• Amb prop de 170 parades, una àmplia afluència de persones, sense incidents i respectant les mesures sanitàries i la distància social

Amb prop de 170 parades, en la nova ubicació provisional en la zona de Novenes, amb una àmplia assistència de consumidors i respectant les normes sanitàries preventives, s'ha celebrat avui el primer mercat exterior ambulant dels dimarts complet amb productes tèxtils, alimentació, plantes, entre d’altres, coincidint amb l'entrada en la fase 3 de la desescalada.

Així s'ha reprès avui l'activitat de venda ambulant al complet en el municipi, aglutinada en la nova ubicació de forma provisional, en l'avinguda de Londres i al carrer d’Atenes, fins que les autoritats sanitàries permeten el retorn definitiu a la seua ubicació tradicional.


La regidora de Mercats, Sara Molina, ha acudit al mercat a comprovar el seu desenvolupament normal i ha valorat “positivament” la nova ubicació temporal, tant “pel bon acolliment a tenor de les visites”, com per la “idoneïtat de l'emplaçament a nivell de seguretat i organització”. També ha destacat “el civisme, la responsabilitat i el respecte per les normes sanitàries que han mostrat les persones venedores i també les compradores”.


La Policia Local i Protecció Civil han controlat durant tot el matí el compliment de les normes amb les condicions de seguretat i higiene marcades per la Conselleria de Sanitat i Salut Pública, i que l'activitat comercial discoreguera amb les garanties necessàries per a “la protecció i seguretat tant de les persones venedores com de les consumidores.


L'àmplia superfície de la nova ubicació en la zona de Novenes de Calatrava permet complir amb la separació dels establiments i controlar la distància social, que són les directrius que fixa el Consell per a l'obertura d'aquests mercats durant l'estat d'alarma, i també evita les aglomeracions a l'interior de la ciutat.


L'horari del mercat serà de 5.30h a 7.30h per a l'accés al recinte per a la descàrrega i instal·lació de venedors, de 7.30h a 8h per al muntatge del dispositiu, de 8h a 13h per als consumidors, de 13h a 15h per a la recollida i càrrega de les parades, i a partir de les 15h per a la neteja i desinfecció de la zona.


Cal recordar que el mercat exterior del dimarts va tornar a reiniciar la seua activitat el dimarts 12 de maig en el solar de l'antiga fàbrica de la Joia Export, després d’estar suspès dos mesos per la crisi sanitària, al voltant de 50 parades amb productes alimentaris i de primera necessitat. Aquest solar va ser cedit pels actuals propietaris, Eliseo Pla Ramírez SL, i s'ha celebrat el mercat durant un mes, fins dimarts passat 9 de juny.

 

  • La fase 3 permet la reobertura de les zones recreatives per als més menuts
  • La Regidoria de Serveis Públics anuncia que aquestes zones infantils i altres instal·lacions públiques es podran utilitzar després de la desinfecció

L'Ajuntament de Borriana permetrà des d'avui l'ús dels parcs infantils, amb un aforament restringit del 75 per cent, i d'altres instal·lacions públiques, com els horts d'oci, després de la desinfecció prèvia, que s'ha realitzat des d'aquesta matinada de forma progressiva.

Tres mesos després de decretar-se l'estat d'alarma, els xiquets i les xiquetes de Borriana poden tornar, des d'avui, a jugar als parcs infantils. Aquesta mesura ha sigut presa després del començament de la fase 3 de la desescalada en el municipi, i inclou mesures de flexibilització que alleugen el confinament dels últims mesos.

El regidor de Serveis Publics, Vicent Aparisi, ha informat que la reobertura es du a terme després de la neteja i desinfecció de les instal·lacions, en què s’ha posat un èmfasi especial en les superfícies de contacte més freqüents, i amb la retirada de les tanques corresponents.

Sobre aquest tema, ha indicat que “hem de caminar cap a la recuperació” però s'ha de “seguir avançat amb cautela i prudència" i, per això, demana als veïns i a les veïnes “que no abaixen la guàrdia". Raó per la qual, “anem obrint els centres i serveis municipals de manera gradual i a mesura que podem garantir la seguretat i les mesures sanitàries més adequades a l'ús de les instal·lacions”.

Per a obrir els parcs infantils amb major seguretat, ha precisat Aparisi, “prèviament ha sigut necessari dur a terme la neteja i desinfecció integral en les zones de joc de tots els recintes públics infantils i àrees biosaludables que existeixen en el municipi”, perquè tot estiga a punt. Malgrat que, segons ha assegurat, durant el temps en què els parcs infantils han estat tancats, el consistori ha dut a terme algunes faenes de manteniment i reparació, i també, periòdicament, de neteja i desinfecció .

El responsable d'aquesta àrea ha estat present avui en l'obertura d'alguns parcs infantils, on ha insistit en “la importància de seguir les principals mesures higièniques i de prevenció davant la Covid-19, com són la higiene de mans i el manteniment de la distància social”.

Cita previa telemàtica y telefónica en el Ayuntamiento por el covid 19

 - Per a permetre l'accés a la ciutadania a les dependències municipals és imprescindible la confirmació de la cita

 - L'obtenció de cita per via telefònica en la centraleta estarà habilitada de dilluns a divendres de 9h a 14h

 L'Ajuntament de Borriana ja ha implantat la cita prèvia per als serveis municipals disponible en la pàgina web municipal https://burriana.sedelectronica.es/citaprevia. A més, el consistori també ha  configurat l'obtenció de la cita per via telefònica, per a una adequada atenció a la totalitat de la ciutadania.

Així, amb la finalitat de proporcionar un accés fàcil i un servei de qualitat, s'ha habilitat tant en el web com en la centraleta telefònica municipal una opció de ‘Cita Prèvia’ centralitzada que podrà donar cites per a tots els departaments municipals que estiguen en disposició d'oferir-la, tot i que, com és habitual, continuarà atenent-se qualsevol consulta telefònica que es faça als diferents departaments. No obstant això, davant la possibilitat de col·lapse de la central telefònica, es recomana la sol·licitud de cita online, disponible 24h al dia, els 365 dies a l'any.

L'obtenció de cita per via telefònica en la centraleta estarà habilitada de dilluns a divendres, de 9h a 14h. Sense perjudici de l'opció ‘Cita prèvia’ en la centraleta telefònica municipal i en la web, les diferents unitats administratives departamentals municipals poden donar cita presencial directament a la ciutadania si davant d'una demanda telefònica s'estima que no es pot resoldre la consulta d'una altra manera.

Quan se sol·licita una cita per la pàgina web o telefònicament a través de la centraleta, la primera data disponible és per a l'endemà, encara que cada unitat administrativa pot donar cites en la seua agenda per al mateix dia i confirmar-la per a aquells casos d'urgència que puguen produir-se.

Cal destacar que per a permetre l'accés a la ciutadania a les dependències municipals, tot seguint les recomanacions higienicosanitàries, és imprescindible la confirmació de la cita. A més, el Pla de Desescalada de l'Ajuntament aprovat amb motiu de la pandèmia ocasionada per la Covid-19, en l'apartat d'atenció al públic, estableix que en els serveis d'atenció al públic es prioritzarà l'atenció telefònica i telemàtica.

Sobre aquest tema, la regidora de l'àrea de Transparència, Tecnologies de la Informació i Modernització, Maria Romero, ha agraït una vegada més el treball del departament de Sistemes de Telecomunicació i de tot el funcionariat per “l'esforç d'adaptar-se a les noves circumstàncies”. En paraules de Maria Romero “atenent a les circumstàncies, hem d'adaptar-nos i vore la part positiva d'implantar el servei de cita prèvia que ens evitarà llargues esperes i permetrà també al personal de l'Ajuntament treballar de forma més eficient”.

Així mateix, ha insistit, “es contínua, com sempre, amb l'atenció telefònica però millorem en amplitud d'horari en poder autogestionar-se la ciutadania en qualsevol moment els seus tràmits i cites a través de la seu electrònica, en la qual s'ha treballat amb afany per part del departament d’Informàtica per a adaptar-la a la circumstàncies actuals”.

Quant a l'atenció presencial, serà indispensable la cita prèvia i es limitarà l'aforament, i també hauran d'adoptar-se les mesures necessàries per a minimitzar els possibles riscos per a la salut, en els termes que determinen les autoritats sanitàries.

La implantació de la cita prèvia per als serveis municipals ja està en marxa i disponible en la pàgina web municipal https://burriana.sedelectronica.es/citaprevia.1 i en el telèfon 964 510 062.

Declaración institucional sobre la unión de la gestión de las fiestas falleras
  • Després de l'acord aconseguit entre tots els grups polítics del municipi, per a introduir la figura de la Federació de Falles seguint els llits normatius

El Ple municipal ha aprovat una Declaració Institucional sobre la unió de la gestió fallera a Borriana després de l'acord aconseguit entre tots els grups polítics municipals, i després de l'esmena a la totalitat presentada per l'equip de govern a la moció sobre la gestió de la festa fallera, proposta pel PP.

En la declaració institucional es planteja la confecció de la Junta Local Fallera per a l'exercici de 2020/21, seguint la normativa vigent i la seua posterior organització de gestió, segons han explicat el portaveu de Compromís, Vicente Granel i la regidora de Festes i presidenta de la Junta Local Fallera, Lluïsa Monferrer.

A més, la proposta inclou la creació d'una comissió per a continuar amb el treball de caràcter jurídic o normatiu per a introduir la figura de la Federació de Falles en la normativa del Consell Sectorial Junta Local Fallera amb l'assessorament dels tècnics municipals.

Amb el resultat i les conclusions d'aquest treball previ i abans de finalitzar l'exercici faller 2020-21, han assenyalat Granel i Monferrer, s'aprovarà la nova normativa del Consell Sectorial Junta Local Fallera.

Ambdós representants han coincidit a assenyalar que l'actual context faller comporta que la normativa i el funcionament del Consell Sectorial Junta Local Fallera vigent “haja de ser modificat, tant per la necessitat d'introduir-hi la figura de la Federació de Falles, com per l'actualització del funcionament de la festa fallera a Borriana”.

En aquest context, la regidora socialista ha manifestat que la proposta del govern municipal és “una fita que marcarà la unitat de la gestió fallera” i suposa una “continuïtat a la labor que es realitza des de la regidoria i que continuarà marcant la línia de treball conjunt amb la Federació de Falles per a aconseguir l’esmentada unió”.

Sobre aquest tema, Granel ha destacat que s'ha arribat a un consens per a “poder fer passos dirigits a actualitzar la gestió fallera a Borriana. Hi ha terminis i treball per fer, i pensem que és una proposta molt treballada perquè tot el sector de les falles vaja a una en una nova manera de gestionar la festa fallera".

Per al portaveu de Compromís, la festa fallera “és un motor social i econòmic molt important a la nostra ciutat i, consegüentment, ha de tindre la representativitat que li correspon” i ha afegit que es tracta d'un consens al qual espera que arriben totes les forces polítiques, ja que “són propostes consultades i treballades amb el món faller". Finalment ha agraït a tots els partits la seua implicació en “un pas tan important per a la festa fallera a Borriana".

Moción en el Pleno de junio  contra la LGTBIfobia
  • La moció reivindica una llei integral per a tot l’Estat que aborde tota la problemàtica des d'una perspectiva holística, sanitària, educativa, laboral


L'equip de govern municipal proposa en el Ple per al seu debat i aprovació, una moció que denuncia explícitament l'homofòbia, lesbofòbia, bifòbia i transfòbia, i expressa el seu compromís de posar en marxa una sèrie de mesures per a erradicar aquesta xacra social.

En la moció, se sol·licita al Govern de l'Estat l'aprovació de una Llei d'Igualtat LGTBI que aborde tota la problemàtica des d'una perspectiva holística, sanitària, educativa, laboral, entre d’altres, així com la despatologització de les identitats transsexuals i intersexuals, sense que els drets sexuals i sanitaris d'aquestes persones es vegen perjudicats.

Així mateix, lamenta que malgrat que la igualtat legal és ja una realitat generalitzada, la igualtat social i real del col·lectiu LGTBI encara és una assignatura pendent que cal abordar amb urgència i decisió perquè continua sent necessària, avui més que abans de l’actual situació d'alarma sanitària.

Igualment, reflecteix el compromís de posar en marxa mesures des de l'ajuntament per a promoure el respecte i erradicar la xacra social, especialment de caràcter educatiu. Per a la qual cosa, entre altres qüestions, proposa utilitzar les iniciatives culturals i festives de manera transversal i continuar fomentant la formació en la coeducació i els Plans Coeducatius entre els Centres Escolars del municipi, incloure accions en el pròxim Pla d'Igualtat Municipal i continuar organitzant les jornades ‘Celebrant la Diversitat’.

A més, des de la moció es reivindica una educació plural des dels valors democràtics i de tolerància, en què s'incloga la defensa de la diversitat familiar i lluitar contra qualsevol tipus de discriminació que puguen patir les famílies homoparentals i homomarentals, tant simbòlicament com materialment.

Al mateix temps, advoca pel paper dels municipis en la normalització del col·lectiu LGTBI, perquè són els espais més pròxims a la ciutadania, i per això considera necessari donar una resposta a la població LGTB en tot allò que siga de la seua competència.

L'escrit posa de manifest la necessitat aquest 28 de juny, d'un suport explícit a les demandes i necessitats de la població LGTBI, i com a mostra pública i visible del suport continu del consistori als drets LGTBI, els colors del moviment lluiran a la façana de l'Ajuntament.

Finalment, expressa un compromís efectiu contra les retallades socials que solen seguir a les situacions de crisis, especialment en la prevenció i el tractament del VIH/sida, i posar particular cura en la situació de les persones migrants, fent campanyes de prevenció i reivindicant la sanitat pública universal.

MOción  en el pleno sobre financiación autonómica
  • La moció reivindica al Govern d'Espanya una inversió real equiparada al pes poblacional de la Comunitat Valenciana a Espanya en els nous pressupostos de l'Estat

  • L'escrit evidencia que la Comunitat Valenciana és la pitjor finançada en el repartiment dels fons del sistema de finançament autonòmic


L'equip de govern municipal ha proposat en el Ple per al debat i aprovació, una moció sobre la reforma del sistema de finançament autonòmic i els fons no reembossables, que evidencia que la Comunitat Valenciana és “la pitjor finançada en el repartiment dels fons del sistema de finançament autonòmic”.

Segons ha avançat l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, el fet de partir una situació de desigualtat suposa “un esforç molt major”, a fi de, fins i tot amb menys recursos, “disposar de liquiditat per a poder afrontar els pagaments immediats derivats de la pandèmia i comptar així mateix amb recursos addicionals per a fer front a les despeses”.

Segons el parer de Maria Josep Safont, per a donar una resposta “eficaç i solidària”, i també “capaç de garantir que tota la ciutadania puga fer front a l'emergència i preparar-se per a la recuperació sense que ningú quede arrere”, és imprescindible “resoldre el problema de finançament que pateix la nostra Comunitat i, per tant, els municipis”.

En la moció, ha explicat, a més de sol·licitar al Govern d'Espanya l'obertura del procés de reforma del model de finançament autonòmic, l’insta que els nous Pressupostos Generals de l'Estat seguisquen el criteri d'una inversió real equiparada al pes poblacional de la Comunitat Valenciana a Espanya”, com ja va succeir en els PGE de 2019, que no van arribar a ser ratificats pel Congrés dels Diputats.

En la mateixa línia, ha manifestat l'alcaldessa, “sol·licitem l'aplicació en l’actual exercici de mesures compensatòries i dèficit asimètric que compense la situació d'infrafinançament de la Comunitat Valenciana, així com que el Fons No Reembossable atenga índexs tècnics, objectius i comparables entre comunitats autònomes, que mesuren les necessitats de despesa sociosanitària de cada comunitat i l'impacte de la paràlisi de l'activitat en el volum recaptatori de cada regió”.

Així mateix, el text reclama que el criteri de població potencialment afectada siga la que predomine en el repartiment del fons dels 10.000 M€ assignats a la dimensió sanitària de la Covid-19, “sense perjudici de la solidaritat en el repartiment de recursos amb aquelles regions en què l'epidèmia ha tingut una major incidència, proves realitzades, hospitalitzacions, UCI”, ha puntualitzat Maria Josep Safont.

L'equip de govern municipal sol·licita igualment al Govern d'Espanya que el criteri de repartiment en els 1.000 M€ per a serveis socials “es base en la població de cada territori, la població major de 65 anys i l'índex de pobresa relatiu, reflectint aquestes variables les diferències de necessitats socials de les comunitats autònomes”.

Paral·lelament, consideren que el criteri de repartiment dels 5.000 milions d’euros per a cobrir la caiguda de recaptació per la pandèmia s’hauria de fer “d'acord amb l'esforç fiscal exercit en cada autonomia, i evitar així que es tinguen en compte de manera interessada les caigudes d'ingressos com a conseqüència de la política d'exempcions fiscals aplicades en detriment de la cohesió social i territorial del nostre país”.

També aprecien des del consistori que s'ha de valorar “el diferent impacte recaptatori derivat de la paràlisi econòmica per la pandèmia com a conseqüència de la diferent especialitat sectorial de cada territori”.

El Ayuntamiento inicia el reaprto de mascarillas entre la población mayor de 65 años

L'Ajuntament ha començat avui la distribució en els domicilis de les persones majors de 65 anys del municipi, de les més de 6.000 masqueretes higièniques, reutilitzables i homologades, adquirides pel consistori, per a lliurar-les directament en les seues llars per a evitar-los el desplaçament.

Així, al llarg d'aquesta setmana, personal de les consergeries de centres de cultura i dels centres educatius realitzaran el repartiment d'aquesta nova remesa adquirida pel Consistori de masqueretes higièniques, reutilitzables i homologades, que permeten almenys cinc llavades amb detergent i lleixiu a una temperatura de 30 graus. A més, en el lliurament s'inclou informació amb les especificitats de les màsqueres.

Cal recordar que l'equip municipal de govern va elaborar un dispositiu per a la distribució entre la població de 25.000 masqueretes més, homologades tipus FFP2 i finançades pel consistori, amb l'objectiu de facilitar el seu lliurament al major nombre possible de veïns i veïnes.

Per a la qual cosa, es va fer un mapa del cens per zones i es va organitzar un operatiu de lliurament inicial durant cinc dies consecutius en 6 zones diferents de la ciutat, per a persones de 14 i 64 anys, que va acabar dijous passat i en què van participar la Policia Local i personal de Via Pública, així com voluntaris de l'Assemblea Local de Creu Roja de Borriana i de protecció Civil.

A més, per a la població infantil l'Ajuntament ja va adquirir 5.500 masqueretes infantils de dos mides, reutilitzables i homologades, destinades a escolars majors de 3 anys i menors de 14 anys, que ja s'han distribuït entre tots els centres educatius del municipi perquè cada centre realitze el repartiment.

Igualment, per a la població de majors de 65 anys i col·lectius de risc, vulnerables davant la pandèmia de la Covid-19, les farmàcies de la ciutat proporcionen tres màsqueres que aporta la Generalitat Valenciana per a la seua distribució gratuïta, mitjançant la presentació de la targeta SIP en les oficines de farmàcia de Borriana i sense cap cost per a la persona usuària.

El Ayuntamiento entrega mascarillas en el Jardí del Bes para los residentes en la zona 2en la zona

L'Ajuntament realitzarà demà dijous en horari de 9h a 13h i de 16h a 20h, l'últim repartiment de masqueretes en les set taules instal·lades en la plaça de l’Hereu per a les persones residents en la zona 3. D’aquesta manera finalitza la distribució de les 25.000 masqueretes homologades tipus FFP2 adquirides pel consistori per a la ciutadania de Borriana d'edats compreses entre els 14 i 64 anys.

Cal recordar que l'equip municipal de govern ha elaborat un dispositiu per a la distribució d'aquest contingent de masqueretes, amb l'objectiu de facilitar el seu lliurament al major nombre possible de veïns i veïnes que ho desitgen. Per a la qual cosa s'ha fet un mapa del cens per zones.

En l'operatiu de lliurament, que s'està realitzant durant cinc dies consecutius en 6 zones diferents del municipi, participen la Policia Local i personal de Via Pública, així com voluntaris de l'Assemblea Local de Creu Roja de Borriana i de protecció Civil.

A les persones majors de 65 anys, l'Ajuntament els farà arribar les masqueretes a casa directament per a evitar-los el desplaçament. El mapa amb les zones dividides per districtes per al repartiment de masqueretes es pot consultar en la web municipal www.burriana.es i en les xarxes socials municipals.

Diumenge va començar el lliurament de masqueretes per a les persones residents en les zones 5 i 6 en el Port i en el Grau, dilluns en El Calvari per a les residents en la zona 1; dimarts en la Llar fallera per a les persones de la zona 4. Avui dimecres la distribució es realitza en el Jardí del Bes per als residents en la zona 2 i, finalment, demà dijous a la plaça de l’Hereu per als de la zona 3.

Una sola persona amb el DNI pot arreplegar les masqueretes de la unitat familiar censada (persones que estan censades en la mateixa vivenda). A més, també podrà arreplegar les masqueretes de veïns i veïnes, sempre que aporte la documentació (DNI) d'aqueixes persones.

Per a la població infantil l'Ajuntament ja va adquirir 5.500 masqueretes infantils de dos mides, reutilitzables i homologades, destinades a escolars majors de 3 anys i menors de 14 anys, que ja s'han distribuït entre tots els centres educatius del municipi perquè cada centre realitze el lliurament.

Igualment, per a la població de majors de 65 anys i col·lectius vulnerables de risc davant la pandèmia de la Covid-19, les farmàcies del municipi proporcionen tres masqueretes que aporta la Generalitat Valenciana per a la seua distribució gratuïta, mitjançant la presentació de la targeta SIP en les oficines de farmàcia de Borriana i sense cap cost per a la persona usuària.