la primera part de l'any, i per això hem acordat no deixar que es produïsquen situacions d'acumulació de residus, per al que s'ha corroborat amb l'empresa concessionària del servei que en el futur s'apliquen mesures de prevenció com el repartiment de borses en l'hora d'inici del Mercat, l'augment de recordatoris per part del personal municipal sobre el bon ús i les pràctiques que han de realitzar els venedors, així com l'advertiment sobre possibles sancions si es reincideix en conductes que empitjoren la neteja de la instal·lació.

A més, i malgrat que la majoria de venedors han quedat satisfets amb l'afluència de públic durant bona part dels diumenges en els quals s'ha celebrat el Mercat de la Mar, la regidora Maria Romero ha avançat que “també hem acordat que serà molt positiu realitzar campanyes de promoció específiques i d'informació per a augmentar el nombre d'usuaris”. Dins dels punts que més afecten als propis venedors i venedores del Mercat de la Mar, ja s'està estudiant i treballant en “la redacció d'una ordenança que substituisca bona part de l'aprovada en 2004, que permetia als mercaders estar fins a vuit setmanes sense muntar parada abans que se'ls revocara la llicència, per la qual cosa intentarem que per al tram de final d'any ja puguem aplicar eixes noves mesures”.

Les principals millores que tant el personal municipal com a venedores i venedors han assenyalat des que es municipalitzara el servei, han destacat “la instal·lació dels aparca-bicis que faciliten l'arribada de compradors, els panells informatius i indicadors de noves places de pàrquing i la dotació de banys tan necessaris per al Mercat de la Mar. A més, es va solucionar la problemàtica d'un dels bars que s'instal·len cada diumenge i gràcies el quin tant usuaris com a venedor han qualificat de positiu per al servei”.

Tal com ha acabat resumint Romero, “la municipalització del servei pot arribar a ser un procés molt costós a causa dels nombrosos canvis que s'han d'implementar tant a nivell d'ordenança com de metodologia de treball de venedors, però després d'aquest primer semestre de l'any, creiem que el Mercat de la Mar de Borriana torna a ser el referent entre les diferents instal·lacions de venda de productes que cada cap de setmana es donen en diverses poblacions de la Plana Baixa i les comarques veïnes”. 

Un altra de les mesures aprovades per unanimitat al Consell ha estat la integració de una persona en representació de cadascuna de les associacions comercials de la ciutat

 

La sala de juntes de l’Ajuntament de Borriana ha reunit novament al Consell Local del Comerç que havia quedat en suspensió donat el canvi al capdavant de la regidoria així com la renovació de la junta directiva de la Federació del Comerç. El Consell, que es va reunir per primera vegada el passat mes d’octubre, està format per un representat de cada grup polític, dos persones representats de la Federació de comerç, un representant de l’Asociació d'Hostalers, un representat de la Conselleria d’Economia Sostenible, Sectors productius, comerç i treball, el tècnic de l'àrea i la regidora delegada que presideix la sessió en nom de l’alcaldessa. 

Tal com ha destacat la regidora de Comerç, Maria Romero, «aquesta darrera sessió ha estat especialment positiva en quant als acords presos per les diferents parts representades al Consell, atès que la urgència de signar el nou conveni amb la Federació ha quedat totalment solucionada». Així,s'ha felicitat públicament tant a la Federació com al tècnic responsable pel treball realitzat conjuntament en la redacció del nou conveni de col·laboració entre l’Ajuntament i la Federació. Com ha detallat Romero, «el nou conveni suposa, d'una banda, augment considerable de la consignació passant de 17.000 a 22.000€, i d'altra, inclou activitats per a tres campanyes o activitats de promoció comercial al llarg de l’any: la campanya d’estiu, la campanya de tardor i la de hivern». Resulta especialment destacable la limitació que s’inclou al conveni de no utilitzar més del 40% del total de la dotació econòmica en cap dels esdeveniments que s’organitzen de forma que es garantisca la disponibilitat econòmica per a totes les accions consignades.

Un altre dels punts positius acordats durant la sessió ha estat «la creixent representativitat comercial al Consell, per tal que tots els agents comercials se senten part important, amb veu i vot dins l'òrgan». Així, la regidora de l’àrea ha proposat que a més de la representació dels dos membres de la Federació, «s’incloga al Consell un representant de cadascuna de les associacions comercials de la ciutat amb la finalitat d’ampliar l’aportació de les diferents sensibilitats al Consell així com la d'ampliar el canal de comunicació amb els comerciants».