L'Ajuntament ha divulgat entre els centres educatius del municipi, aprofitant la proximitat de les festes de Nadal i de Reis, la campanya d'ús no sexista de joguets 'Juguem des dels bons tractes?', amb l'objectiu de promoure “la cooperació i els bons tractes en el joc i combatre els prejudicis i estereotips al voltant dels joguets” que, segons ha assegurat la regidora d'Igualtat, Maria Romero, “impedeixen avançar cap a una societat igualitària".

Amb aquesta acció, ha assenyalat la regidora, es pretén fomentar la compra de joguets sense estereotips de gènere, “com un pas més en la construcció d'una societat inclusiva i diversa on tinguen cabuda diferents sensibilitats”.

La iniciativa, que ha anat acompanyada també de la distribució de 4.000 cartes en valencià perquè els xiquets i les xiquetes puguen fer les seues peticions als Reis Mags en la llengua pròpia, va dirigida al professorat, a les persones adultes i també als xiquets i xiquetes, amb l'objectiu de col·laborar a “educar en igualtat”, animar a les famílies a “regalar joguets que no discriminen les xiquetes i els xiquets en funció del gènere”, i alhora fomentar des del joc “actituds de diàleg i respecte”, ha manifestat l’edil d'Igualtat.

Així mateix, ha apel·lat, a les portes de Nadal, a la responsabilitat de les famílies “a l'hora d'educar els fills i les filles en el consum responsable, en el respecte cap als altres i en la no discriminació de cap tipus”, però, sobretot, ha afirmat que “tenim la responsabilitat de donar-los l'oportunitat de jugar lliurement i no encasellar-los en uns rols determinats a través dels joguets que els regalem”.

Tot i que, ha precisat, el foment del joguet no sexista es pretén que no se circumscriga únicament a un període temporal determinat, com en aquest cas Nadal, sinó que es convertisca en “un hàbit que estiga present durant tot l'any”.

En aquesta línia, Maria Romero ha destacat la transcendència dels joguets quant a la transmissió de “valors socials i culturals”, per la qual cosa, segons el seu parer, “poden ser determinants per a la creació de la identitat de gènere dels xiquets i les xiquetes i en el seu desenvolupament personal”.

A més, sota la premissa del dret universal dels xiquets i les xiquetes a jugar, ha indicat la responsable municipal d'Igualtat, han de poder jugar "sense perjudicis ni restriccions imposades per estereotips rancis" i afavorir, sobretot, "rols respectuosos amb els gèneres" i estimulant la “cooperació igualitària”.

Cartes en valencià als Reis d’Orient

Aquesta campanya divulgativa es realitza amb la col·laboració del Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtat, i s'ha enviat, juntament amb 4.000 cartes en valencià, perquè l'alumnat de tots els centres educatius de primària del municipi puguen enviar les seues peticions als Reis Mags.

Les cartes en valencià, ha indicat el regidor de Normalització Lingüística, Vicent Granel, serviran perquè practiquen ortografia i vocabulari en valencià amb un divertit formulari didàctic, en què els xiquets poden trobar un dibuix de les figures dels tres Reis d'Orient, al costat d'un espai per a escriure la carta en valencià i practicar els coneixements lingüístics en valencià.

Decàleg explicatiu de la campanya d'ús no sexista de joguets

1. Jugar és aprendre. Xiquets i xiquetes hem d'estimular la nostra pròpia curiositat, imaginació i creativitat.

2. La qualitat és més important que la quantitat. És preferible rebre pocs regals, però ben seleccionats.

3. Impulsem els jocs en família i en amistat que ens permeten col·laborar, participar i respectar les opinions de totes les persones.

4. Xiquetes i xiquets podem compartir i relacionar-nos en els mateixos àmbits de la societat. Triem joguets que promoguen la cooperació i els bons tractes.

5. Xiquets i xiquetes tenim la mateixa intel·ligència, capacitat i aptituds. Triem joguets que permeten a xiquetes i a xiquets desenvolupar les nostres habilitats i destreses.

6. Un llibre també pot ser un regal. Triem-ne un que ens eduque en igualtat, fomente valors positius i tinga personatges forts, valents i independents.

7. No hi ha dues xiquetes iguals o dos xiquets iguals, però tothom té la mateixa importància. Triem joguets que mostren la diversitat que hi ha en la nostra societat.

8. Aprenguem que no hi ha colors de xica o colors de xics, només etiquetes que ens limiten.

9. Evitem joguets violents. Fomentem la resolució de conflictes des del diàleg i el respecte.

10. Xiquetes i xiquets `podem jugar a les mateixes coses. No hi ha joguets de xiquetes o de xiquets, només hi ha joguets.