Convocatoria ayudas Ivace 2023
  • - El ple extraordinari de l’Ajuntament de Borriana celebrat avui ha aprovat la participació en la nova convocatòria per a la millora de polígons i zones industrials de la Comunitat Valenciana en 2023


L'Ajuntament de Borriana sol·licitarà a l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) una ajuda per a la millora, modernització i dotació d'infraestructures i serveis en l'àrea industrial de La Joya, al camí de Nules. El projecte de remodelació suposarà una inversió de 76.167,22 euros.

El ple extraordinari de la corporació municipal celebrat avui ha aprovat per unanimitat la participació del consistori en la nova convocatòria d'ajudes que concedeix l’IVACE per a projectes d'inversió per a la millora, modernització i dotació d'infraestructures i serveis en polígons, àrees industrials i enclavaments tecnològics de la Comunitat Valenciana en 2023.

Segons ha indicat el regidor d'Urbanisme, Bruno Arnandis, amb aquest projecte de remodelació de l'àrea industrial de La Joya es pretén garantir “la seguretat de les indústries i de les persones usuàries” i, alhora, “millorar, modernitzar i dotar de les infraestructures i serveis que requereix la zona per a potenciar i millorar la productivitat”.

Concretament, ha indicat, la intenció és intervindre en la zona per a garantir la seguretat viària, amb la millora i ampliació dels aparcaments, i substituir i condicionar la senyalització horitzontal i vertical actual que regula la circulació de vehicles i la interferència amb els vianants. També es garantirà el compliment de l'accessibilitat urbanística amb les corresponents modificacions i adaptacions dels elements urbans com ara guals, passos per als vianants, voreres, rampes, etc.

A més, amb l’actuació, s'implementaran els elements necessaris per a disposar d'una xarxa contra incendis que complisca amb la reglamentació vigent i es millorarà la imatge del polígon amb l'adequació i condicionament de les zones verdes existents.

Quant a la millora dels serveis urbans, el regidor ha assenyalat que en l'actualitat el servei de recollida selectiva de l'àrea industrial es troba en situació precària, per la qual cosa es planteja la instal·lació de nous contenidors per a arreplegar els residus de les indústries.

Igualment, s'actuarà en la millora de l'eficiència energètica de l'àrea industrial, atès que en l'actualitat l'àrea industrial està il·luminada amb lluminàries de vapor de sodi alta pressió, raó per la qual se substituiran aquestes lluminàries per lluminàries tipus LED, per a millorar l'eficiència energètica de l'enllumenat públic

D'altra banda, Arnandis ha destacat que s'invertirà en la seguretat del polígon amb la implantació de càmeres de control de trànsit connectades al servei de Policia Local. Així mateix, es milloraran els serveis d'enllumenat, xarxa d'aigua potable i sanejament.

Sobre aquest tema ha ressaltat que totes aquestes actuacions de millora en l'espai industrial-empresarial “redunden directament en les empreses allí instal·lades, en els treballadors i treballadores, així com en la ciutadania i els usuaris del polígon”.

Més de 730.000 euros en 4 anys

En els últims quatre anys, la inversió global per a la millora d'àrees industrials a Borriana per part de l'IVACE s'eleva a més de 730.000 euros, tenint en compte que realment es tracta de quatre anys, perquè en 2020 la convocatòria de l’IVACE es va anul·lar a causa de la pandèmia.

Així, amb la convocatòria de l'IVACE de l’any passat, 2022, el govern local de Borriana continuà amb les obres per a millorar, modernitzar i dotar d'infraestructures i serveis l'àrea industrial compresa entre el camí Fondo, camí Xamussa i camí l'Eccehomo, una actuació subvencionada per l’IVACE amb 57.738 euros.

En 2021 va executar les obres per a la millora, modernització i dotació d'infraestructures i serveis en l'àrea industrial del camí de Nules, amb una inversió d'un poc més de 141.500 euros, subvencionats en gran part per l'IVACE. Un projecte que ha implementat també un carril bici al llarg del carrer l’Argila per a connectar amb el ja existent en la CV-18, per a fomentar la mobilitat sostenible en els desplaçaments al polígon.

L'any 2019 l'Ajuntament va invertir juntament amb l'IVACE, dins d'aquesta iniciativa, un total de 156.960 euros en la remodelació del polígon industrial de Carabona, i 376.863 euros més en la millora de la zona industrial del camí Fondo i l'Eccehomo entre les convocatòries de 2018 i 2019.

Correos de Burriana amplia horarios y servicios
  • - Aquesta setmana ha començat l'ampliació dels horaris de l'oficina i la millora de la prestació del servei per als habitants del municipi


L'oficina de Correos a Borriana, situada al carrer Major 1, ha ampliat aquesta setmana l’horari d'atenció al client. Aquesta millora suposa que l'oficina obrirà les portes de manera ininterrompuda de dilluns a divendres, des de les 8.30 hores fins a les 20.30 hores, i respon a les gestions realitzades des del govern municipal per a aconseguir-lo.

En la reunió mantinguda entre l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, la regidora d'Hisenda, Cristina Rius, i els gerents de Producció i de Productes i Serveis de l'Àrea Est de Correos, José Luis Sánchez i Ernesto Adell, s'han tractat també propostes sobre altres serveis de l'oficina, que s'estan valorant.

L'alcaldessa ha valorat que la mesura de l'ampliació de l'horari “millorarà el servei per als més de 35.000 habitants de Borriana que podran acudir a aquesta oficina a realitzar les seues gestions durant tot el dia, en horari també de vesprades”.

A més, aquesta actuació facilitarà als clients de correus la recollida d’enviaments, si estan absents dels seus domicilis durant les hores habituals de repartiment, i suposa una millora tant per a la ciutadania com per a les empreses locals.

Amb aquesta millora, l'oficina de correus de Borriana obri en horari continuat i ampliat, igualant l'atenció al públic que fins ara realitzava Correos tan sols a les oficines de Castelló i Vila-real, que ja operaven d'aquesta manera.

L'oficina de Correos al municipi també ha diversificat l’oferta i més enllà dels serveis d'admissió i lliurament d'enviaments s'han incorporat productes i serveis amb una demanda que continua creixent. Es poden realitzar enviaments de paqueteria i postal, pagar subministraments, fer gestions de trànsit i realitzar tràmits bancaris.

Ara, a més, des d'aquesta oficina es presta també el servei d'enviament digitalitzat de documentació als registres de les administracions públiques adherides a ORVE (Oficina de Registre Virtual d'Entitats).

El servei ORVE és una aplicació en el núvol que permet digitalitzar i signar electrònicament la documentació presentada en la finestra del registre, que permet a la ciutadania i a les empreses l'enviament telemàtic de documentació .

Balance acondicionamiento caminos Burriana 2022
  • - Dins del pla de condicionament integral dels camins municipals que realitza anualment el consistori

  • - En els últims set anys, la inversió feta pel govern municipal en pavimentació de camins urbans i rurals supera els 3 milions d'euros


L'Ajuntament de Borriana està executant els treballs de pavimentació i millora del camí Vell de València i camí Serratella amb un import de 177.539 euros i han finalitzat les de tres trams del camí Llombai, el pont entre el camí el Caminàs sobre l'AP-7, i diversos trams del camí Santa Pau i de la carretera del Port amb un import que s'eleva a 218.791 euros, segons ha indicat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, en la visita a les obres que ha realitzat acompanyada pel regidor de Serveis Públics, Vicente Aparisi.

Unes obres licitades en dos lots, 2 i 3, que Aparisi ha emmarcat en les actuacions del pla municipal de condicionament integral de camins relatiu a 2022, i que com ha explicat estaven programades per a executar-se al novembre del passat any però que s'han realitzat aquest mes de gener perquè les empreses adjudicatàries, Becsa i Pavasal, van sol·licitar un ajornament fins a gener al·legant falta de material per a dur-les a terme.

Aquestes dos actuacions se sumen a les realitzades amb la licitació del Lot 1 adjudicat a Aglomerados los Serranos SAU per 158.714 euros, que sí que es van executar l'any passat i que va suposar la millora i condicionament de diversos camins rurals, concretament: el Masquemado, la Pedrera i les Alqueries del Ferrer.

Les tres actuacions suposen una inversió de 555.044 euros i s'emmarquen dins del pla de condicionament integral dels camins rurals que realitza anualment el consistori en el terme municipal, i en concret el passat any 2022. La majoria són vies de comunicació secundària que suporten molt de trànsit agrícola i també com a vies alternatives entre diferents zones del municipi, alhora que serveix d'accés a les finques de cultius de cítrics.

A més, ha assegurat que en aquests últims set anys, la inversió feta pel govern municipal en pavimentació de camins urbans i rurals “supera els 3 milions d'euros”, entre el quals ha destacat que s'han pavimentat l'Escorredor, Menéndez i Pelayo, el pàrquing del centre de salut II o l'accés al CEIP Josep Iturbi, entre molts altres.

I és que, ha assenyalat el regidor, l'Ajuntament reserva cada any un apartat del pressupost per a les millores i condicionament de la xarxa dels camins del terme municipal que es deterioren contínuament per l'efecte del trànsit pesat, de l'aigua i del temps. Sobre aquest tema ha avançat que en breu el govern local donarà a conèixer les obres de millora de camins municipals que necessiten ser escomesos i que es projectaran per a l’exercici actual.

Aparisi ha indicat que el paviment de molts vials ha de “millorar-se constantment amb actuacions integrals de regeneració, que els retornen les condicions adequades de funcionalitat i servei que necessiten d'una manera efectiva i amb garantia suficient de durabilitat”.

Es tracta, ha manifestat Aparisi, d'unes actuacions que contribueixen “al manteniment i desenvolupament sostenible de les zones rurals del municipi i posen en valor el seu entorn natural", i estan dirigides a “afavorir la seguretat viària, l'accessibilitat, la mobilitat sostenible o el condicionament de zones d'interès”, ha puntualitzat.

Per a Vicent Aparisi, l'actuació en els camins del municipi “és de tal envergadura” que l'Ajuntament ha comptat al mateix temps amb les tres empreses d'aglomerats que fan treballs a la província de Castelló, Becsa, Pavasal i Aglomerados los Serranos “per a poder finalitzar l'asfaltat de tots els camins al més prompte possible”.

Les actuacions contemplen, entre altres treballs, el desbrossament i neteja de marges, obres de drenatge, demolició del ferm existent i execució d'una nova capa de redolament d'aglomerat asfàltic. Les obres s'ajusten al traçat actual dels camins, en els quals es milloren i s’homogeneïtzen amplàries, que alhora no impliquen la construcció de nous traçats.

- L'Ajuntament acumula més d’una desena de resolucions favorables de diferents jutjats i cap sentència en contra

- El jutjat contenciós-administratiu número 1 de Castelló desestima el recurs contra el cobrament de la quota 3 del projecte urbanístic

- Aquesta nova sentència és la primera que tracta directament sobre les obres en si mateixes


La justícia ha tornat a donar suport a les actuacions de l'Ajuntament de Borriana en el projecte urbanístic de Sant Gregori. Amb aquesta ja són més d’una desena de sentències favorables que acumula el consistori en aquest particular viacrucis judicial a què està sotmès en el desenvolupament del PAI, els veredictes del qual no fan més que avalar i donar suport a les actuacions del consistori.

Aquesta última resolució fa referència a una sentència de data 21 de desembre del jutjat contenciós-administratiu número 1 de Castelló que desestima els recursos de reposició interposats per diferents propietaris contra el decret d'Alcaldia sobre el gir al cobrament de la quota d'urbanització núm. 3, que resol amb la consegüent declaració de conformitat a dret de la resolució administrativa impugnada.

Segons han valorat des del govern municipal, aquesta nova sentència “és la primera que tracta directament sobre les obres en si mateixes”, atès que les anteriors eren relatives a tràmits administratius, projectes, etc., la qual cosa, a judici seu, “legitima el procediment que s'està seguint per al gir de les quotes” i, a més, “ratifica el que ja diuen diferents jutjats sobre la validesa de l'assistència tècnica proposada per la urbanitzadora, tal com es va decidir al juny de 2006”.

Per a l'executiu local aquesta nova sentència judicial reprodueix un dels arguments de l'Ajuntament en relació a les discrepàncies de l'enginyer municipal i, en aquest sentit, “legitima els informes externs reiterant el que deien sentències anteriors, i reafirma que l'important dels informes és que són correctes i legals, independentment de qui els redacta”.

A més, expressament, la resolució també reitera que les argumentacions de l'Agència Valenciana Antifrau “no resulten rellevants”. Així mateix, han assegurat, “desmunta una de les consignes malintencionades esgrimides per l'oposició contra els informes externs”, en referència a sentències del Suprem utilitzades en relació al fet que els procediments administratius sancionadors siguen tramitats per funcionaris públics, perquè la sentència expressa que aquestes “tracten sobre assumptes diferents, concretament sobre la necessitat que els procediments administratius sancionadors siguen tramitats per funcionaris públics”.

De la mateixa manera, la sentència manifesta que les observacions efectuades en l’informe de l'enginyer de camins municipal, i adoptades per la part recurrent, “no justifiquen en cap cas la no aprovació de la referida Quota d'Urbanització".També exposa que els informes de l'enginyer municipal “només han de centrar-se en si les obres estan executades i el percentatge d'execució, sense més valoracions”.

Pel que fa a si el criteri jurídic finalment adoptat per l'Ajuntament, basat en informes jurídics externs, s'ajustava o no a la legalitat, la sentència afirma que “…la veritat és que no s'aprecia que la solució finalment adoptada per l'Ajuntament incórrega en les infraccions de fons o de manera que denuncia la part recurrent. Tampoc la part actora ha citat cap precepte que proscriga la possibilitat de sol·licitar informe jurídic extern a la corporació municipal”.

D'altra banda, contínua la sentència judicial, “…no és cert que tots els informes dels funcionaris consideren la resolució com l'única opció ajustada a la llei, així s'assenyala en l'informe de data 29 de setembre de 2017 de la cap de la Secció II i la secretària general de l'Ajuntament de Borriana el caràcter potestatiu de l'administració per a exercitar o no la resolució del contracte”.

La resolució del jutge conclou que la part demandant “...no ha acreditat prou la concurrència de les causes de nul·litat al·legades respecte de l'acte administratiu objecte de recurs contenciós administratiu, per la qual cosa la sentència ha de ser desestimatòria”.

L'executiu municipal de Borriana ha mostrat la seua “satisfacció” per aquest nou dictamen judicial favorable sobre el PAI, “suposa ja més de deu sentències favorables per part de diferents jutjats en contraposició a cap sentència en contra, i novament es dona suport jurídicament, es legitima i es ratifiquen les decisions i actuacions adoptades pel consistori en el projecte urbanístic”.

Sentències judicials que suposen que molts propietaris “a més dels costos judicials, han de pagar recàrrecs per haver seguit les línies marcades malintencionadament per algunes persones amb uns certs interessos que han qüestionat constantment totes les actuacions per a paralitzar el projecte”.

Finalment, l'executiu local ha recordat que fins ara ja hi ha hagut 4 assessories externes diferents els informes de les quals, tots, han constatat i acreditat la marxa de les obres, el procés i el desenvolupament del PAI.

- Des del dia 1 de desembre de 2022 fins al 31 de març de 2023

- Posteriorment el consistori regularà l'autorització per a la resta de l'any amb un nou decret


L'Ajuntament permet l'accés amb animals de companyia a les platges de Borriana des del dia 1 de desembre de 2022 fins al dia 31 de març de 2023, els dos inclusivament, amb l’obligació de complir en tot moment, les persones propietàries o posseïdores dels animals, el que s'estableix en l'Ordenança Reguladora d'Animals de Companyia, i altra normativa d'aplicació.

Segons ha explicat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, prèviament des del govern municipal “hem modificat l'ordenança municipal de 2008 perquè la reglamentació municipal no ens permetia aquest ús en les zones d'aigua i de les platges, ja que prohibia expressament l'accés de tota classe d'animals domèstics a totes les platges i en qualsevol època de l'any”.

Ara, després de l'aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança per a permetre l'accés d'animals de companyia a les platges de la localitat, en períodes assenyalats, el decret regula i estableix que per motius higienicosanitaris queda prohibida la circulació o l'estada d'animals domèstics a les platges excepte els dies que l'Alcaldia assenyale.

Una vegada finalitzats els 4 mesos en què està permès l'accés dels animals a les platges, l'Ajuntament regularà l'autorització per a la resta de l'any amb un nou decret que delimitarà una zona de platja degudament senyalitzada en zones de bany, els horaris, les normes, i se senyalitzaran de manera oportuna.

Per descomptat, ha assegurat Safont, “conjugant el dret que totes les persones tenen a gaudir de les platges, i seguint i respectant les normes establides en l'ordenança amb la finalitat de fer-la compatible amb la seguretat de persones i béns i d'altres animals.

Amb aquesta iniciativa, ha manifestat, l'equip de govern plasma i compleix una de les propostes ciutadanes traslladades a l'Ajuntament des de diferents col·lectius, però ha apel·lat a “la responsabilitat a l'hora de compatibilitzar espais de convivència”. Per això, ha assegurat que “vetlarem per la utilització racional de les platges, amb la finalitat de protegir i millorar la qualitat de vida i defensar i restaurar el medi ambient, recolzant-nos en la indispensable solidaritat col·lectiva”.

En aquest sentit, l'objectiu és aconseguir “un espai comú en què, a través de la corresponsabilitat, es millore la convivència de ciutadans i mascotes, amb el compliment en tot moment de la normativa municipal”, ha conclòs la primera edil.

En el decret es considera que el propietari o acompanyant de l'animal és responsable de les actuacions que l'animal realitze, i dels perjudicis que ocasionen a les persones, coses i al medi natural en general, en relació amb el que es sanciona en l'Ordenança Reguladora de la tinença d'animals de companyia i el que s'estableix en les disposicions vigents en aquesta matèria.

En aquest sentit, té l'obligació de controlar, preservar la tranquil·litat i intentar que la mascota no moleste els altres usuaris o altres gossos que es troben en l'arena, ja que serà el responsable de qualsevol mal que puga ocasionar a persones, altres gossos, coses o al medi natural en general. Els gossos perillosos o agressius hauran de portar, a més, un boç posat.

Així mateix, les persones que conduïsquen gossos i altres animals domèstics hauran d'impedir que realitzen les seues deposicions a les platges i en el passeig Marítim. En qualsevol cas, propietari o acompanyant de l'animal domèstic està obligat a arreplegar i retirar els excrements, fins i tot ha de netejar la part de la via pública que haguera sigut afectada i cuidar pel respecte als altres usuaris de les platges, amb l’adopció de les mesures oportunes per pròpia iniciativa o per indicació de la policia local.

Quant a la circulació o la presència d'animals domèstics en zones i en horari no autoritzat, d’acord amb el que determina l'Alcaldia Presidència, adverteix que hauran d'abandonar immediatament la platja amb l'animal a requeriment verbal dels agents de l'autoritat, els quals giraran butlletí de denúncia amb vista a la instrucció de l'oportú expedient sancionador.

 

Actividades navideñas inclusivas en Burriana 2022

 

  • - Els Reis d'Orient arribaran novament al port de Borriana en barco el pròxim 5 de gener

  • - La cavalcada enguany comptarà amb caramels aptes per a celíacs


Enguany l'Ajuntament de Borriana i l'associació Espai Autisme han unit esforços i col·laboren perquè la programació nadalenca siga més inclusiva, amb l'assessorament del centre d'educació especial Pla d’Hortolans i del servei municipal d'Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI).

D’aquesta manera, s'han implementat diferents mesures perquè els diversos actes i activitats organitzats per a Nadal "puguen gaudir-los totes les persones, incloent aquelles amb algun tipus de diversitat funcional", segons han explicat la regidora d'Inclusió, Maria Romero, i la de Joventut, Lluïsa Monferrer.

Dins d'aquestes accions inclusives, amb motiu de la cavalcada de Reis 5 de gener de 2023 i perquè tots els xiquets i xiquetes de la ciutat puguen gaudir-la, s'ha plantejat una eixida sense estímuls sonors en la zona delimitada i senyalitzada que s'habilitarà a l'avinguda Jaume I entre el magatzem de Via Pública i la glorieta del camí l’Eccehomo, i d'aquesta forma els xiquets i xiquetes amb trastorns de l'espectre autista podran gaudir de la desfilada confortablement sense sorolls.

A més, una vegada finalitzada la cavalcada, a la plaça Major, encara que no podrà aïllar-se de sons i llums, sí que s'establirà un espai reservat per a xiquets i xiquetes amb mobilitat reduïda i/o necessitats especials que se situarà davant del pesebre que hi ha a la plaça Major. Davant la impossibilitat de reduir estímuls en la plaça, en cas de necessitat, es tindrà preparada una eixida ràpida pel Racó de l’Abadia.

Arribada amb vaixell i cavalcada

Ses Majestats atracaran la vesprada del dia 5 de gener, a les 16 hores, en el port de Borriana, on desembarcaran per la zona de la llotja, en el moll de càrrega, i descarregaran els paquets de regals que arriben en el vaixell. La zona de concerts de l'Arenal Sound quedarà habilitada com a aparcament de vehicles per a totes les persones que vulguen desplaçar-se per a rebre'ls.

Després de la recepció i les accions d'estiba, i a partir de les 18 hores, la ciutat recuperarà la seua tradicional cavalcada i les comitives reials de Melcior, Gaspar i Baltasar desfilaran i recorreran els carrers de Borriana repartint màgia i il·lusió entre els xiquets i les xiquetes.

Una cavalcada que comptarà amb 4 carrosses, ocupades pels tres Reis i el patge reial, que endolciran els carrers amb la distribució de més de 700kg de caramels que enguany, també com a novetat, s’ha tingut en compte que siguen aptes per a celíacs.

El recorregut reial s'iniciarà des de l'avinguda Jaume I cap a la plaça de la Generalitat, continuarà pel carrer de l'Escorredor, carrer del Raval i plaça del Pla, fins a arribar, finalment, a la plaça Major, on els Reis d’Orient baixaran de les carrosses i accediran a la casa consistorial.

En arribar a l'Ajuntament, Melcior, Gaspar i Baltasar seran rebuts per l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i al balcó principal els farà lliurament de les claus de la ciutat, que els permetrà accedir durant la matinada a totes les llars dels xiquets i les xiquetes de Borriana per a deixar-los els regals. A més, com a colofó es projectarà un espectacle de videomapping nadalenc sobre la façana de la casa consistorial, que també es podrà contemplar els dies previs, 3 i 4 de gener, de 18.30h a 19.30h.

Abans de l'arribada dels Reis, com cada any, el carter reial rebrà les cartes dels xiquets i xiquetes del municipi a la plaça Major el dia 3 de gener a les 18 hores, amb una decoració i una il·luminació preparada per a l'ocasió, i se'ls oferirà una xocolatada.

Adaptacions inclusives

L'Ajuntament ha previst diverses adaptacions en diferents activitats de l'àmplia programació municipal de Nadal, tant de l'àrea de Joventut com de Comerç o de Cultura. Així, en l'exposició d'Univers Playmobil amb els diorames en un espai reduït i amb suficient llum, s'ha plantejat un horari amb adaptacions per a les persones que ho necessiten, entre les 16h i 17h dels dies d'obertura de la mostra, amb una reducció de l'aforament a 15 persones per passe.

L’Escoleta de Nadal d'oci educatiu, que se celebra entre el 26 i el 30 de desembre en el CEIP Iturbi, comptarà amb personal amb formació específica en necessitats educatives especials per a atendre els xiquets i les xiquetes que ho puguen necessitar, i també es tractarà de dur a terme una adaptació de la programació i l'espai a les seues realitats.

Els tallers de cuina, Divercuina, previstos per al dimarts 27 a la Llar fallera en tres grups consecutius i dirigits per nutricionistes, s'adaptaran perquè tots els xiquets i xiquetes que ho demanen en el moment de la inscripció puguen participar-hi. En relació a l'espai Burisplay d'oci per a la infància borrianenca amb diferents jocs i tallers dels dies 26 i 27 en la Llar Fallera, oferirà un horari especial sense estímuls de llum i so i també amb un aforament molt reduït, concretament el dimecres 28 de 16h a 18h.

Igualment, perquè la major part de xiquets i xiquetes del municipi puguen donar en mà al carter reial les seues cartes als Reis, el dia 3 a la plaça Major hi haurà un horari especial entre les 17h i 18h sense estímuls de llum i so. A més, l'Ajuntament ofereix la possibilitat de fer una visita als Reis d’Orient en el mateix magatzem municipal en un espai aïllat, el mateix dia 5 de gener, gestionat a través de l'associació Espai Autisme Borriana.

- Borriana penja la pancarta ‘Salvem la ceràmica’ de suport a les reivindicacions del sector i fa palesa l'adhesió del municipi al manifest d'unitat i consens a favor del sector tauleller


Tots els grups polítics municipals de Borriana s'uneixen per fer un front comú a favor de la indústria ceràmica i ho han fet palès tots junts al volant de la pancarta amb el lema “Salvem la ceràmica”, que l'Ajuntament va penjar al balcó de la casa consistorial divendres passat per a constatar l'adhesió del municipi al manifest d'unitat i consens a favor del sector tauleller, pactat per la Diputació i els ajuntaments que formen part del clúster ceràmic de Castelló i del Pacte per l'Ocupació en els Municipis Ceràmics i la seua Àrea d'Influència.

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha destacat que amb aquest acte “mostrem la voluntat de suport de l'Ajuntament i el recolzament a les reivindicacions del sector del taulell, frites i esmalts i de la maquinària ceràmica”, perquè “volem que s'ajude la ceràmica amb la mateixa intensitat que en altres moments s'ha ajudat altres sectors a Espanya”.

Safont ha recordat que en la reunió celebrada el passat 14 de novembre es va acordar l'elaboració d'un manifest reivindicant ajudes significatives per al sector amb la petició fonamental que el Govern d'Espanya “aprove ajudes contundents per a la indústria ceràmica amb la màxima dotació econòmica possible, a l'estil del que estan fent Alemanya i Itàlia amb els principals sectors industrials”.

També ha assenyalat que l'Ajuntament de Borriana va aprovar en la sessió plenària ordinària del mes d’octubre una declaració institucional amb 19 punts en què s'alertava del risc de falta de viabilitat que pateixen les empreses taulelleres de les comarques castellonenques per l'increment dels costos energètics.

En declaració, s’insta al Govern d'Espanya i al Consell a impulsar un pla amb mesures urgents de suport al sector ceràmic per a “evitar la catàstrofe de pèrdua d'ocupació i de tancament d'empreses que pot generar la guerra a la província de Castelló”.

Un sector que, segons ha assenyalat, “ha estat greument afectat per l'increment dels costos energètics dels últims mesos, que s'han disparat de manera exponencial des del començament del conflicte bèl·lic provocat pel govern rus de Putin”.

- Una proposta que serà debatuda i aprovada aquesta vesprada en el ple municipal, sense el suport dels grups polítics de l'oposició PP i Vox

- És un requisit de la Unió Europea a les administracions que opten a gestionar els fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, Next Generation, que neguen els grups de l’oposició


Amb l'objectiu de garantir una correcta gestió i control eficaç dels diners públics que puguen arribar d'Europa per a mamprendre nous projectes, el govern municipal de Borriana es convertirà en un dels primers de la província de Castelló a aprovar el Pla de Mesures Antifrau, i una Declaració Institucional que exigeix la Unió Europea a les administracions que opten a gestionar els fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, Next Generation.

Una proposta que serà debatuda i aprovada aquesta vesprada en el ple municipal, però sense el suport dels grups polítics del PP i Vox, que es van abstindre en l'última comissió d'Urbanisme, segons ha indicat el regidor d'Ordenació del Territori, Activitats i Sostenibilitat Mediambiental, Bruno Arnandis.

Aquest pla, ha explicat, és un requisit per a accedir a ajudes Next Generation que tenim concedides, mentre que la Declaració Institucional suposa un compromís municipal per a perseguir el frau i abstenir-se, al meu parer, és torpedejar aquestes ajudes i no estar d'acord amb els principis d'integritat, imparcialitat i honestedat”.

Sobre aquest tema, l'alcaldessa, Maria Josep Safont, ha manifestat que la transparència i l'eficiència en la gestió “són dos dels valors intrínsecs que regeixen aquest equip de govern” i, per això, ha assegurat que l'executiu municipal es compromet a “la configuració i desenvolupament d'un Sistema de Gestió que facilite la tramitació eficaç de les sol·licituds de desemborsament als Serveis de la Comissió Europea”, i a garantir que els diners públics rebuts “s'invertisquen a millorar les infraestructures i serveis del municipi”.

Amb l'impuls i l'aprovació d'aquest Pla, “optem per una política de tolerància zero amb el frau, mitjançant un sistema de control intern dissenyat per a prevenir i detectar, en la mesura que siga possible, qualsevol actuació fraudulenta i, en el seu cas, esmenar les seues conseqüències”, ha afirmat l'alcaldessa.

Per a Bruno Arnandis, l'objectiu és reforçar, dins de l'àmbit de competències municipals, la política antifrau, i per això l'Ajuntament, a través de la proposta del Pla, manifesta “el seu compromís amb els estàndards més elevats en el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals” i també la seua adhesió “als més estrictes principis d'integritat, objectivitat i honestedat, perquè l'activitat municipal siga percebuda com a oposada al frau i a la corrupció en qualsevol de les seues formes”.

Amb aquesta política, ha destacat Arnandis, l'executiu local pretén “consolidar una cultura que descoratge tota activitat fraudulenta i que en facilite la prevenció i detecció” i, per a aconseguir-lo, promou el desenvolupament de “procediments efectius per a la gestió d'aquests suposats fraus”. Un compromís que assumeix i comparteix el personal de l'Ajuntament, en la seua condició d'empleats públics.

D’aquesta manera, ha explicat el regidor, el consistori posarà en marxa mesures “eficaces i proporcionades de lluita contra el frau, basades en l'experiència anterior i en l'avaluació del risc”. Igualment, ha continuat, “denunciarà les irregularitats o sospites de frau que pogueren detectar-se, a través dels canals interns de notificació i sempre en col·laboració amb el Servei Nacional de Coordinació Antifrau”. Sobre aquest tema ha precisat que tots els informes es tractaran “en la més estricta confidencialitat i d'acord amb les normes en aquesta matèria”.

 

El Pla i el Comitè Antifrau

Aquest pla s'estructura a l’entorn dels quatre elements clau del denominat cicle antifrau: prevenció, detecció, correcció i persecució; i serà d'aplicació municipal a tots els òrgans i a tot el personal que intervinguen en la gestió de fons provinents del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR).

Conté els conceptes d'aplicació del Pla Antifrau, la composició del Comitè Antifrau i les seues funcions, les mesures de prevenció, un catàleg de les banderes roges i bústia de denúncies, entre altres qüestions.

Per a garantir un vertader control, el Comitè Antifrau estarà format pel que ja existeix a l'Ajuntament i que es va constituir per a actuar en tots els procediments finançats per la Unió Europea, en particular per als Fons Feder, i que està constituït pels membres següents: president del Comitè, el regidor delegat d'Urbanisme, Activitats i Medi Ambient; la secretària general de la corporació, la interventora municipal i el cap de la Secció IV de l'Ajuntament.

Respecte als indicadors d'avís que poguera estar donant-se una activitat fraudulenta, el Pla de l'Ajuntament utilitzarà el catàleg de signes o marcadors de risc, denominats ‘banderes roges’, de busca d'indicis de frau elaborat per la Comissió Europea.

A més, el consistori habilitarà, a mode de bústia de denúncies, un procediment per a la denúncia d'irregularitats a través de la pàgina web de l'Ajuntament.