La Cooperativa Sant Josep de Borriana i la Regidoria d'Agricultura han iniciat un any més la programació de la coneguda Mostra Agroalimentària de Borriana, a través de la qual en cada edició es fan arribar a Borriana i la seua ciutadania conferencies, xarrades o activitats relacionades amb el món de l'alimentació o la gastronomia. Amb el suport de l'Associació de Amas de Casa de Borriana que cada any organitza part de la trobada amb berenars i degustació de productes, aquest dilluns a la vesprada ha tingut lloc en el Saló de Plenaris de l'Ajuntament la primera de les conferències temàtiques de la Mostra. Ha sigut Santiago Vernia Martínez, farmacèutic i enòleg, qui ha oferit una completa conferència sobre la “El Vi: Producció, Elaboració i Qualitats», que ha inclòs un complet tast sobre diferents varietats perquè les persones assistents pogueren comprovar de forma directa i pràctica les explicacions, consells de tast i xicotets trucs per a identificar varietats o processos d'elaboració dels diferents brous. Com a propietari i productor del seu propi producte, Santiago Vernia ha repassat les diferents formes i tècniques utilitzades dins del procés de conversió del raïm en vi, explicant els matisos i grans diferències que pot haver-hi en el producte final depenent de factors com el temps, els materials utilitzats en la conservació o les qualitats de cada vi depenent de les varietats utilitzades per a la seua elaboració. En la conferència han volgut estar presents tant l'Alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, com el President de la Cooperativa Sant Josep, José Montoliu, el de l'entitat col·laboradora Caixa Rural, Eduardo Salas, la presidenta de les Ames de Casa, Antonia Palomar, representants de l'Associació d'Hostaleria que col·laboren en la Mostra aquesta any, i el regidor d'Agricultura Santiago Zorío, qui ha recordat que “el dimarts la Mostra continua amb la sessió que tindrem en la Caixa Rural de Borriana amb el Coent com a protagonista i el dijous dia 1 amb una altra conferència sobre Alimentació Saludable que es realitzarà en el CMC La Mercè, donat que estarà dirigida a l'alumnat d'ESO de tota la ciutat”. Una vegada finalitzada la part teòrica i el posterior tast de vins, els i les assistents han pogut gaudir també del tradicional berenar de degustació que acompanya cada acte de la Mostra i que organitza l'Associació de Amas de Casa de Borriana amb el suport tant de la mateixa Cooperativa de Sant Josep de Borriana com la regidoria d'Agricultura. Tal com ha volgut destacar el regidor de l'àrea a Borriana, Santiago Zorío, que ha estat present durant tota aquesta primera jornada de la Mostra, “una vegada més es demostra, tan sols fent una ullada al Saló de Plenaris Municipal, que la Mostra Agroalimentària està perfectament assentada dins de la programació sobre difusió i informació pública al voltant dels hàbits alimentaris, ja que des que l'any 2000 es duguera a terme per primer vegada la iniciativa, ha anat creixent fins a convertir-se en referent per a molts veïns i veïnes de Borriana que, una vegada més, han respost a la crida de la Cooperativa Sant Josep, la Regidoria i l'Associació de Amas de Casa”.

 

Borriana ha tornat un any més a estar present en la Fira Internacional del Turisme (FITUR) donant a conèixer els seus recursos turístics i promocionant les principals novetats que en 2018 arribaran a la ciutat en forma de noves programacions culturals i festives, però sobretot amb la difusió del nou Pla Estratègic de Turisme elaborat durant 2017 i que començarà a implantar-se amb tot el seu potencial durant enguany. I tal com en el seu moment ja va explicar el regidor de l'àrea, Santiago Zorío, i ha tornat ha donar a conèixer en FITUR, “tenim cinc pilars bàsics sobre els quals s'assenta el desenvolupament turístic que volem per a la nostra ciutat, per això hem volgut que a més de les programacions i esdeveniments que durant tot l'any celebrem en la ciutat i atrauen als i les visitants, també es conega la previsió i els projectes que es contemplen en el Pla Estratègic i que esperem que milloren les prestacions, serveis i polítiques turístiques en la nostra ciutat”. Així, Zorío ha estat present al costat del també regidor de l'Ajuntament, Vicent Aparisi en el dia en el qual el territori valencià és protagonista en FITUR, ja que és durant la jornada del dijous quan la Fira li dedica una especial atenció. Així, els cinc pilars sobre els quals es pretén desenvolupar el turisme borrianec es basen en: la citricultura, ja que com s'explica en la redacció del PET, Borriana és el que és gràcies a la taronja, des del modernisme fins al seu Port passant pel seu entorn natural, la qual cosa es pretén recuperar com un motor més del turisme, precisament en les dates en què s'inicien les conegudes Jornades Gastronòmiques de la Taronja. I tal com també ha recordat durant la seua visita a FITUR el regidor de Poblats Marítims, Vicent Aparisi, “el mar és un altre dels punts forts de Borriana com a destinació turística ja que ja expliquem en la presentació del PET som Mediterrani en essència i el que estem fent ja des de fa dos anys és fer que aqueix mar es més accessible per a tots i cresca la participació com així ha sigut en les diferents programacions culturals, festives o esportives que s'organitzen en la nostra platges i costa”. El Modernisme és un altre dels punts més forts de la ciutat, ja que amb el pla de rehabilitació d'edificis es podrien aconseguir un desenvolupament encara major del turisme, per la qual cosa se seguirà apostant per donar a conèixer la riquesa arquitectònica de la ciutat amb visites i activitats temàtiques que ja s'han realitzat en l'últim any. Pel que al potencial Cultural respecta, i fusionant les extenses i diverses programacions culturals amb les expressions artístiques i festives de tot un poble com poden ser les Falles, també Borriana té un atractiu realment potent. I finalment, i com el mateix Zorío ha traslladat en la seua visita a FITUR, “la força i recursos de la nostra Gastronomia és quasi única, ja que poques poblacions disposen de mar, port pesquer i horta, per això en tan sols deu mesos es duen a terme fins a cinc certàmens i jornades gastronòmiques dedicades a productes tan nostres com la taronja, el coent, la gamba… el que ha seguit cridant l'atenció de turistes i visitants durant la totalitat de l'any”.
Així, tant Zorío com Aparisi han volgut destacar després del seu pas per FITUR que “sabem i coneixem el potencial de Borriana, i ara amb la redacció d'un Pla Estratègic que era més que necessari en la ciutat, esperem que eixes potencialitats es convertisquen de forma definitiva en un motor més de la dinamització econòmica i cultural de la ciutat”.

 

El regidor de Turisme de l'Ajuntament de Borriana, Santiago Zorío, ha presentat avui al costat dels representants de l'Associació d'Hostaleria de la ciutat i de la Cooperativa Sant Josep de Borriana, una nova edició, la novena, de les Jornades Gastronòmiques de la Taronja que començaran en fins a dotze establiments hostalers de la ciutat a partir d'aquest divendres 19 de gener i s'allargaran fins al pròxim 11 de febrer. I tal com ha destacat el mateix Zorío des de l'inici de la presentació, “hem volgut que enguany la sèrie de jornades i certàmens gastronòmics de Borriana comencen amb la major força possible, per això s'ha diversificat i ampliat la sèrie d'actes i celebracions que s'emmarquen dins d'aquesta novena edició de les jornades dedicades a un producte tan representatiu de la nostra ciutat com a taronja”. Així Zorío ha volgut agrair “el treball realitzat, per exemple, per la Cooperativa Sant Josep en l'ampliació de la programació”, ja que com ha explicat el seu representant Juan Vicente Moros, “en aquesta ocasió, la Mostra Agroalimentària que organitzem cada any al costat de l'Associació de Amas de Casa també inclourà, per exemple, la taula redona sobre “La Taronja abans i ara” amb tertulians especialistes del sector que analitzaran el passat, el present i el futur del sector i que tindrà lloc el dia 6 de febrer”. Abans, el dia 29 de gener, també se celebrarà, com sempre cada dos anys, una activitat amb els joves de primer i segon d'açò de la ciutat, en la qual Vicent Franch els parlarà sobre la importància i el valor d'una indústria com la tarongera per a la ciutat de Borriana. A continuació, ha sigut el President de l'Associació d'Hostaleria de Borriana, Santiago González qui ha volgut “agrair inicialment la implicació i promoció del sector hostaler local per part de la regidoria, amb aquesta nova edició de les Jornades dedicades a la taronja que enguany comptaran amb fins a dotze restaurants participants”, ja que com també ha explicat el membre de l'associació Vicent Bou, “hem anat creixent durant aquest últim any i cada vegada som més establiments i empresaris hostalers els associats”. Des de la mateixa Associació s'han volgut detallar altres de les novetats d'aquesta novena edició de les jornades, ja que dilluns que ve 22 de gener, “tindrà lloc un Vi d'Honor en Bómbora Gastro Heladeria per a començar amb força i bon enteniment entre tots els participants una nova edició de les jornades”. Cal sumar a més la implicació que els mateix hostalers han volgut tenir a l'hora d'arribar molt més a la ciutadania, ja que com ha explicat el mateix Zorío, “també durant les tradicionals celebracions de Sant Blai i la coneguda Font del Vaig veure, estarem presents amb la preparació d'un flamejat de taronja amb el qual s'obsequiarà a totes aquelles persones que el dia 3 de febrer participen en les celebracions en honor al Patró de la ciutat”. Zorío ha acabat la presentació parlant de “la creixent implicació del sector en cada iniciativa en la qual col·laborem regidoria i Associació, ja que pràcticament doblem els participants en aquesta novena edició respecte a l'any passat i el treball i l'esforç per part dels participants és cada vegada major, la qual cosa segueix convertint a l'hostaleria i turisme local en un atractiu molt potent per a la nostra ciutat”.

L'Alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha signat en presència del regidor de Turisme de l'Ajuntament, Santiago Zorío, l'adhesió de la ciutat al Codi Ètic de Turisme Valencià promogut des de la Generalitat Valenciana i a través del quin les institucions signatàries es comprometen a promoure determinats valors dins de la promoció turística i la recepció i atenció de visitants. Tal com explica el mateix document oficial del Codi Ètic, “si un pas necessari en aquesta adreça ho constitueix la futura Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat, hem d'explicar igualment amb el compromís públic de tots els actors”, per açò des de l'Administració Turística Valenciana s'ha fet “una adaptació del Codi Ètic Mundial del Turisme a la realitat i idiosincràsia valenciana, com un primer pas en la construcció d'una voluntat comuna, en la coresponsabilitat de tots els agents i de la societat valenciana en el seu conjunt en l'assoliment d'un turisme sostenible i responsable”.

 

Per açò, i tal com ha explicat el màxim responsable de Turisme a Borriana, Santiago Zorío, entenem que “era més que necessari compartir aqueixes bases ètica d'Hospitalitat que es descriuen en el Codi i que es basen que les diferents institucions, empreses o agents turístics entenguem que són els fonaments per a aconseguir aqueixos objectius de cordialitat, respecte, inclusió i cura que es marquen com a metes en el document”. Però a més, en l'apartat d'Administracions Locals, es destaca la importància de “la proximitat i el veïnatge de les relacions, que constitueixen factors essencials per al desenvolupament d'aqueix concepte d'hospitalitat i de generació de confiança”. Dins de l'adhesió, els municipis signataris es comprometen a complir amb un decàleg de mesures entre les quals destaquen “la col·laboració contínua amb l'Administració autonòmica perquè el turisme constituïsca un motor de desenvolupament sostenible, planificar i gestionar l'oferta turística perquè siga capaç d'integrar en la seua activitat la nostra llengua i cultura, o respectar el medi ambient i els recursos naturals afavorint i incentivant totes les modalitats de desenvolupament turístic que permeten estalviar en recursos naturals escassos i valuosos”. Tal com s'ha recordat des de l'àrea de Turisme “són solament tres dels compromisos que prenem a l'hora d'adherir-nos a un nou model de desenvolupament turístic que volem que siga respectuós amb l'entorn i al seu torn no perda gens com a motor econòmic local i autonòmic, així que esperem que el treball conjunt que ja en els dos últims anys s'està duent a terme entre municipi i Generalitat, seguisca sent tan profitós com fins ara”.

 

 

L'àrea de Turisme de l'Ajuntament de Borriana ja ha pogut analitzar les dades sobre el funcionament i l'impacte de la tercera edició de les Jornades de Sabors Tradicionals de Borriana dedicades al Coent celebrades durant les últimes setmanes en diferents establiments hostalers de la ciutat. Després que la Federació d'Hostaleria de Borriana i la Regidoria de Turisme anunciaren en la presentació que serien fins a set els restaurants participants en aquesta tercera edició, els menús van començar a servir-se en els horaris establerts per cadascun d'ells, fins que avui s'han pogut conèixer les dades finals de participació. Segons ha destacat el màxim responsable de l'àrea, Santiago Zorío, el total de menús servits pels set establiments participants ha sigut de 1.395, una xifra que parla molt bé de l'esforç realitzat en el disseny i promoció dels menús, ja que han augmentat de forma considerable respecte a l'any anterior”. Pel que a impacte econòmic directe sobre els participants respecta, el mateix Zorío ha volgut detallar que “després de comptabilitzar cadascuna de les participacions dels veïns i veïnes de Borriana en les diferents opcions de menú que se'ls plantejaven, l'impacte econòmic directe per als establiments hostalers ha sigut de 25.556 euros, una xifra molt per sobre de la de la segona edició, on l'impacte va arribar als 15.600 euros”. Per això des del departament de Turisme i en paraules del mateix Zorío, “creiem que podem qualificar com molt positiu el creixement que en tan sols tres edicions han tingut les Jornades de Sabors Tradicionals de Borriana, ja que d'una banda suposen un bon recolzament econòmic per als restaurants participants, i a la vegada, ens estan servint per a seguir augmentant la promoció i distribució d'un producte tan nostre com el Coent”. En definitiva, Zorío ha volgut “agrair al Restaurant Nàutic, Pizzeria Ristorante Pinocchio, Scala Restaurant, Restaurant Rita & Pepa, La Cabanenca Gastrocarnisseria, Restaurant L’Arenal i Bómbora’s Gastro-Heladería el seu esforç per seguir aportant novetats culinàries en les quals el Coent és protagonista, per això animem al fet que en pròximes edicions siguen més els i les hostaleres de Borriana qui s'animen a participar i seguir donant a conèixer la gran riquesa turística que a nivell gastronòmic també tenim en la nostra ciutat».

 

 

La Plaça de la Mercè ha sigut el lloc escollit per la Regidoria de Turisme i l'Associació d'Hostaleria de Borriana per a la celebració d'un acte de degustació dels diferents menús que des de la passada setmana es poden degustar en els diferents restaurants participants de les Jornades Gastronòmiques de Sabors Tradicionals, en les quals un any més el Coent és el protagonista absolut. De fet, tal com ha explicat el mateix Zorío, “es tracta de cinc dels menús que ja poden degustar-se en els restaurants, i que una vegada més tenen al Coent com a ingredient principal de les elaboracions, un producte que segueix creixent en la seua expansió fora de la nostra ciutat i que ha vist com aquest tipus d'iniciatives serveix per a seguir donant-ho a conèixer i augmentar les vendes i distribució des de la nostra ciutat”. Cal recordar que des de divendres passat els restaurants Scala, Pinocchio, L'Arenal, Bómbora's, La Cabanenca Gastrocarnisseria, Rita & Pepa i el Nàutic ofereixen un suculent menú en el qual el Coent protagonitza cadascun dels plats. Unes elaboracions que el mateix Zorío ha volgut “agrair a totes les persones que han treballat en el disseny i confecció, ja que han aconseguit que siga quin siga el tipus de plat, el Coent sempre estiga present, com avui mateix hem pogut comprovar amb aquesta degustació”. Des d'un Suquet Borrianero a un Tartar de Coents, passant per diferents Textures de Coent, o amb la Tartaleta de Coent i fins a una Paella de Coent, les persones que s'han acostat fins a la Mercè han pogut comprovar les infinites possibilitats d'aquest producte típicament borrianenc. Els set establiments participants en les Jornades, mantindran oberts els menús fins al pròxim 10 de desembre amb uns preus que van des dels 18 als 20 euros, o la possibilitat de provar alguna de les tapes a partir d'un euro i mig. 

 

 

La Regidoria de Turisme de l'Ajuntament de Borriana ha presentat públicament una nova edició de les Jornades Gastronòmiques de Sabors Tradicionals, en les quals un producte tan especial com el «Coent de Borriana» tornarà a ser el protagonista dels diferents menús elaborats pels restaurants per a la seua tercera edició. Ha sigut el màxim responsable de l'àrea, Santi Zorío qui ha començat explicant que “un any més la regidoria de Turisme i l'Associació d'Hostaleria de Borriana organitzem les Jornades Gastronòmiques de Sabors Tradicionals en el qual hem volgut que la marca i el producte “Coents de Borriana” torne a ser el protagonista i seguisca donant-se a conèixer gràcies a la denominació especial CV obtinguda el passat any”. El mateix Zorío ha recordat que “les jornades se celebraran entre els pròxims 24 de novembre i 10 de desembre en els set restaurants participants d'aquesta tercera edició, a qui volem agrair el treball i la dedicació per a aconseguir elaborar grans i diferents plats amb el Coent com principal ingredient”.
Per la seua banda, el President de l'Associació d'Hostaleria de la ciutat, Santiago González, “de nou hem volgut que una bandera de la nostra ciutat com és el Coent siga el protagonista, i esperem que el treball de disseny realitzat per cadascun dels restaurants per a adaptar els plats a aquest producte siga del grat de tots i totes les que es decidisquen a participar de les Jornades”. A més, González també ha volgut “convidar a tota la ciutadania a la degustació que el pròxim dia 1 a partir de les cinc i mitja de la vesprada realitzarem entre La Mercè i el Mercat Central i que segur que acaba per decidir a més d'una persona a provar els menús especialment dissenyats per a les jornades”. Per la seua banda el també representant de l'Associació, Vicent Bou també ha volgut explicar que “animem a tots els i les borrianenques a participar d'unes jornades en la qual el Coent, que normalment mengem a casa acompanyat de pa, que en aquesta ocasió podrà degustar-se de moltes formes i elaboracions diferents, i així seguir oferint els nostres productes amb un toc d'innovació i creativitat”. 

 

Després d'informar detingudament als membres de l'equip de govern, l'empresa encarregada de la redacció i el regidor de l'àrea, exposen els principals punts del nou document

 

 

Després de més de deu anys sense que Borriana comptara amb un full de ruta per a la combinació d'un turisme desenvolupat i alhora sostenible que marcara les pautes sobre les possibilitats de la ciutat, la regidoria de Turisme ha presentat públicament el document elaborat durant els últims mesos en col·laboració amb l'empresa encarregada del disseny i redacció. Així, el representant de l'empresa, Alberto Galloso, ha començat parlant sobre «els cinc programes o subdivisions que ens serveixen com a eix de treball a l'hora de posar en valor el potencial turístic de Borriana, i que es concreten amb un llistat de fins a 25 accions concretes a dur a terme durant els pròxims cinc anys, en els quals esperem que es puguen implementar tota eixa sèrie d'actuacions per a la millora i posada en valor del sector turístic de la ciutat». Així els cinc grans camps en què ha quedat dividit el Pla Estratègic de cara a la seua implantació en els pròxims cinc anys en la ciutat, comencen amb «On naix la Taronja», en el qual es destaca la importància d'utilitzar un producte tan representatiu i autòcton com la taronja per a oferir possibilitats com experiències turístiques en camps, la possible realització d'una Fira de la Taronja o reforçar iniciatives que ja es duen a terme com les jornades gastronòmiques o la possible pròxima reobertura del Museu de la Taronja. Com a segon ítem apareix «Borriana, Pur Mediterrani», en el qual destaquen les possibilitats de sol i platja que Galloso ha especificat que «poden aprofitar-se durant tot l'any i no solament en època estival, la qual cosa sumat a entorns naturals com el del Clot, les activitats nàutiques que ja estan en auge en la ciutat o el coneixement de llocs com la Llotja, completaria una bona oferta i posada en valor de la façana marítima». A continuació, «Borriana, Activa 365» posa l'accent principalment en la potencialitat d'ens com el Club Nàutic, les Escoles de la Mar, els festivals que es ja se celebren periòdicament en la ciutat…. Li segueix l'apartat històric amb «Borriana, Acosta't a la seua història» sobre la qual Galloso ha destacat «els grans recursos a nivell de Modernisme, el creixement del Museu Arqueològic o els esdeveniments culturals amb una clara relació amb la història de la ciutat». I finalment, la gastronomia també pren especial força en l'apartat «Sabors de Borriana» sobre els quals el Pla aporta un major aprofitament de «les nombroses jornades gastronòmiques que ja tenen lloc en la ciutat, la gran oferta de restauració amb la qual compta Borriana, a les quals cal complementar amb major difusió i inversió en donar-les a conèixer al tipus de públic concret que creguem que és potencialment més participatiu».

Així, el regidor de l'àrea, Santi Zorío, ha volgut concloure que «era necessari tornar a redactar un Pla Estratègic de Turisme que ja fa més de deu anys que es va realitzar per última vegada i sobre el qual pràcticament no hem vist cap aplicació en els últims anys, així que esperem que, a poc a poc, les 25 actuacions directes que concreten els cinc apartats avui exposats puguen aplicar-se en la ciutat i comencen a millorar l'oferta i posada en valor del turisme a Borriana». Zorío també ha afegit que «com bé deia el representant dels encarregats de redactar el Pla Estratègic, la evolució no en depèn exclusivament del consistori, per això en tot moment s'han realitzat reunions i sessions informatives amb col·lectius i associacions de caire social de Borriana, i també amb l'empresariat de la ciutat que n'és una part fonamental per al benefici futur de tota una ciutat».