II Jornades MAOC

L'equip directiu de l'IES Jaume I de Borriana es mostrava especialment satisfet durant la vesprada de divendres en comprovar que l'adversa meteorologia no tirava arrere als prop de 300 docents que prèviament s'havien inscrit en la II edició de les Jornades MAOC dedicades en aquesta ocasió als nous mètodes i formes d'avaluació. En l'acte de recepció i benvinguda participaven tant la directora del centre organitzador, M. Carmen Usó, com la pròpia alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, les quals destacaven “l'esforç realitzat pel conjunt de persones i entitats que organitzen i col·laboren en la realització de les jornades MAOC, que en tan sol dos anys s'han convertit en referent dins de les iniciatives de renovació en la formació dels docents de les comarques de Castelló i el conjunt de terres valencianes». Al seu costat, el regidor d'Educació de Les Alqueries, Pedro Aldama, que també va voler donar la benvinguda i les gràcies per la participació als centenars de docents reunits en el Saló d'Actes de l'IES Jaume I, tal com també va fer la directora general de Caixa Rural Borriana, Isabel Ferrer, entitat col·laboradora en la celebració de les jornades, així com el representant del CEFIRE, Javier Soriano, qui va destacar la importància de seguir organitzant d'aquesta forma i amb aquest èxit jornades i ponències per a la renovació i millora de les eines i prestacions de cada docent assistent.
A continuació tenia lloc la primera de les ponències inaugurals, a càrrec de la reconeguda professora Neus Sanmartí, a qui l'organitzadora de les Jornades, Regina Rodrigo, va voler “donar novament les gràcies per no dubtar ni un moment a tornar fins a Borriana per a seguir participant en les Jornades MAOC com una de les grans referents en el món de la renovació de l'organització de centres i en aquest cas concret, de les noves metodologies d'avaluació”.
Per a la jornada del dissabte es van reservar els fins a set tallers repartits en les diferents aules de l'IES Jaume I, a les quals els més de 300 assistents s'havien inscrit en la jornada inaugural. Així, s'ha pogut triar entre
“Jo, tu ells. Avaluem per aprende” de Pere Royo des de l’IES Les Vinyes; “Es pot avaluar sense posar notes i assegurar que s'aprèn?” de Mercè Mas del Grup Avaluar per aprendre del Rosa Sensat; el taller “Grups dialògics i avalucació mitjançant voluntariat extern al centre” de Carmen Ferrete i Luz Valero des de l’IES Alvaro Falomir; “L'experiència IndComp en l'avaluació en projectes interdisciplinaris” de Jordi Doménech des de l’INS Marta Estrada; “L'avaluació figuroanalògica i el foment del pensament crític de Glòria Arbonés del Grup IREF; “Avaluació contínua a l'aula amb APPS” de Merche Marqués de la UJI; I finalment “Elaborem una bona rúbrica, treallem coavaluació i bases d'orientació” de la pròpia Neus Sanmartí que en aquest cas ha tingut lloc en el Saló d'Actes de l'IES Jaume I, i on Sanmartí ha tornat a mostrar la seua capacitat per a explicar els beneficis i grans avantatges que pot arribar a tenir l'aplicació de les noves fórmules i mètodes d'avaluació que van sorgint en el món de l'educació. Així, des de l'equip directiu de l'IES Jaume I i la pròpia regidoria d'Educació, es mostraven “molt satisfetes amb aquesta segona edició a la qual ni tan sol la pluja ha pogut fer front, i que assenta a les Jornades MAOC com a referents, esperem que també en els pròxims anys i les futures edicions".

presentació Jornades MAOC

Fa tan sol un any que la direcció de l'IES Jaume I va decidir engegar les jornades de Models Alternatius d'Organització de Centres, la primera edició dels quals ja va ser un èxit rotund de convocatòria per als i les centenars de professionals del món de l'educació que no van voler deixar l'oportunitat de “seguir formant-se i coneixent de primera mà les noves eines i models d'organització dels centres educatius per a seguir implementant-los en els seus propis centres” tal com explicaven les responsables de les Jornades una vegada va finalitzar eixa primera edició. I avui s'ha presentat en l'Ajuntament de Borriana la segona de les edicions que com ha començat explicant l'alcaldessa i regidora d'Educació, Maria Josep Safont, “ja sabem que tindran igual o fins i tot major capacitat de convocatòria que el passat any, per això volem donar les gràcies tant a l'adreça de l'IES Jaume I com als responsables del CEFIRE que des del primer moment no han dubtat a recolzar i col·laborar en l'organització i desenvolupament de les Jornades MAOC. I és que com han recordat els dos responsables Javier Soriano i Sergio Mestre del CEFIRE en la presentació de les Jornades “són ja 280 les inscripcions que tenim registrada per a aquesta segona edició de les Jornades MAOC que seguim recolzant per ser una iniciativa que cerca la millora, creixement i formació continuada de tots i totes les professionals del món educatiu”. A més, una altra de les entitats que un any més ha volgut col·laborar en “una iniciativa tan interessant i per a la qual sempre estarem disposats a aportar el nostre granet d'arena”, ha sigut la Caixa Rural de Borriana, la Directora General de la qual, Isabel Ferrer també ha participat en la presentació. Per la seua banda, les responsables de l'adreça de l'IES Jaume I i de l'organització de les Jornades MAOC, M. Carmen Usó i Regina Rodrigo han explicat les novetats i principals actes de la programació d'aquesta segona edició. Tal com han explicat “enguany la gran novetat gira entorn de la temàtica general, ja que dediquem la gran majoria de xarrades, ponències i taules redones no solament a l'Organització de Centres com a tal, sinó a aspectes més concrets com en aquesta ocasió seran els Models Alternatius d'Avaluació de l'alumnat”. Així, les Jornades MAOC tindran lloc a partir de les 16:30 hores d'aquest divendres, quan en el mateix Institut Jaume I tinga lloc la recepció dels i les participants i les inscripcions als tallers que tindran lloc durant el dissabte. En la primera de les jornades la programació compta amb les ponències inaugurals a càrrec de Neus Sanmartí des de la UAB sobre si “Utilitzar rúbriques per avaluar és un signe d'innovació?” i a càrrec de Roberto Aguado de la UPN que en aquest cas dedicarà la seua ponència a “L'avaluació del docent”.
Per a dissabte es reserva la totalitat dels horaris a la celebració de fins a set tallers diferents que professionals especialistes en cadascuna de les temàtiques desenvoluparan a partir de dos quarts de deu del matí. En les set aules es desenvoluparan els tallers “Jo, tu, ells. Avaluem per aprendre” de Pere Royo des de l'IES Les Vinyes; “Es pot avaluar sense posar notes i assegurar que s'aprèn?” de Mercè Mas del Grup Avaluar per aprendre del Rosa Sensat; el taller “Grups dialògics i avaluació mitjançant voluntariat extern al centre” de Carmen Ferrete i Luz Valero des de l'IES Alvaro Falomir; “L'experiència IndComp en l'avaluació en projectes interdisciplinaris” de Jordi Doménech des de l'INS Marta Estrada; “L'avaluació figuroanalògica i el foment del pensament crític de Glòria Arbonés del Grup IREF; “Avaluació contínua a l'aula amb APPS” de Merche Marquès de la UJI; i finalment “Elaborem una bona rúbrica, treallem coavaluació i bases d'orientació” de la pròpia Neus Sanmartí que en aquest cas tindrà lloc en el Saló d'Actes de l'IES Jaume I. Així, i tal com han coincidit a assenyalar tots i totes les presents en la presentació de les Jornades MAOC “es tracta d'una nova i gran oportunitat de seguir creixent com a docents, de renovar la nostra metodologies de treball i organització de centres, i fer-ho amb professionals i exemples de primer nivell que ja es duen a terme en alguns centres de referència en aquest camp, com també és l'IES Jaume I”.

Maria Josep Safont, regidora d'Educació i Alcaldessa de Borriana, juntament amb Lluïsa Monferrer, regidora de Joventut de l'Ajuntament de Borriana, han presentat una nova edició que el “Club Lo Blanc, Tirant de la Llengua” ha fet per a explicar la conquesta de Borriana als xiquets i xiquetes de quart, cinquè i sisè de primària dels diferents centres educatius amb els quals explica la ciutat de Borriana.
Tal com ja es va fer amb la primera de les edicions dedicada al coneixements i difusió de les peculiaritats de les Falles en la ciutat, de nou s'han arribat a imprimir i repartir en els centres educatius un total de 1.600 exemplars, en aquest cas destinats a l'alumnat més major de primària, ja que a diferència de la primera edició, en aquesta ocasió el text és major i compta amb una major profunditat a l'hora de narrar els fets històrics que van marcar a la ciutat de Borriana.
En aquesta edició, novament, trobem seccions en les quals destaca la història central a través de la qual i gràcies al seu protagonista Blai, els i les estudiants de primària podran conèixer com va ser la conquesta de Borriana fil per randa, explicant, per exemple, com es trobava la ciutat durant aquest període i quines decisions es van prendre, en les quals Blai jugarà un paper molt important. A més, en finalitzar el conte s'inclouen unes seccions amb jocs i passatemps que serviran de suport per a familiaritzar-se amb el nou vocabulari, mentre els i les alumnes es diverteixen aprenent i coneixent més de prop la història de la seua ciutat. Tal com han assenyalat ambdues representants municipals, “es tracta de seguir donant a conèixer entre els xiquets, xiquetes i joves de Borriana la rica història de la nostra ciutat, i que millor que fer-ho a través d'una publicació que inclou il·lustracions, jocs i passatemps relacionats perquè eixe procés d'incorporació de coneixements siga molt més entretingut i efectiu”.

Los concejales de Cultura, Vía Pública, Participación Ciudadana y Hacienda del Ayuntamiento de Borriana han querido estar presentes durante la mañana del lunes en la bendición y posterior inauguración de las nuevas instalaciones que el Colegido Salesiano estrenará con el inicio del nuevo curso. Se trata de novedades en la zona de patio y recreo de los cientos y cientos de alumnos y alumnas del centro que ya durante este nuevo curso 2018-19 podrán disfrutar y que se han inaugurado tanto con la presencia de la representación municipal, como del propio alumnado del centro y la totalidad del equipo directivo del centro Salesiano.

Com ja és tradició, el CMC La Mercè ha acollit la inauguració de les mostres del treball de tot un any i que podran visitar-se fins a l'última setmana de juliol


L'alumnat dels diferents graus mitjans i superiors que es desenvolupen cada any en l'IES Jaume I de Borriana, estan d'enhorabona perquè com cada curs en finalitzar la seua formació, realitzen l'exposició dels treballs en els quals han estat treballant durant els últims mesos. Així, els alumnes i alumnes del Grau Superior d'Art Faller i Escenografies i els de els Graus Mitjans de Moble i Fusta i de Comerç han inaugurat al costat del professorat de cada Grau i també al costat de l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, diversos representants municipals i la Directora Territorial d'Educació, Maria José Palmer, l'exposició que ja pot visitar-se en el CMC La Mercè i que es mantindrà oberta fins a finals de juliol.
Durant l'acte d'inauguració, tant els representants municipals, com els mateixos professors i professores i la direcció de l'IES Jaume I van poder escoltar les explicacions que cada alumne o alumna feien del treball realitzat durant el curs. Així, les primeres visites van ser per als ninots elaborats per l'alumnat del Grau Superior d'Art Faller, en la qual es va poder comprovar com l'elecció personal de cadascun d'ells i elles feia que les figures i motius creats anaren ben variats i diferents, des d'un avatar, fins a un personatge de videojoc o un clàssic a Borriana amb la utilització del porc com a figura. Així els i les alumnes de Primer curs Mari de la Fuente, Attila Farkas, Óscar Fuentes, Iván Llidó, Natalia Martinez i Carlos Sevilla, així com els i les del Segon curs Marina Delgado, Lucas Fornieles, Carmelo Martín, Sergio Monfort, Fernando Amaya i Daniel Martos han pogut mostrar i explicar tot el treball realitzat durant el desenvolupament del Grau. A continuació, van anar els alumnes i alumnes del Grau de Comerç els qui van detallar el seu treball a l'hora de crear xicotets aparadors com a mostra del treball de promoció del sector a través de la imatge individual de cada establiment. Al seu costat, també el Grau de Moble i Fusta mostraven les seues creacions en forma de taules, cadires, xicotets armaris i tot tipus de mobiliari dissenyat i creat durant els últims mesos. Tal com manifestava l'alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, “cada any ens agrada venir a conèixer de prop el treball que es desenvolupa en els diferents Graus de Formació Professional de l'IES Jaume I, i sempre ens n'anem amb la bona sensació de veure que gremis com el d'artista faller o fallera, o el de treball amb fusta i mobles, i en aquest cas també el de desenvolupament d'estratègies comercials està assegurat en el futur de la ciutat amb el treball de la gent jove de Borriana que continua formant-se al primer nivell”

Dins de l'acte de lliurament celebrat en l'Ajuntament, ha tingut lloc una interessant i entretinguda conferència del Doctor en Biologia Roberto Roselló Gimeno


La implicació i el compromís que la Fundació la Cañada Blanch ha mostrat des de la seua creació amb el món de l'educació i el coneixement en la ciutat de Borriana, s'ha vist una vegada més reflectida en l'acte de lliurament dels tres premis a la Trajectòria Educativa que ha tingut lloc en el Saló de Plens Municipal. Allí, l'alcaldessa Maria Josep Safont ha començat per agrair “a la Fundació la Canyada Blanch la seua implicació en el creixement cognitiu i educacional dels nostres i nostres joves, amb el lliurament d'aquests tres premis a la Trajectòria Educativa de 2017, que un any més han de servir per a incrementar les seues ganes de seguir amb els estudis, gràcies també, al suport que reben per part de la Fundació”. Però dins dels objectius de la Fundació la Cañada Blanch la divulgació i la motivació als estudis sempre han sigut grans premisses, i per això en l'acte de lliurament als premiats s'ha inclòs la conferència del Doctor en Biologia, Roberto Roselló Gimeno, qui, precisament, ha dedicat gran part de la seua xarrada al futur més pròxim dels i les estudiants que el pròxim any accediran a la Universitat. Roselló ha parlat sobre “la importància de l'estudi i la recerca en l'etapa universitària, i malgrat que en alguna ocasió us puguen cridar “empollons”, sou en realitat els qui com una pluja de primera, refresqueu avui el món educatiu”. Roselló ha parlat sobre “el camí cap a aqueixa excel·lència que avui se us premia, i que sempre anirà lligat a l'esforç i l'estudi del que vosaltres sou exemple. Recordeu que la vocació sempre és el camí i que en una societat superficial en la qual tothom vols ser “influencer”, és la metodologia de la recerca la que sempre acaba sent el motor de progrés de la felicitat i la meua recomanació és que *investigueis, perquè és alguna cosa addictiu però que fa molt feliç”. Una vegada finalitzada la conferència, els i les estudiants de Batxillerat Álex Monfort Soler de l'IES Llombai, Mar Fas Diago de Salesians i Clara Manzano Lujan de l'IES Jaume I han rebut el premi de cinc-cents euros per a seguir finançant els seus estudis i poder disposar tant de material com de recursos en el seu futur com a estudiants. Han sigut tant la Directora de la Fundació, Paula Sánchez, com el President, Juan Vinya i el patró Toni Lleó els encarregats de lliurar cadascun dels premis d'una convocatòria que, com han explicat el President “pretén seguir dinamitzant i millorant les prestacions i recursos dels i les estudiants de Borriana de cara al futur, i al seu torn, mantenir aqueixa estreta relació i col·laboració de la Fundació amb la ciutat natal de Vicente la Canyada Blanch, així que us done l'enhorabona als tres premiats, a les vostres famílies i professorat dels centres”. Finalment, l'alcaldessa de Borriana Maria Josep Safont ha agraït i iniciat l'aplaudiment per a “els professors i professores dels vostres centres pel treball que realitzen, a la Fundació la Cañada Blanch per la seua contínua implicació en el món educatiu de Borriana, i a Roberto Roselló per les seues paraules i per aqueixos consells de camí cap a la felicitat que ha oferit als i les joves premiades”.

Durant la visita a la qual han assistit diferents representants municipals, el Conseller ha conegut el treball per projectes de l'alumnat de 1º d'ESO a més de la metodologia i funcionament del conjunt del centre


El Conseller d'Educació de la Generalitat Valenciana, Vicent Marzà, ha visitat les instal·lacions de l'IES Jaume I al costat dels representants municipals per a conèixer a fons la innovadora metodologia i l'aplicació del treball per projectes o a través de l'aprenentatge-servei que es duu a terme en el centre i que ho ha convertit “en referent quant a l'aplicació de les últimes tècniques pedagògiques” com assenyalava l'alcaldessa i regidora d'Educació, Maria Josep Safont. Marzà ha recorregut al costat dels regidors Vicent Granel, Santi Zorío o Maribel Martínez les diferents aules de primer d'ESO en les quals durant l'any l'alumnat ha treball a base de projectes, i així poder conèixer el nou projecte educatiu de centre, pioner a el País Valencià, i que ha combinat durant tot el curs l'aprenentatge a base de projectes (ABP), amb l'educació en valors a través de l'Aprenentatge-Servei i de l'Aprenentatge Cooperatiu, a través de la innovació educativa.
Així, el Conseller ha pogut conèixer de primera mà els “productes” que s'han elaborat com a final de cadascun dels projectes dedicats a temes com la història d'Egipte, Borriana, París i Londres, els Parcs Temàtics, el Big Ban, Viatges pel Món Natural i un altre Interplanetari o els dedicats a la figura de Pitàgores.
Després de la visita i converses amb l'alumnat de primer d'ESO, tant els representants municipals com la direcció del centre s'han dirigit fins al Saló d'Actes on el mateix Conseller s'ha mostrat molt interessat en la xarrada que la directora del centre, Mari Carmen Usó i la coordinadora del treball per projectes, Regina Rodrigo, han oferit sobre la metodologia, els nous horaris o l'esforç que ha comportat l'aplicació de tota aquesta renovació pedagògica. Tal com explicaven les representants de l'IES Jaume I «la nostra proposta per a enguany se centrava a fer un pas avant perquè el nostre alumnat tinga la millor formació possible. Creiem que ens trobem en un món canviant, i en contrast, el món educatiu no avança a la mateixa velocitat, per això l'IES Jaume I ha volgut aplicar aquest nou model metodològic d'ensenyament manipulatiu, pràctic i cooperatiu per, en definitiva, arribar al desenvolupament integral de l'alumnat».
Marzà s'ha mostrat especialment interessat en conèixer els horaris d'implantació del treball per projectes, o com explicaven des del centre «la docència compartida que hem aplicat en tot moment, amb dos docents per aula i en franges horàries simultànies». Després de l'extensa visita a les aules i la completa explicació de la metodologia aplicada durant l'últim any en l'IES Jaume I, Marzà ha volgut acomiadar-se del professorat del centre, agraint «la implicació que hem pogut comprovar que en tot moment heu tingut amb l'aplicació d'aquesta innovadora metodologia, i per a la gent que volem i ens il·lusionem cada dia amb el món de l'educació, ens dóna molta força per a seguir treballant en aquesta direcció i coordinats al màxim amb els centres».

 

Cada any s'amplia la varietat de les actuacions de música, teatre, poesia o dansa, i que en aquesta ocasió estan dedicades temàticament a Andalusia i la cultura flamenca

 

Fins a quatre dies consecutius seran els que ocuparà la programació especial que cada any es dissenya des del col·legi Vila Fátima de Borriana per a la celebració d'una nova edició del seu “Cafè Teatre. Música i Poesia”. Així ho han explicat tant l'equip de coordinació encarregat del disseny de la programació, com la regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, que han donat a conèixer al detall tant els horaris com la temàtica especial que enguany s'ha triat perquè servisca com a fil conductor de les diferents expressions artístiques que s'engloben en el Cafè Teatre. Tal com han explicat els representants del col·legi Vila Fátima que s'han encarregat de la coordinació i disseny de la programació, Claudia Pérez, Javi Fernández i Juanjo Domingo, “es tracta d'un projecte de centre global, ja que emmarca i dóna visibilitat al treball que es realitza en cada aula i curs del centre, perquè a pesar que les actuacions són a càrrec dels xiquets i xiquetes d'a partir de cinquè de primària, tots i totes participen d'alguna forma en la preparació del Cafè Teatre, en labors com la creació d'escenografies o preparació de diferents treballs artístics que també formen part de les actuacions”. En total seran fins a quatre dies de programació, ja que les actuacions arrancaran el dijous 7 de juny a partir de les 20:00 hores, mentre que el divendres i el dissabte l'horari serà nocturn a partir de les 22 hores, i el diumenge les actuacions finals tindran lloc a partir de les sis de la vesprada. Una altra de les novetats d'enguany és la temàtica triada per a fer de fil conductor de tota la programació, que en aquest cas serà l'art relacionat amb el món del flamenc i Andalusia com a lloc imaginari al que viatjar a través de les actuacions. Des del col·legi Vila Fátima també s'ha informat que els qui vulguen col·laborar a través del donatiu de cinc euros, ho podran fer a través del correu cafeteatro18@gmail.com o en la secretaria del centre en horari de 09;00 a 10:00 i de 12:00 a 17:00 hores. Tal com ha resumit l'alcaldessa i regidora d'Educació a Borriana, Maria Josep Safont, “un any més animem a tothom a gaudir de la programació del Cafè Teatre del centre Vila Fátima, que una vegada més ha aconseguit implicar a professorat, alumnat i mares i pares per a tancar el curs d'una forma artística i que a més fomenta el treball en equip, així que esperem que torne a ser un èxit de públic i participació”.